Onko masennuslääkettä raskaana olevalle?
Onko olemassa masennus tai ahdistuslääkkeitä, joita voi ottaa kun on raskaana tai suunnittelee raskautta?
Kommentit (5)
olen raskaana ja syön masennuslääkkeitä. Päätöstä asiasta olivat tekemässä niin gynekologi kuin psykiatrikin.
Kaikki m-lääkkeet eivät kuitenkaan sovi raskaana oleville, eli kandee ottaa yhteyttä lääkäriin jo raskautta suunnitellessa.
Kakkosen vastaus oli sikäli asiallinen, että lääkärin kanssa keskustelet lääkityksestäsi ja sen mahdollisesta vaihtamisesta. Totta on, että ko. lääkkeitä löytyy. Jos nyt käyttämäsi lääkitys ei sovi raskaana oleville, on tärkeää löytää sopiva lääkitys uudella lääkkeellä ennen raskauden alkamista. Siten ehkäistään nykyisen lääkkeen mahdolliset haitat sikiölle, kun ajoissa vaihdetaan toiseen.
Minulla on epilepsia, joskin kohtaukseton viimeiset 15v ilman lääkitystäkin. Lääkäri minulle totesi ensimmäistä odottaessani, että olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, ettei minun tarvitse ensin keskustella lääkärin (ja sitten vasta miehen) kanssa toivottavasta uudesta raskaudesta ja lääkityksen muuttamisesta, vaan ilmoittautua polille loppuseurantaa varten, kun olen jo raskaana. Lääkitys aloitetaan rv 24+ ja lopetetaan synnytyksen jälkeen vähitellen, ei estä imetystäkään. Väliajat olen ilman lääkitystä.
Lääkitys ajettiin hitaasti alas lääkärin valvonnassa. Muutenkin tuo lääkärin seuranta huojensi minua paljon kun lääkärin kanssa juteltiin myös minua vaivaavista asioista. Varmasti löytyy sopivampiakin lääkkeitä kuin tuo Cipralex. Minä söin lisäksi E-epaa koko raskausajan.
t.2
Lääkärit tosiaan arvioivat, että onko lääkityksellä millainen hyöty haittoihin nähden ja punnitsevat sitten tarkkaan mikä lääkitys on hyvä. Monesti raskauden ajaksi järjestetään sitten tukimuodoksi terapiaa.
miksi minun pitäisi mennä lääkäriin, koska muunlaista lääkitystä en nyt voi käyttää. Tuskinpa terveyskeskukseen saa aikaa, kun ainoa kysymys on, että onko kyseisiä lääkkeitä raskaana oleville.
Miksi palsta on aihe vapaa, jos jotkin kysyvät aloitukset ovat kiellettyjä näköjään?