Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hyi stan.. olipas pahoja laskiaispullia

Vierailija
23.02.2009 |

nuo vaasan&vaasan. Kermakin aivan kova paakku vain ja pulla kuivaa.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen pullan tekemiseen vähän kauemmin menee, kuin vartti. Pieni reality-check sun aikatauluihis. Ja ei, en ostanut valmiita laskiaispullia.

Teet taikinan nousemaan, lähdet sinne pulkkamäkeen, pyöräytät pari pullaa, laitat uuniin, otat hetken päästä pois. Taikinan voi tehdä vaikka 2 dl:aan maitoa.

Ihan oikeasti pullanteko ei ole niin vaikeaa. Turha selittää, että sen takia jää laskiaisen pulkkamäki tms väliin. Ja turha itkeä että ruoka maksaa hirveästi, jos on varaa ostaa kaikki valmiina niin, ettei raaka-ainesta viitsitä tehdä mitään itse.

Tää av on kyllä aikamoinen reality-check välillä. Mulle on ollut näköjään epätavallisen itsestään selvää, että oikeasti aineksiltaan ei-epäillyttävää, terveellistä ja ennenkaikkea hyvää ruokaa saa mitäkuinkin vain itse tekemällä ja valitsemalla vielä laadukkaat ainekset. Olisin luullut, että äiti-ihmiset sen verran välittäisivät perheensä hyvinvoinnista. Tyhmä minä.

Vierailija
22/39 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Derivointi ja integrointi on niin naurettavan helppoa. EI pariin kotitehtävään voi käyttää kuin korkeintaan viisi minuuttia.

Fil tri (matematiikka)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikinani oli aika pieni, ja 5 minuuttia vaivausta riitti oikein hyvin. Tykkään pullasta vain tuoreena, joten mitään saavinpohjataikinoita en harrasta.

Vierailija
24/39 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pullaa meillä ei syödä muutenkaan kuin tosi harvoin. Vieraille tarjotaan yleensä jotain suolaista hyvää (juustoja, tapaksia yms), makeina herkkuina on melkein aina jotain missä on runsaasti hedelmiä tai marjoja (esim. uuniomenoita ja jotain lisuketta). Pulla on vaan meistä aika tylsää, kerran sitä kotona leivoin jolloin kerralla syötiin yhdet per naama ja loput saikin sitten seuraavassa pakastimen siivouksessa heittää pois.

En ymmärrä miksi pitäisi leipoa nimenomana (laskiais)pullaa. Meillä leivotaan milloin mitäkin ja muutenkin laitetaan ruokaa joten kyllä lapsi näkee ruuanlaittoa. Ja perinteitä voi olla muitakin kuin joku laskiaispullan leipominen.

vieraiden varalta??

Niin aika turha veivata kokonainen pullataikina kahden pullan takia!

Vierailija
25/39 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet taikinan nousemaan, lähdet sinne pulkkamäkeen, pyöräytät pari pullaa, laitat uuniin, otat hetken päästä pois. Taikinan voi tehdä vaikka 2 dl:aan maitoa.

I

Vierailija
26/39 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitten ei kauheasti kannata valittaa kuinka kaupan ostopulla on pahaa. Se ON pahaa, eikä se muuksi muutu. Kahvilasta voi saada hyvää, mutta nekin ovat usein itse tehtyjä, eivät teollisia tuotteita.

Vierailija
27/39 |
23.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti pullanteko ei ole niin vaikeaa. Turha selittää, että sen takia jää laskiaisen pulkkamäki tms väliin. Ja turha itkeä että ruoka maksaa hirveästi, jos on varaa ostaa kaikki valmiina niin, ettei raaka-ainesta viitsitä tehdä mitään itse.

Tää av on kyllä aikamoinen reality-check välillä. Mulle on ollut näköjään epätavallisen itsestään selvää, että oikeasti aineksiltaan ei-epäillyttävää, terveellistä ja ennenkaikkea hyvää ruokaa saa mitäkuinkin vain itse tekemällä ja valitsemalla vielä laadukkaat ainekset. Olisin luullut, että äiti-ihmiset sen verran välittäisivät perheensä hyvinvoinnista. Tyhmä minä.

Vierailija
28/39 |
23.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täällä palstalla on innokkaita leipojia, mielelläni tutustuisin ja haluaisin kädestä pitäen oppia pullien leipomiseen.

t. äiti, joka haluaisi oppia leipomaan pullaa

Vierailija
29/39 |
23.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa järkevää tehdä kolme pullaa itse. Kun pullaa ei muuten syödä pätkääkään meidän perheessä kun yhdet laskiaisena.

Vierailija
30/39 |
23.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme fasulla laskiaiskahvilla. Pullissa oli todella vähän kermavaahtoa. Jos kerran vuodessa syön laskiaispullan, kyllä siinä saisi olla kunnolla täytettä!

Antakaapa vinkki hyvistä laskiaispullista!!!

Vierailija
31/39 |
23.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhetraditioiden luomisen vuoksi. Tällaisia asioita ei ratkaista panos/hyöty -perusteella. Meillä ei syödä pullaa ollenkaan, ei edes laskiaisena, mutta hernekeitto keitetään ihan itse sianpotkasta alkaen. Eikä puhettakaan siitä, ettei sen takia ehdittäisi mäkeen jos lunta vaan on.

Tämä kerju kertoo omaa surullista kieltään siitä, miten vähän Suomessa arvostetaan ruokaa ja ruokaperinteitä ja miten ihan tavallisten arkileivonnaistenkin tekeminen on einesmammoilta unohtunut.

Onpa järkevää tehdä kolme pullaa itse. Kun pullaa ei muuten syödä pätkääkään meidän perheessä kun yhdet laskiaisena.

Vierailija
32/39 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fazerin laskiaispullat olivat tällä kerralla todella hyviä: aivan vaaleita, unelmanpehmeitä, sisällä aitoa kermavaahtoa ja mantelimassaa. Parasta oli se, että ensimmäisistä ostamistamme oli jäänyt (?) pois karvasmanteliaromi eli vielä parempaa! Seuraavissa sitä jo olikin.

En ikinä osta laskiaispullia, joiden hattu on suoraan leikattu ja teräväreunainen: se tarkoittaa sitä, että pulla on kuiva. Ja jos kermavaahtoa ei näy, ei kauppoja :) Fazerin pullissa hattu on epätasaisesti leikattu siksi, että niin pehmeää on vaikea suoraan leikata :D Joissakin pullissa mantelimassa on kova nappi, ei käy laatuun :P Mansikkahillo laskiaispulliin ei kuulu laisinkaan ;) Poikkeuksena lapset, joiden makuaisti ei ole vielä kehittynyt. :D Meillä se on kehittynyt jo yksivuotiaallakin, joka syö lähes kaikki samat kurmeet kuin muutkin.

Olemme laskiaispullien suhteen aika fanaattisia, mikä tarkoittaa sitä, että leivoimme niitä itse jouluksikin: jouluna kun pitää olla tarjolla parasta ja laskiaispullat ovat mitä suurinta herkkua! Itse leivotusta pullasta tulee hyvää, kun käyttää rasvana kasvirasvavalmstetta pullosta, lisäksi terveellistä verrattuna kovista rasvoista leipomiseeen. Emme osta enää ikinä palamargariinia =) Voita kyllä pari-kolme pakettia vuodessa. Pakastimessa kasvirasvalla leivottujen pullien maku kyllä pilaantuu, joten tuoreena parasta.

Siis kaupasta ja itse leipoen, nam! Ja laskiaisena meillä puisteltiin petivaatteet, patjat, peitot ja tyynyt sekä käytiin koko perheellä uimassa - traditioita ei orjallisesti noudateta siis aina :) Pulkkamäessä ollaan riittävän usein pitkin talvea ja ei ole ainakaan ruuhkaa :)

Vierailija
33/39 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. inhoan niitä pullien hilloja

2. en tykkää yhtään sen enempää mantelimassasta

Että saiskos jostain valmiina sellaisia joissa on vain se kerma?

Vierailija
34/39 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis täällähän on kaikki karppeja ja ties mitä hihhuleita joka ketjussa, ette kai te nyt hyvät ihmiset pullaa syö?

Minä syön muutaman pullan vuodessa, ja kyllä, ostan ihan kahvilasta. Perheessä pullia menisi 2 kpl (minä ja lapsi, mies ei söisi) joten en tee sen takia pullia itse. Joku tolkku nyt sentään.

Vierailija
35/39 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan teitä, jotka vetävät hirveät pultit siitä, ettei naapuri leivo itse pulliaan. Oikeesti tässä elämässä on paljon tärkeämpiä asioita kuin se, kuka syö kenenkin tekemää pullaa. Eikä se kerro yhteiskunnasta mitään jos viisi av-mammaa sanoo ostavansa laskiaispullat valmiina. Ja sitä en ymmärrä, miten joku saa pullat valmiiksi 15 minuutin aktiivisella työllä? Taikinan vaivaamiseen menee noin kauan+pullien pyöritteleminen, peltien uuniin laitto ja pois ottaminen vie kyllä enemmän aikaa. Mutta tosiaan siinä kohotusvaiheessa ehtii hyvin ulkoilemaan. Siis hengittäkää sisaret, ei se oo niin vakavaa.

Vierailija
36/39 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ostin vaan pakasteesta paistovalmiita pullia. Kotoa löytyi jo kermaa ja hilloa. Niiden kahden ylihinnoitellun pullan hinnalla sai 8kpl lämpimiä ihania laskiaispullia, ja kermaa ja hilloa jäi vielä muuhunkin käyttöön. (Jep, tämä mamma ei edes yritä leipoa pullia pojan kanssa kaksin ollessa, hyvä ja helppo vaihtoehto nuo pakastepullat)

Vierailija
37/39 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mennä sinne kahvilaan syömään kunnolla niitä pullia, eikä nypertää siellä omassa keittiössä että olis mahdollisimman halpaa ja sitten syödään niitä pakastettuja pullia seuraavat viisi viikkoa. Kuka yleensäkin syö pellillisen pullaa? Sehän on täysin turhaa ruokaa suuremmassa määrin.

Että ulos vaan sieltä keittiöistänne ja kuluttamaan rahaa.

Vierailija
38/39 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinne pullan väliin laita.

Niin itse öllaan ostettu niitä pirkan paistovalmiita pullia. Ovat ihan hyviä. Siinä pussissa on muistaakseni 14kpl.

Hui kauhistus! olen sentään kondiittorikin ;)

Vierailija
39/39 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nipottaa niin paljon kodin siistiydestä ja käyttää välillä einesruokia että pääsee vähän helpommalla. Mutta jotain pullia pitäs tehdä :-D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi