*** HUHTIKUUN helmet vko 50 ***
Eikö meillä ole vielä uutta pinoa...? No, tässä tulee :)
Täpinöissä odottelen huomista rakenneultraa. Liikkeet on nyt alkanut tuntumaan tosi voimakkaina ja ihan pitkin päivää. Iltaisin tosin tuntuu liikkeitä aina enemmän eli oisko tulossa meidän perheeseen toinen iltavilli esikoisen jatkoksi :D
Luin kyllä viime viikon jutut, mutta eihän nyt tuu mitään mieleen... Tuolla viestiaiheissa joku kyseli äitiystoppahousuista. Mä olin kans jo ihan tuskainen, kun eihän sellaisia mistään löydy, niin ompelin viikonloppuna itse. Muutin vanhoista toppahousuista "äitiysversiot" eli leikkasin V-mallisen osan pois ja tilalle ompelin kaksinkertaisen resorin. A´vot, tuli tosi hyvät ja hinnaksi 2,40€! Eli jos löytyy ompelukone ja perusompelutaidot, niin on halpa vaihtoehto ja helppo tehdä!
Täytyy jatkaa töitä, kirjoitelkaahan kuulumisia!
Lumikide ja EmmiKalle 19+5
Kommentit (48)
Verician kanssa samassa junassa ;) Häät ovat ylihuomenna. Olen vain itse saanut kaamean flunssan, ja koitan nyt vain kovasti lepäillä sisällä ja juoda lämmintä. Toivottavasti tämä flunssa menisi ohi ylihuomiseksi! Muuten ei ole kiva kyllä olla omissa häissään kipeänä, vaikka nyt pienimuotoiset ovatkin! Lisäksi kaveri, joka lupasi järkkäillä meille ruokapuolen illanistujaisiin ja tulla todistajaksi, on sairastunut. Saa nähdä, miten meillä hommat onnistuu...
Sitten kun häistä selviää, alkaakin muuttotouhut. Joulu saattaa meillä jäädä tänä vuonna vähän vähälle. Tai siis hukkuu muuton alle. Ensi vuonna sitten parempi joulu :)
Täällä myös neuvolassa käyty, ja kaikki oli ihan kunnossa! Paitsi hemoglobiini laskenut 146:sta 122:een, kohta joutuu syömään rautaa, jos vielä laskee...
Tilasin rattaat (ne Jovi Airit) netistä. Näkemättä jouduin tilaamaan, mutta onhan niissä onneksi se palautusoikeus.
Sitten vielä gallup-kysymykset:
Raskausarvet/Linea Negra?
Kyllä, ruskea viiva on pönöttänyt masussa jo pitkään.
Neuvolakäynneistä monta, kertaa ekaa odottavat? Muut?
4 käyntiä, ekaa odotan. 2 ultraa. + kerran jouduin käymään lääkäripäivysytyksessä. Neuvolassa ei ole ollut vielä lääkäriä.
Ilmakuplat vatsassa?
Potkut tuntuivat eka ilmakuplilta, vieläkin välillä vaikea erottaa, onko se vauva vai mahan murina.
Lapsivakuutus?
Luulen ettei oteta. Koko kunnassa ei ole edes yhtään yksityistä lääkäriä, joten julkisilla käydään joka tapauksessa.
Nimet/kummit?
Nimiä on vähän mietitty. Tytölle olisi hyvä nimi, mutta tulossa siis saattaa olla poika. Pojan nimiä vaikea keksiä. Vauvaa ei kasteta, kun emme kuulu kirkkoon. Ehkä pidetään nimijuhlat. Kummeista ei vielä tieota
Kortisonirasvan käyttö?
Mulla on lääkärinmääräämää kortisonia käsi-ihottumaan. Saa käyttää, jos on pakko, mutta suositteli miedompaa, jos mahdollista. Eikä pitkäaikaista käyttöä.
Äitiyspakkaus onko joku jo saanut ja mun oma lisäkysymys aikooko kuin moni ottaa?
Eilen kävin Kelassa ja "tilasin" äitiyspakkauksen.
Perhe/synnytysvalmennuskokemuksia?
Perhevalmennus: Kuulemma tammikuussa tiedossa.
Synnytyspelko?
Kyllä vähän pelottaa.
Työmotivaatio?
En ole töissä nyt, joten ei väliä.
Säärikarvankasvu?
En ole huomannut eroa.
Ootteko halunneet selvittää vauvan sukupuolen?
Halusimme, mutta ei oikein selvinnyt.
Onko mitää merkkejä vauvan sukupuolesta joihin "uskot"?
Jotkut sanoo tuota mahaviivaa poikaviivaksi. Sekään ei kyllä ole aukoton :) Mutta ilmeisesti poika olisi tulossa.
Shinon 22+3
Taivaalta tiputtelee jotain lumentapaista, aika märkää taitaa kuitenkin olla :(
En kerkeä enempää kirjotella mutta galluppiin oli pakko osallistua :D
Gallup
-Ei vielä oo näkynyt.. oon öljynnyt mahaa ja rintoja päivittäin ihan sieltä rv 5/6 asti:)
Neuvolakäynneistä monta kertaa ekaa odottavat? Muut?
-4 neuvolakäyntiä, viides varattu. Ei n-lääkäriä vielä. Ultrat.
Kapeita vaunuja kysyi joku? Hissiin mahtuvia?
-Ei kokemusta.
Selkälihasten vahvistusvinkkejä?
-itse koetan käydä bodypumpissa säännöllisesti siellä tehdään hyviä selkäliikkeitä voimatangon kanssa.
Sokerirasitus?
-Ei kokemusta
Kolotus lonkissa?
-Ei kokemusta
Ilmakuplat vatsassa?
-Jonkinsorttista päivittäin
Lapsivakuutus?
-Tapiolasta ollaan ottamassa.
Nimet/kummit?
-Molemmille on ainakin etunimi tiedossa
Kummit on valittu mutta ei vielä pyydetty.
Kortisonirasvan käyttö?
-ei kokemusta
Äitiyspakkaus:
-Ehdottomasti pakkaus.
Lasten syntymäkoot ja mun lisäys -ihan mielenkiinnosta-millä viikoilla syntyi?
-Eka muksu vasta tulossa:)
-Perhevalmennus: takana eka sessio tällä viikolla. Suurin osa asioista jota käsiteltiin oli ihan tuttua jo kaikesta kirjallisuudesta yms mitä neuvolasta yms tuputettu. Lopussa katsottu leffa vauvan psyykeestä oli kiinnostava.
Synnytyspelko?
-Ei pelota. Onhan sitä ladossa synnytetty ja ties missä ennenkin, luotan siihen että kroppa hoitaa osansa ja kätilöt yms omansa en ole yksin!
Työmotivaatio?
-Mikä?
Säärikarvankasvu?
-Ei mitään huomattavaa eroa kasvussa.
-Juu, selvillä on ja 4d:stä tulee varmasti vielä varmistus:D jotenkin tuntuu niin paljon todellisemmalta pikkunen kun tietää "kuka" siellä on :)
-Mulla on ollut iho finneillä - mikä viittaisi ns tyttöön mutta olen myös ollut tosi hyvävointinen jne "säteilevä" mikä viittaisi sitten poikaan koska tyttöjen sanotaan imevän kaiken äideiltään. Maha on tässä vaiheessa aika pieni vielä niin siitä en osaa sanoa., edessä se on ja aika kiinteä.
Nopeeta loppuviikkoa!
t.iza ja pikkunen 20+0
Täällä oli taas viime viikko ihan tajutonta hulinaa (töissä ja kotona) ni en ehtiny kun pari kertaa käydä lukemassa teidän viestejä... Nyt oli pakko perinteiseen gallupiin tulla vastaamaan... Oliko meillä muuten joku ryhmä yahoossa tms?
Meidän tarjous hyväksyttiin ja nyt ois siis IHANA rivarikämppä valmiina Mäntsälässä kunhan joku vaan ostais vanhan asunnon eka pois! Sit su-ti oltiin miehen kanssa kahestaan Ruotsin risteilyllä. Oli aivan ihanaa olla kahestaan kaks päivää ja jutella ja SYÖDÄ! :)
Tervetuloa kaikille uusille ja onnea naimisiin menijöille! :) Toivottavasti flunssat paranee! Mä oon ihme kyllä välttäny tän syksyn flunssat.
Gallup
Ei oo vielä ainakaan arpia eikä masussa näy viivaakaan...
Oiskohan kolme tai neljä kertaa neuvola, joista yks lääkäri. Ekaa siis odotan.
Kapeita vaunuja kysyi joku? Hissiin mahtuvia?vaunuja kysyi joku? Hissiin mahtuvia?
Ei kokemusta.
Mammajumpassa ollaan tehty sitä kontallaan vastakkaisen käden ja jalan nostoa.
Sokerirasitus?
Ei kokemusta
Kolotus lonkissa?
Vähän kolottaa joka puolelle välillä, mut ei mitenkään kauhean pahasti. Alaselkä on jumissa ja iskias on välillä tuikkinu aika pahasti. Venyttely on auttanu jonkin verran.
Ilmakuplat vatsassa? Tuntuu inhottavalta
Kuplia menee, mut onneksi erotan jo aika hyvin vauvan liikkeet pieruista. Ainakin kovemmat potkut näkyy ja tuntuu hyvin! :)
Lapsivakuutus?
Suunnittelin ottavani, mut kun muutamana päivänä surffailin netissä ja yritin tehdä vakuutusvertailua, päädyttiin siihen loppu tulokseen ettei oteta vakuutusta. Vaikka mulla on kyllä atooppinen iho ja molemmilla allergioita, mut esim perusvoiteet pitää kuitenkin maksaa kaikki ite... Ota niistä sit selvää...
Nimet/kummit?
Tytölle on vaikka kuinka paljon nimiä, pojalle ei yhtään. Tyttöä ultrassa veikkailivatkin :) Kummejakin ollaan jo mietitty. Mun siskot varmaan ja miehen joku kaveri...
Kortisonirasvan käyttö?
Käytän kasvoihin hydrokortisonia viikon kuureina (sit viikon tauko) ja muualle vartaloon Apolaria (keskivahva steroidi) kahden viikon kuureina ja viikon tauolla. Nyt on takana valohoitokuuri (15krt 3krt/vko) ja se on auttanu tosi paljon! Varmaan ainakin pidennän kortisonikuurien välissä olevaa taukoa. Valohoito jatkuu vielä kevääseen ylläpitohoitona 1-2 krt viikossa. Ihotautilääkärit Iho- ja Allergiasairaalassa määräsi mulle noi voiteet ja tietty käyttö pitää olla niin vähäistä kuin mahdollista, mut kun on pakko käyttää niitä niin sit on pakko. Ilman ei saa nukuttua kun iho on kuin toisen asteen palovammoilla! Joku tais kyselläkin lääkityksistä raskauden aikana.. tulipahan siihenkin vastattua. Antihistamiinia söin pari ekaa kuukautta mut jätin sen n kk sitten pois kun alko toi valohoito auttaa ihon kutinaan eli suun kautta en syö muuta kun Multi-tabs Raskausvitamiineja.
Äitiyspakkaus onko joku jo saanut ja mun oma lisäkysymys aikooko kuin moni ottaa?
"Tilauksessa" on :)
Eka vasta tulossa...
Perhevalmennus: Kaikki kolme kertaa ollaan käyty. Eka kerta oli ihan turha, puhuttiin hampaiden hoidosta ja siitä että selkä ja jalat kipeytyy.... Blaah! Kaks vikaa kertaa ihan mielenkiintoisia. Tosin ei paljon mitään uutta kun mä oon selvittäny ite niin paljon asioita ja miehellä jo toinen lapsi tulossa, mut hyvää kertausta! :)
Synnytyspelko?
Välillä nostaa pelko päätään. Varsinkin kun haluisin ihan kauheasti synnyttää mahd luomuna ja sit pelkään etten ehdikään saada mitään. Ja käynnistystä pelkään tosi paljon! Kuulemma niin paljon kipeämpi... Repeeminen kans pelottaa. Mut eniten kuitenkin sektio pelottaa! Oon töissä sairaalassa ja on nähny ja kuullu kaikenlaista... Välillä tuntuu todella oudolta että mulla on kaikki menny tähän asti hyvin ja täällä saa sellasen kuvan että kaikki synnyttäjät vuotaa tai vauva voi huonosti tms...
Työmotivaatio?
Ihan nollassa! Ja toi risteily ei auttanu yhtään! Tekee mieli vaan takas lomalle!
Säärikarvankasvu?
Onko kukaan huomannut että olis säärikarvat lakanneet kasvamasta?
Ei eroa entiseen... Karvojen ajelu vaan vaikeutunu kun on maha tiellä ja alapäätä ei meinaa enää nähdä kun peilin avulla! :)
Juu tytön tylleröltä vaikutti!
Ainakin pahoinvointi enteili joidenkin mielestä tyttöä, mut nyt voin taas ihan hyvin. En oo kovin tosissaan ottanu noita juttuja...
Nyt pitää mennä taas tekemään vähän töitä ja sit kahvitauolle :)
Äitiyspakkaus tuli tänään :) Tosi nopeesti, kun viimeviikolla tilasin. Kaikkea ihanaa siellä oli, todella hyödyllistä tavaraa, paitsi nuo kestovaipat niillä ei mitään tee.
Terkut kaikille!
Toukka & Peanut 23+4
Viimeks jäi osaan vastaamatta ja heräs uusia kysymyksiä:)
Kuvittelin näkeväni linea negran mutta ei siel oikeesti taida olla mitään viivaa:)
Sokerirasitus?
Ei kokemusta, täytyykö kaikkien yli 25-vuotiaiden mennä sinne testiin vai miten se menee? Millä viikoilla ootte käyny?
Ilmakuplat vatsassa?
Mulla potkut tuntuu kuin elohiiri hyppisi mahassa:) Sellaista nyppimistä ollut alusta asti.
Lapsivakuutus?
Ens viikolla tehdään vertailukierros.
Nimet/kummit?
Pojalle on niiiin vaikee keksii nimi, ei niille oo hienoja nimiä:( Tytölle taas ois paljonkin vaihtoehtoja. Milloin yleensä pyydetään kummeja kummeiksi? Ennen vai jälkeen synnytyksen?? Ootteko vaan kysyny vai kehitellyt jonkun "hienon" tavan pyytää "kunniatehtävään"? Sisko pyysi mua kummiksi kauniin kortin ja runon kera. Mietin vaan, koska itse pitäis pyytää kummeja?!
Äitiyspakkaus:
Ehdottomasti pakkaus! Ne vaatteet on vaan niin isoja, et ei niitä heti synnytyksen jälkeen saa käyttöön. Ite lahjotan kans kestovaipat kaverille.
Neuvolassa ei oo puhuttu viel koko asiast. Näyttää olevan paikkakuntakohtasta. Millä viikolla ootte käyny ekan kerran valmennukses? Onks isoja ryhmiä?
Synnytyspelko?
Ennen raskautta pelkäsin mut nyt oon ollu ajattelemat koko asiaa... kai se sit lähempänä alkaa pelottaa. Oon kuullu kans kauhutarinoita ja se repeeminen pelottaa mua kans. Samoin istukan synnyttäminen, ompeleminen ja jälkisupparit.
Säärikarvankasvu?
Säärikarvojen runsaampi kasvaminen alkoi silloin, kun jätin pillerit pois mut en oo huomannu, et raskaus ois vaikuttanu mitenkään. Mut mul on kans tullu mahaan sellasta pientä läpinäkyvää haituvaa, kuten joku muukin kirjoitti.
No sitä tyttöö meille "luvattiin" mut miten varma siitä voi olla? Uskallanko mennä ostaa vaaleenpunasii vaatteita? Tääl ei järjestetä kuin 2 ultraa (jotka on molemmat jo takanapäin) ja mietin et pitäiskö ite kustantaa vielä yks ultra lähempänä loppuvaihetta? Sais kysyttyy sukupuoltakin uudestaan.
Mul on oma teoria; se oksennusteoria. Tytöistä oksennetaan, pojista ei. Tää on pitäny paikkansa kaikilla mun tutuilla, jotka on ollu raskaana. Ite oon myös oksentanu alkuraskaudesta. Linea negra oli mulle uus tieto. Ja mahan koosta/suunnasta/muodosta on viel vaikee sanoo, mut ennemmin levee ku pitkä (joka siis tietäs tyttöö).
Viimeisen kolmen päivän aikana mua on alkanu närästää, kääk! Voiko siihen ottaa mitä vaan närästyslääkettä?
Siinä nyt mitä tähän hätään muistan.
Mine & Papu 21+4
Sitä piti vielä kysyä, et tuleeko muilla harjotussuppareita? Tai muita mahatuntoja? Mua toisinaan vihloo mut en tiiä onks ne niitä supistuksii? Miltä ne tuntuu? Varsinkin lenkillä alkaa ilkee vihlonta ja monesti häpyluu nipistelee... tuntuu just siltä kuin ois polkenu pyörällä kauan ja sisäreidetkin on hellänä. Outoja vaivoja...
Hei taas! Pakko kommentoida nopsasti ja sitten maate. Kylläpäs mä oon nyt yliaktivoitunut-taustailija.
Mukavaa päivää molemmille morsiammille!!
Hyvä Verticia kun kirjoittelit enne "häämatkaa". Ihmettelinkin jo, et kun on jo ke eikä susta oo kuuluna mitää.
Lumikide
Olipas meillä samankokoiset pojat. Oliko ne mun vai sun viikot siinä mittojen perässä? Meidän esikoinen ei oo pienimmästä päästä edelleenkää 110cm /20kg kenkä siro 31 elokuus tuli 4
Sirppu83
yleisvoiteista ja vakuutuksesta
Tapiola ainakin hyväksyy perusrasvat. Joskus aikanaan alle 1vna esikoisella lääkäri määritteli atooppiseksi ihon. (Sittemmin on kyllä iho muuttunu ok:ksi.Varsinkin kun korvakierre loppui).Ei oo rasvailtu enää aikoihin. No kumminkin, kun sen reseptin joskus sain oon aina pyytänyt vaan uusia. Ja kyllä niitä rasvoja kuluu...Muistaakseni ainut mitä Tapiola ei oo korvannu on ollu Removax. Uimapannat ja kaikki on maksanu vakuutus. Mut niinkuin tos aiemmin kommentoin niin eihän se vakuutus muuten aina oo järkevä vaihtoehto.
Mine 82 ym.
Sokerirasituksesta
Jossain paikkakunnalla oli ollu et kaikki yli 25v rasituksiin. Täällä ei oo puhuttu halaistua sanaa ja oon siis lähemmäs 35 ku 25.
Kummit jatkoa
Me pyydettiin esikoiselle heti ku oli syntyny. Livenä kai pitäis. Meidän oli pakko pyytää puhelimessa, kun ei olis nähty ennnen ristiäisiä välttämättä. Mut ei kai siihen mitään juhlavaa tarvi, paitsi jos keksii niin onhan se kiva. aika arkisesti meitä ainakin on pyydetty.
Ultra
täällä maksaa kunta vko 12 ja 20 ultrat. Muistaakseni täällä ollut ennen kunnan kustantamana vaan yks. Tuskin enempää missään ainakaan? Paitsi, jos jotain erikoista?Ekasta pääsin 3:een kustannettuun ja ihan eka oli oma joskus vko7=4ultraa
Mulla kans kivat untuvat mahassa!
Närästykseen mulla ainut ku auttaa on Gavisgon. ja "ruokavalio" parhaiten, kauhulla odotan joulua, miten välttyä ähkyltä.
Raudasta oli puhetta.
Mulla viimeksi auttoi Obsidan (muistaakseni) kallis mut ei aiheuttanu mahavaivaa. Nyt ei mitää tietoa hempasta kun on tosiaan se 3.neuvola vasta tulossa :)
Supistukset ym
Mä en edelleenkään erota liitoskipuja, harjoitussuppareita tai muutakaan.
Kaikkee mahdollista on, n.kerran viikos -kahes tulee järjetön kipu hetkeksi, muistuttaa menkkakipuja. Mene heti ohi. Jos on koko päivän liikkeellä maha vetää ihan kovaksi. Sit välillä samaan aikaan maha kova ja hengästyttää tai siis vaikee hengittää. Mene ja tiedä. Myöhemmäsvaihees tulevat sukkapuikkokivut kyllä erotan ja sit kun vauva alkaa olla iso alkaa potkut tosiaan tuntua.
Nyt esim illalla oli tota hengitysjuttua kun on hieman pitkä päivä takana.
Siis maate. Mukavaa loppuviikkoa kaikille
Paik ja Lahaja 21 tasan
Huomenta kaikki!
Täällä muutama muukin on jutellut supistuksista ja ajattelin nyt kysäistä, kun vähän huolestuttaa... mistä sen tietää, mitkä ovat "vain" vaarattomia harjoitussupistuksia ja koska pitäisi mennä lääkäriin? Onko teille annettu jotain tarkempaa ohjeistusta asiasta? Neuvolassa kun kysyin, täti sanoi vain jotain tosi epämääräistä tyyliin että jos tulee kivuliaita supistuksia niin pitää mennä lääkäriin. Mulla on nyt alkanut supistelemaan aina kun liikun (enkä nyt tarkoita mitään hikijumppaa, vaan supistelu alkaa heti kun kävelen pariakymmentä metriä pidemmän matkan), enkä oikein tiedä onko tämä normaalia tässä vaiheessa vai ei. Ensimmäistä siis odotan.
Amena 25+1
p.s. Äitiyspakkauksesta: täytin viime neuvolakäynnillä hakemuksen ja Kelasta tuli jo päätös, jonka mukaan pakkauksen pitäisi tulla parin viikon sisällä. Jee, pääsee hiplailemaan vauvanvaatteita. :)
Ihanaa, lunta on satanut ja paljon :D
Muuten tämä aamu on alkanut vähän takkuisesti, heräsin aamulla niska kipeenä ja nyt kipu on aivan järkyttävää. Pää ei käänny enää mihinkään suuntaan. Sain onneks lääkäriajan klo 13.00, jospa sieltä löytyis jotain apua. Panadol ei ainakaan auttanut mitään ja lihaksia rentouttavia lääkkeitä ei saa ottaa :( No, jospa se tästä...
Paik: Kyllä ne oli mun rv siinä perässä. Poika syntyi siis syyskuussa -04, 13 päivää yli lasketun ajan. On kans mennyt yläkäyrillä kasvussa koko ajan, nyt 4 v. neuvolassa oli 112cm ja painoi 18,7kg. Kengän numero myös 31!!! Ja me vanhemmat ollaan ihan normaalin kokoisia, minä 171cm, mies 180cm. Pituusennuste pojalle 194 cm, huh!
Amena: Suppareista kyselit, mullahan niitä on ollut sekä tässä että edellisessä raskaudessa. Nyt alkoi vatsa kovistelemaan pienilläkin kävelylenkeillä jo rv 14, poikaa odottaessa vasta joskus 22 viikolla. Tukivyö auttaa siihenkin, ainakin mulla. Mulle neuvolatäti on sanonut, että jos supistelut menee levolla ohi, niin ei mitään syytä huoleen. Mulla supistelut tuntuu just sellaselta vähän menkkamaiselta jomotukselta, vatsa menee ihan kovaks. Liitoskivut/kohdun kasvukivut on taas enemmänkin sellaista nopeaa terävää vihlontaa, joka menee ihan silmänräpäyksessä ohi, mutta aina pelästyttää.
Joku (jonka nimeä en nyt muista, sorry) oli jo saanut äitiyspakkauksen, kivaa! Mä oon kans käynyt Kelan sivuilla katsomassa ja näytti tosi kivalle. Tammikuun puolella minäkin sitten jo varmaan saan. Ens vuoden puolella tulee sit varmaan ostettua jo vähän vaatteita ym. vauvalle, vielä en oo ostanut mitään. Nyt tekis kyllä jo vähän mieli käydä ostamassa jotain vaaleanpunaista.... Kivaa kaikkien näiden tummansinisten, pääkallokuvioden ja dinosaurusten jälkeen ;)
Lumikide ja Emmi 20+1 (jee, vihdoin ollaan yli puolenvälin!)
Hieman jos kirjottelisi voinnista..
Muuten kaikki ok, mutta tuntuu että elän tällä hetkellä kamalassa stressissä ja ahdistuksessa. Yövuorot takana, tämä päivä vain vapaata, ja viikonloppuna iltaa. Tuntuu etten yksinkertaisesti vain jaksa, ja kun pitäisi töissä olla ystävällinen asiakaspalvelija. Tällä mielentilalla tekisi mieli vain nukkua ja haistattaa kaikille pitkät:( En tiedä, voiko sairaslomaa hakea siihen että on vain niin väsynyt ettei jaksa?! Tuntuu vain niin heppoiselta perusteelta.... Pitäisi tietty ajatella vauvelia, sen hyvinvointi on nyt kaikkein tärkein. Ja joulukin stressaa. ARGH!
Kiitos kun sain purkautua. Meinaan, nyt on hormoniitkin olleet todella solmussa. Voi mies parkaa:) Mutta jospa nyt menisi nauttimaan tuosta valoisasta ajasta, en muista millon viimeks oisin nähny valoa:)
Hyviä vointeja!!
Kiitos Lumikide tiedosta. Menin sitten lopulta aamulla äitiyspolille, kun en tiennyt oliko kyse "kivuttomasta" vai kivuliaasta supistelusta. Sellaiselta menkkamaiselta se tuntui, kun aikaisemmin supistukset ovat lähinnä olleet sellaisia kiristäviä ja maha mennyt kovaksi. Mutta ihan normaalilta siellä näytti, ei mitään muutoksia kohdunsuulla, onneksi. Vähän kyllä hävetti että menin sairaalaan "turhaan", mutta kaipa se on parempi näin kuin odotella liian pitkään ja stressata. Sain pari viikkoa sairaslomaa ja määräyksen lepäillä tarpeeksi. Tänään olenkin sitten nukkunut sohvalla kissa kainalossa ja kuunnellut sen kehräystä, parasta rentoutumisterapiaa. :)
Mirru: Hae ihmeessä sairaslomaa, jos tuntuu ettet jaksa. Luulisi pahan stressin ja väsymyksenkin rittävän syyksi, mutta voi olla että se riippuu lääkäristä. Mutta jos tuntuu ettet kehtaa tuollaisen syyn takia olla poissa töistä, ei kai tuollaisessa tilanteessa pieni valkoinen valhe (selkäkivut tms) olisi hirveän suuri rikos...? Hyi, moraalittomia ehdotuksia täällä jakelen. ;-)
Amena
Täällä masu kasvaa ja tyyppi siellä meuhkaa. Toukka80, täälläkin alkaa aamupotkunyrkkeilyt viideltä ja unet on vähissä...
Töissä en oo enää pystynyt tekemään liikkumista ja nostelua vaativia hommia ja tänään jutskasin pomon kanssa tulevasta. Ukko horisi, että kipu on paljolti psyykkistä, eikä tunnu jos oikein motivoi itsensä... olisko tähän nyt sitten pitänyt sanoa, että kanna itse greippiä vehkeessäsi, liiku, nostele, kiirehdi ja punnerra se sieltä 9kk jälkeen ulos! Keskustelu vähensi työmotivaatiota entisestään ja ihan varmasti otan saikkua heti kun yhtään siltä tuntuu. Onneksi huomisen jälkeen alkaa muutaman viikon loma!
Turvakaukalo on nyt hommattu (käytetty) ja möllöttää nyt makkarin nurkassa kun ei sitä meidän pikkuautoon viitsi vielä laittaa. Rattaat aion tilata Saksasta ens vuoden puolella.
Mistä te noita masukkien painoarvioita saatte? Koitin taas tänään varata ekaa lääkäriaikaa, eikä niitä työvuoroja ole taaskaan tehty. Oon kohta poissa maasta melkein kolme viikkoa ja neuvolan täti neuvoi soittamaan loppiaisen jälkeen, jolloin viikkoja jo 28+risat. Helpottaa kyllä lukea teidän käynneistä, niin en panikoi turhaan etten pääse ajoissa. Mitä se neuvolalääkäri oikein tekee?
Ja sitten ihana gallup!
Ei arpia, mutta pitäisi varmaan ruveta rasvaamaan ahkerammin. Linea negra on ollut pitkään, aika haalea tosin.
3 + 2 ultraa
Meille tulee Teutonian Funit, jotka ovat pienet ja kapeat. Vai oliko tässä sittenkin tuplista kyse, miten mulle tuli semmonen fiilis?
Kontalleen, vatsa tiukaksi ja paikallaan, vastakkaisia käsiä/jalkoja vuorotellen ylös. Vielä kun jaksais tehdä.
Ai niin se tukivyö, oon käyttänyt pitkillä kävelyillä ja alaselkäkivut vähentyneet huomattavasti. Suosittelen!
Sokerirasitus?
Ei ole tehty, mutta jatkuva sokerinhimo (suklaa!) rasittaa henkisesti.
Kolotus lonkissa?
Liitoskipuja, ei muuta.
Ilmakuplat vatsassa?
Kyllä kun siellä möyritään! Suolien kaasut tulevat kyllä ulos vähän liiankin helposti. Ihanaa olla hehkeä raskaana oleva piereskelevä nainen! ;) Pari noloa tapausta sattunut, kun ne kaasut rumpsahtavat aika arvaamatta ulos.
Lapsivakuutus?
Ajateltiin olla ilman. Kotivakuutus on Tapiolassa, joten voihan tuon ottaa sitten syntymän jälkeen jos siltä tuntuu. Tapiola näyttää olevan monilla.
Nimet/kummit?
Ajatuksia nimistä on, muttei mitään lyöty lukkoon. Kummit pitää valita tarkkaan, kun meillä ei ole tukiverkostoa sukulaisista alle 200 km säteellä. Ei kuuluta kirkkoon, mutta nimijuhlat voi aina järjestää!
Kortisonirasvan käyttö?
Luin jostain että pienelle alueelle voi käyttää satunnaisesti ja niin olen käyttänyt. Sormukset hiersivät ihon rikki ja nyt oon ollut pitkään ilman. Toivottavasti saan ne joskus takas nimettömään, nyt aion pitää taukoa jos vaikka turpoan.
Äitiyspakkaus?
Yritän saada kelan paperit postiin huomenna. Jopas ne pakkaukset ovat tulleet nopeasti, kiva kiva!
Meen Haikaranpesän valmennuksiin, jotka vasta helmikuussa.
Synnytyspelko?
Jonkinmoinen ja pelkoryhmään meno tammikuussa. Toistaiseksi en ole vielä aloittanut asiasta stressaamista, mutta sen aika kyllä vielä tulee.
Työmotivaatio?
Paska. Kiinnostavat jutut onnistuvat, mutta rutiineja en jaksais yhtään.
Säärikarvankasvu?
Totta, vähentynyt! Tosin en osannut yhdistää tätä raskauteen kun on ns. mukava muutos! Samoiten hiukset ei rasvoitu yhtä helposti, mahtavaa!
Ei siveyden sipuli suostunut näyttämään jalkoväliään...
Mulla ihan tyttöfiilis, varsinkin kun täällä niin moni saamassa pojan, että pitäähän niitää tyttöjäkin tulla. =) Jotkut merkit viittaa tyttöön, toiset poikaan.
pakko syödä odotuksen aikana lääkkeitä?
Astmalääkkeitä käytän, satunnaisesti oon ottanut melatoniinia (Circadin) jos unettomuus vaivaa useana yönä.
Onko kenenkään laskettu aika muuttunut?
Arviot hyppineet huhtikuu-maaliskuu-huhtikuu, katotaan mihin osuu.
Sitten vielä oikein paljon onnea huomisen morsiamille! =D Viettäkää aivan ihana ja romanttinen päivä!
t.Tsili ja Öttis 24+3
ps. pakko laittaa tähän toi laskurin viikko 25 teksti kun huvittaa niin: "Monet äidit tuntevat itsensä energiseksi. Kehossa on keskiraskauden aikana runsaasti estrogeenia, mikä nostaa energiatasoa ja mielialaa." Tää ei sit taidakaan koskea pimeään aikaan keskiraskautta eläviä...? =/
Kuulumiset tälle viikolle täältäkin päästä!
Tänään oli se virallinen neuvola numero 2.
Ekaa kertaa kuulin sydänäänet, 150;in luokkaa. SF mitta 19. Minä joka olen normaalisti hemo-hessi tyyppiä, eli hemppa heiluu reilut 150, niin koin järkytyksen kun se olikin vaan 120! Viime raskaudessa se oli alimmillaan 137. Eli rautaa pitäisi sitten ostaa. Suositellun painoindeksin ylityksen takia suositeltiin sokerirasitusta mutta en halunnut nyt vielä mennä. Painoa tullut alusta lähtien vain 0,5 kg. Lähtöpaino nyt tietysti oli "vähän" korkeahko. En tiedä oliko huono päätös mutta kun pissatikuissa sokerit arvot on olleet ihan yes.En mä nyt ihan turhan takiakaan haluaisi sitä litkua lähteä juomaan.
Muuten se nyt on sitä samaa. Lekuriaikaa ei kannata varata joulun pyhien aikaan ja hesassa ei tietystikkään ensi vuoden aikoja ollut vielä varattavissa. Tän tulevan tammikuun lääkärin jälkeen sanottiin että seuraavan kerran voisit tulla vaikka joskus viikon 32 tienoilla.
Just just! Tälläistä nää säästöt on. Ennen lekuria pitää itse mennä mittaamaan paino ja verenpaine johonkin toiseen huoneeseen kun lekurilla ei ole sellaisiin aikaa.
Muuten alkaa taas väsymys iskemään. Tulee taas työahdistus kaikesta tekemättömästä työstä ja muu ahdistus joka johtuu ostamattomista joululahjoista ja kaikesta muusta tekemättä jättämisestä. Hohhoijaa!
Tässä muutamat vastaukset galluppiin:
Gallup
vanhat arvet tallella, Linea ollut jo hyvän aikaa.
Kaksi neuvolaa ja yksi neuvolan saikkukirjoituskäynti.
Ei kokemusta.
Heti tuli huono omatunto
Sokerirasitus?
Jätin nyt vielä väliin
Kolotus lonkissa?
Juu - enemmän vaivaa kuitenkin oikea kankku
Aina välillä. Isomahasena on aivan kauheeta kun tulee vatsaan ilmaan. Tuntuu että voisi puhjeta.
Lapsivakuutus?
Esikoisella on. Ei ole ollut hirveässä käytössä, mutta rauhoittaa kummasti mieltä. Otetaan vasta syntymän jälkeen.
Nimet/kummit?
Työnimi vain on. Mielestäni nimeä ei voi päättää ennenkuin näkee vauvan.
Kummeja tulee välillä mietittyä, mutta päätetään kun vauva on syntynyt. Osa läheisimmistä ei kuulu kirkkoon joka vähän vaikeuttaa asiaa.
Kortisonirasvan käyttö?
Täytyy aloittaa kohta kun on ranteet jo auenneet ihottumasta.
En usko, että otan. Vielä on hetki aikaa miettiä.
45 cm ja 2880 g. 38+2
Inhotti ekalla kerralla kun joutu katsomaan jotain epämukavaa videota.
Synnytyspelko?
En odota mitenkään innolla. Ottaisin keisarin jos saisin päättää.
Työmotivaatio?
Vaihtelee aivan hirveesti väsymyksen mukaan. Välillä on ihan hirveä into saada kaikkea aikaa. Toisinaan tuntuu ettei millään jaksa tehdä mitään ja kokoajan kauheat paineet ja vaatimukset
Säärikarvankasvu?
Ihmettelen lähinnä mistä noi karvat vatsaan tulee????
Ei
Ekalla kerralla vatsa levisi ja nyt on edessä pömppö. Veikkaan nyt muutenkin poikaa joka sopisi tämän kanssa hyvin yhteen.
Viikonjatkoja kaikille. Ja minunkin puolestani isot halit ja onnittelut huomenna häitään viettäville!
T:Päkkänä ja Saku 22+0
Lumikide
Niin meidän poju tais olla vain 10pv yli la:n Aika äkkiä olivat täällä tuolloin suunnittelemassa käynnistystä. Eka synnäri-käynti olis ollu juuri tuona aamuna kun aamuyöllä poika syntyi. Mulla ei edes mitenkään isoksi vauvaa arvioitu, et ei sillä. Jopa alle 3,5kg. Olin onnellinen tuolloin ku ymmärsi itte tulla pihalle. Kammoksuin sitä et ruvetaan hoputtaan.
Onko teidän syyspojalla myös isot kämmenet? Meidän oli oikeen maunokoivistot jo syntyes.
Mä oon 170ja mies vaan 178 cm. Mut mun puolelta tää geeni on. miehet varsinkin meillä kaikki lähemmäs ton 190.
Mä en oo saanu pituusarviota hänestä. Oli kuitenkin "vain" 91cm kaksvuotiaana. Mut sit on venähtäny taas yläkäyriä kohti.
Jännää sitten nähdä onko tuleva ihan pieni kirppu vai samaa sarjaa.
Sä siis tiedät, että tyttö tulossa? Mulla oli eka ihan tyttöolo, mut matkanvarrella oon päätyny toisiin aatoksiin.
Mukavaa tulevaa viikonloppua! kaikille
Paik ja Lahaja 22+1
Taas ne hukkas mun viestin. No, ehkä se kohta ilmestyy, kun tuli ilmoitus, että viesti lähetetty.
No, tässä tärkeimmät toistona:
1) rakenneultsassa kaikki ok.
2) Hyvää hääpäivää Shinon ja Verticia
3) sais jo joulu tulla, mä en jaksa kökkiä töissä, vaikka työt kyllä kaatuu päälle.
4) Joku oli katsellut pieniä vaunuja: Mä olen huomannut, että uudet hissit vetää mitä vaan leveyssuunnassa, mutta taittuva aisa on kätevä, niin vaunut lyhenee mukavasti pituussuunnassa, mahtuu koko perhe hissiin.
5) Mulla on poikaolo, kuten edellisissäkin raskauksissa. Lisäksi tukka ei rasvoitu, säärikarvat ei juuri kasva ja kaikki on mennyt kuten edellisetkin, eli kai se poika on tulossa. Rakenneultrassa ei kysytty, kun mies ei halunnut. Tyttö olis ihana, mutta niin olis poikakin :-)
tuuti ja nappula rv 21
Olen kiinnostuneena lukenut äitien juttelua,mutta en ole pahemmin vielä osallistunut muutoin kuin aivan alussa.
Tämä on hieno palsta, kun kaikki tunteet ja murheet saa vapaasti kertoa..
Fyysisesti täällä voidaan mainiosti, mutta henkisesti on välillä tiukilla. Ukko kärsii jostain kaamosmasennuksesta juuri kun tarvitsisin erittäin paljon:hellyyttä, petipuuhaa, juttelua. Mutta plääh! Hiljaiset sillat eikun illat!!! Joskus tuskastun todella! Ja nukun huonosti jos murehdin, ja olen seuraavana päivänä varsinainen bitch ja which! Entäs "pelkääkös" kenenkään mies mahaa? Ei siis satuttavansa seksillä mutta niin, ettei uskalla lähestyä tuota uhkaavan alienin sisältävää "tynnyrin alkua" heheh, tuolle ilmaisulle nauroin tuossa yksi päivä näitä lueskellessani.
Gallup
Ei kumpaakaan, esikoisesta tuli (poika) koko vatsan pituudelta linea.
Oon käynyt 3 krt joista 1 lääkärin kera.
Ainakin Emmaljungat esikoisen aikaan mahtuivat hissiin ihan hyvin.
Kuntosalilla alatalja, kotona jumppapallolla vaikka mitä mahiksia, jumppakepillä sekä gymstickillä voi tehdä ja myös käsipainoilla..voi kun olisi kuvat, on vaikea kirjoittaa kaikkea!
Sokerirasitus?
Ei kokemusta, mutta täytyy nyt mennä, koska suvussa on paljon diabetesta.
Kolotus lonkissa?
Esikoisesta oli, vielä ei tästä - tuli kovat kivut mutta vasta joskus 25-30vk en muista. Olen kapealanteinen, joten liitokset varmaan erkanivat tuntuvasti.
Häh, liikkeitä tässä on tuntunut, muks muks jo rv 14 lähtien- toki ne ensmmäiset olivat kuin pikkukalan pyörintää!
Lapsivakuutus?
Hankittiin esikoiselle ja myös tälle pikkukakkoselle on jo varattu.
Nimet/kummit?
Nimiehdotus on tytölle, pojalle ei vielä. Mies ei oikein avannut ehdotusarkkuaan - kommentoi lähinnä minun ehdotuksia.
Kummeista; juuri tuttavat "veivät" hyvän kummiehdokkaan itselleen! Kaikilla on useita kummilapsia, enkä keksi ketä voisimme pyytää. Tästä tulee vielä problem. Ketään kovin kaukana asuvaakaan ei ole järki pyytää.
Kortisonirasvan käyttö?
ei kokemusta
Otan ilman muuta!
52 cm ja 3400g, 39+5
Ihan hyvät kokemukset. Mies kauhistui videota...
Synnytyspelko?
Ei kokemusta, pelkään, jos pitää leikata sillä kammoan ajatusta arvesta, kohdun repimisestä auki,kivuliaasta haavasta ja kiellosta tehdä mitään.
Työmotivaatio?
päivästä riippuen, korkealla tai alamaissa... Kivahan se on päästä välillä kotiin, jo muutaman kk kuluttua.
Sit vielä pari omaa kysymystä
Säärikarvankasvu?
No, ei tod ole, olen aina ollut runsaskarvainen..eikä nytkään tee poikkeusta!
Me yhteisymmärryksessä kyllä! Mutta pidämme salassa!
sitä paitsi epäilen vielä pitikö arvio paikkansa. Joten en asennoidu siihen jumalansanana.
No, ei, raskauksissa on niin yksilölliset jutut.
Noh, muuta kuulumista sitten vielä vähän, blablaa, rakenneultrassa kaikki oli oikein hyvin, ihanaa. Jouluun olen hurahtanut täysin toisin kuin ed. vuosina, olen onnessani sisustanut punaisilla tekstiileilllä ja ostellut glögintuoksuisia saippuoita jne. Joulukortit on vielä tekemättä ja osa lahjoista ostamatta. Miehelle aattelin väsätä iskäpakkauksen, jos en ehdi jouluksi niin sitten myöhemmin.
Kuntoilu piristää mieltä paljon, jos jotain asiaa murehtii. Se myös parantaa unen laatua ja vatsan toimintaa. Painoa on tullut semmoiset 6 -7 kg, rv 22+5 mennään. Ekassa raskaudessakin tuli puolivälissä nopeasti kiloja ja loppua kohti laantui. Olen lähtöpainoltani ihan ruipelo, joten tämä ei haittaa. Ei olisi kivaa olla synnytyksen jälkeen kuin kuiva korppu!
ps. mulle on Kräuterblutsaft nostanut hemppaa paremmin kuin Obsidan. Mistään ei tosin oo tullu vatsavaivoja.
Kunhan kokeilen.. terveenäkin olen pysynyt, Koputtaaa puuta!!
Hyvää oloa kaikille! onnea naimisiinmenon johdosta heille, jotka sinne satamaan astuvat!
Kirjoittelenpa pitkästä aikaa, yli viikko mennyt ainakin välissä.. Ja nyttenki pika pikaa ku töihin pittää lähtiä.. Vähän tuos luin tekstei jo..
Naimisiin meno ois yli huomenna ja se vie kiitettävästi aikaa jo nyt kaikkine ajatuksineen ja aikatauluineen jne..
Lastentarpeita ollaan ostettu jo vaikka mitä veronpalautus rahoil.. Emmaljungan yhdistelmät ostettii ja croksin turvaistuin ja ja hoitolaukkuu, patjaa, pinnasängyn suojust, petivaatteit, vaatteit, amme jne.. =)
Mäntsäläs kun käytiin niin sain tietää et serkkukin odottaa ja tulee muksuille ikäeroa kolmisen kuukautta. Harmittaa niin paljon ettei enää asu Helsingissä. Olisi sukulaiset lähellä.. Täällä kun meillä ei ole sukulaisia eikä ystäviä :(
Mitähän muuta.. Maha näkyy ja liikkeet tuntuu! Tai siis mä luulen et ne kaik on ollut liikkeitä.
Rakenneultras olin silloin 24.11 ja nyt maanantaina olin sitten toisen kerran jotta nähtiin sydän selkeesti ja kaik oli hyvin. Hirvee vauhti oli pikkuisella päällä ja oli huvittavan näköistä kun se veti itsensä ihan pitkäksi. Jalat ja kädet ja vartalo suorana oli :D .. Pitkä kaveri on tulossa tuon ultran mukaan. Tietäis vaan miltä se poika tai tyttö ultrakuvissa näyttää.. Saatoin meinaan nähdä.. ??
Työ on raskasta. Ei jaksaisi yksikään päivä mennä kun tietää et selkä ja jalat on kipeenä sitten. Mutta pakko se on ja nyt kun on tällainen pätkinäinen tämä aika et ensin on 25.12 soppari ja sit taas jatkuu niin ei voi olla sairaslomal jottei sit sanot etten saakkaan jatkoa..
Maanantaina on neuvola. Kela-papereiden aika.
Jouluakin pitäisi alkaa suunnittelee sitten kun pääsee "häämatkalta" pois ja häähumusta. Niin se sieltä, joulu meinaa, tulla änkee koko ajan lähemmäs ja lähemmäs. Ja kerrankin minulla on joulumieltä että haluan viettää joulua sitten 99 vuoden jälkeen.. =)
Juu mutta mie sitten ens viikolla kommenttoitten kolmen viikon keskustelut taaksepäin :D
Nyt pitää lähtiä töihin.
Verticia & masukkiasukki Rv 21+5