Ovatko vanhemmat vastuussa teini-ikäisten lomasta?
hiihtämään yms... Museoissakin voi käydä, jos asutte pk-seudulla, Kiasmassa, Emmassa, Luonnontieteellisessä.
Miten joku voi mankua jonkun laskettelureissun perään, kun koko maassa on upea ulkoilusäät.
Kommentit (20)
Ei vanhempien todellakaan tarvitse keksiä lomalla teineille jokapäivä tekemistä :)
Sehän on ihan naurettavaa. Jari Sinkkonenkin kirjoittaa, että välillä on jopa tärkeätä jokaiselle vähän "tylsistyä" -- niinä hetkinä voi palata itseensä, miettiä ja olla vain. Ei vanhempien tai lasten elämän tarvitse olla jatkuvaa virikettä ja menoa ja meininkiä.
Jotain toki kannattaa yhdessäkin tehdä. Mutta kyllä lapset ja teinit itsekin puuhaa keksivät.
Minusta ainakin teininä oli ihanaa vain loikoilla tuntitolkulla lattialla ja kuunnella musiikkia. Tai lukea kirjaa.
Häiritseekö sun teinejä se et ne makaa kotona vaan? Jos ei niin ehkä se ON niiden käsitys hyvästä lomasta :)
JOS se taas on niiden mielestä kamalaa,et ollaan vaan kotona niin vähintä mitä voisit tehdä ois päästää ne esim kavereiden kanssa elokuviin (kustannat vaikka 15v+kaverin) tmv
En käsitä mitä intoa 15v:llä on mennä äidin kans elokuviin...? Riippuuhan se teinistäkin..
Olen silti sitä mieltä, että vanhemmat voisivat yrittää vähän enemmän isojenkin lasten kanssa. Miksi teillä on rahat joka vuosi aivan loppu, jos aina vietätte lomat kotona?
Meillä ollaan lomat enimmäkseen kotona, koska ei ole varaa mihinkään laskettelureissuihin tai mökkivuokrauksiin. Mies porskuttaa nämä lomat tyytyväisenä rentoutuen ja minulla pipo kiristyy joka loma kun poden hirveän huonoa omatuntoa. Teinit lojuvat kotona vailla tekemistä, koska kukaan heidän kavereistaan ei ole lomalla kotona. Mies on sitä mieltä, että ei ole aikuisten tehtävä järjestää 12-15-vuotiaille puuhaa lomalla, itse voivat keksiä tekemistä. Tällä lomalla käytiin yhdessä elokuvissa ja leivoskahveilla, siihen meni 100 euroa, enempään ei ole rahaa. Tiedän, että ilmaiseksi voi tehdä kaikenlaista lasten kanssa, mutta se ei olekaan nyt pointtini, vaan tämä asia, mistä miehen kanssa kinaamme.
meneekö jonkun 15-vuotiaat tosiaan vielä pulkkamäkeen, ei täälläpäin ainakaan. Ja käykö kakkonen sun lapset tosiaan vaikka Kiasmassa YKSIN, ilman aikuisia tai ilman kaveriseuraa? ap
kun ei ole niitä kavereita, kaikki ovat lomat pois kotoa. ap
Ilmeisesti ainakin toinen vanhempi käy ansiotyössä?
Ei siis niin, että olisin joku kokopäiväinen viihdeautomaatti, mutta koetan miettiä kivaa tekemistä koko perheenkin kanssa. Teinit keksii tietysti itsekin juttuja, mutta
kyllä sekä minä että mies koetaan, että on meidän asia keksia yhteistä olemista, jotain vähän ekstraa, erilaista, mitä ei arkiviikoilla tehdä.
Ei tarvi olla mitään kallistakaan, riippuu niin mistä perheessä tykätään. Me kaikki esim. pelataan mielellämme erilaisia strategiapelejä - ihan lautapelejä. Joskus lomalla sitten pelataan yömyöhään, kun ei ole aamuherätystä. Ja tehdään ekaks peli-illan herkut yhdessä teinien kanssa. Meidän teinit, jotka on 13 v ja 15 v tykkäävät tosi paljon.
Mutta minä siis olen samoilla linjoilla sinun kanssa, enkä oikein ymmärrä miehesi ajattelua.
meillä teinit kuuluu perheeseen ja heidänkin kanssa tehdään erilaisia asioita yhdessä.
Meillä myös tiukkaa nyt, mutta kyllä yksi laskettelureissu koko porukalla(6h) tehdään lähi laskettelukeskukseen. Uimassakin käydään lähi(56km päässä yksisuunta) uimahallissa sekä mäkkärillä. Kotona tehdään myös kaikkea yhdessä. Ei teinit mitään spitaalisia oo tai vaarallisia. Lapsia ne ovat niin kuin pienemmätkin
ja he kyllä ovat vastuussa alaikäisitä lapsistaan.
voi tehdä yhdessä, leipoa, käydä uimahallissa, pelata lautapelejä/korttipelejä, jutella, mennä luisteleen yms
On vastuussa. Meillä 13v poika tekee töitä ja tienaa vajaa 800 euroa viikossa ja hän haluaa ja on tyytyväinen. Kyllä hän silti pääsee luistelemaan, uimaan yms. Odottaa jo kesää että saa tienata lisää.
Miten paljon niitä teinejä teillä oikein on? Ei kai leffaliput voi maksaa enempää kuin 10€/kpl (ei kai ne edes niin kalliita ole?) ja leivoskahvit ei voi maksaa 10€/hlö? Tätä siis ihmettelen ekanan.
Mutta toinen juttu sitten se tekeminen. Yhteistä tekemistä teinien kanssa voisi olla esim. hiihtoretki laavulle makkaranpaistoon tai jos hiihto ei kiinnosta, niin kävellen. Kotona voi pitää leffaillan, pizzaillan, valokuvaillan (katsellana yhdessä vanhoja kuvia, muistellaan menneitä pikkulapsiaikoja, kuunnellaan jokaisen muistoja), tehdä suursiivot ja sen päälle sauna ja oikein hyvää ruokaa, antaa jokaisen teinin toteuttaa yksi ateria kaupassa käynnistä lähtien jne.
leffaan meni 70e, kuusi lasta, mies ei ollut mukana. Leivoskahveilla kävin vain teinien kanssa, pienemmät sisarukset ei olleet mukana, joten meni vain 30 euroa. Kiitos myös vinkeistä, niitä en toisaalta kaipaa, keksin kyllä tekemistä teini-ikäisten kanssa, ihan ilmaistakin. Pointtini oli se, että ollaan miehen kanssa niin eri mieltä. Mies on sitä mieltä, että pienten kanssa pitää tietenkin olla aikuisen mukana, koska eivät voi mennä minnekään itsekseen, mutta teini-ikäinen voi mennä itsekseen, aikuisia ei mukaan tarvita. Minulle nämä lomat muodostuvat aina tosi rankoiksi, kun viihdytän sekä pieniä että isoja lapsia, kavereita ei ole kenelläkään paikalla ja mitään mummoloita tms. meillä ei ole. ap
Muistathan että alle 14-vuotiaan työnteossa on rajoituksia! Ethän vain riko lakia!
On vastuussa. Meillä 13v poika tekee töitä ja tienaa vajaa 800 euroa viikossa ja hän haluaa ja on tyytyväinen. Kyllä hän silti pääsee luistelemaan, uimaan yms. Odottaa jo kesää että saa tienata lisää.
että minun on siis keksittävä teineille tekemistä joka päivä lomalla? ap
Jo ihan perhesuhteiden ylläpitämisenkin vuoksi. Kohta teidän teinit ei teistä viis veisaa, kun ette tekään (miehesi) heistä.
Mutta minusta ei joka päivälle tarvitse keksiä tekemistä - parille päivälle kyllä voisi olla yhteistä suunniteltua ohjelmaa. Itse asiassa minusta kaikenikäisille on hyvä, että on ohjattua/suunniteltua toimintaa sekä "vapaa-aikaa" sopivassa suhteessa, meillä 5-vuotiaallekin maistuu omat leikit paljon paremmin seuraavana päivänä, jos edellisenä on tehty jotain yhdessä kodin ulkopuolella.