Mistä 15v:lle lastenvahti?
Ollaan lähdössä kahdeksi viikoksi reissuun miehen kanssa kahdestaan ja lapselle pitäisi saada vahti.
Sukulaiset asuu niin kaukana, että lasta ei voi sinne lähettää kun sen täytyy käydä päivisin koulussa.
Kommentit (57)
yksin, ku ei ollu kotipaikkakunnalla kouluja eikä kulkuvälineitä millä kulkea matka toiselle paikkakunnalle... Riippuu tietysti 15-vuotiaasta, että osaako olla kunnolla vai ei, että tarviiko lastenvahtia.. Jos on mega kotibileitä odotettavissa niin sitten, mutta muuten pärjää taatusti yksin... Ite en ole pyytäny edes vanhemmilta rahaa sen jälkeen kun muutin pois.. (Ja olen siis normaaliperheestä, en mistään sossun mustalla listalla olevasta perheestä, josta olisin vaan karannu)..
T. Nyt 18v.
Saattaisin tietää tutun jolle kelpaisi lisätyö. Eihän tuossa teinin vahtimisessa koko päivää menisi
jättää sitä kahdeksi viikoksi yksin,ehkä yhdeksi yöksi jos tiukka paikka tulisi ja silloinkin kaverin kanssa. Itse olen kyllä muuttanut 16v pois kotoa ja ei se mitään herkkua ollut.
Minä voisin majoittaa ja vahtia nuortanne. Olen ollut aikoinaan nuorisotalolla töissä ja tehnyt opettajien viransijaisuuksia. Itselläni on kolme lasta.
jos joku on sitä mieltä, että 15-v. voisi olla yksin kaksi viikkoa. Tuskin sen ikäinen "vahtia" tarvitsee, vaan AIKUISEN lähelle ja turvaksi. Se tässä juuri on vikana, että näyttää olevan paljon ihmisiä, jotka luulevat, että 15-v. voivat olla YKSIN. Vaan eivät voi. Pärjääväthän ne, mutta hyväksi se ei ole. Ja vastuuta voi ottaa olematta YKSIN.
Kysykää rohkeasti joltain naapuriltanne, että jos katsoisi vähän perään ja annatte puhelinumeronne jonne soittaa, jos esim. järjestää ne bileet tai vastaavaa. Ja jos lapsi voisi tulla mahdollisen hädän hetkellä apua hakemaan heiltä.
Olen ihan varma, että mielellään moni auttaisi jos vielä lupaatte maksaa jotain.
tää tatuoitu jätkä on luultavasti ite joku 15vee jolla on tekemisen puutetta..
.Oletko 15 "tatuoitu jätkä"?
jos saa äidiltä bussirahaa
tää tatuoitu jätkä on luultavasti ite joku 15vee jolla on tekemisen puutetta..
.Oletko 15 "tatuoitu jätkä"?
"Ruokarahat jollekkin tutulle lähistöllä josta poika voi hakea ettei törsää kaikkea
kerralla."
Missä sanottin, että kyseessä on poika?
jätä sille ainakin spärdäreitä ja ruokaa kaappiin.. naapuri kannattaa palkata valmiiks soittelemaan poliisille jos meno menee turhan raisuks..
mäkin muutin 15 vuotiaana 600 kilometrin päähän kotoa joten olin TODELLA yksin. silti pärjäsin, tein ruoat itse, kävin koulussa, kaupassa ja iltaisin tein läksyjä opiskelijakämpällä..... joten en näe kauhean erikoisena sitä tilannetta että 15 vuotias olisikin pari viikkoa yksikseen. toiset kuitenkin on valmiimpia yksinoloon kuin toiset. eikö teillä ole ketään naapuria jonka voisi pyytää käymään vaikka aamulla kurkkaamassa että penska on lähtenyt töihin ja vaikka ilta kahdeksalta että näyttää tilanne rauhalliselta..
Vaikka lapsesi ei päästäisi ketään sisälle, sana kulkee ja nuoret tulevat väkisin. Sitten onkin asunto hajalla ja poliisit paikalla.
*kokemusta on*
..jättäisinkö vai en, mutta itse olin kyllä viikon 16-vuotiaana yksin vanhempien loman ajan. Enkä edes järjestänyt bileitä : ) Paitsi kutsuin muutamia ystäviä viikonloppuna yökylään, mihin oli lupa.
Noin minäkin ehkä tekisin, että jos joku lähistöllä asuva tuttu voisi käydä parin päivän välein tsekkaamassa ja itse soittaisitte joka päivä. Ja tarvittaessa nuori voisi myös ottaa tuohon tuttuun yhteyttä. Ruokaa paljon pakastimeen, ettei tarvitse antaa niin paljon rahana - > kiusaus käyttää johonkin muuhun. Ja jos ette vielä ole varanneet matkaa, niin aloittakaa nyt ihmeessä viikon matkalla..
On laitonta jättää alle 18v (onpa kyseessä 3v tai 15v ) yksin kotiin pitkäksi aikaa esim 2pv tai jopa 1kk. Kysykää lapsen kavereitten vanhemmilta voisiko heillä olla kylässä sen aikaa....
niin varmaan! :)Mihin maailma on oikein menossa, jos lapsia ei opeteta ottamaan vastuuta ennen kuin 18-v.nä!