Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa töitä koska olen äiti!

Vierailija
18.02.2009 |

Nyt menee hermot!

Olen etsinyt uutta työtä ja käynyt lukuisissa haastatteluissa -ja päässyt aina kahden-kolmen parhaan joukkoon MUTTA en koskaan saa sitä työpaikkaa, koska minulla on pieniä lapsia/perhettä/koska olen äiti!

Paikan saa aina mies tai vanhempi nainen, jolla ei ole huollettavia! Todella rasittavaa! Minulla on aviomies ja hyvät lastenhoitoavut muutenkin, lapsilla on hyvät hoitajat ja hoitopaikat - mutta siltikään en ole kelvollista tavaraa työmarkkinoilla!!!!

Mitä tässä nyt sitten tekisi! Kohta olen työtön kolmekymppinen pienten lasten äiti, täytyy ilmeisesti odottaa 10 vuotta ja hakea töitä vasta sitten!

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein aiheesta kandintyön (noo, ei ollut mikään uraauurtava tutkimus).

Mikä koulutus sulla on?

Vierailija
2/32 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että et ole mitenkään erityinen. Teitä riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
4/32 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen 26-vuotias yhden vuoden ikäisen äiti. Toisen haluaisin, enkä kauhean suurella ikäerolla. Nyt pitäisi löytää uusi työ, mutta olempa hyvissä asemissa! Kohta taas äitiyslomalla ja sen jälkeen kahden tarhaikäisen äiti, enkä varmaan kovinkaan paljon pois töistä...

Vierailija
5/32 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai korostat työhaastattelussa sitä, että lasten sairastellessa teillä on tukiverkkoja olemassa, joten kaikki sairastelut eivät johda sinun poissaoloon töistä. Onko teillä muuten jo päivähoitoasiat mietitty? Antaa hyvän kuvan haastattelijalle jos päivähoitoasiat ovat järjestyksessä/järjestymässä. Itselleni lapset eivät ole olleet este työllistymiselle. Sain vakituisen työpaikan, vaikka oli ihan yleisessä tiedossa, että jään äitiyslomalle ja jatkan sitä hoitovapaalla.

Vierailija
6/32 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja korostan toki tukiverkkoja, kaikilla kun ei ole edes niitä.

ap

Vierailija
7/32 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuten sanoin, se on mun PERUSkoulutus. Muuta koulutusta riittää kyllä myös (niin yliopistossa kuin muuallakin), ja yli 15v työkokemusta joten en oo ihan vastavalmistunut tai peruspulliainen.... Eli ei ole koulutuksesta/kokemuksesta/tavallisuudesta kiinni, perheellisyys on se suurin ongelma.

Ja tämä on siis suoraan myönnetty minulle kun olen syytä kysynyt.

ap

Vierailija
8/32 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eipä tuo mikään ihme ollutkaan kun päättötodistus on vuodelta kivi ja kuokka eikä työkokemusta ollut käytännössä ollenkaan. Haastatteluihin se kyllä pääsi mutta se tärkein jäi aina saamatta kunnes se haki työtä johon ei tarvitse sun kummempaa koulutusta.

Vierailija
9/32 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tradenomeja on nykyään niin paljon. Ja sit varmaan myös KTM:t on samoilla apajilla. Ja yo-merkonomit...

Vaikea hankkia sitä työkokemusta, kun ei saa sitä ensimmäistäkään työpaikkaa, eikö?

Niin, ja kannattaa mainostaa työhaastattelussa juuri sitä että lapsilla on muitakin huolehtijoitakin, jos sairastuvat. Ja ehkä myös sivumennen sanoa, että lapsiluku on nyt täynnä(vaikka sit valehdella)...

Vierailija
10/32 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin kerran valitsematta jättämisen perusteeksi, että olen liian perhekeskeinen. En tiedä mistä vetivät tämän johtopäätöksen.

Vierailija
11/32 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuten sanoin, se on mun PERUSkoulutus. Muuta koulutusta riittää kyllä myös (niin yliopistossa kuin muuallakin), ja yli 15v työkokemusta joten en oo ihan vastavalmistunut tai peruspulliainen.... Eli ei ole koulutuksesta/kokemuksesta/tavallisuudesta kiinni, perheellisyys on se suurin ongelma.

Ja tämä on siis suoraan myönnetty minulle kun olen syytä kysynyt.

ap

Kysele näiltä sun entisiltä työnantajilta josko niillä olisi töitä tai tietäisivät jonkun jolla olisi.

Vierailija
12/32 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pikkulasten äiti/isä ei välttämättä ole paras vaihtoehto. Poissaoloja tulee ja perhe-elämä kuormittaa.

Vierailija
13/32 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tuskin toi sun 15 vuoden työkokemus ihan kokonaan tradenomitason töistä on? Vai?

Vierailija
14/32 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
15/32 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan laskit mukaan muutakin?

Vierailija
16/32 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin olen koulutukseltani kylläkin paljon parjattu FM/ humanisti, mutta töissä yrityspuolella (it-ala). Olen lasten saamisen jälkeen vaihtanut pari kertaa työpaikkaa ihan omasta halustani, eivätkä lapset ole ollut ongelma. Ei siis kannata luovuttaa.

Vierailija
17/32 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 3 lasta ja sain vakityön taloushallinnosta metsäteollisuusyrityksestä. Koita metsäteollisuutta, meillä kaikki naiset on pienten lasten äitejä ja meitä arvostetaan.

Vierailija
18/32 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu pikemminkin, että äitiys on ollut minulle pikemminkin meriitti työnhaussa. Kahdesti olen hakenut töitä sitten äidiksi tuloni ja molemmat paikat olen saanut. Nyt minulla on kolme lasta.

Haetkohan nyt sellaisia paikkoja, joissa vaaditaan tosi joustavaa työaikaa ja hurjaa matkustelua tai työssä täytyy muuten venyä yllättäviinkin joustoihin - ja tarkoitan nyt normaalista poikkeavaa joustoa, kuten vaikka sellaista, että joka toinen päivä saattaa tulla pakkotilanne jäädä koko illaksi ylitöihin tai että illalla soitetaan takaisin töihin jonkin kriisin vuoksi. Uskon ettei tällaisessa työssä pienet lapset ole mikään houkutteleva vaihtoehto työnantajalle. Tai sitten ajat on vaan huonot.

Toimin siis itse työssä, jota tradenomi voisi hakea - mainostoimiston asiakkuuspäällikkönä. Ja minun kohdallani äitiys ei ollut este, vaikka tämä toimisto ei mikään perhemyönteisyyden onnela ja esikuva ole, päinvastoin melkein ja silti tulin 2 vuotta sitten valituksi (lapset silloin 2 v, 5 v ja 6 v)

Vierailija
19/32 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis 33v ja ollut kaupan alalla töissä yli 15v, luonnollisestikaan en koko aikaa tradenomi/KTM-tasoisissa tehtävissä - mutta kaupan alalla kiinteästi kuitenkin.

Sanon vielä:

Kukaan työnantaja ei ole kokenut ongelmaksi kokemustani tai koulutusta, tai niiden puutetta, vaan sen, että minulla on perhettä.

Heidän oletuksensa on ilmeisesti se, että äidit ovat kotona kun lapset sairastavat, tai jäävät uudelle äitiyslomalle, tai muuten vaan ovat hankalia työntekijöitä...?

Minua siis harmittaa suunnattomasti se, että työnantajat ajattelevat näin, eivätkä katso asiaa silä kantilta, että perheellisyys olisi etu, tai että naiseus ja äitiys olisivat myönteisiä asioita.

Sellaisina koen ne itse.

ap

Vierailija
20/32 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 3 lasta ja sain vakityön taloushallinnosta metsäteollisuusyrityksestä. Koita metsäteollisuutta, meillä kaikki naiset on pienten lasten äitejä ja meitä arvostetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä