Kuinka isolle lapselle annatte vielä suppoja?
Poika 3v ja minkä tahansa suun kautta otettavan lääkkeen ottaminen AIVAN TUSKAA (=oksentaa joka kerta).
Viimeksi lääkärissä käydessä lääkäri sanoi, ettei tuon ikäisille kannata enää suppoa antaa, ei ole tarpeeksi tehokas.
Ja mä kun aina oon luullut, et just peräpuikko imeytyy ja tehoaa kaikista nopeiten...
Onko siis vinkkejä, miten antaa lääke (esim Pamol F) niin, että pysyy sisällä? Tai mikä teidän kokemus noista supoista, voiko vielä 3v:lle sellaisen laittaa?
Kommentit (54)
meidän 3v ei ole ikinä saanut ainuttakaan suppoa. nesteenä on saanu lääkkeen maidon seassa. kuumekin mitataan kainalosta
Ja mä kun aina oon luullut, et just peräpuikko imeytyy ja tehoaa kaikista nopeiten...
ja minusta supot tuon ikäiselle on insestiä
Toki työntäisin miehellenikin jos olisi pakko (onneksi ei ole ollut). Ihmettelen kyllä sitä kuumeen peräsuolesta mittaajaa. Mihin ihmeeseen se tarkka ja oikea ruumiinlämpö tarvitaan. Minulle kyllä riittää korvakuumemittarin tarkkuus. Kyllä sen kuumeen saa sillä selville ja jos lapsen vointi on huono (kipuja), annan kyllä särkylääkettä, joka sen mahdollisen kuumeenkin alentaa.
Ajatelkaa nyt!! Kolme vuotiashan on jo niin aikuinen, ettei missään nimessä suppoja..saati sit 4-vuotias!!!
7-vuotiaana asuvat jo vuokralla ja säästävät omaan asuntoon....
suppoja en ole antanut koskaan minkäänikäiselle lapselle, eikä niitä anneta edes sairaalassa ellei ole jotain ihan pakottavaa syytä. Mikstuura vauvalle ja leikki-ikäiselle, tabletti tai liukeneva tabletti heti kun sellainen menee. Periaatteessa ei pitäisi olla syytä työntää lapsen peppuun yhtään mitään, sen reiän tarkoitus on toimia vain toiseen suuntaan.
T. lääkäri
Olepas nyt nicojemina paikallasi, äiti työntää lääkkeen pyllyyn. Yök.
Tyttö oksensi kaikki särkylääkkeet nielurisaleikkauksen jälkeen, joten suppo oli ainut, joka auttoi. Mutta eihän se "kivaa" ollut, ei äidistä eikä tytöstä. En ole suppoja laittanut edes vauvoille, vaan aina on suun kautta otettavaa lääkettä käytetty. Enkä ole kuumetta mitannut pepusta. En tosin minäkään ymmärrä, mihin sitä tarkkaa lukemaa tarvitaan.
Aikuiset laittaa kyllä supponsa itse, jos suppoja tarvitaan.
tosin peräpukamien hoitoon.. =) (ei kovin mukavaa hommaa)
Kyllä me käytetään nestemäisiä kuumelääkkeitä enimmäkseen, tytölle taisin supon antaa viimeksi kun oli vuoden vanha ja lisäksi suun kautta, kun oli tosi kipeä.. Meillä 7 vuotias joutuu ottamaan kaiken lääkkeen mikstuurana,kun on niin ahdas kurkku ettei pysty mitään nielemään kunnolla,alkaa määrät olla isoja.. Ei siinä musta nyt sentään mitään perverssiä ole jos joku nyt 2vuotiaallekki supon antaa, pikkulapsihan se vielä on.. =)
Ap:ta en valitettavasti osaa neuvoa, miten sais sen lääkkeen pysymään sisällä, mutta anna niitä suppoja, tärkeintähän se on että saa sen lääkkeen eikä se mitä kautta se on annettu vaikka sut nyt jo leimattiinkin jo insestiksi ja ties miksi! Hölmöjä ovat... Paranemisia lapsukaisellesi...
Ja silloinkin kun annoin, se tuntui epämielyttävältä minusta sekä selvästi myös vauvasta.
Oksennusongelmaan sanon, että tuon ikäiselle sopii varmaan jo ihan perus parasematol-lääke oikein kilojen mukaan annosteltuna. Sen voi sekoittaa vaikka jäätelöön (niinkuin joku ehdotti) tai juoman sekaan. Takuulla menee alas ja ei tule heti ylös.
En ymmärrä miksi lasten lääkkeet on tehty niin järettömän kammottavan makeiksi. En yhtään ihmettele, että kipeä huonovointinen lapsi oksentaa ne ulos.
PS: Sain itse lääkettä peppuun synnytyksen jälkeen. Vaikka olinkin lähes tiedottomassa tilassa, muistan kuinka epämielyttävältä se tuntui. En siis halua, että lapseni kokee sen saman inhottavan tunteen.
Meidän lapsista se on niin herkkua, että väittävät olevansa kipeitä pitkään sairauden jälkeenkin, että saisivat lääkettä! Samaten Pamol F, joka liuotetaan ihan vaan veteen. Mutta senhän voi liuottaa muihinkin nesteisiin tarvittaessa.
nestemäistä panadolia joutuu ottamaan todella paljon ja se vetää vatsan sekaisin. Mitä ihmeen pervoa supossa on? onko esim. suonensisäisesti annettavat lääkkeet mielestäsi peroja??
Et taida ihan olla sinut itsesi kanssa. Lääke mikä lääke, ei siinä mitään pervoa ole!!!
Jokainen varmasti tuntee oman lapsensa parhaiten ja antaa lapselleen sellaista lääkettä ja sillä tavalla kun parhaaksi näkee :)
Minulle on lapsena laitettu ja muistan miten ikävältä se tuntui, en tahdo samaa lapsilleni. Myös kuume mitataan kainalosta aina.
Sairaalassa käytämme lastenosastolla vain suun kautta otettavia kuumelääkkeitä (ihan lastenlääkärien määräyksestä), ei ole mitään syytä ottaa toista (pronaxen) suun kautta ja tuupata panadolia suppona peppuun. Lapsen peppuun ei laiteta mitään ylimääräistä ellei ole aivan pakko. Suppoja käytämme oksentelevilla lapsilla, tai joskus vanhempien pyynnöstä. Joskus (HARVOIN) vanhemmat ovat vakuuttuneita ettei heidän lapsensa suostu millään ottamaan lääkettä suun kautta. Vanhempi tuntee lapsensa luonnollisesti parhaiten, joten tälläisissa tilanteissa harvoin tarvitsee alkaa asiasta vääntämään kättä (ellei ole jotain painavaa syytä, esim. lapsen runsas ripulointi).
Ja se, että lapsi vastustaa lääkkeen ottoa paniikissa huutaen ja parkuen on aivan ok indikaatio antaa kuumelääke suppona. Jos kipeä lapsi pyllistää nätisti suppoa varten, niin tottakai on silloin järkevää antaa lääke suppona. Tärkeintä kuitenkin lienee että lääke saadaan jollain tavoin annettua. Voisi kuitenkin olla hyvä harjoitella lääkkeen ottoa suun kautta, että tuollaisista peloista pääsisi yli. Ne ovat lapselle luonnollisesti ahdistavia.
Mikstuurana kuumelääke kuitenkin imeytyisi paremmin ja nopeammin. Sen voi lisäksi annostella hyvin tarkasti painon mukaan. Suppoja on hankalampi annostella, niitä ei mielellään saisi puolittaa eikä pilkkoa muutenkaan. Suppoa laitettaessa siitä saattaa lisäksi murentua tai sulaa osa sormiin jne... Vauva saattaa helposti kakata pian supon annon jälkeen, kun peräaukkoa on ärsytetty eikä lääkettä voi automaattisesti uusia heti, koska ei voi olla varma minkä verran lääkeainetta on ennättänyt imeytyä jne. jne.
Ensisijaisesti olisi siis enemmän kuin suotavaa välttää työntämästä lapsen peppuun mitään. Se että jonkun lapselta on mitattu lämpö synnärillä pepusta kolme kertaa ei mielestäni kuitenkaan tarkoita sitä, että samaa tapaa tulisi jatkaa kotona. Digitaalimittarilla kainalosta mittaaminen on parempi tapa.
Suppoja on hyvä olla lääkekaapissa oksennustautia tms. varten, ja Buranaa esim. ei saa mikstuurana ilman reseptiä. On siis ihan selvä juttu että joskus näihin suppoihin voi olla pakko turvautua. Mutta olen yrittänyt vain sanoa, että aina kuin vain suinkin mahdollista, lääkkeet tulisi antaa lapselle suun kautta. Ja sen kuumeen voi ihan tosissaan mitata kainalosta aivan yhtä luotettavasti kuin sielä pepusta. Enempää en jaksa aiheesta vaahdota, jokainen tehkööt omaa lastaan koskevat päätökset :)
-Sh
No katsokaas, kun minä olen käynyt lapseni kanssa ihan yksityisellä lääkäriasemalla ja nimenomaa lastenlääkärit on määrännyt taaperolle pronaxenia ja suppo päällekkäin käytettäväksi, saadaan paras teho.
Taitaa lastenlääkäri ohittaa sairaanhoitajan ja tavallisen lääkärin.
Eipä niitä haarat levällään laiteta sentään. :-D