Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*** HUHTIKUUN helmet vko 50 ***

08.12.2008 |

Eikö meillä ole vielä uutta pinoa...? No, tässä tulee :)

Täpinöissä odottelen huomista rakenneultraa. Liikkeet on nyt alkanut tuntumaan tosi voimakkaina ja ihan pitkin päivää. Iltaisin tosin tuntuu liikkeitä aina enemmän eli oisko tulossa meidän perheeseen toinen iltavilli esikoisen jatkoksi :D

Luin kyllä viime viikon jutut, mutta eihän nyt tuu mitään mieleen... Tuolla viestiaiheissa joku kyseli äitiystoppahousuista. Mä olin kans jo ihan tuskainen, kun eihän sellaisia mistään löydy, niin ompelin viikonloppuna itse. Muutin vanhoista toppahousuista "äitiysversiot" eli leikkasin V-mallisen osan pois ja tilalle ompelin kaksinkertaisen resorin. A´vot, tuli tosi hyvät ja hinnaksi 2,40€! Eli jos löytyy ompelukone ja perusompelutaidot, niin on halpa vaihtoehto ja helppo tehdä!

Täytyy jatkaa töitä, kirjoitelkaahan kuulumisia!

Lumikide ja EmmiKalle 19+5

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusta asti oon käyny lukemas huhtikuisten viestejä mut en oo viel ite saanu aikaseks kirjottaa! Samat ajatukset näyttää pyörivän muidenkin päässä kuin itsellänikin.

Eli taustoja: minä 26v. mies 28v, naimisissa, oltu yhdessä kohta 9 vuotta, eka lapsi tulossa, laskettuaika 18.4.2009. Vauvaa kerittiin yrittää vuoden verran, aloitin heinäkuussa lapsettomuushoidot mut ne jäi lyhyeen (kahteen terkkarikäyntiin)

Raskausaika on sujunut hyvin, alkuun oli pahoinvointia (lähinnä silloin, kun verensokeri laski) ja kaikkia mahdollisia oireita (kaikki haisi pahalle, pahamaku suussa, peräpukamia, runsasta valkovuotoa, selkäsärkyä jne...) Alkuun mulla oli myös hirveä keskenmenon pelko, joka helpotti ekan ultran ja 12. viikon jälkeen. Vieläkin toisinaan vaivaa vainoharhaisuus, että vauvalla on kaikki hyvin (johtuu varmaan siitä, kun neuvoloita on kumminkin niin harvoin, kerraan kuussa).

Maha on kasvanut selvästi mut ei oo mikää mahdoton pallokaan:) Raskausarpia ei ole vielä ainakaan tullut (oon öljynny ahkerasti), potkut alkoi tuntumaan pari viikkoa sitten, nyt tuntuu jo päivittäin. Rakenneultra oli viikko sitte, vauvalla kaikki hyvin ja kysyttiin sukupuolta. TYTTÖä meille veikattiin (mikä on mahdottomuus, koska miehen sukuun ei ole koskaan syntyny tyttöä) :))

Työmotivaatio on hävinnyt täysin! Ajatukset on koko ajan vauvassa, keskittymiskyky on tosi heikko ja en tahdo enää muistaa asioita. Mulla on ollu jo jonkin aikaa hirveä pesänrakennusvietti, tekee niin paljon mieli jo laittaa vauvanhuone valmiiks. Hankintoja on tehty jo jonkun verran (vaunut, turvaistuin, rintapumppu, vaatteita jne.)

Alaselän särky on vaivannut koko raskauden ajan ja pahenee. Töissä olen lopettanut laatikoiden yms. nostelun. Se on helpottanu tilannetta mutta vieläkin iskias vaivaa lähes päivittäin. Jopa niin paljon etten iltasin pääse istuma-/makuuasennosta ylös! Mitään apukeinoja en oo vielä koittanu. Mites muilla, onko samanlaisia vaivoja?

Unet on TOSI vilkkaita ja niitä näen yöllä paljon (kerran jopa löin miestäni unissani), ravaan kerran yössä pissalla ja kääntyminen on vaikeaa selkäsäryn vuoksi. Päänsärky iskee myös toisinaan.

Tietääkö joku saako kortisonivoidetta käyttää raskausaikana?

Onko muut huhtikuiset miettiny jo vauvalle nimeä tai kummeja? Meil on kummiasia melkein selvä mut nimistä ei oo keskusteltu.

Entä joko joku huhtikuisist on saanu äippäpakkauksen? Meillä laitetaan kelapaperit menee 18.12.

Tästä tuli nyt romaani... paljon ajatuksia purettavana:)

Mine 82 ja Papu 21+2

Vierailija
2/48 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Mine ja muut uudet !

Minulle ei juurikaan kuulu omaa napaa vaan enemmänkin omaa minää. Olin siis viime viikonloppuna matkoilla ystävieni kanssa. Tapasin vanhoja opiskelukavereita ja pidimme hauskaa. Oli tosi ihanaa irtautua arjesta.Vaikka olin matkalla vain vko:n lopun niin tuntuu kuin olisin ollut poissa viikon.

Nyt sitten täytyy palata arkeen ja ottaa vastaan lasten kritiikki äidin poissaolosta. On se kumma kun äidille parinkin yön poissaolo kuitataan kiukulla korkojen kanssa ja isän poissaolo sen sijaan lauseella " ai jaa sä tulit takaisin". Vapaudella on siis hintansa, mutta kyllä se kannatti!¨

Kiinnostavaa, että sulla Mine on noin eri fiilikset kuin mulla. Mä keskityn edelleen täysillä työhön, enkä juurikaan ajattele raskautta muutoin kuin silloin kun vatsa vaikuttaa toimintaani kuten urheillessa, eteenpäin kumarruttaessa ja tietokoneen ääressä. Ja toki masuasukkikin välillä herättelee potkuillaan. En yksinkertaisesti ole ehtinyt miettiä tai uppoutua sisäiseen elämääni. Toivottavasti jouluna on aikaa hiljentyä ja pääsen fiiliksiin.

Rauhaisaa joulunodotusta!

T:candelafi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi viikko uudet kujeet...

Vielä ei ole uudet lääkkeet tehonneet supistuksiin. Kyselin apteekissa niistä ja apteekkari ystävällisesti informoi, että niitä saa syödä vasta rv 20 jälkeen. Toistaiseksi niillä ei ole mitään vaikutuksia.

Oltiin tänään miehen kanssa jouluostoksilla ja kun haettiin poika päiväkodista lahjalista vaan piteni, kun päiväkodissa oli jollain ollut joku ihana lelu mukana... Nyt alkaa joululahjat olla ostettuna... Kerrankin näinkin aikaisin!

Masuasukki touhuu mahassa melkein jatkuvasti ja viimeistään illalla alkaa hirveä biletys. Se on kyllä rauhottavaa, että supistuksista huolimatta poitsu voi hyvin masussa. Mutta kyllä on ihan toisenlainen kuin ensimmäinen, joka joskus alkuillasta aloitti potkimaan mahassa ja rauhottu sitten yöksi. En oo kyllä esikoisen kanssa joutunut öitä pahemmin valvomaan. Saa nähdä olisiko tämä vähän jo esimakua tulevasta...

Miehen kanssa ollan kummeja vähän jo mietiskelty, mutta ei olla mitään lyöty lukkoon. Nimikin on jo melkein päätetty. Tosin voi olla, että mieli vielä muuttuu.

Eipä tässä kummempia.

Eltzu rv 22+5

Vierailija
4/48 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiystoppahousut taitaa puhuttaa muitakin kuin minua. Ratkaisin ongelman etsimällä henkseleillä varustetut lasketteluhousuni kaappien perukoilta. Vetskarin kun jättää auki, niin mahtuu jalkaan ja pitkään. Riittävän pitkä takki varmistaa sen, ettei masussakaan palella. Aina ei viiti kulkea ykköset/työvaatteet päällä, joten toppahousut pelastaa vapaa-ajan pukeutumisen.

Minulla oli vauvan huoneen suhteen vimma laittaa sen kuntoon, mutta sitten tulin järkiini ja olen siirtänyt projektia. Syy siihen on se, ettei vauva ainakaan meillä tule tarvitsemaan omaa huonetta aikoihin. Pinnasänky tulee meidän sängyn viereen, jotta ei tarvitse laukata etenkään öisin talon toiseen päähän vauvaa hoitamaan ja imettämään. Ja toivon, että sekä vauva että me vanhemmat nukumme paremmin samassa huoneessa. Tosin tulevalla isällä voi mennä jonkin aikaa totutellessa yöheräämisiin, kun aiempaa kokemusta ei ole...Tulevaisuudessa pitääkin päättää luovutaanko vieras- vai tietokonehuoneesta, kun vauva kasvaa ja tarvitsee oman huoneen...tai jospa yhdistäis vieras- ja tietokonehuoneen, niin kaikki mahtuis.

Taapero ja pojan vesseli 23+3

Vierailija
5/48 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummit ollaan päätetty ja pyydetty, mutta nimi tuottaa enemmän päänvaivaa. Miehen toinen nimi tulee pojalle toiseksi tai kolmanneksi nimeksi, mutta etunimi pitäisi keksiä. Kun keksisikin nimen, jota ei ole joka toisella saman ikäisellä.

Taapero82

Vierailija
6/48 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa kaikki uudet

.

Eilen tunsin liikkeet vihdoin ja viimein:) Kyllä niitä on odotettukin.

Viime viikolla oli juttua niistä neuvola kerroista niin meillä on ollut

2neuvola aikaa ja kerran olin lääkärillä.

Tänään soitin neuvolaan kun olen nyt vähän huolissani vesirokosta jota en

ole sairastanut.Se testattiin mun verestä nyt vasta vaikkan kolmatta odottelen jo!Tarhassa kun on sitä nyt liikenteessä mutta en halua ottaa

lapsia sieltä pois kun on kaikki joulujuhlat ym..

Neuvola-tädillä taisi olla vähän kiire ja anto ymmärtää ettei noin tyhmän asian

takia tarvitse soitella!

Vesirokko kuulemma tarttuu harvoin aikuiseen ihmiseen??!!

Ja rokotusta ei anneta kun on raskaana, no joo täytyy nyt vaan toivoa etten

saa sitä.

Nyt poden flunssaa, kuumetta ja yleistä vi....... !

Positiivista on se että joululahjat ostettu, kortit kirjoitettu ja laatikot tehty:)

Vielä kun sais tämän remotin valmiiksi.

Alaselän särkyä podetaan täälläkin, pitäisi varmaan sitä tukiliiviä ruveta käyttämään.

Kummit on jo meillä valittu, sai kyllä tosissaan miettiä kun on jo kolmas lapsi

ja melkein kaikki kaverit jo "käytetty".

Hyvää illanjatkoa kaikille.

Sailori&Panu20+

Vierailija
7/48 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nopee pinoutuminen..

Tervetuloa uudet mukaan turiseen =)

Heti omaan napaan... supistaa supistaa tai sitten... bamse on heittäny ittensä poikittain tuonne IHAn alas.. kyykkään ei pysty ja kävely menee lyllertämiseksi..

mitään ei pysty tekeen että alkaa kiristään.. mutta veikkaan enemmän noita suppareita koska olo helpottaa aina välillä, mutta ekasena säikähdin että sain jonkun kestosupparin päälle =/ no onneks on vapaata pari päivää ja on mulla huomenna neuvolakin (kelan paprut jeee), joten täytyy mainita siellä tuntemuksist jälleen kerran.

jaa.a.... palaan astiaan.. ja alan laittaan poikia yökuntoon että pääsee itekkin aikasin maate.. yövuorojen jälkeen tuntuu että voisin mennä jo kuudelta nukkuun!!

Mani & Bamse 21+4

Vierailija
8/48 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummeista: mietitty on, tod.näk "yhdistellään" paria ekan ja tokan lapsen kummia tälle kolmannelle. Jos siis ottavat kunnian vastaan :) Halutaan kuitenkin ne lähimmät ihmiset kummeiksi eikä siksi "väkisin" mietitä uusia nimiä. Onko muilla mietteissä pyytää jo ns.olevaa kummia?

Nimikin valmiina :)

Toppahousut löysin anttilasta tarjouskappaleena. Mallia miesten, kokoa extraasuperjättisuuri(siksi varmaan alessa olivatkin kun kukaan niin isoja osta.. <:)

Olipa eilinen! La iltana alkoi flunssainen olo, lämpöä ei ollut. Yö oli tosi houreinen, tiedättehän sen inhan kuume olon kun herää kahden minuutin välein "eikö vieläkään ole aamu!" Peitto pois, kuuma. Kolme peittoa päälle, paleltaa. Jne... Ja vessassa ravasin varmaan kymmenen kertaa. Lisäksi outo oire oli että kädestä, kyynärtaipeen alta oli mielettömän kipeä kohta, koko yön kiusasi ja vasta aamuksi helpotti.

Menin sitten aamulla käymään polilla että saisi anttarit jos on virtsatietulehdus päällä. Odottelin lekurille pääsyä pylly puuduksissa melkein neljä tuntia ja olo vaan huononi. Kun sitten lopulta pääsin sisälle niin purskahdin itkuun silkasta väsymyksestä siihen odotteluun! Lääkäri-parka oli ihmeissään mutta sain vakuutettua että ei vakavampaa, raskaana oleva nainen se vaan tunteilee (stereotypiat toteen.. :)

Kuume oli noussut ja tulehdusarvot(ja valkosolut ja leukkarit) koholla joten laittoi lepäämään ja uusiin verikokeisiin.

Sieltä sitten parin tunnin jälkeen passittivat vielä synnärin puolelle. Siellä lääkäri mietti sisälle ottoa mutta pääsin onneksi kuurin kanssa kotiin, kun vielä asutaan sairaalan lähellä.

Tänään sitten kävin terkkarissa otatuttaa verenkuvan uudelleen. Iltapäivän kyselysoittoon vastasi aika äkeä terkka. Tulehdusarvot vielä eilisestä kohonneet hiukan ja hemppa alhaalla niin pitää taas mennä näytille. Äkäili vaan sitä kun ei oltu kirjattu ylös hänen mielestään mitään heidän koneille. Paha mennä sanomaan.. :/

Mutta huomenna taas ihmeteltäväksi. Toivottavasti kaikki ok kun ainakaan tänään ei ole kuumetta ollut.

Mutta se tällä kertaa, mukavat alkanutta viikkoa kaikille!

Jo-hanna ja Lupu 24 tasan :)

Vierailija
9/48 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan ja tervetuloa uusille!

Tuli taas viime viikolla vaan pikaisesti luettua kuulumisia, kun oli yhden tehtävän palautus deadline.

Koska rakastan gallupeja...Tein tossa listaa viimeviikon kysymyksistä, kun ei Verticia oo vielä tehny. Osa on näihin jo vastannutkin

Gallup

Raskausarvet/Linea Negra?

Ei vielä arpia, Lineaa ei oo näkyny.

Neuvolakäynneistä monta, kertaa ekaa odottavat? Muut?

Mulla kaks nlaa ja ultrat. Toinen nloista oli lääkärineuvola. Odotan toista.

Kapeita vaunuja kysyi joku? Hissiin mahtuvia?

Ei kokemusta.

Selkälihasten vahvistusvinkkejä?

Jumppapallo? Meillä on, mut en oo tietenkään tehnyt sillä mitään.

Sokerirasitus?

Ei kokemusta

Kolotus lonkissa?

Ei kokemusta

Ilmakuplat vatsassa? Tuntuu inhottavalta

Ei kokemusta

Lapsivakuutus?

Meillä Tapiolassa ja tyytyväinen oon ollu. Mut tällä paikkakunnalla ei edes jokapäivä lääkäriä, et sama lähteekö yksityiselle, kun lähellä ei mitään. Oli hyvä, koska oli korvakierrre ja tuubitukset. Lisäksi oon ottanut kaiken mahdollisen hyödyn reseptien kautta.

Toiselle otetaan kans. mut hyöty ei tod.näk tuu oleen samaa luokkaa. Paitsi tietysti jos on jotain erityistä.

Nimet/kummit?

Tytölle nimi on, pojalle etunimeä ei. Mut näyttääkö lapsi sit ko.nimiltä sitähän ei voi tietää etukäteen et etunimet varsinkin saattaa vaihtua.

Kummit kovas mietinnäs. Mun sisarukset liian vanhoja. Mummi ja pappa iässä paremmin. Osalla läheistä jo kiintiö kummilapsia täynnä... Mut alkaa olla selvillä kuitenkin.

Kortisonirasvan käyttö?

ei kokemusta

Äitiyspakkaus onko joku jo saanut ja mun oma lisäkysymys aikooko kuin moni ottaa?

Ehkä ne laput täytetään seuraavas neuvolas? Ja otan pakkauksen ilman muuta.

Lasten syntymäkoot ja mun lisäys -ihan mielenkiinnosta-millä viikoilla syntyi?

54cm 4070g poika rv 41+3

Perhe/synnytysvalmennuskokemuksia?

Perhevalmennus:Ei mitään muistikuvaa eli tuskin mikään maatamullistava kokemus. Mut synnytysvalmennus oli laitoksella kyllä hyvä

Synnytyspelko?

Ei kokemusta

Työmotivaatio?

Mulla ihan huipussaan. Tosin ei ihme koska olen niin vähän aikaa ollut tässä työssä. Pelkäsin alkuaikoina , kun olin saikkella lähes 3vkoa, että jaahas mitä tästä raskaudesta tule. Olen jo kuukausi sitten esimiehelle raskaudesta kertonut mutta ei ole yleinen tieto vielä. Eli saa olla rauhassa. Tosin aika sokeita ovat jos ei oo huomannu tuota palloa.

Sit vielä pari omaa kysymystä

Säärikarvankasvu?

Onko kukaan huomannut että olis säärikarvat lakanneet kasvamasta?

Mulla on vähentynyt aivan huomattavasti. Niin kävi viimeksikin ja mitä juhla se olikaan silloin kun oli kevät-kesä.

Ootteko halunneet selvittää vauvan sukupuolen?

Me yhteisymmärryksessä ei

Onko mitää merkkejä vauvan sukupuolesta joihin "uskot"?

Mulla on ns "poikamaha" jos ootte kuullu? TOSIN saattaa johtua siitä, että olen tasapaksu niin maha mahtuu hyvin pömpölleen tohon keskelle. Ei kai olis mahdollista jos olis oikeen kapia vyötärö?

Viimeksi oli tismalleen samanlainen maha. Nyt jos mahdollista vielä "kapeampi pallo"

Nyt ei tuu muuta mieleen, paitsi että raskaus ollut tähän asti hyvin samanlainen.

Hyvää viikkoa kaikille!

Paik ja Lahaja rv 21+5

Vierailija
10/48 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vihdoin alkaa elämä taas maistua. Vieläkin on kyllä vähän heikkona. Ja mies tietenkin sairastu heti kun itse palasin töihin.

Vastauksia muutamiin kysymyksiin, mihin mulla jotain sanottavaa on:

Synnytyspelko?

Kyllä on. Kipu ei pelota eikä veri, mutta pelkään sitä, ettei vauva mahdu pihalle ja synnytys päättyy pitkän yrityksen jälkeen hätäsektioon ja vauvan vaurioitumiseen. Äidilleni kävi juuri näin. Tosi nuivasti suhtaudutaan siihen, että olen ilmoittanut haluavani suunnitellun sektion. Ei kai ne voi pakottaa alatiesynnytykseen?

Nimi ja kummit?

Tytölle löytyisi monta nimeä, poika on paljon vaikeampi. Asiaa on mietitty, mutta päätöksiä ei ole tehty.

Me ei kuuluta kirkkoon, mutta nimiäiset pidetään ja kummit halutaan. Ne on jo valittu, mutta toista ei ole tehtävään vielä pyydetty. Toinen (mies) alkoi melkein itkeä liikutuksesta kun pyydettiin kummiksi, toivottavasti tän naispuolisenkin reaktio on yhtä iloinen.

Säärikarvat?

Ei mitään muutosta, mutta mahaa peittää koko alueelta hento karva. Tosi hassua.

Sukupuoli?

Halutaan tietää, mutta rakenneultrassa piilotteli sitä aika hyvin. 4D ehkä näyttää jo jotain. Ja jos ei, olkoot sitten yllätys. En usko yhteenkään "merkkiin" siitä, onko tulossa poika vai tyttö. Huuhaaksihan ne kaikki on osoitettu. Vähän kun iltapäivälehden horoskoopit; joskus osuu ja joskus ei.

Työmotivaatio?

Ei tosiaankaan huipussaan. Nytkin kirjottelen tätä työajalla ja seuraavaksi lähen kahville.

Sitten vielä sellainen kysymys, että onko täällä ketään muuta, jonka on pakko syödä odotuksen aikana lääkkeitä? Itse siis joudun syömään päivittäin lääkkeitä pitkäaikaissairauteen, jonka lääkitsemättä jättäminen on vauvalle vaarallisempaa kun lääkkeiden popsiminen.

Onko kenenkään laskettu aika muuttunut? Mua varoteltiin, että vauva saattaa syntyä jo maaliskuun puolella koosta päätellen, mutta virallinen laskettu aika pysyi silti 9.4. Melko väljää siis... saakohan asiaan jotain tarkennusta jossain vaiheessa myöhemmin? Ehkä 4D-ultraajalla on ens viikolla asiaan jotain mielipidettä. Pahus kun kuukautiset ei ikinä oo olleet säännölliset eikä oo hajuakaan millon hedelmöitys tarkalleen olis tapahtunut.

Hyvää loppuviikkoa!

-Sonja rv 22+6

Vierailija
11/48 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä uusia arpia (esikoisesta oli lopussa tosi paljon). Lineaa negraa ei ole ollut, ei myöskään ekassa raskaudessa.

Toinen on siis tulossa. Neuvolassa olisin normaalisti käynyt kaksi kertaa ja lääkärissä kerran, mutta kuten jo tuossa aiemmin kirjoittelin olen käynyt neljä kertaa neuvolassa, kahdesti äitiyspolilla (plus kaksi kertaa äitiyspolilla seulontaultrissa), mutten kertaakaan neuvolalääkärissä. Johtuu siitä, että osallistun yhteen tutkimukseen ja minulla on myös verenpaine koholla johon olen nyt saanut lääkityksen. Seuraava neuvolareissu on sitten ennen joulua ja äitiyspolille menen seurantaan tammikuun alussa.

Ei tietoa.

Tässä pari helppoa joissa vauvamasun ei pitäisi haitata:

Kontallaan ristikkäinen käsi ja jalka suoraksi ylös, pito viiteen laskien ja sitten toinen ristikkäinen puoli. Toistoja niin kauan kuin jaksaa.

Yhdellä jalalla seisominen kun esim. harjaa hampaita (voimistaa ns. syviä lihaksia)

Myös vatsalihakset pitäisi pitää kunnossa, koska myös huonot vatsalihakset tai selkä-ja vatsalihasten epätasapaino voivat aiheuttaa selkäkipua.

Sokerirasitus?

Kävin ekassa raskaudessa ja oli ihan siedettävä kokemus. Jos ei jaksa lueskella naistenlehtiä kannattaa ottaa omat lukemiset mukaan. Myös kerrospukeutuminen on poikaa, koska jossain terveyskeskusken aulassa voi olla ihan tuurista riippuen kuuma tai kylmä.

Kolotus lonkissa?

Ei ole ollut.

Alkuun oli vaikea tunnistaa onko siellä oikeasti ilmakuplia vai ovatko ne liikkeitä...

Lapsivakuutus?

Meillä ollut Tapiolassa ja olen ollut tyytyväinen. Takuulla olemme maksaneet enemmän kuin olemme hyötyneet, mutta parasta on se varmuus, että saan lapselleni juuri sen hoidon jonka hän tarvitsee ilman huolia rahasta. Olemme olleet todella onnekkaita kun esikoinen on ollut todella terve (koputtaa puuta). Emme ole yli kahteen vuoteen käyneet sairauden takia lääkärissä!

Nimet/kummit?

Nimestä tai kummeista ei ole vielä miehen kanssa keskusteltu. Olen itse ajatellut kummiksi 'minun puoleltani' esikoisen kummeja.

Kortisonirasvan käyttö?

En ole käyttänyt.

Äitiyspakkaus onko joku jo saanut ja mun oma lisäkysymys aikooko kuin moni ottaa?

En ole saanut pakkausta, koska laitoin paperit Kelalle eilen. Aion siis ottaa pakkauksen. Tulen todennäköisesti saamaan Kelan äitysrahapäätöksen tosi myöhään, kun saan ekat 3kk palkkaa työnantajalta. Työnajantaja taas puolestaan lähettää palkkatodistuksen just 2kk ennen loman alkua, jotta tulot olisivat mahdollisimman oikein. Toivottavasti käsittelisivät pakkaushakemuksen erikseen että saisi pieniä vaatteita kotiin hypisteltäväksi.

Tähän taisin vastata viime viikolla: 52cm ja 3975g viikolla 40+2. Kun poika oli reilun kokoinen ihan ajallaan ja olkapää venähti synnytyksessä, niin olenkin menossa synnytystapa-arvioon, vaikka niitä ei kuulemma normaalisti uuudelleensynnyttäjille tehdä.

Esikoista odottaessa valmennus oli mielestäni ihan onnetonta. Istuttiin miehen kanssa kuuntelemassa löysää höpinää asioista jotka jo kaikki tiedettiin. Ei olla ajateltu mennä uudelleen. Itse ajattelin kyllä käydä sairaalaan (Jorvi) tutustumassa etukäteen, kun nyt synnytän eri sairaalassa kuin esikoisen (Kätilöopisto).

Synnytyspelko?

Ei ole ollut pelkoa, ehkä välillä tulee mieleen että jospa jokin asia menee pieleen, mutta en pitäisi tätä tunnetta pelkona. En kyllä pelännyt esikoista odottaessakaan.

Työmotivaatio?

Vaihtelee, toisaalta töissä on ihan mukavaa, mutta kyllä ne ajatukset alkavat olla jo äitiyslomassa, synnytyksessä ja vauvassa.

Säärikarvankasvu?

En ole kiinnittänyt huomiota.

Kyllä. Rakenneultrassa kyselin ja kätilön mielestä olisi poika tulossa. Ajattelin kysyä uudelleen kun todennäköisesti taas tammikuun alussa ultrataan.

Ei ole. En ihan usko siihenkään että ultrassa voidaan sanoa 100% varmuudella, ainakaan paljon ennen syntymää.

Vierailija
12/48 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä sivusto temppuilee, kirjoitukseni katosi taivaan tuuliin, onneksi nuo gallup-vastaukset olivat Notepadissä erikseen, ettei koko hommaa tarvinnut kirjoittaa uudelleen. Nyt pitää koko rimpsu jakaa kahtia - viesti on kuulemma liian pitkä! Lienee pikku muistutus minule kirjoitella lyhyemmin.

Tervetuloa mukaan Mine! Olo on ollut oikein hyvä. Pientä pesänrakennusviettiä lienee havaittavissa: olen siivonnut ja valmistellut joulua todella innokkaasti. Ainoat vaivat tällä hetkellä ovat raskas uni (herään esim. olkapää puutuneena), lievä ummetus ja pienoiset liitoskivut (tuolista noustessa tuntuu kuin olisi ajanut pitkään pyörällä ja kävely on semmoista varovaista taapertamista). Mutta tärkeintä lienee se, että mieli on todella hyvä tällä hetkellä.

Jo-Hanna: Toivottavasti olo helpottaa ja syykin sairasteluun löytyy. Tsemppiä!

Sonja: On mielestäni ihan luonnollista että kun sinulla on noinkin lähipiirissä ikävä synnytyskokemus se pelottaa. Koeta päästä pelkopolille tai sitten kätilön/lääkärin luo joka on erikoistunut synnytyspelkoihin. Huolehdi myös, että pääset synnytystapa-arvioon, jolloin saat itsekin luottamusta siihen että se vauva sieltä mahtuu tulemaan. Älä myöskään huolehdi lasketusta ajastasi. Esikoista odottaessa äitiyspolin lääkäri sanoi minulle, että niitä ei edes annettaisi odottajille jos Kela ei sitä vaatisi. Suurin osa lapsista syntyy välillä pari viikkoa ennen ja pari viikkoa jälkeen lasketun ajan ja aika harva juuri laskettuna päivänä :-)

Minä muuten syön verenpainelääkkeitä, tosin ne aloitettiin vasta raskauden 2. kolmanneksella.

Juliaana ja työnimetön rv 23+jotakin

Vierailija
13/48 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakenneultra on onnellisesti takanapäin ja kaikki oli vallan mainiosti! Tämän hetken painoarvioksi lääkäri on laittanut 381g, kuulostaa aika isolta viikkoihin nähden, mutta on kyllä mahakin jo iso! Kaikki elimet oli oikeissa paikoissa ja mittasuhteet olivat oikeat eli kaikki näytti olevan oikein hyvin. Kysyttiin sukupuolta, koska ollaan molemmat niin uteliaita ja niinhän vaan ne "ennusmerkit ja omat tuntemukset" pitivät paikkaansa, meille tulee TYTTÖ! Meillähän on siis 4 v. poika entuudestaan ja salaa toivoin tyttöä, joten nyt oon ihan vaaleanpunaisissa pilvilinnoissa :D Mulla siis ollut aivan erilainen raskaus kuin edellinen, joten joskus nääkin kliseet näköjään pitää paikkaansa!

Galluppia (jee, kiitos Paik!)

- Ei oo tullut raskausarpia ennen eikä nyt, mikä on ihme koska lihoin viime raskaudessa 26kg. Linea Negra (poikaviiva ;) oli vahva poikaa odottaessa ja ilmestyi näkyviin rv 15, nyt ei oo tullut.

-Toista odotan, neuvolassa oon käynyt 3 krt ja 2 krt ultralääkärissä. Eka lääkärikäynti meidän paikkakunnalla vasta rv 30.

-Ei tietoa.

- Otetaan ilolla vastaan ;)

Sokerirasitus?

-Olen menossa tammikuun puolella, aikaisempaa kokemusta ei oo.

Kolotus lonkissa?

-Ei lonkissa, mutta selkä välillä oireilee.

-Mulla tuntui ekat liikkeet aika lailla tuolta, vähän sellaista epämääräistä liikettä.

Lapsivakuutus?

-Meillä myös Tapiolassa ja toiminut ihan moitteettomasti. Tulevalle otetaan samasta paikasta.

Nimet/kummit?

-Vielä ei olla alettu miettimään, mutta nyt kun tietää kumpi sieltä on tulossa, niin ainakin minä alan sitä pähkäilemään. Mies on vähän vaisumpi näiden nimien keksimisen suhteen. Lähinnä ilmaisee mielipiteensä, kun ehdotan jotain, yleensä "ei todellakaan"... Kummit on vielä mietinnän alla. Me ollaan erottu kirkosta pari vuotta sitten, joten lähinnä mietityttää, että liitynkö takaisin vai pidetäänkö nimiäiset...

Kortisonirasvan käyttö?

-noup!

-Kelan papereita täytellään ens viikon neuvolakäynnillä, otan pakkauksen.

Lasten syntymäkoot ja millä viikoilla syntyi?

54cm 4090g poika rv 41+6 (Paik, meillä melkein syntyessään samankokoiset vauvat!)

-Oli ihan ok, miehen mielestä pitkästyttävä. Kai siitä jotain vinkkejä silloin sai, mut enemmän auttoi kaverien kertomukset. Nyt ei siis olla menossa.

Synnytyspelko?

-No vähäsen on, kun tuo edellinen synnytys oli aika hirvee kokemus...

Työmotivaatio?

- Huono, tosi huono, vaikka kiva työympäristö ja työkaverit. Ajatukset on jo keväässä.

Säärikarvankasvu?

- Ei eroa

-ja tämähän tulikin jo esille monta kertaa, Kyllä!

- Tuossa alussa kirjoittelinkin jo vähän, että erilaiset oireet nyt tyttöä odotellessa kuin pojasta. Nyt ei oo ollut närästystä, ei oo tullut Linea Negraa, pahaolo on ollut valtava, selässä on nyt finnejä, joita ei oo ikinä ennen ollut, sykkeet pojasta aina 155-170, nyt tytöstä 135-145.... onhan näitä.

Hui, nyt tuli pitkä teksti, istuntokin kerkes vanhentumaan jo monta kertaa...

Onnesta sekaisin oleva,

Lumikide ja Emmi 19+6 (..nyt tippui Kalle pois nimestä...)

Vierailija
14/48 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen näköisenä tuli tuo mun viesti tänne, taas nää sivut temppuilee. Sorry!

Ärsyttää muutenkin, kun vähän väliä tulee teksti "keskustelut ovat hetkellisesti pois käytöstä..."

Vierailija
15/48 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan alkuun tervetuloa kaikille uusille!! Ja Jo-hannalle tsemppiä, toivottavasti paranet pian!!

Meille ei kuulu mitään ihmeellistä, vauva potkii jo tosi säännöllisesti ja kovaakin. Välillä niin kovaa että maha heiluu hauskasti. Heh, taitaa olla vahva jätkä.. Mulla kun on tuota läskiä kertynyt mahaan aikalailla tässä syksyn aikana... Ihan pikkukirppu ei sitä varmaan saisi liikkeelle ;)

Juliaana mietti tulisiko äitiyspakkaus jo ennen Kelan raha päätöksiä.. Mulla ainakin viimeksi tuli pakkaus jo paria kuukautta ennen, ehkä jopa aiemmin, koska työnantaja laittoi palkkatiedot vasta ihan loman alussa. Mulla kun äitiysraha maksettiin viimeisten 6kk perusteella.. Joten kyllä sullekin varmaan tulee aiemmin! Mä olin eilen menossa viemään papereita suoraan Kelaan, mutta hitto kun se konttori olikin lopetettu 31.10! Kun nyt sit muistaisin ne lähettäää..

Sitten gallupiin..

Ekassa raskaudessa repesin tositosi paljon suunnilleen viimeisten kahden viikon aikana. Näytän siis hopeanvioletilta seepralta ja jos uusia arpia onkin tullut niin ne eivät kyllä näy.. Nämä olisi ihana joskus korjauttaa pois...

Toinen on siis tulossa ja neuvolassa olen käynyt 5 kertaa. Lääkäri on ensimmäistä kertaa ensi viikolla.

En osaa sanoa muuta kuin että meidän Emmaljungan Citycrossien kanssa voisi kapeassa hississä tehdä tiukkaa..

Sokerirasitus?

Molemmissa raskauksissa, ekassa se oli puhdas. Nyt siis pykälän verran yli sallistun se paastoarvo. Sokeridieettiä siis pitäisi noudattaa, mutta nyt on pakko yöntää että on tullut pahasti laiminlyötyä. Niskasta kiinni joulun jälkeen.

Kolotus lonkissa?

Ei ole ollut.

Ilmakuplat vatsassa?

Alkuvaiheessa tais liikkeet tuntua vähän ilmakuplamaisina

Lapsivakuutus?

Esikoisen lapsivakuutus sanottiin juuri irti.. Silläkin rahalla käydään yksityiselläkin 7-8 kertaa ja toimii tuo julkinenkin ihan hyvin jos sinne on pakko mennä. Syntymättömän vakuutuksesta ei olla vielä muistettu edes puhua..

Nimet/kummit?

Nimiä on mietitty, mutta ei mitään varmaa tietenkään.. Riippuu sitten siltä näyttääkö vauva siltä ns "suosikkinimeltä". Kummeja ei olla vielä lyöty lukkoon. Luultavasti kuitenkin miehen veli vaimoineen. Tosin heillä on kaiketi ainakin 3-5 kummilasta ennestään..

Kortisonirasvan käyttö?

En ole käyttänyt.

Otan tällläkin kertaa vaikka vaatteita on niin paljon että voisin puolet antaa heti pois. Ajattelin että olisi kiva säästää pakkauksesta edes jotain ja antaa sitten joskus jos omat lapset saavat lapsia.. Taitaa mennä ensi vuoden puolelle ennenkuin ekatkaan meistä saavat pakkauksia.. Varmaan aika kiire siellä on nytkin..

Poika painoi n. 4,2 kg ja oli 54 cm pitkä. Synnytys tasan laskettuna päivänä eli siis 40+0

Esikosta oltiin, mutta en mä sitten tiedä oliko siitä mitään isompaa hyötyä??? Oltiinhan me tietysti aika tohkeissamme kun kaikki oli niin uutta..

Synnytyspelko?

Pelottaa kyllä. aika paljonkin.. =(. Esikoisen kanssa pitkittynyt synnytys vesien menosta suunnilleen 27h.. Päättyi kiireelliseen sektioon kun synnytys pysähtyi. Poika oli tulossa otsa edellä ja ei siis mahtunut siinä asennossa.. 9cm aukesin suunnilleen 24 tunnissa oksitosiinin avulla ja sitten onneksi päätettiin leikkuusta. Luojan kiitos epiduraalin keksijöille =)

Työmotivaatio?

Heh, enköhän mä ole siitä tässä ihan riittävästi maininnutkin jo.. Ei ole minkäänlaista.

Säärikarvankasvu?

Jep, samaten kun kainalokarvat!!! Kasvu vähentynyt ihan hirveästi. Tästä syystä epäilin tyttöä kun vanhan kansan mukaan se menisii niin. Esikoisen aikana rehotti normaalisti. Mutta poika veikkaus oli kätilöllä..

Jep, mutten ihan 100% usko siltikään.. (kun ei niitä kiveksiä vielä näkynyt ollenkaan)

Eipä niitä taida olla.. Karvankasvujuttua epäilin silloin alkuun, mutta ilmeisesti poika on silti tulossa..

Katotaan mahtuuko tämäkään viesti nyt tähän..

Colatoffee+pikkukakkonen 23+4

Vierailija
16/48 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa, tässä nyt odotellaa seuraavaa neuvolalääkäriä joka on 18.päivä. Mä olen kyllä ollut tosi tyytyväinen Niipperin neuvolapalveluihin täällä Espoossa.

Liikkeet tuntuu varsinkin yöllä tosi paljon ja en oikein saa nukutuksi viiden jälkeen.

Tässä mun vastauksia kyselyyn :

Ei arpia, negraa ei ole näkynyt...

Neljä neuvolaa ja 2 ultraa takana.

Ei kokemusta.

Maastaveto

Sokerirasitus?

Ei kokemusta

Kolotus lonkissa?

Ei kokemusta

Ei kokemusta

Lapsivakuutus?

Otin Veritaksesta, ei omavastuuta ollenkaan

Nimet/kummit?

Pojalle nimi, tytölle ei vielä. Kummit tiedossa miehen veli ja hänen vaimonsa.

Kortisonirasvan käyttö?

ei kokemusta

Pakkaus tilattu, pitäs tulla ens viikolla.

Ei oo vielä.

Synnytyspelko?

Ei pahemmin. Luonnollista synnytystä meinaan kokeilla altaassa.

Työmotivaatio?

Eipä pahemmin ole.

Säärikarvankasvu?

Karvat kasvaa liiankin nopsaan.

Yhteisymmärryksessä ei

Ei ole, ainoa mitä olen katsonut on kiinalainen kalenteri, jonka mukaan poika :)

Ihanaa odotusta kaikille näin ennen Joulua!

Terveisin

Toukka & Peanut rv 23+3

Vierailija
17/48 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuinen terkkakäynti takana. Sattui terveyskeskuksessa olemaan entinen äippäpolin terkka, sain mm. perusteellisen luennon hempasta raskausaikana :) Tulehdusarvot edelleen koholla. Lääkäri kirjoitti panacodia päänsärkyyn. Sitten. Mulla ollut jo joitakin viikkoja kiusana ns. tiputtelu eli monesti pyyhittäessä tulee verta paperiin. Istukka ilm. vuotelee kun on kohdunsuun päällä. Onneksi on yleensä ollut ruskehtavaa eikä kirkasta. Tänä aamuna se nyt kuitenkin oli ihan kirkasta, mutta onneksi määrä oli edelleen "pyyhittäessä".

Tiukka ohje tuli tänään: Jos ei supistelut, selkäsäryt ja tiputteluvuodot rauhoitu, heti vaan äippäpolille näytille. Jos ei tunnut liikkeitä, neuvolaan vaan kuunteluttamaan. 2 päivän ihan kokonaan vuodelevossa ja viikkoon ei saa muutenkaan tehdä mitään "ihmeellistä" ts. kunnon lenkkiä, pihatöitä, siivota tms.

Herkästi pitää kuulemma reagoida. Sanoi että ellen nyt ota tosissaan niin paljon mahdollista että joudun osastolle makaamaan, jopa jouluksi :(((

Esikon synttärijuhlatkin sunnuntaina tulossa...

Mutta nyt siis lapset mummolla(mikä ihana apu!!) mies töissä ja täällä koitetaan ottaa iisisti. Supistelut rauhoittuivat parin tunnin päikkäreiksi mutta nyt juilii taas :(

Galluppiin:

Arvet tulivat jo ekassa raskaudessa eli tiikerimasuna ollaan oltu yli 4 vuotta :) Viivaa ei ole näkynyt missään näistä raskauksista

Öh, en nyt muista monta takana mutta ihan ns. normaali määrä. Plus nää kaikki ylinmääräiset :)

Tuplista ainakin marcon peräkkäinistuttavat oli kätsät. Kapeat ja meni pieneen tilaan.

Sokerirasitus?

-

Ilmakuplat vatsassa?

-

Lapsivakuutus?

julkista ollaan käytetty

Nimet/kummit?

Kortisonirasvan käyttö?

En ole käyttänyt/miettinyt. Apuva, voiko siitä olla haittaa?

Kyllä kun välissä ehdittiin myydä/antaa melkein kaikki vauvajutut pois. Sitä odotellessa :)

poika 41+0 3430g 51,5cm, poika 39+1 3315g 51 cm

Esikoisen aikaan neuvolassa, ei kummempi. Mies nukahti rentoutuksen aikana patjalle :D

Synnytyspelko?

hmm.. Esikoisen jälkeen oli ihan kamala mut täällä otettiin todesta ja pelkopolille pääsin. Tokan synnytys oli ihana kokemus! Nyt jännätään et nouseeko istukka et onko sectio edessä.

Työmotivaatio?

Saikulla oltu jo aika alusta asti..

Säärikarvankasvu?

Jossain tuolla mahan alla ne kai rehottaa... <:)

Jep, taitaa tulla rinsessa kahden isoveljen kaveriksi <3

no jaa.. yllättänyt kun pari lääkäriä todennut että taitaa olla tyttö tulossa kun niin hankala/erilainen raskaus. Hei! Sehän oli kaupunkilegenda, ei lääkärit noin sano... :)

Mutta lepo jatkuu...

Jo-hanna ja Lupu 24+1(ja toivottavasti monta, monta viikkoa lisää!!)

18/48 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin ollaan nuhassa, mutta eiköhän se ajan kanssa helpota.

Kävin vihdoin eilen toisen kerran neuvolassa - ja tadaa, siellä olikin harjoittelija.

Onneksi se "oikea" tätikin oli paikalla.

Verenpaine oli vähän korkeampi kuin ekalla kerralla (89/136), hemppa 113 ja paino noussut 5 kiloa. Luulin, että enemmän, mutta olin muistaakseni todella turvoksissa silloin elokuussa. Pikkuisen sydän hakkasi 150:ä. ja kohdunpohjankorkeus oli 20/21 (riippui mittaajasta). Virtsatestit labraan, koska mulla kroonisia tulehduksia. Eli periaatteessa kaikki oli ok. Sain Kelan paperit ja kehoituksen syödä rautaa...Mutta mutta, mua harmittaa kun menee vatsa aina sekaisin siitä. Eilen vasta aloitin, aamulla oksensin ja nyt pitää olla lähellä vessaa, jos kiire tulee (sieltä toisesta päästä) ;( No mitäpä sitä ei lapsensa puolesta.

Kävin hakemassa myös hoitopöytä/-lipaston, kun sain ilmaiseksi yhdeltä ihanalta ihmiseltä. Muuta hankintoja ei vielä ole.

Ai niin, joulu on hoidettu (kaikki lahjat hankittu ja kortit postitettu). Ensi viikolla vielä glögikemut kavereille ja sitten Lontoo kutsuu. Jeeee!

Sitten gallupiin niiltä osin kuin en ole vielä vastannut.

Mietin, jos ostettais vain rattaat, joihin menee pehmeä kantokoppa. Vois mahtuu meidän pikkuautoonkin helpommin.

Sokerirasitus?

Menen tammikuussa

Ilmakuplat vatsassa?

Liikkeet tuntuu vieläkin ilmakuplilta. Saattaa siellä joku pierukin pöristä.

Lapsivakuutus?

Turvasta anopin piikkiin

Nimet/kummit?

Nimi valmiina, mutta katotaan sitten onko kaveri lainkaan sen näköinen.

Kortisonirasvan käyttö?

Mä olen käyttänyt käsi-ihottumaan jonkin verran - täysin ajattelematta sopiiko vai ei. Samoin kuin muita meikkivoiteita ja rasvoja...Ehkä pakkauksen ohjeissa lukee.

En ottanut. Mä luulen, että saadaan paljon vaatteita yms. sälää ja kierrän mieluusti kirppareita. Ostetaan myös riippukeinusänky ensisängyksi. Mä mietin kanssa, onkohan se toppahaalari 68 cm jo liian pieni ensi talvena. No saadaan sekin muualta, kun näitä lapsia sikiää tähän lähipiiriin hurjaa vauhtia.

Eka kerta meillä oli aika turha. Mietitään vielä, mennäänkö jatkossa.

Synnytyspelko?

Ei ole.

Työmotivaatio?

Olisi, mutta ei ole töitä :)

Säärikarvankasvu?

Sääristä en niin tiedä. Mutta hiukset on ohentunut tosi paljon ja kainolokarvat rehottaa...voi kun olisi toisin päin.

Kyllä

uskon, kun kätilö sanoi, että näyttää kikuli vilkkuvan. Toisaalta, otetaan mielellään kyllä tyttökin vastaan.

Tsemppiä Jo-hanna ja muut, joilla jotain harmia, tautia tai häikkää tällä hetkellä. Let's levätään ;)

Sande75 + Nyytti 23 + 0

Vierailija
19/48 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sande: mulla meni esikoista odottaessa Retaferista vatsa sekaisin, mutta nyt TH neuvoi ottamaan Obsidania. Olen nyt syönyt sitä muutaman päivän ja ainakin vielä vatsa on ihan ok. Auttaisiko sinullakin jonkin toisen merkin kokeilu?

Vierailija
20/48 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaiset terveiset.

Ilta meni synnärillä kun vatsa oli vaan kipeä ja ei antanut rauhaa. Kaikki ok!!

Paikat kiinni ja istukkakin noussut. Veri tullut ilm. kohdunkanavasta tms. ei pitänyt vakavana ja voi noiden suppareidenkin kanssa vähän huokaista kun eivät ole mitään tehneet.

Tulehdusarvotkin mukavasti laskussa, enää 26 :) ja hemppakin noussut eilisestä itsekseen 7 pykälää!

Eli nyt voi huokaista ja rauhoittua taas normaaliin arkeen.

Oikein mukavat illanjatkot!

Jo-hanna ja Lupu 24+1