Kysymys jäällä olosta
meidät on kutsuttu pilkkikilpailuihin ja ajattelin tuon kolmevuotiaan ottaa mukaan, mutta mites? Pitääko sille laittaa pelastusliivi jäälle vai miten lapset jäällä kulkee?
Mietin vaan kun jos jää sattuisikin pettämään eihän tuollainen pieni itseään saisi pinnallapidettyä haalareineen vaan uppoisi kuin kivi ennen ku kerkeisi mitään tekemään...
Muut pilkkijät, luistelijat yms... miten toimitte pienten lasten kanssa?
Kommentit (2)
eli jäällä liikutaav vain suhteellisen varmasti: siellä missä on itse aikuiset edellä testanneet sen kantavuuden ja siellä, missä muitakin liikkuu.
Teillähän on se kaira, kairatkaa sillä välillä reikiä jäähän jotta näette sen kantavuuden. Noin 10 sentistä ylöspäin kantaa vielä helmikuussa varmasti. Virapaikoissa voi tosiaan olla heikompaa: joki- ja ojansuissa, salmissa, siltapaikoilla jne. Sillan ali ei yleensä kannata mennä ollenkaan, jos on pakko niin IHAN rannasta! Tottunut jääällä liikkuja kyllä myös jotenkin tuntee jään kestävyyden, mutta sitä ei voi neuvoa ja joku pilkkijähän joka kevät tuntee sen väärin...
Me ei itse pilkitä, me kävellään ja luistellaan ja hiihdetään jäällä. Mun on vaikea kuvitella, että 3-vuotias viitsisi seisoskella paikallaan odottamasta pillkijöitä, joten se tarvii tosiaan ehdottomasti oman hoitajan. Ja jonkun lampiman taljan tms, missä istuskella.
Meidän perhe on harrastanut pilkkireissuja ihan vauvaikäistenkin kanssa. Nyt vasta 5-vuotiaalle hankimme omat jäänaskalit kaulaan, mutta muuten on ainoa pelastusvaruste ollut jäänaskalit, joita ilman emme ikinä lähde jäälle. Niitä myydään ainakin kalastustarvikeliikkeissä. Eivät maksa paljoa ja auttavat todella paljon liukkaalla jäällä, jos avantoon putoaa. Sitä pientä lasta ne auttavat sillä tavoin, että pääset itse liikkumaan niiden avulla ryömiessäsi pelastamaan sitä lasta sieltä avannosta.
Muutoin meillä on mukana aina pari pulkkaa, toinen pilkkivarusteille ja toinen lapsille, jos sattuvat väsähtämään. Pulkassa on paksu lampaantalja lämmikkeenä. Kummassakin pulkassa on normaalia pidempi ja paksumpi vetonaru, koska vedämme niitä isosta lenkistä, jonka saa pujotettua hartian yli. On paljon kevyempää niin, kun kuljemme pitkiä matkoja jäällä. Samoin siitä pitkästä narusta voisi ehkä olla apua, jos joku avantoon pulahtaisi.
Sitten se, mikä on paljon tärkeämpää kuin mitkään pelastusvälineet. Opetelkaa itse turvallinen jäällä liikkuminen ja opettakaa se lapsillennekin. Jää voi olla heikompaa esim. virtapaikoissa sekä laitureiden ja siltojen alla, Lapset eivät saa ryntäillä minne sattuu, vaan heidän täytyy kulkea vain vanhempiensa jäljissä. (Umpihangessa tuo sujuu ihan luonnostaan ;-) Jos jää alkaa ritisemään, palataan varovasti kävellen, ei juosten, omia jälkiä pitkin.
Jos aiot itse kilpailla, niin kannattaa varata sille kolmivuotiaalle joku hoitaja mukaan. Mulla ainakin, kun kalapaikka osuu kohdalle, on ihan turha yrittää enää keskittyä lapsen vahtimiseen. Nyt noi pilkkii jo ittekkin, joten viihtyvät pidempään jäällä, mutta aluksi piti pilkkireissut ottaa enempi piknikin kannalta. Paljon hyviä eväitä mukaan. Ja tietysti sille kolmivuotiaalle oma onki!