Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Friikit pinoon! Kertokaa rakennepoikkeavuuksistanne :)

Vierailija
14.02.2009 |

Kohtukeskustelun innoittamana: pinotkaapas mammat muitakin "valuvikojanne" :)

Minulta puuttui syntyessäni peräaukko kokonaan, mut piti siis "korkata" ;) Ja mulla on vain yksi munuainen.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noihin yleensä mitään selvää syytä ole, sattuman oikkuja.

Mistä se peräaukon puuttuminen johtuu? Kun olin synnyttämässä, samaan aikaan

syntyi tällainen peräaukoton lapsi. En käsittänyt ollenkaan miten se on mahdollista.

Vierailija
22/54 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyi tällainen peräaukoton lapsi. En käsittänyt ollenkaan miten se on mahdollista.

t. korkattu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

korjattiin 10kk ikäisenä

Vierailija
24/54 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnyin keskosena, äidille joka koko raskausajan poltti, joi ja ties mitä muitakin aineita käytti, ja lääkärit ovat todenneet moneen otteeseen mulle näistä "valuvioista" että eihän ne sun vika ole, äitis ne on aiheuttanut.

mutta siis: sydämessä on lievä epämuodostuma, toinen kammioista on pienempi kuin toinen - ei varsinaisesti mitään ongelmaa aiheuta ihan arkielämässä, mutta kilpauintiuran esti.

sitten, mun hermostossa on jotakin vikoja, joita ei ole kaikkia ilmeisesti edes paikannettu - esim. kipuviestit eivät aina kulje tai joskus kulkevat "tuplana". useasti olen polttanut käteni palovammoille silitysrautaan, uunipeltiin, hellaan yms. kun viesti siitä kivusta ei mene aivoihin asti. toisaalta taas joskus vaikkapa kynnen katkeaminen tuntuu mielettömänä kipuna, kun hermoviesti kulkee aivoihin moninkertaisena. tämäkään tosin ei vaikuta arkielämään, kunhan tämän kanssa on oppinut elämään ja olemaan.

ainakin jaloissa ja käsissä etenkin isot verisuonet kulkevat "väärissä paikoissa". verenluovutukseen voin mennä, mutta joudun joka kerta selittämään mistä kohtaa verta kannattaa ottaa (samoin on vaikka laboratorioon kun käy antamassa pari putkiloa verta), ja silloinkin usein hoitajat yrittävät ensin ns. oikeasta kohdasta, mutta kun eivät siitä löydä suonta, lopputuloksena mulla on aina molemmat kyynärtaipeet viikon verran aivan mustelmilla ja näytän nistiltä :) varsinaisesti arkielämässä tästäkään ei ole haittaa.

häntäluusta kaiketi puuttuu yksi nikama, jonka vuoksi mulla on jatkuvasti selkäkipuja. tämänkin kanssa oppii elämään.

lisäksi löytyy mononäkö (katson siis vain yhdellä silmällä kerrallaan enkä pysty hahmottamaan niitä kolmiulotteisia lumisade-kuvioita), liian ahtaat korvakäytävät (vielä näin aikuisenakin nostavat esim. korvatulehduskierteen riskiä) sekä jonkinasteinen jo synnynnäinen kuulovaurio tai jotakin vastaavaa. kuulo ei siis edes vastasyntyneenä vastannut "normaalia", ja monta vuotta laski jatkuvasti, jopa niin että ennustettiin mun kuuroutuvan kokonaan alle 30-vuotiaana. no, nyttemmin se on hidastunut sen verran, ettei sitä edes huomaa vuosittaisissa kuulokokeissa, mutta jos tuloksia verrataan vaikkapa parin vuoden taakse, niin laskua on tullut. näidenkin kanssa oppinut elämään eivätkä juuri vaikuta arkeen.

ennen tuon esikoisen syntymää tuntui että aina kun menin lääkärille johonkin tutkimuksiin, löytyi joku "vika", ja kieltämättä tuota esikoista odottaessa mietin että mitähän kaikkia vaivoja ja ongelmia sinä raskausaikana löytyy. enempää ei ole kuitenkaan löydetty, tosin ei varmaan ole niin kovasti tutkittukaan enää.

Vierailija
25/54 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisessa jalassa. eli jalka on paikoitellen ohuempi kuin toinen.

onneksi vaatteet päällä ne ei kunnolla näy jos ei tiedä.

mutta nilkassa esim on paikka missä ei ole rasvaa ollenkaan ja reiden sivulla on kans syvä kuopa ja koko reidestä puuttuu muutenkin läskiä.

eli minä en pysty pitämään ikinä shortseja tai lyhyitä hameita jos en halua ihmisten tuijotusta.

ainut millä saisin tämä korjattua olisi laihduttaa tosi paljon ja treenata lihakset isoiksi. silloin se ei näkyisi..

Vierailija
26/54 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toinen jalkaterä sisäänpäin kääntynyt,osaan pitää sitä niin,että se ei näytä niin pahalta mutten kauaa ja jossain vaiheessa esim juhlissa (kun on hame ja korkkarit) jalat väsyy ja vasen jalka vääntyy todella paljon sisäänpäin ja AINA joku tulee kysymään et "miks sä seisot noin" tmv

En tämän takia myöskään pysty kävelemään kuin max 2km,jalka väsyy niin paljon.

Tätä on jumpattu,käyty fysiossa ja lääkäreillä ja ehdotettu jopa leikkausta,mutta lääkäreiden kanssa tulitiin tulokseen,et asia ei välttämättä leikkauksellakaan parane "tarpeeksi" ja fysioterapia auttaa aina hetkeksi.

Lisäksi samassa jalassa on ylikireä akillesjänne.

Tuo jalan vääntyminen on EHKÄ tullut pahasti kohdussa olleesta perätilasta,mun äidin kohtu todettiin mun syntymän jälkeen liian ahtaaksi sikiölle tmv,kuulema hyvin harvinaista. Synnyin tämän takia rv34.

Lisäksi mulla on yliliikkuvat nivelet pikkurilleissä joka tekee sen että ne "heiluu". Ja pystyn taittamaan niitä millaisiin asentoihin sattuu ja joskus lapsena säikyttelin kavereita tällä :D Ja kävellessä ne tosiaan heiluu :)

Lisäksi multa puuttuu korvannipukat,on ns "keijukorvat".

Vierailija
27/54 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäänkuin olisi ihan lättäjalat. Pystyn kyllä pitämään nilkkoja väkisellä suorassa, mutta se taas sattuu polviin..Nilkat myös nyrjähtävät helposti, varsinkin korkokengillä kävellessä. Ranteissa sama, mutta se ei haittaa.

Vierailija
28/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin huutelet tästä asiasta tietämättä tarkemmin. t. 57

Vierailija
29/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian löysät nilkat. Lapsillani molemmilla oli syntyessään pienet reiät sydämissä, jotka menivät itsestään umpeen, tosin en itse käyttänyt mitään aineita raskausaikana. Miehelläni myös sama "vika", joten ehkä perinnöllistä. Ei kuitenkaan ollut heille vaarallista, koska reiät niin pienet, ettei verenkierrollista haittaa niistä koitunut ja umpeutuivat itsestään.

Ei todellakaan mitään outoa tuossa!

kysymyksessä vsd, kammiossa lähellä sydämen kärkeä pieni verenkierrolle vaaraton aukko, joka sulkeutui itsestään 3 kk iässä, toisella vähän myöhemmin. Kyseessä ei ole normaali asia tässä tapauksessa, vaikka kaikilla lapsilla verenkierto muuttuukin. Oireena sydämen sivuääni löydös. Että näin.

Vierailija
30/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kammioiden väliseinän aukko - VSD

VSD on lyhennys sanoista Ventricular Septal Defect. Sillä tarkoitetaan aukkoa kammioiden väliseinässä. Tästä viasta seuraa veren sekoittuminen sydämessä niin, että veri kulkee toistamiseen keuhkojen kautta. Sydän joutuu tekemään ylimääräistä työtä. Jos kammioväliseinän aukko on suuri, vasen eteinen ja molemmat kammiot laajenevat, ja samalla oikean kammion ja keuhkovaltimon paine kohoavat. Kohonnut keuhkovaltimon paine voi vähitellen vaurioittaa sekä keuhkoja että sydäntä. Varhain suoritettu leikkaus yleensä estää tämän vaurion.

VSD on kaikkein tavallisin sydämen rakennevika. Noin viidennes rakenteellisista sydänvioista on kammioväliseinän aukkoja. Jos aukko on pieni, se ei aiheuta oireita, mutta sivuääni voi olla selvästi kuultavissa. Kookas reikä sitä vastoin voi aiheuttaa imeväiselle sydämen vajaatoiminnan oireita jo muutaman viikon iässä. Tälläisia oireita ovat nopeutunut hengitys ja hikoilu varsinkin rintaa imiessä. Lapsi ei jaksa syödä ja nukahtelee kesken ruokailun. Myös lapsen maksa voi olla suurentunut, sydämen syke nopeutunut ja lapsi voi kasvaa huonosti.

Riippuen aukon koosta ja sijainnista, aukot voivat sulkeutua itsestään eikä leikkaushoitoa tarvita. Esimerkiksi sydämen väliseinän alaosan lihaksikkaalla alueella sijaitsevat aukot menevät hyvin usein kiinni itsestään. Koska huomattava osa aukoista sulkeutuu itsestään ensimmäisten elinvuosien aikana, hoidoksi riittää alkuvaiheessa seuranta. Mahdollinen sydämen vajaatoiminta hoidetaan kuitenkin lääkkeillä.

Kammioväliseinän aukko suljetaan leikkauksella missä tahansa iässä, jos lapsi ei kasva ja kehity normaalisti tai lapselle ilmaantuu merkkejä keuhkoverenkierron vastuksen lisääntymisestä. Usein korjausleikkaus tehdään jo imeväisiässä. Jos reikä on suuri, se pyritään korjaamaan ennen kouluikää vaikka VSD ei aiheuttaisikaan oireita. Pieni aukko ei haittaa sydämen toimintaa eikä sitä kannata sulkea.

t. 57

Vierailija
31/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikiöllä on ennen syntymäänsä luonnostaan aukko eteisten välillä (foramen ovale), sillä syntymättömällä lapsella veren kierrätys keuhkojen kautta on turhaa (kts. avoin valtimotiehyt).

Vierailija
32/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja omituinen "vako" häntäluunpään vieressä, ja häntäluu on myös ikäänkuin ulospäin törröllään (kipeytyy esim vatsalihaksia tehdessä) Lapsellani on samanlainen vako takapuolessa, ja synnyttyään kätilö ensin epäili että olisi kaksi peräaukkoa.

Täh, mulla on tällainen juttu myös! Luulin, että kaikilla on, kun en niin hirveästi muiden häntäluita ole syynännyt :D Siihen häntäluun törröttämiseen on auttanut lantion ja alavatsan lihasten voimistaminen :-O

Vierailija
33/54 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuollaiset epänormaaliudethan taitaavat olla suorastaan normaaleja!

Itselläni on vain iän myötä kehittynyttä vikaa kuten skolioosia ja taittovirhettä, mutta sukulaislapsellani on sisäelimet peilikuvana. Siis sydän oikealla puolella jne. Täysin terve kuitenkin.

Vierailija
34/54 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää on kiva ketju, ei tunnu enää niin oudolta :)

Vierailija
35/54 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko virtsarakko tai toinen munuainen jotenkin kuulemma epämuodostunut. En tiedä kumpi, kun lapsena tutkittu ja vanhemmat eivät enää muista...

Vierailija
36/54 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kaksi kohtua, kaksi kohdunkaulaa, ei häntäluuta ja sen yläpuoleinen luukin vain osittainen, kuunmallinen tms... toinen munuainen sydämenmallinen...mitähän muuta...

Vierailija
37/54 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli syntyessä varpaissa epämuodostumia (näytti kui olisi ollut 9 varvasta, leikattu), pikkurillit vähän epämuodostuneet, selässä sikiöaikainen epämuodostumakasvain (vaaraton, poistetu) ja silmissä kuulemma jäljellä jotain väärää kudosta mutta niin pieninä siruina ettei onneksi haittaa näköä.

Vierailija
38/54 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikanaan ruumiinavauksen yhteydessä olevan puolen tusinaa munuaista ympäri vatsaonteloa. Ihan normaalisti olivat ilmeisesti toimineet, kun ei eläessään ollut mitään huomattu!

Vierailija
39/54 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi pääsin lastaan ja hoidettiin.. nyt kävelen normaalisti.

Vierailija
40/54 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini isoenolla (tjsp) todettiin aikanaan ruumiinavauksen yhteydessä olevan puolen tusinaa munuaista ympäri vatsaonteloa. Ihan normaalisti olivat ilmeisesti toimineet, kun ei eläessään ollut mitään huomattu!

Siis olen perusterve keski-ikäinen ihminen, joka ei ole alakoulun terveydenhoitajan ikäluokkakäyntejä tarkemmissa tarkastuksissa koskaan ollut.

Mutta mitähän minunkin ruumiinavauksessa löytyisi. ;-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi