Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tekisitkö tässä tilanteessa abortin...

Vierailija
11.02.2009 |

Olen 25v, 2 lapsen äiti. lapset 5v ja 2v. Opiskelen merkonomiksi nyt hoitovapaan ohella ja pitäis valmistuu merkonomiksi keväällä ja sen jälkeen syksyllä olis tarkoitus mennä takas töihin kassalle josta olen hoitovapaalla. Mies työskentelee sähkö/kone alalla ja tienaa verojen jälkeen noin 1400e/kk eli hyvin vähän on meillä rahaa ja voi olla että noikin työt kohta loppuu, kiitos taantuman. Nyt pelkään, että olen raskaana. Jouduin jättämään ehkäisylaastarit (migreenin takia) ja nyt ei sitten ole menkkoja näkynyt viimeisen laastarin jälkeen... ne oli siis 5.1.09 viimeksi. testi näytti negaa maanantaina joten en nyt tiiä missä mättää vai voiko se valehdella kuten kuopuksen kanssa ekassa testissä... jos olen raskaana niin miten ihmeessä näillä tuloilla ja tässä elämäntilanteessa voisin kolmannen lapsen pitää jos ne menkat ei tässä kohta ala... ahistaa.. en todella ole mikään abortti ihminen ja vastustan sitä periaatteellisesti mutta...

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekis aborttia missään nimessä tuossa tilanteessa. Mutta kuulun niihin, jotka uskoo, että elämä kantaa.

Vierailija
22/31 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutama vuosi sitten. Nyt tuo meidän perheen nuorimmainen on jo kohta kolmivuotias. Raskaus oli vahinko, olimme kerran ilman ehkäisyä kuukautisten aikaan. Että ei mikään hyvä ehkäisykeino siis nuo "varmat päivät". Mies ahdistui raskaudesta ihan mielettömästi, minäkin jonkin verran.

Mun opinnot oli niin kesken, että tiesin, etten ehdi millään valmistua ennen vauvan syntymää. Abortti olisi minulle henk koht ollut aivan liian rankka juttu, mies sitä hieman ehdotteli, mutta minä kieltäydyin, en olisi pystynyt siihen.

Koko raskausaika oli vaikea (henkisesti), ja parisuhteemme oli rikki. Eron partaalla roikuimme moneen kertaan. Rahahuolet painoivat koko raskausajan.

Mutta jotenkin siitä vaan selvittiin. Päivääkään en vaihtaisi pois, en edes niitä surullisia ja ahdistuksen täyttämiä. Parisuhteemme kesti tämän, nyt tiedän, että se kestää mitä vain :) Mies palvoo kuopusta ja on monta kertaa ihmetellyt, että mikä häntä siinä uudessa vauvassa pelottikaan.

Kehottaisin juttelemaan asiasta miehesi kanssa ja päättämään yhdessä. Rahallisesti varmaankin pärjäätte, vauvahan ei paljon kuluta ja suurimman osan tavaroista /vaatteista saa kirppiksiltä tai ehkä jopa tuttavilta. isompien lasten hoitomaksuissa säästätte jonkin verran, tosin tietenkin kotona pitää taas vastaavasti syödä enemmän. Sinä saatat tutustua uusiin ihmisiin ja saada ystäviä toisista odottavista äideistä. Isommat sisarukset saavat olla enemmän kotona ja arki on rauhallisempaa. Miehesi voi ehkä jäädä kotiin, jos sinulla on mahdollisuus suurempaan palkkaan.

Toivon, että pääsette "pälkähästä" ja et olekaan raskaana. Mutta jos olet, niin miettikää asiaa monelta eri kantilta ja päättäkään sitten kumpaan suuntaan tahansa. Tulette varmasti oikeaan päätökseen. Ja älkää välittäkö ulkopuolisista. Voithan rehellisesti sanoa, että raskaus oli vahinko, silloin saa ehkä jopa hieman sympatiaa ;) ISovanhemmat tarkoittavat yleensa hyvää (vaikka onhan niitä marmatuksia inhottava kuunnella, olen itse kestänyt niitä samoja valituksia ja ihmettelyitä). Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun mielikuvitus riittää myös siihen että kaikki eivät ole samanlaisia kuin minä ja meillä on myös monin verroin parempi taloudellinen tilanne. Eli tsemppiä ap:lle.

Yksi kysymys tuli mieleen eli käytittekö siis laastarin lopetuksen jälkeen muuta ehkäisyä vai miksi näin pääsi käymään? Eihän sillä tähän hätään merkitystä ole mutta jatkossa kannattaa olla tarkkana, oli ratkaisu mikä tahansa, ja hankkia vaikka kierukka.

Vierailija
24/31 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätin nuo laastarit ja sit olis pitänyt samantien lennosta vaihtaa cerazette pillereihin, mut enhän mä sitä tajunnu.. luulin et ne pitää aloittaa ku alkaa ekat normaalit menkat... se lääkäri ei silloin reseptiä kirjoittaessa sanonut tuosta aloituksesta mitään. ja nyt niitä normaali menkkoja ei ole tullut... kerran ollaan oltu miehen kanssa ilman kondomia (silloin oli vielä ne menkat) ja kerran ollaan käytetty keskeytettyä yhdyntään... ei olis pitänyt..ahistaa et miks se testikin näytti negaa ja silti menkkoi ei kuulu.. koskahan seuraava testi kannattais tehä? t. ap

Vierailija
25/31 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ihmettelisin syvästi miksei tullut käytettyä kortsua

Vierailija
26/31 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan tappaisi omaa lasta! Itsekin olin vähän aikaa sitten samantapaisessa tilanteessa. Nyt kun tämä ihana pikku prinsessa on tässä sylissäni, on hän niin rakas, enkä mistään hinnasata antaisi häntä pois tai muuttaisi tapahtumien kulkua, jos se olisi mahdollista.

Vierailija
27/31 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mä en tekisi aborttia. Tulin itse äidiksi tuon ikäisenä opiskelijana, mies oli huonostipalkatussa työssä ja vuoden verran elimme kädestä suuhun ja miehen eläkeikäisten vanhempien satunnaisilla armopaloilla. Aika tiukkaan tilanteeseen lapsi tehtiin. Mutta parikymppisenä olemisessa on se hyvä puoli, että koko maailma on vielä auki, kaikki mahdollisuudet edessä ja tilanteet muuttuvat yleensä melko nopeasti ja paljon.

Jos olette ajatelleet kolme lasta hankkia (tai enemmän), nyt on hyvä sauma. Olet sitten kolmekymppisenä lapsesi jo tehnyt ja voit paneutua töihinkin eri tavalla, kun nuorimmaisesikin on jo neljän vanha. Ja lamakin taas mennen talven lumia. ;) Lapsia tehdessä kannattaa ajatella asioita pidemmällä aikajanalla kuin muutaman vuoden mitalla!

Vierailija
28/31 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vähänkin mietit tuollaisia, katuisit sitä kyllä aina!

olet vielä nuori - ja te selviätte aivan varmasti!

Ala jo nyt ottamaan selvää kaikesta - mitä voitte saada mahd. toimeentulotukena jne. Ja miten olikaan tilanteesi, oisko sulla mahdollista olla siis vähän aikaa töissä ennen vauvan tuloa - silloinhan äippäraha lasketaan palkkatuloista joten se on ihan hyvä!

Ota asia annettuna tekijänä, ja sitten vain alat suunnittelemaan elämääsi sen mukaan. Ilo tulevasta vauvasta tulee varmaan myös myöhemmin kuvaan, kun sulla on päässä suunnitelmat selkiytyneet.

Täähän on sulle ihana mahdollisuus olla vielä kotona isompienkin lasten kanssa äitiyslomasi aikana!

Ja ainahan voit palata töihin heti äippäloman jälkeenkin, jos rahasta tulee tiukkaa...

Kai miehesi kuuluu muuten työttömyyskassaan, jos jäisi ilman töitä??!!

Itse tulin aikanaan raskaaksi kun edellienn lapsi oli 4kk, joten olin tosi järkyttynyt aluksi. Mulla myös opinnot vielä oikeastaan edessä, olin nuori, ei kunnon ammattia, huono työpaikka.....

Mutta nyt on ihan kauheaa ajatella, jos ei meillä tätä yllätyslasta olisi - hän on aivan korvaamaton! On ollut aivan ihana ja rakas lapsi, ja nyt kun hän on saanut pikkusisaruksia vielä, on juuri hän niin suureksi avuksi etten välillä tajua mihin joutuisin ilman häntä!

Ja ne mun opiskelu- ja työasiat on vuosien varrella järjestyneet :-), ei lapset estäneet - nyt on koulusta ja hyvää työpaikkaa ja palkkaa ja asuntoa ja kaikkea. Ne tiukemmat vuodet on antaneet myös hyvää perspektiiviä meidän elämään, emme inise pienistä, tiedämme että selviämme monista ongelmista.

Vierailija
29/31 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä mielipiteeni on vähän ehdoton, mutta tässä tapauksessa kun olette jättäneet ehkäisyn pari kertaa välistä niin olette ottaneet silloin tietoisen riskin, koska varmasti aikuisina ihmisinä ja kahden lapsen vanhempina ymmärsitte että niistäkin voi raskaaksi tulla. teoistaan on kannettava vastuu, jos ei halua lisää lapsia, ei pidä harrastaa suojaamatonta seksiä, se on yksinkertaista.

muuten ei kantani aborttiin ole näin ehdoton, mutta en hyväksy tämmöisissä tapauksissa kun se on vain omaa hölmöyttä ettei käytä ehkäisyä. on eri asia jos ehkäisystä on huolehdittu asiallisesti, ja se on pettänyt.

Vierailija
30/31 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tulee yllättävän vähällä toimeen, kokemusta on.

Vierailija
31/31 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielikuvitus ei riitä murhaamaan lasta. jos joskus tuntuu rahallisesti raskaalta niin tappaisitko oman lapsesi tai itsesi? miksi vatsassi oleva lapsi olisi yhtään vähempi arvoinen kuin sinä tai lapsesi? mikä oikeus sinulla olisi murhata pieni ihmisen alku? järkyttävää edes miettiä tuollaista. itsellä ehkä sama tilanne aika pitkälti mut en vois kuvitellakaan murhaavani vatsassani olevaa tai jo vieressäni olevaa lasta. he ovat minulle maailman tärkeimmät. ei sitä varten että tappaisin heidät.

mutta mun mielikuvitus riittää myös siihen että kaikki eivät ole samanlaisia kuin minä ja meillä on myös monin verroin parempi taloudellinen tilanne. Eli tsemppiä ap:lle.

Yksi kysymys tuli mieleen eli käytittekö siis laastarin lopetuksen jälkeen muuta ehkäisyä vai miksi näin pääsi käymään? Eihän sillä tähän hätään merkitystä ole mutta jatkossa kannattaa olla tarkkana, oli ratkaisu mikä tahansa, ja hankkia vaikka kierukka.