Ostinko liikaa joululahjoja vuoteiselle?!?
Eli meillä esikoinen alkaa olla vuoteinen ja ensimmäinen joulu edessä. Olen ostanut n. 10-13 lahjaa hänelle. Osa on ostettu sellaisia joita voi täydentää loputtomiin vuosien varrella mm brio puujunarata ja duploja. Mutta ostin sen takia noin paljon koska ajattelin että seuraavat lelut lapsi saa sitten kesällä hiekkalaatikkoleikkeihin. Muutenkin on vähän leluja koska olen koko ajan ajatellut jouluna sitten niitä hommata.
Mutta siis onko tuossa aivan liikaa?
Kommentit (31)
jaksa keskittyä niihin, mutta pidemmän päälle tuossa ei ole liikaa leluja vuotiaalle. Varaudu siihen, että saatte itse avata osan paketeista ja lelut tulevat lapsen leikkeihin vasta myöhemmin, mutta jos lelut ovat hyviä, niille varmasti tulee käyttöä sekä tänä talvena että myös tulevina vuosina.
Meillä myös tuo politiikka, että lapset saavat leluja vain harvoin. Sillä tavalla sentään kokonaislelumäärä pysyy jollain lailla kurissa, vaikka joululahjoihin satsataankin enemmän.
Lahjoja on mielestäni liikaa kenelle tahansa lapselle, oli hän kuinka viriketarpeinen tahansa.
Eihän vuoden ikäinen lapsi itse vielä ymmärrä lahjoista mitään. Olet tehnyt hyviä hankintoja, brioa ja ilmeisesti muitakin pitkäikäisiä leluja. Todennäköisesti lapsi ei jaksa kaikkia paketteja avata, mutta onko sen niin väliä avataanko kaikki lahjat juuri jouluna. Voithan antaa osan vaikka syntymäpäivälahjaksi. Tai jos et ehtinyt vielä avata, niin vaikka myöhemminkin. Tai vaikka avata itse brio-lahjan!
vuoteinen = ystävä tai läheinen sukulainen, joka sairastaa vuoteenomana. =) Enpäs oo tuollasta sanaa kuullu ikinä.
eihän lapsesi vielä ymmärrä joulusta mitään..
mutta periaatteessa ihan tarpeeksi ostit koska melko käytännöllisiä lahjasi ovat ja tosissaan jos seuraavat ostat vasta kesällä niin siinä mielessä ihan sopivasti.. :)
Onhan tuossa hirmuisesti lahjoja mutta toisaalta, sehän on ihan oma asiasi paljonko lahjoja annat. Nythän lapsi ei vielä tuota ymmärrä ja jos jokatapauksessa meinasit leluja hankkia niin samahan se on vaikka kääräiset paperiin. Toisaalta lapsen mielenkiinto tuskin riittää noin monen avaamiseen ja niillä leikkimiseen, mutta voithan laittaa osan leluista odottamaan ja ottaa leikkeihin niitä vähitellen. Kyllä meilläkin helposti noin monta pakettia tulee per lapsi (1v ja 2v) kun mummit, kummit ym antavat kaikki vähintään yhden paketin päätä kohti ja sitten itse olen hankkinut muutaman lahjan.
Toki Brion junaradat ja dublot on kivoja lahjoja ja hyvä on jos seuraavan kerran saa vasta kesällä lahjoja. Mutta oikeasti vuoden vanha ei tarvitse noin paljon lahjoja. Tuleeko siihen vielä lisäksi sukulaisilta ja kummeilta lahjoja.
On teillä ainakin avaamista aattoiltana, kun tavararöykkiötä käytte läpi.
Itse annan lapselle (3 v.) yhden lahjan ja saa lisäksi kummeiltaan (3 kpl) jokaiselta yhden lahjan ja isovanhemmilta yhden lahjan. Eli yhteensä saa 6 lahjaa. Sekin on minusta aika paljon, mutta kummeille ja isovanhemmille on tärkeää antaa se yksikin lahja. Tästä on väännetty lapsen syntymästä saakka, minä kun toivoisin että ostaisivat yhteisiä lahjoja. Itse ostan vaatetta tai kirjan, muilta tulee sitten leluja.
Voit verrata omia lahjojasi vaikka niihin!
Mitä jos panisit osan ostamistasi lahjoista odottamaan kesäisiä synttäreitä tai ensivuotista joulua?
Joten kysymykseesi ei voi vastata.
Mutta lapsi voi olla onnellinen ilmankin varsinaisia leluja. Ei niitä ole pakko olla kymmenittäin lastenhuoneessa. On markkinamiesten luoma illuusio, että kun lapsella on paljon leluja, niin hän on onnellisempi ja hänellä olisi enemmän tekemistä.
Tästä lähtien lapsellasi alkaa olla synttäreitä ja jouluja joka vuosi ja usko pois, leluvuori ei todennäköisesti jää kovin pieneksi.
Vai olisko sittenkin vuoteeseen, eli sänkyyn???
Vuoteinen on siis vuoteessa oleva, tai vuoteen tapainen tai jotain sinne päin. Eli siis tod näk vähän sängyn näköinen lapsi.
Mutta siis ymmärrän sun tarpees ostella, ja ihan hyviä ostoksiakin teit. Toki tuon ikäisen lahjoista nauttii enemmän vanhemmat kuin lapsi itse.
Jos maltat säästää, niin ensi vuonna voisi lapsikin osata nauttia lahjoistaan paremmin - ei toki silloinkaan vielä tolkuttomasta vuoresta. Yritän vain sanoa, että sitä mukavammaksi se oman lapsen ilahduttaminen tulee, mitä paremmin tämä lapsi osaa itse siitä iloita. Silloin se on vielä mukavampaa myös itselle. Me aikuiset vain joskus olemme malttamattomia odottamaan omien lastemme kasvua
Vuoteinen? Onko se joku pieni eläin joka asuu teidän sängyssä? Kuulostaa kammottavalta...
Rupisella on paljon rupia, saastaisella on likaa joka paikassa. Vuoteisessa on erinäinen määrä vuoteita kiinni.
Lapsiparka.
jäädä vauvamaisiksi!
Toinen vastaava siirtymä on 3-4v tienoilla kun taas tarvitaan isompien leluja.
OMG, mikä sana