Sulaako maissi teidän vauvojen vatsassa hyvin? Vai onko normaalia kun...
Meidän poika on kohta 8kk, ja olen alkanut antaa hänelle jo hieman rakeisempaa ruokaa. Olen tehnyt hänelle soseita, joissa mm. pakastemaissi on jäänyt - ei nyt kokonaisiksi - mutta vähän suuremmiksi paloiksi, ja maissin "kalvot" tai kuoret tms. on melko ehjänä ruuan seassa.
Nyt olen huomannut, että maissit kulkeutuvat lähes sulamattomina pojan kakkaan. Kun kakkavaippaa vaihtaa, ei voi olla huomaamatta, että vaippa on täynnä sulamattomia maissin palasia.
Onko tämä normaalia, onko teidän lapsilla käynyt samoin? Kertooko tuo jostain allergiasta tms, että suolisto pyrkii puskemaan maissin sulamattomana läpi mahd. pian? Lapsella on ollut myös melkoisesti ilmavaivoja, mutta millään lailla ei vaikuta vatsakipuiselta tms, vaan on hyväntuulinen ja iloinen itsensä.
Kommentit (8)
Jos joskus satut itse syömään maissia ja käymään vaikkapa mökin ulkohuussissa niin kurkkaappa huvikseen mitä näkyy. Ne maissinkuoret eivät välttämättä aikuisenkaan ruoansulatuksessa katoa. Meillä 1,5v ja hänelle kanssa kakkavaipassa monesti niitä kellertäviä maissinkuoria
Kiva kuulla, että tuo maissien sulamattomuus onkin yleisempi "ongelma". Itselläni ne jyvät eivät sula oikeastaan ollenkaan, josta syystä en nykyään enää maissia syökään.
- mies, 42 v -
Mun pojalla on välillä vieläki vaipassa kokonaisia maissinpaloja ja ties mitä muuta =) Ja ikää on nyt 1v9kk.
saan sillä mahani kipeäksi ja jumalattoman ripulin useaksi päiväksi. Muutamassa tunnissa maissin syömisen jälkeen mokomat jyvät tulevat kokonaisina ulos, maha on ihan kosketusarka ja kipeä.
Mina olen antanut vain kaupan sosetta, missa ei ole mitaan kuorenjamia tms, hyvin on sulanut, eika ole ollut vatsavaivoja. Siskoni 5 lapsen aitina vaan mainitsi, etta itse tehtyyn soseseen jaa aina niita kuorenpaloja vakisinkin eika suositellut ihan pienelle vauvalle.
Meidan nyt jo 2v neidin herkkua vauvana oli maissisose, koska se on vahan makea maultaan...
maissinjyvän kalvo on verrattavissa herneen tm. pavun kuoreen.
Ihan normaalia on, ei se aikuisilakaan yleensä kovin hyvin sula, kuoret tulevat usein sulamattomina läpi. Ei ole ainakaan meillä aiheuttanut mitään vatsavaivoja eikä yhdelläkään lapsella ole mitään allergioita.