Millä mennään synnyttämään jos lapsivettä lorisee eikä ole omaa autoa?
Tulee nimittäin aika kalliiksi taksin penkkien kastelu. Pitääkö mennä linja-autolla lastenvaippa housuissa vai voiko tilata ambulanssin?
Kommentit (30)
Selitin tietysti taksikuskille, että suojataan penkit vähän epäesteettisesti muovipussein. Ja housuiissa yöside. Hyvin riitti.
koska silloin on riski napanuoraprolapsille (ei sille että kiertyy kaulan ympärille :) )
jos en olisi varma, onko lapsi kiinnittynyt vai ei. Entäs sitten, mitä muut ajattelevat. Lapsen turvallisuus tärkein.
Jos ei ole hätää! Ambulanssit eivät tule vuoronumerolla vaan kiirreellisyyteen perustuen..voi olla että olet liian pitkään kotona ja synnyts käynnistyy. Aina kun meinaa lähteä sairaalaan on hyvä soittaa päivystävälle kätilölle omaan synnytys sairaalaan ja kysyä ohjeistusta häneltä
Toinen synnytykseni alkoi lapsiveden menolla. Supistukset tulivat alle tunnin sisällä. Odottelin kotona suppareiden tiivistymistä ja lähdin sitten taksilla sairaalaan. Terveysside piti vedet hyvin siinä vaiheessa, vaikka oli mulla lasten muovifroteealusta + pyyhe alla.
Kukaan ei ole minulle koskaan kertonut mitään mistään napanuorankiertymisriskistä.. No, ei ollut nuora lapseni kaulan ympärillä onneksi kuitenkaan ja kaikki meni erittäin hyvin.
housuissa ja pyyhe peffan alla synnärille, jonne matkaa 100 km. Hyvin mennyt eikä ole lorissut taksin penkille pisaraakaan. Se suurin holahdus tapahtui jo kotona.
kaksi kerta vesienmenolla lapsensa saanut
Tuleehan ambulanssikyydistäkin lasku perässä. Laskun suuruuteen voi vaikuttaa myös kyydin tarpeellisuus. Osan kyydistä korvaa Kela ja osan kunta, jos kyyti katsotaan tarpeelliseksi kysesessä tilanteessa.
Pitkänmatkalaisille kunta kai korvaa kyydin kokonaan lähes aina. Siis silloin, jos lämpimään synnytyssairaalaan on pidempi matka, eikä se ole missään lähikunnista. Synnytyssairaalan kanssa samalla seudulla asuttaessa synnytykseen lähtö ambulanssilla tuskin oikeuttaa korvauksiin, ellei kyseessä ole vauvan hengen kannalta auttava toimi. Itse lapsiveden menohan ei ole vaarallista tai ambulanssikyytiä vaativaa. Sairaalan toki silloin kuuluu lähteä, vaikkei mikään hengen hoppu olekaan.
mullakin meni vedet ja 3 tunnin kuluttua soiteltiin taksia, ei edes tajuttu alusia laittaa vaikka taksille sanottiin että synnyttämään oltiin menossa. Vettä ei onneksi matkalla enää holahdellut ja vauva syntyikin pikaisesti sairaalaan pääsyn jälkeen, mutta joo jos nyt lähtö tulisi niin pyyhe ja jätesäkki mukaan ja taksilla vaan.
Mulla lorahti ensin oikein kunnolla sänky märäksi ja loput vielä vessan lattialle. Sen jälkeen lorisi vielä pikkuhiljaa 2 vuorokautta, ja aika usein sai olla sellaista paksua sairaalan sidettä vaihtamassa.