Outo tauti??
Luulin olevani ainoa, mutta juuri selvisi, että myös ystäväni työtoveri on kärsinyt tästä oudosta taudista. Eli olen nyt kolme kertaa tänä talvena sairastanut "kuumeen" alilämpöisenä. Oireet ovat kuin normaalissa flunssassa: kurkkukipu, nuha, voimattomuus ja yleinen kuumeinen olo, MUTTA kuumemittari näyttää alilämpöä. Mistä voi johtua?? Joku outo virusko??
Kommentit (10)
ja tämä tapahtuu tunnin parin sisällä. Olisikohan kyse elimistön säätelymekanismista eli kuumetta pukkkaa, mutta sitten meneekin alilämmön puolelle, kun elimistö alkaa säätämään kuumetta pois? Flunssassa voi joskus käydä minulla niinkin, että ensiksi on alilämpöä ja sitten on normaalilämpöä.
että tulee kipeäksi, mutta ei tule
Meillä on sisällä 24 astetta lämmintä ja kaikki muut kärsivät kuumuutta, minä palelen. Villasukat ja viltit on päällä, saan hikoilukohtauksia, mutta silti kuumemittari on pakkasen puolella koko sairauden ajan. Olen siis kuumeinen ja hikinen, mutta ruumiinlämpö ei nouse.
Voihan tosiaan olla kuten kolmonen sanoit, että elimistö yrittää jäähdytellä tulevaa kuumetta. Tuntuu kyllä oudolta, koska en ole koskaan ennen törmännyt moiseen.
Ei kaikki virukset nostata kuumetta.
Ja jotkut pöpöt ovat sitkeämpiä kuin toiset, ja silloin elimistö nostaa lämpötilaa että pöpöt kuolisi. Lämpö voikin nousta vähän, mutta jos alkulämpö oli 36 niin voi olla ettei nouse paljoa 37 yläpuolelle. Riippuu vastustuskyvystä, onko stressiä tai muuta päällä, onko vaikka raskaana jne.
..joten tuskin kyse vaihdevuosista :). Olen raskaana, voisiko olla osuutta asiaan? Olen kyllä jo viimeisellä kolmanneksella, eli ei ainakaan mitään alkuraskauden oireilua. Mikä lie pöpö iskenyt...
Tosin silloin normaalilämpöni oli 35,5 ja kun kuume alkoi nousemaan, niin tärisin kylmyydestä kun lämpöä oli 36,8 ja lopulta kuume nousi jopa 37,1 asti.
Tuota kesti melkein viikon verran. Muita oireita oli voimattomuus ja lihas- ja nivelsäryt.
aina hyvin, mutta 35 v ylittäessä on ollut enimmäkseen noita alilämpöflunssia. Väittäisin, että ne on kurjempia kuin kunnon kuumeflunssa, joka menee nopeammin ohi. Tällaista alilämpöflunssaa kituu paljon kauemmin. Ja ympäristö ei edes ymmärrä olon kurjuutta, kun heidän mielestään vain kuume on kunnollinen sairauden oire. Lääkäritkään eivät tätä usko. Onneksi on muitakin joilta olen samanlaista kuullut, joten ei tämä kuvitteluakaan voi olla.
Minunkin mieheni vain kohauttaa olkapäitään ja ihmettelee miksen tee jotain lämpimikseni. Raivostuttavaa todella, koska olo on oikeasti tukala. Tätä alilämpöistä sairastelua tosiaan kestää yleensä useamman päivän ja menee todella mateluvauhtia ohi. Taitaa nyt sitten tänä talvena mennä vielä raskauden ja hormoonien piikkiin, mutta jos jatkuu ensi talvena niin en tiedä sitten.
T:ap
ei ole mistään viruksesta kyse, laita villatakki päälle.