Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En haluaisi alkumaljoja, mutta miten muuten juhlan voi aloittaa?

Vierailija
06.10.2022 |

Eli 60 v syntymäpäiväjuhlia suunnittelen äidilleni ja mietin, voisiko juhlat aloittaa jollakin muulla "ohjelmalla" kuin alkumaljoilla. Päivänsankari ei niin alkoholista välitä ja voisi tykätä jos olisi jotain muuta. Tiedän että alkoholittomiakin maljoja voi kilistellä, mutta silti... sankarin tyyliin voisi myös sopia hyvin joku vähän vähemmän "virallinen"/jäykistelevä juttu, jäänrikkoja. Oisko ideoita/ kokemuksia?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhe?

Vierailija
2/44 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ääninen tuttava/ ystävä tms laulaa jonkin päivänsankarin suosikkilaulun hänelle alkajaiseksi ,vaikkapa kitaran säestyksellä; (tietenkin jos osaa soittaa.) Vieraat voivat myöskin lausua jonkin "runonpätkän", lauseen, pari, koskien päivänsankarin omaa persoonaa, luonnetta jne.; tietysti positiivisessa mielessä. Hauska puhe omaisten puolelta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi vanha kunnon adjektiivipuhe. Toisin sanoen sinä tai joku muu läheinen kirjoittaisit valmiiksi puheen, mutta jättäisit adjektiivit pois. Jokainen vieras sanoisi tullessaan adjektiivin ja sinä täyttäisit puheen näillä. Kaikkien saavuttua lukisit puheen äidillesi ääneen. Toki vaatii huumorintajua sankarilta.

Vierailija
4/44 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei varmaa istu hiljaa ja odota mitään virallista aloitusta? Kutsut vieraat pöytään ja siitä se sitten lähde omalla painollaan.

Vierailija
5/44 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pitämään lyhyt tervetulo- ja onnittelupuhe ja sen jälkeen kehotus siirtyä kahvipöytään. Tai miten olisi perinteinen onnittelulaulu?

Tärkeintä on että ihmiset tietävät miten edetään, ettei tule sitä hämmentynyttä odottelua.

Vierailija
6/44 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma K. kirjoitti:

Meillä on tapana aloittaa juhlat laulamalla maakuntalauluja ja sen jälkeen tanssimme charlestonia hetken aikaa ilman säestystä.

Vapauttaa mukavasti tunnelmaa.

Ei ollenkaan huono idea.

Itseasiassa hyvinkin tuttu alku juhlalle maaseuduilla.

Etenkin jos vieraissa on laulutaitoisia.

Voi tosiaan laulaa aluksi vaikka sen maakuntalaulun tai jonkun muun laulun, jopa iskelmän, jonka sanoitus sopii hyvin päiväsankarille.

Näin se ns. alkujää on murrettu, sillä juhlassahan on aina toisilleen tuntemattomattomia ihmisiä, jos juhlissa on muitakin, kuin lähisukulaisia.

Edellyttää kuitenkin runsaasti etukäteis suunnittelua. Ja kutsun mukana lähetettäviä laulunsanoja kaikille.

Laulun jälkeen sitten siirrytään nauttimaan syntymäjuhlien tarjoilusta.

Vierailija
7/44 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi vanha kunnon adjektiivipuhe. Toisin sanoen sinä tai joku muu läheinen kirjoittaisit valmiiksi puheen, mutta jättäisit adjektiivit pois. Jokainen vieras sanoisi tullessaan adjektiivin ja sinä täyttäisit puheen näillä. Kaikkien saavuttua lukisit puheen äidillesi ääneen. Toki vaatii huumorintajua sankarilta.

Olin tulossa sanomaan että kaikki keksityt jutut on vaivaannuttavia ja tämä on ehdottomasti sitä.

Vierailija
8/44 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku pitämään lyhyt tervetulo- ja onnittelupuhe ja sen jälkeen kehotus siirtyä kahvipöytään. Tai miten olisi perinteinen onnittelulaulu?

Tärkeintä on että ihmiset tietävät miten edetään, ettei tule sitä hämmentynyttä odottelua.

Onnittelulaulun ehdotan minäkin. Tosin oletko kysynyt haluaako joku 60 vuotias yleensäkään juhlia?? En ole kuullut, että kuuttakympoiä juuri juhlittaisi tai jos juhlitaan, niin ulkomailla ja vain oman väen kesken.

Alkumaljasta vielä, sen ei todellakaan tarvitse olla alkoholia, vaan esimerkiksi omista marjoista tehty booli on hyvää ja alkoholittomia vaihtoehtoja on todella paljon, esimerkiksi lehtikuohu on kiva ja niitäkin saa halvemmalla ihan s-marketista. Kunnon viilennys vain ensin ja yleensä kaikki tykkäävät.

Vierailija
9/44 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen jäykistelyä se on, jos vieraille tarjotaan juotavaa ja samalla toivotetaan tervetulleeksi? Jäykän mielen saa kyllä siitä laulustakin ja ihan mistä vaan, koska se jäykkyys on ihan siellä omassa päässä.

Vierailija
10/44 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa heti alkuun loppumaljat, turhakkeet poistuvat ja saat ryypätä boolin kokonaan itse.

Vierailija
11/44 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei varmaa istu hiljaa ja odota mitään virallista aloitusta? Kutsut vieraat pöytään ja siitä se sitten lähde omalla painollaan.

Suuremmissa juhlissa ei ketään kutsuta mihinkään pöytään.

Niissä on tarjolla buffetpöytä, suolasine ja makeine tarjottavineen, josta itse kukin hakee mitä haluaa. Samoin hakee istumapaikkansa itse.

Harvemmalla on kotona kahdenkymmen kolmenkymmenen hengen ruokapöytiä.

Tuollaisille juhlille kutsutaan nii sukulaisia, ystäviä kuin työtovereitakin.

Kuka muka edes kysyisi ohjelmaa tervetuliaismaljojen korvaamiseksi, jos kysymys olis vain pienistä, vain lähimpien kanssa pidettävistä tasavuosi syntymäpäivistä?

Vierailija
12/44 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun olet lukenut vastauksia, niin miten olisi sittenkin se alkumalja alkoholittomana :D

Vierailija
13/44 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkujuomana voi olla vaikka mustamarja-aronian mehua, tai oman omenapuun omenoiden mehua. Tai tyrniä, puolukkaa, karpaloa, porkkanaa, mustikkaa, ihan mitä vain Jos sankari tykkää etelän hetelmistä, niin vaikka ananasta ja kookosta mehuna.

Vierailija
14/44 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin tulossa sanomaan että kaikki keksityt jutut on vaivaannuttavia ja tämä on ehdottomasti sitä.

Ja harva ei niin kokenut puhuja on luonnollinen niiden alkupuheiden, jne pitäjä ja vähän kaikki on vaivaannuttavaa. Niin ja ap tykkääkö äitisi seistä muiden pällisevänä kun esim sinä pidät puheen?

Vierailija
15/44 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkujuomana voi olla vaikka mustamarja-aronian mehua, tai oman omenapuun omenoiden mehua. Tai tyrniä, puolukkaa, karpaloa, porkkanaa, mustikkaa, ihan mitä vain Jos sankari tykkää etelän hetelmistä, niin vaikka ananasta ja kookosta mehuna.

Totta, jotakin erilaista keskustelua herättävää juotavaa voisi olla hyvä, sankarille mieleistä makua, alkoholia ei tarvita.

Vierailija
16/44 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mielipiteitä nämä, mutta mun mielestä alkumalja on kiva rituaali, eikä sen tarvi tietenkään olla alkoholia. Olen uskovaisesta suvusta (itse en uskis) ja kyllä meillä aina kaikki synttärit, sukujuhlat jne on olleet alkoholittomilla alkumaljoilla. Alkumaljan kanssa voi tarjoilla myös pieniä coctail-paloja, jos siltä tuntuu. Samalla vähän puuhastelua heille, jotka vielä odottavat muita vieraita ja sitä, että yhteinen ohjelma alkaa. Sitten kun kaikki on paikalla, joku pieni tervetulopuhe tai runo  maljojen kohottaminen päivänsankarille.

Jos on musikaalista porukkaa, kuten suvussani, vetäistään tuossa johtaa vielä joku yhteislaulu. Mutta yhteislaulujen suhteen pitää olla siinä mielessä varma, että porukassa on riittävästi musikaalista ja laulusta nauttivaa porukkaa, muuten mennään kiusallisuuden puolelle. Olen tässä omassa suvussani musta lammas, eli en tykkää enkä osaa laulaa, mutta kun 80-90% porukasta nauttii laulusta ja ovat vielä ihan hyviäkin siinä, niin kivahan sitä on kuunnella. 

Toinen jäänrikkoja etenkin isommissa pippaloissa voi olla (ennen maljan kohottamista) tai muuuten alkuvaiheessa pieni kierros, mitä kautta tuntee päivänsankarin. Jos on paljon porukkaa, niin silloin juhlien järjestäjän tms. toimesta tyyliin. "täällä on Pirkon työkaverit", jos pienempi porukka, niin sitten nopea esittelykierros kuka on ja mistä tuntee päivänsankarin. 

Vierailija
17/44 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mielipiteitä nämä, mutta mun mielestä alkumalja on kiva rituaali, eikä sen tarvi tietenkään olla alkoholia. Olen uskovaisesta suvusta (itse en uskis) ja kyllä meillä aina kaikki synttärit, sukujuhlat jne on olleet alkoholittomilla alkumaljoilla. Alkumaljan kanssa voi tarjoilla myös pieniä coctail-paloja, jos siltä tuntuu. Samalla vähän puuhastelua heille, jotka vielä odottavat muita vieraita ja sitä, että yhteinen ohjelma alkaa. Sitten kun kaikki on paikalla, joku pieni tervetulopuhe tai runo  maljojen kohottaminen päivänsankarille.

Jos on musikaalista porukkaa, kuten suvussani, vetäistään tuossa johtaa vielä joku yhteislaulu. Mutta yhteislaulujen suhteen pitää olla siinä mielessä varma, että porukassa on riittävästi musikaalista ja laulusta nauttivaa porukkaa, muuten mennään kiusallisuuden puolelle. Olen tässä omassa suvussani musta lammas, eli en tykkää enkä osaa laulaa, mutta kun 80-90% porukasta nauttii laulusta ja ovat vielä ihan hyviäkin siinä, niin kivahan sitä on kuunnella. 

Toinen jäänrikkoja etenkin isommissa pippaloissa voi olla (ennen maljan kohottamista) tai muuuten alkuvaiheessa pieni kierros, mitä kautta tuntee päivänsankarin. Jos on paljon porukkaa, niin silloin juhlien järjestäjän tms. toimesta tyyliin. "täällä on Pirkon työkaverit", jos pienempi porukka, niin sitten nopea esittelykierros kuka on ja mistä tuntee päivänsankarin. 

Jatkan vielä omaan viestiini, kun unohtui kirjoittaa. Eli alkoholittoman alkumaljan ei tarvitse olla tyyliin pommacia tms. muuta tylsää, vaan voi oikeasti kokeilla tosi kiinnostavia makuja. Vaikka tyyliin kahta erilaista, joista vieraat voivat pähkäillä mitä niissä on ja kummasta tykkäävät enemmän. Kun holitonta, niin rahaakin säästyy kokeilla erikoisemmista raaka-aineista. Samalla tulee kivaa keskustelua, kun vieraat koittavat muistella, että mikäs tämän alkumaljan koriste olikaan (tyyliin karambola, litsi, ananaskirsikka, lohikäärmehedelmä) ja onkohan tässä drinkissä pohjan seljankukkamehu vai joku muu? 

Vierailija
18/44 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita koneelta tämä laulu

Vierailija
19/44 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki: äitisi suunnittelee ihan itse omat juhlansa!  Jos ei halua juhlia, niin miksi sinä touhuat juhlia. 60-vuotias ei halua eikä tarvitse mitään lahjojakaan. Juhlassa on juhlatarjoilut joihin kuuluu se onnittelumalja, piste.

Vierailija
20/44 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuohuviinillä kilistys paras.