Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Historiaa tuntevat, historioitsijat!!

Vierailija
17.02.2009 |

Toiko kristinusko täällä pohjolassa, etenkin Suomessa epätasa-arvon miehen ja naisen välillä? Vai oliko sitä jo ennen aikaisemmin?



Pidän kirjoista ja olen lukenut esim. Kaari Utrion historiallisia romaaneja. Vaikka ne ovatkin sinällään fiktiivisiä, näkyy niistä se tapa, miten silloin kohdeltiin naisia. Mies oli herra, jota piti totella kaikissa asioissa, tai remmiä ja nyrkkiä pukkasi.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: Ap

Vierailija
2/11 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatalousvaltaisessa yhteiskunnassa mies ja nainen ovat usein olleet varsin tasa-arvoisia, koska molempien työpanosta tarvitaan. Suomi ei ole ollut mitenkään kovin epätasa-arvoinen.

Esim. on jotenkin outo puhua _naisten_ äänioikeuden saamisesta runsas sata vuotta sitten, kun todellisuudessa ennen sitä miehistäkin vain n. 20 %:lla oli äänioikeus. Epätasa-arvoisuus oli siis paljon suurempaa yhteiskuntaluokkien välillä kuin naisen ja miehen välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei esim. Tuonut heti ruokaa pöytään herransa eteen, kun tämä tuli kotiin, niin remmiä ja nyrkkiä tuli.



Onko näin ollut jo ennen kristinuskoa suomessa?

Vierailija
4/11 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ajattelet vaimon ja miehen suhteen noin väkivaltaiseksi?

Tarkoitan nimenomaan sitä, miten mies kohteli naista ja vaimoaan.

Jos ei esim. Tuonut heti ruokaa pöytään herransa eteen, kun tämä tuli kotiin, niin remmiä ja nyrkkiä tuli.

Onko näin ollut jo ennen kristinuskoa suomessa?

Vierailija
5/11 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehet oli suuria metsästäjiä, shamaaneja, kylien vanhimpia, joita kunnioitettiin ja joila oli valta - naisten ja lasten tehtävä oli pitää miehet tyytyväisenä. Molempia sai piestä tarpeen mukaan.



Lue Kaari Utrion: Kalevan tyttäret, siitä saat aika kattavan kuvan

Vierailija
6/11 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on varmasi hyvä kirja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen tulkintansa eivät ole ihan yhteneviä yliopistoissa tehtävän tutkimuksen kanssa.

Vierailija
8/11 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en ole jaksanut kahlata kunnon faktakirjoja näistä asioista.



Ajattelin siksi päästä helpommalla ja kääntyä tällä palstalla historiaa tietävien puoleen, mikäli niitä tällä palstalla on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että kristinusko kyllä loi epätasa-arvoisia rakenteita sukupuolten välille. Metsästäjä-keräilijätalouksissa sekä kaskiviljelyyn perustuvissa elinkeinoissa ovat yleensä tasa-arvoisempia kuin peltoviljelyyn ja karjatalouteen perustuvat yhteisöt.

Vierailija
10/11 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitenkä olen muistavinaan, että hänellä on myös koulutustaustaa historiassa- Pitääkö paikkansa?



Olen myös muistavinaan, että Suomessa on ollut ihan tietäjä- ja parantajanaisia ennen kristinuskoa, joita arvostettiin korkealle yhteiskunnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa vieläkin kommentoida=))