Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 60000 suomalaislasta lastensuojelun piirissä - järkyttävää luettavaa tässä

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensuojelun asiakas varmaan pari vuotta, ainakin.

tuntuu melkein että käytin hyväksi kaikki mahdollisia palveluita mitä sieltä sai.

Tosi kiva täti kävi poikani kanssa about kerran viikossa leikkimässä,

ja omille menoille löytyi lastenhoitaja tarvittaessa. Sain merkittävää keskusteluapua, joka auttoi arjen jaksamisessa. Pitkään roikuin asiakkaana kunnes lopulta lakkauttivat asiakkuuden. Itse olisin voinut hyvin jatkaa.

En ole huomannut mitään leimaantumista ikinä missään tilanteessa.

Riippuu varmaan minkälaisia ihmisiä sattuu kohtaamaan tuolla sektorilla. Itse olen ehkä kohdannut niitä parhaimpia.

Suosittelen lämpimästi yhteyttä lastensuojeluun, jos tarvitset apua eikä esim. neuvolan perhetyön resurssit riitä.

uskokaa, ei se ole kamalaa, vaan aivan loistava olemassa oleva mahdollisuus.

Tietty voi tuntua pahalta, jos puututaan haluamatta ja väkisin. Omassa tapauksessa halusin ja pyysin itse.

Vierailija
22/68 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankkaa tekstiä tuo ap:n laittama, mutta sehän on lastensuojelun tilanne tänäpäivänä. Ja ennaltaehkäisevää tai akuuteissa tilanteissa auttavaa kotipalveluakaan ei ole tarpeeksi saatavilla, joten paineet kasvavat lastensuojelussa. Ei lapsille eikä vanhuksillekaan riittävästi apua:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensuojelun asiakas varmaan pari vuotta, ainakin.

tuntuu melkein että käytin hyväksi kaikki mahdollisia palveluita mitä sieltä sai.

Tosi kiva täti kävi poikani kanssa about kerran viikossa leikkimässä,

ja omille menoille löytyi lastenhoitaja tarvittaessa. Sain merkittävää keskusteluapua, joka auttoi arjen jaksamisessa. Pitkään roikuin asiakkaana kunnes lopulta lakkauttivat asiakkuuden. Itse olisin voinut hyvin jatkaa.

En ole huomannut mitään leimaantumista ikinä missään tilanteessa.

Riippuu varmaan minkälaisia ihmisiä sattuu kohtaamaan tuolla sektorilla. Itse olen ehkä kohdannut niitä parhaimpia.

Suosittelen lämpimästi yhteyttä lastensuojeluun, jos tarvitset apua eikä esim. neuvolan perhetyön resurssit riitä.

uskokaa, ei se ole kamalaa, vaan aivan loistava olemassa oleva mahdollisuus.

Tietty voi tuntua pahalta, jos puututaan haluamatta ja väkisin. Omassa tapauksessa halusin ja pyysin itse.

Vierailija
24/68 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 on joku sossu,

joka tuli tänne "mainostamaan".

Minusta koko tuo keskusteluapu on ajatuksenakin naurettava. Mitä ihmeen apua voi olla jostakin turhanaikaisesta lässyttämisestä?

jotkut kilahtaa siitä että aikuiset, tasapainoiset ihmiset tulevat hyvin toimeen sossun kanssa. Jos itse on lastensuojelun asiakas ja mielenterveysongelmaisten tyypilliseen tapaan demonisoi sossua, niin johan tuollainen terve suhtautuminen vituttaa. Oma kuva sossuista täydellisinä piruina on pakko säilyttää, näin säästyy siltä että joutuu näkemään jotain vikaa omassa toiminnassa. Edes pikkuriikkistä vikaa.

Vierailija
25/68 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niissä on kaikki lastensuojelun piirissä olevat, kevyempiä tai raskaampia tukitoimia tarvitsevat. Arkitasolla tilastoja TULKITAAN väärin, eli niin, että kaikki ls:n piirissä ovat moniongelmaisia. Ja niinhän ei ole.

kunnon äiti, jotka yleensä ei ole lastensuojelun piirissä. Mutta oli nyt kuitenkin koska oli sairas eikä pystynyt huolehtimaan lapsistaan. Yleensähän ls-asiakkuudesta tulee mielnee mielenterveys- ja päihdeonglemta tai muu lapsen laiminlyönti. Mutta on siis tavallisiakin perheitä, joilla ei näitä ongelmia ole. Ts. tilastot johtaa harhaan.

Vierailija
26/68 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

24.

Vierailija
27/68 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tuli tänne "mainostamaan".

Minusta koko tuo keskusteluapu on ajatuksenakin naurettava. Mitä ihmeen apua voi olla jostakin turhanaikaisesta lässyttämisestä?

Vierailija
28/68 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

25. ei 24.

Palsta ei toimi. Äsken oli 24.

Vierailija
29/68 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

'naurettava' mielipiteesi, joka ei välttämättä vastaa ollenkaan todellisuutta, no way!

terv. 23

[/quote]

Vierailija
30/68 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostaisi vain tietää että missäpäin olet töissä, kun sanoit että tavallisillekin perheille tyrkytetään lastensuojelua? ei pk-seudulla ainakaan ihan niin hyvä tilanne ole että lastensuojelun tukitoimia ihan jokaiselle vastaantulijalle pystyttäisiin väkisin tyrkyttämään.. valitettavasti ennaltaehkäisevästä työstä leikataan koko ajan, ja perhetyöntekijöilläkin perheet rupeavat olemaan entistä moniongelmaisia, joissa perhetyön tehtävä on lähinnä tarkkailla tilannetta että vanhemmat pystyvät edes jotenkuten sen rajan sisäpuolella ettei muihin toimiin ryhdytä, surullista koska perhetyö pitäisi nimenomaan olla sitä ennaltaehkäisevää työtä jota tarjotaan silloin kun ongelmat eivät ole vielä kasaantuneet..

t:toinen ammattilainen

Vierailija
31/68 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahoja ennen kuin pääsee tai joutuu lastensuojelun piiriin. Ilmeisesti on kuntakohtaista?

Vierailija
32/68 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siksi että saimme kotipalvelun, sitä kun ei saa ilman asiakkuutta. Eli kyllä siellä on meidän kaltaisia perusperheitäkin, toki tilastot ovat karmivat.

Vierailija
33/68 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viitsitkö vastata että missä olet töissä, jos olet sama kuin tuo aiemmin mainitsemani ammattilainen joka väitti että lastensuojelua tyrkytetään tavisperheille? kiinnostaisi tietää, koska mielellään vaihtaisin työpaikkaani sellaiseen, jossa ls-sosiaaliohjaajan työparina olisi sos työntekijä ennemmin kuin poliisi.. onko näin hurjia kuntakohtaisia eroja, että jotkut perhetyöntekijät voivat tosiaan keskittyä ns. tavisperheisiin? hitto, kun samalla palkalla toiset saavat joskus pelätä henkensä puolesta, että se siitä minun "naurettavasta" mielipiteestäni, en tiedä kuinka paljon sinua naurattaisi käydä moniongelmaisten perheiden kotona ja valmistautua siihen että mitä tahansa voi tapahtua..

minua on pahimmillaan uhkailtu likaisella huumeneulalla, onneksi olin ulko-ovella ja pääsin pois tilanteesta. ottaisin mielelläni tavisperheitä, jotka tarvitsevat vain sitä mainitsemaasi "lässytysapua" ;)

t:ls-sosiaaliohjaaja

Vierailija
34/68 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä siinä että tuo tilasto johtaa harhaan siinä mielessä että nuo 60000 perhettä ei ole kaikki näitä apua tarvitsevia kriminaaliperheitä vaan juurikin tavallisiaperheitä missä kaikki on hyvin, mutta missä on kunnan/valtion byrokratian vuoksi jouduttu lastensuojeluun vain siksi että saataisiin vanhemman sairastumisen ajaksi kodinhoitaja, tai perheestä tehdään tahaton ilmoitus.

Jos kaikkki tapaukset tilastoidaan on tossa tilastossa parikymmentä tuhatta turhaa perhettä jotka ei ole lastensuojeluun kuuluvia vaan ihan tavallisia kunnan palveluja toivovia/arvitsevia tai muuten ilmoitettuja.

Tehsäänhän jokaisesta koulupahoinpitelystäkin lastensuojelu ilmoitus, vaikka sun lapses olis olluvaan kattomssa saattaa silti joutua lastensuojeluun.

Jos lapsi vie kaupasta tikkarin tyhmyyksissä joutuu taas lastensuojeluun.

Jos lapsi polttaa tupakan koulussa ja jää kiinni voi taas joutua lastensuojeluun.

Nämä on nyt kaikki esimerkkejä tavallisista perheistä jotka on lastensuojeluun joutuneet vaikka ovat tavallisia perheitä missä lapset voivat samalla tavalla kun muissakin perusperheissä, virheitä voi sattua kaikille.

Vierailija
35/68 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulo vaatii luukulla käymistä sairauden takia ja kotipalvelukin käy meillä toistaiseksi. En kuitenkaan kertaakaan ole haukkunut sossuja tai muita alan virkamiehiä/naisia; he tekevät vastuullista työtä minimipalkalla ja ala on todella kurja kun ottaa huomioon mitä kaikkea joutuu näkemään. Joskus joku on äksyillyt mutta yleensä viimeistään jälkikäteen pyytänyt sitä anteeksi. Itse yritän aina olla ystävällinen ja kohtelias, ehkä se on osasyy miksi olen saanut hyvää "palvelua".

Vierailija
36/68 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisiä, joilla on vakavia puutteita elämänhallinnassa,esim päihteidenkäytössä ja jotka ovat kaikkea muuta kuin tasapainoisia aikuisia. Miksihän?

Vierailija
37/68 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

60000 suomalaislasta kuuluu lastensuojelun piiriin, ja näistä 16000 on huostaanotettuja lapsia. Eli 44000 on muita kuin niitä pahimpia tapauksia.

Samassa jutussa mainittiin että tukiperheenä toimiminen voi tarkoittaa esim. sitä että ottaa yksinhuoltajan lapsen kerran kuussa luokseen vaikka viikonlopuksi, että äiti saa omaa aikaa.

Tai sitä että on "varamummolana" lapsille joilla ei ole isovanhempia.

Eli ihan turha vetää hernettä nenään siitä kuinka tämä on tilastoharhaa ja tavallisiakin perheitä on lastensuojelun piirissä.

Vierailija
38/68 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksei tavallisessa perheessä voi olla ongelmia, joihin tarvitaan viranomaisapua?

Lapsen huoltamiseen ja kehitykseen vaikuttavia ongelmia voi olla muillakin kuin moniongelmaisilla päihdeperheillä!

Vierailija
39/68 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sulla menee nyt iloisesti sossut ja lapset sekaisin. Lapset otan tosissani, mutta kaikkia sossuja on vaikea ottaa.

Onko itselläsi mitään kokemusta?? Vaikea uskoa.

Vierailija
40/68 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään soitin Oulun pelastakaa lapset ry:n toimistoon. Postittavat meille info paketin. Alan nyt todella vakaasti harkita kys. toimintaa. Meidän neljän pojan perheeseen mahtuisi hyvin yksi viikonloppulapsi. Ollaan aivan tavallinen perhe, ja olisi hienoa tarjota apua sitä tarvitseville.

Olen itse köyhän perheen lapsi ja sain elämyksiä ystäväni perheen kautta. Olen siitä vieläkin kiitollinen. Näin monien vuosien jälkeenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän