Viran vastaanotto alkuraskaudessa!
Kun työantaja ei vielä tiedä raskaudesta, siis. Tuleeko siihen terveystodistukseen merkintä raskaudesta?
Kommentit (14)
jumankekka miten siistiä! Onneksi olkoon!
Työhönottotarkastuksessa ei selvitetä, onko henkilö raskaana. Toki siitä voi työterveydessä mainita, mutta ei sitä minnekään ylös kirjoiteta. Itse kävin tarkastuksessa ollessani rv 6+ jotain enkä maininnut asiaan edes.
Kun työantaja ei vielä tiedä raskaudesta, siis. Tuleeko siihen terveystodistukseen merkintä raskaudesta?
Niin kauan kun naiset tekevät näitä temppuja taitaa naisen euroa pysyä 80 sentisssä ja miehet viedä parhaimmat työpaikat.
On työnantajan pettämistä
Ja jos se virka on sinulle annettu, ei raskaus ole mikään syy perua sitä, vaikka se tulisikin ilmi. Minut vakinaistettiin, vaikka kerroin olevani raskaana.
Voit kertoa heti kun olet virassa, niin tietävät varautua, tai esim. viikon 12 jälkeen. Voit saada keskenmenon, ja silloin olet ilman virkaa, jos möläytät asian etukäteen. Ja virassa on hyvä olla vanhempainlomat ym.
Asia ei kuulu työterveyteen vaan neuvolaan. Raskaus ei ole asia, joka edes vaikuttaa virantäyttöön. Mulla on peräti 2 ystävää saaneet vakivirat ihan viimeisillään raskaana.
ja työnantaja ei saa edes työhaastattelussa kysyä moisia.
mulla töihintulotarkastus piti sisällään perus pituus- ja painojuttuja, paperilla terveyskyselyjä ja verikokeet.. pieni verenkuva tms.
kukaan ei kysellyt raskaudesta tai perheenperustamissuunnitelmista mitään.
mikäli sun työnkuva ei aiheuta sikiölle vaaraa, niin ei ole työnantajalle pakko kertoa koko raskauesta ennen kuin vähintään 2 kk ennen äitiyslomalle jäämistä.
t. se joka kertoi olevansa raskaana ja sai silti paikan
Itse olen aina töissä kertonut raskauksistani tosi pian. Samaa toivon omilta alaisiltanikin ja arvostan sitä. Olen luottanut siihen, että tukea saa jos jokin meneekin vikaan.
teen työtäni viransijaisena jo nyt (tehnyt kohta vuoden ja sitä ennenkin talossa 3 v samanlaista hommaa) eli kyseessä on vakinaistaminen. Työ on sellainen, että lähimmälle esimiehelle raskaudesta on pakko kertoa varhaisessa vaiheessa. En kuitenkaan halua riskeerata virkaani enkä aio työnantajalle kertoa ennen viranvastaanottoa. Varmuuden vuoksi.
Jos olet kerran tehnyt samaa työtä jo useamman vuoden, niin voit ihan hyvillä mielin ottaa viran ja jäädä sitten äitiyslomalle.
Itse olen aina töissä kertonut raskauksistani tosi pian. Samaa toivon omilta alaisiltanikin ja arvostan sitä. Olen luottanut siihen, että tukea saa jos jokin meneekin vikaan.
Rehti tai ei, niin esim. minä en todellakaan koeajalla riskeeraa paikkaani vain rehtiyden nimissä. Ei ne työnantajatkaan aina rehtejä ole, joten miksi minä riskeeraisin perheeni taloudellisen turvan vain ollaksen rehti? Ja harva kai se voi ihan varmuudella luottaa, että työnantaja olisi kovin rehti, euron kuvat silmissään..
Eihän sun sitä tarvitse siellä sanoa. Tuskin kyllä tulisikaan, ei ole sairaus!