Muita mökkihöperöitä??
Siis en kestä enää odottaa kevättä ja kesää. Sitten voidaan mennä mökille... Ainoastaan sen ajatuksen voimalla jaksan talvet. Asumme sukulaisten lähellä täällä kotona, mutta mökki on OMA. Sitä rauhaa, kukaan ei puutu tekemisiini, kenellekään ei tarvitse selitellä, olla vaan oman perheen kesken. Menisi nyt vielä maalis- ja huhtikuu, sitten jo pian mökkikausi alkaa...
Kommentit (9)
Meillä on talvilämmin mökki pienen järven rannalla noin 70 kilometrin päästä kotoa. Melkein joka viikonloppu mennään mökille talvisinkin, kesällä vietämme siellä useamman viikon. Nyt talvella luistelemme ja hiihdämme, kesällä puuhataan pihahommia. Huomenna taas päästään mökille, kun pidämme perjantaina vapaapäivän. Ihaninta mökillä on kiireetön yhdessäolo.
Lapsetkin (13 ja 11 v) ovat ainakin toistaiseksi lähteneet mielellään mukaan. Toisaalta mitään vaihtoehtoakaan ei heille ole tarjottu...
Kohta onkin jo aika alkaa suunnitella kevään ja kesän pihahommia. Osaako joku suositella kivoja piha- ja puutarha-aiheisia blogeja?
ja ensimmäisinä vuosina kävimme läpi vuoden kesämökillä. Ostimme kairankin pilkille menoa varten. Pilkimme jäällä ja mies kävi välillä laittamasaa puita lisää saunan lämmitykseen. Hän sanoikin että melkein parasta on kun lumi narskuu kengän alla mennessämme saunaan kylmästä , samoin iltaisin tuvasta hangen poikki saunaan lämpimään... Meillä on ollut kesämökin aikana "iltatähdet" mukanamme, ja on kiva kun heillä pienessä ikäerossa on seuraa mökilläkin toisistaan.
Talvella on hyvä tilanne katsella tähtiä taivaalta, kaupungin valoja ei näy, tuntuu kirkkaana pakkasyönä kuin taivas aukeaisi päämme päällä, innostuttiin ostamaan kunnon tähtikaukoputki että saadaan "kaikki irti" mökillä olosta.
Kesäisin kun istuu laiturilla ja katsoo veteen, tuntuu kuin ei olisi kiire mihinkään, aika pysähtyy, kaikkialla on rauhallista (ostettiin tarkoituksella paikasta, jossa tie päättyy meidän mökkiin..)
Kotona usein kaipaa veden tumaa rauhallisuutta, välillä jo kuvittelee silmissään katsobvansa järvelle, jossa vesi kimmeltää. Mökillä ollessa ei niin kauheasti ajattele kaupungin kiireitä. Kohta kun päivät pitenevät ja aurinkokin näyttäytyy, lähdetään mökille, ensin käydään Riiassa ( meno-paluu Ryanairilla 10€ eikä lentokenttäveroa päälle), niin kuluu aika nopeammin jolloin lähdetään mökille ja aletaan valmistautumaan kevät-kesään.
Oikein ihania ja aurinkoisia mökkipäiviä kaikille jotka menevät, omalle tai kyläkäynnille.
Tuollaista mökkeilyn pitäisikin olla. Vuokramökeillä olen itse vain päässyt rauhasta nauttimaan, mutta samankaltaista kiireettömyyttä etsin minäkin.
, ihana kuulla muiden mökkimietteitä. Minä kaipaan mökkimme rantaa ja aavaa merta, grillausta. Liiat vieraat pilaavat kyllä rauhan. Yritinkin ehdotella miehelle, että jos ei niin hirveästi haalisi sitä porukkaa mökillemme... Tulijoita on aina.
Koska omia lapsia oli useampia, iltatähdet eri vuosikymmenellä kuin ensimmäiset, oli selvää että ostimme paikan johon mahdumme, Ensimmäisten perheetkin olivat aina välillä. Onneksi löytyi paikka jossa itse mökin yhteydessä on aitta, johon pieni perhe mahtuu nukkumaan, sitten saunan pukuhuoneessa on mukavasti järjestetty nukkumatilaa niin, että penkin viereen saa lisäpohjan. Penkissä on ura jonka varaan pohja laitetaan tarvittaessa lisävuodetta, pysyy hyvin vaikka kuuma on kesäöisin.
Myös uudessa erillisessä varastorakennuksessa oli ikkunallinen työhuone itse puuliiterin lisäksi. siitä sai myös sängyn kanssa mukavan yösijan.
Kaikki lapsemme ovat innokkaita kalastajia. Joukossa "liuta" lastenlapisiakin. Vene on kovasa käytössä, kun porukka lähtee kalaan. Isompien poikien kaverit ovat myös tervetulleita mukaan mökille, ovat kalastamassa useamman tunnin ja näinhän sitä ruokaa riittää. Kaverit ottavat myös innikkaasti osaa puiden hakuun esim. saunan lämmityksessä, kantavat vettä jne.
Pari vuotta sitten saimme poikien kavereista apua uuden laiturin valmistamisessa. Laituri on sellainen leveä, mahtuu ottamaan aurinkoa sekä matto levittäytyy pesua varten hyvin. Molemmin puolin laiturin reunoilla on kaksi kiinteätä penkkiä, jossa voi ihailla järven näkymiä, tähtitaivasta jne.
Sieniä on paljon, mutta kerättyäni yleensä en niitä uskalla kuitenkaan laittaa ruuaksi!
Olen ostanut sienikirjoja, mutta silti olen epävarma. Appiukon eläessä oli helppoa koska hän tunsi sienet, aikoinaan hänen vanhempansa kävivät myymässä torilla sieniä, jolloin perheen lapsetkin oppivat tunnistamaan. Mutta minä olen helsinkiläinen eikä äiti laittanut meitä kuin mustikkametsään marjoja keräämään.
Iltaisin kokoonnutaan rannalle takan ääreen, savustamme aika usein kalaa, mutta muutakin ruokaa valmistamme takassa. Sitten jäädään juttelemaan niitä näitä porukan kanssa, välillä saunoajat saunaan ja tietysti uimaan saunasta.
On kertoja jolloin olemme miehen kanssa kahdestaan tai muutaman lapsen kanssa, aina yhtä ihanaa. Mieheni ei pahemmin mökillä olevista töistä välitä. Puiden hakkuu ja veden kanto on hänestä ihan OK. mutta kaikki metsätyöt teen ihan mielelläni.
Mieheni nauroikin että töissä oli hilpeitä naamoja kun hän kertoi mitä osti minulle joululahjaksi. Harva sitä vaimolleeen moottorisahaa ostaa! Sain sellaisen Alligaattorisahan, ranteen paksuiset puut saa karsittua sillä sekä oksat. Olen käsisahalla sahanut ennen, koska en halua menettää näköalaa veteen. Puut kasvavat nopeasti estäen näkemisen järvelle. Olen ennen sahanut käsisahalla joka oli aika raskasta. Ihana näköala ylempää talolta järvelle, muutamia isoja koivuja sekä ohuenpia puita. Kohta taas lähdetään..
mökki on tosin mummini vaan tulee olemaan meidän neljän sisaruksen,siitähän ne riidat alkaa.. Mutta mä ainakin nautin siitä rauhasta ja hiljaisuudesta.. Ja pimeästä kun nuotio loimuaa ja saa olla oman rakkaan sylissä pihakeinussa kun lapset on menny nukkumaan.. mm... Ulkovessaa en rakasta,mutta pakkohan siel on käydä=)