Historiaa tuntevat, historioitsijat!!
Toiko kristinusko täällä pohjolassa, etenkin Suomessa epätasa-arvon miehen ja naisen välillä? Vai oliko sitä jo ennen aikaisemmin?
Pidän kirjoista ja olen lukenut esim. Kaari Utrion historiallisia romaaneja. Vaikka ne ovatkin sinällään fiktiivisiä, näkyy niistä se tapa, miten silloin kohdeltiin naisia. Mies oli herra, jota piti totella kaikissa asioissa, tai remmiä ja nyrkkiä pukkasi.
Kommentit (11)
Maatalousvaltaisessa yhteiskunnassa mies ja nainen ovat usein olleet varsin tasa-arvoisia, koska molempien työpanosta tarvitaan. Suomi ei ole ollut mitenkään kovin epätasa-arvoinen.
Esim. on jotenkin outo puhua _naisten_ äänioikeuden saamisesta runsas sata vuotta sitten, kun todellisuudessa ennen sitä miehistäkin vain n. 20 %:lla oli äänioikeus. Epätasa-arvoisuus oli siis paljon suurempaa yhteiskuntaluokkien välillä kuin naisen ja miehen välillä.
Jos ei esim. Tuonut heti ruokaa pöytään herransa eteen, kun tämä tuli kotiin, niin remmiä ja nyrkkiä tuli.
Onko näin ollut jo ennen kristinuskoa suomessa?
Miksi ajattelet vaimon ja miehen suhteen noin väkivaltaiseksi?
Tarkoitan nimenomaan sitä, miten mies kohteli naista ja vaimoaan.
Jos ei esim. Tuonut heti ruokaa pöytään herransa eteen, kun tämä tuli kotiin, niin remmiä ja nyrkkiä tuli.
Onko näin ollut jo ennen kristinuskoa suomessa?
miehet oli suuria metsästäjiä, shamaaneja, kylien vanhimpia, joita kunnioitettiin ja joila oli valta - naisten ja lasten tehtävä oli pitää miehet tyytyväisenä. Molempia sai piestä tarpeen mukaan.
Lue Kaari Utrion: Kalevan tyttäret, siitä saat aika kattavan kuvan
Hänen tulkintansa eivät ole ihan yhteneviä yliopistoissa tehtävän tutkimuksen kanssa.
Mutta en ole jaksanut kahlata kunnon faktakirjoja näistä asioista.
Ajattelin siksi päästä helpommalla ja kääntyä tällä palstalla historiaa tietävien puoleen, mikäli niitä tällä palstalla on.
Uskoisin, että kristinusko kyllä loi epätasa-arvoisia rakenteita sukupuolten välille. Metsästäjä-keräilijätalouksissa sekä kaskiviljelyyn perustuvissa elinkeinoissa ovat yleensä tasa-arvoisempia kuin peltoviljelyyn ja karjatalouteen perustuvat yhteisöt.
Mutta mitenkä olen muistavinaan, että hänellä on myös koulutustaustaa historiassa- Pitääkö paikkansa?
Olen myös muistavinaan, että Suomessa on ollut ihan tietäjä- ja parantajanaisia ennen kristinuskoa, joita arvostettiin korkealle yhteiskunnassa.
T: Ap