Äiti antaa 14-vuotiaan tytön tupakoida
Siis ihan äidin nähden tupakoi ja vielä niin että nuoremmatkin sisarukset näkevät. En ymmärrä tuollaisia äitejä ollenkaan! Äiti ei puutu asiaan mitenkään, antaa vaan tytön tupakoida! Uskomatonta! 14-vuotias on vielä lapsi ja tupakointi on kiellettyä alle 18-vuotiaalta!
Kommentit (29)
äiti vielä ostaa röökit ja monet on alle 14.
sit äitit itkee kun lapsi ei usko mitään...
onhan se kiva mennä röökille koko perhe yhdessä
ihan äitini sen tietäen.. ei kyllä ostanut tupakkaa mulle, vanhemmat sisarukset osti.. ei sitä kuitenkaan pysty kukaan estämään,vaikka eihän se toki ihan suositeltua ole..
Mutta tosi on että tupakointia on vähän vaikea valvoa. Tupakkaa on niin helppo saada ja vetää. Vaikka kuinka takavarikoisi lapsen tupakka-askeja tai olisi antamatta rahaa, niin kyllä ne sitä röökiä kuitenkin saavat, vetää sitten jämiä jos ei muuta.
Siksi en ikinä ollutkaan kotona ja lähdin teininä heti aamusta pois kotoa vapaapäivinäkin, koska ensimmäinen asia mielessä oli tupakka! Jälkeenpäin ajatellen monta mukavaa hetkeä jäi perheen kanssa viettämättä koska en kotona saanut tupakoida. (esim. lomareissut joille en halunnut mukaan kun tiesin edessä olevan viiikon ilman tupakkaa.)
Olenkin päättänyt, että jos oma lapsi alkaa polttamaan yritän tietenkin kaikin keinoin kitkeä sen tavan pois, mutta en niin sinnikkäästi kuin äitini, jonka nähden en vieläkään voi tupakoida. EN EDELLEENKÄÄN HALUA VANHEMPIENI LUONA VIETTÄÄÄ PITKIÄ AIKOJA KOSKA EN VAIN KESTÄ ILMAN TUPAKKAA!
Yrittäkääpä ymmärtäää näitä äitejä, jotka antavat lastensa polttaa!
Eli terveysvalistus kuntoon kotona niin ei tule tällaisia ongelmia.
Jäin kuitnkin onneksi kiinni. Vanhempani olivat asiasta niin surrullisia ja pettyneitä, että vaikka en puhuttelun lisäksi saanut mitään muuta rangaistusta, en sen jälkeen ole tupakkaa maistellut. Joten kyllä vaan se vanhempien kasvatus ja asenne purivat ainakin minuun. Tuo asenne, että kyllä ne joka tapauksessa polttaa, ärsyttää minua aikalailla. Vastuuta vanhemmat!
Yrittäkääpä ymmärtäää näitä äitejä, jotka antavat lastensa polttaa!
Laki sanoo, ettei alle 18-vuotias saa polttaa ja PISTE!
Ja pah sun valistukset mitään takaa...Mun lapsuuden kavereista ne, joilla oli valistuksia ja tiukka kuri on ketjupolttajia ja osa narkkareita...
liikkuneet kotoa mihinkään kun oli niin tiukka kuri! Ja oman äitin suusta aina kuuli kuinka naapurin Tiinakin on niin kiltti kun ei edes halua viikonloppuisin käydä ulkona! Nykyisin näistä tyypeistä moni aika rappiolla. Toiset enemmän toiset vähemmän!
Se homma ratkeaa sitten käsistä kun ikää tulee 18 ja yhtäkkiä pitääkin kokeilla kaikkea mitä kaverit on tehneet jo viimeset 5-vuotta.
ONNEKSI ELIN TEININÄ TEINIELÄMÄÄ ENKÄ NYT 20 KYMPPISENÄ ÄITI IHMISENÄ!
Vaikka lapset otettaisiin huostaan, he polttaisivat silti. Olen ls-laitoksessa työssä ja siellä nuoret polttavat, eivät siinä kodin pihalla, mutta n. 300 m päässä, tulevat ulkoa, niin tupakka haisee. Heidät on pakko päästää ulos, koska ulkonaliikkumiskieltoa ei saa laittaa nuorille, heitä ei saa pitää arestissa. Tupakan vaaroista voi kertoa jne, mutta estää ei voi. Kasvatus silti merkitsee paljon, itse en polta, eivätkä lapseni. Pienestä pitäen pitää puhua tupakan vaaroista.
Sun mielestä lapsia ei siis saa kieltää, ettei ne vaan sitten repeä tekemään tyhmyyksiä aikuisena?
Juu, mitäpä sitä kasvattamaan lapsia, ne kumminkin uhmaa ja rikkoo kieltoja heti.
Tajuutko sä, että tuo on oman laiskuutesi legitimoimista. Keksit syitä sille, ettet halua nähdä vaivaa ja kantaa vastuuta.
Väitän heti ja suoraan, että paljon suurempi osa syrjäytyneistä addikteista on sellaisia, joita ei kotona kukaan viitsinyt rajoittaa ja kasvattaa kuin sellaisia, joilla oli kotona kuri ja joita ohjattiin toimimaan oikein.
Totta kai siinä kurissakin pitää olla joku JÄRKI eli ei voi kieltää harmittomia asioita. Mutta laittomia ja terveydelle hyvin vaarallisia asioita ei lapselle saa sallia, sen nyt sanoo jo normaali maalaisjärki.
liikkuneet kotoa mihinkään kun oli niin tiukka kuri! Ja oman äitin suusta aina kuuli kuinka naapurin Tiinakin on niin kiltti kun ei edes halua viikonloppuisin käydä ulkona! Nykyisin näistä tyypeistä moni aika rappiolla. Toiset enemmän toiset vähemmän!
Se homma ratkeaa sitten käsistä kun ikää tulee 18 ja yhtäkkiä pitääkin kokeilla kaikkea mitä kaverit on tehneet jo viimeset 5-vuotta.
ONNEKSI ELIN TEININÄ TEINIELÄMÄÄ ENKÄ NYT 20 KYMPPISENÄ ÄITI IHMISENÄ!
Tuon paremmin en osaa itsekään tiivistää. Lapsien kieltäminen on vanhempien duuni, eikä siitä voi väistellä ajattelemalla, että kielletty hedelmä houkuttaa. Jotkut asiat on vaan pakko kieltää, koska ne on lapsille liian haitallisia. Kiellot pitää perustella ja niiden noudattamista on syytä valvoa vaikka sitten arestein tai budjettisupistuksin... Aikuinen voi sitten ruvetakin polttamaan, mutta onpa ainakin saanut elää lapsuutensa ilman tupakkaa.
Tajuatteko, mitä tupakka tekee kasvavalle tytölle?!!!
ni katotaan sitte millaisia tapauksia niistä tulee :)
Ja mä taas kasvatan omani omalla tavallani! Mun mielestä kompromissi on avain kasvatuksessa! Äiti yritti kasvattaa tiukasti ---> kapinoin ja tein tyhmyyksiä.
Kertovat sitten ne sunkin kullannuput vuosia jälkeenpäin mitä kaikkea ne tekivätkään! Jollet lukitse niitä kellariin?! :O
Mielummin haluan, että lapseni voi viettää ystävineen aikaa meillä, kun jos taas kilellän tupakoinnin he huitelevat kaupungilla ja tekevät paljon paljon tyhmempiä juttuja!
Eli kyllä annan lasteni sekä hänen kavereidensa tupakoida parvekkeellamme. Olen asiasta keskustellut nuorten kanssa! Ja olen rangaissut omaani. Hän ei esimerkiksi saa enää minulta rahaa, koska olen sanonut etten aio rahoittaa hänen tupakointiaan. Jakaa nyt lehtiä ja tekee omilla rahoilla (melkein) mitä haluaa!
aloittamisessa lykätty vuosi on eduksi.
Jos joku nyt ei tiedä, miksi nimenomaan kasvavien teinien pitäisi olla tupakoimatta, niin tässä kopsattua Kansanterveyslaitoksen sivuilta (http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/tupakka/nuo…)
"Tupakka aiheuttaa riippuvuutta ja vahingoittaa nuoren terveyttä
Tupakointi aiheuttaa fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen riippuvuuden. Aiemmin ajateltiin, että nikotiiniriippuvuus syntyy vasta kuukausien aikana. Tupakointi voi kuitenkin aiheuttaa riippuvuusoireita jo muutaman kokeilukerran jälkeen. Riippuvuusoireiden määrä lisääntyi tutkimuksissa poltettujen savukkeiden määrän kasvaessa. Keskimäärin kahden savukkeen polttaminen viikon aikana aiheutti vieroitusoireita. Ei ole kuitenkaan mahdollista ennustaa, ketkä saavat muutaman käyttökerran jälkeen riippuvuuteen liittyviä oireita. Monet nuoret, jotka ajattelevat polttavansa vain vähän aikaa, päätyvät jopa kymmeniä vuosia jatkuvaan tupakointiin.
Tupakoinnin aiheuttamat vakavat sairaudet kehittyvät enimmäkseen hitaasti. Osa terveyshaitoista syntyy kuitenkin jo tupakoidessa ja välittömästi sen jälkeen. Välittömästi tupakointi vaikuttaa hapenottokykyyn ja nostaa sydämen sykettä. Tupakointi vaikuttaa pituuskasvuun, alentaa yleistä suorituskykyä ja heikentää kestävyyttä. Tupakoiva nuori ei jaksa liikkua niin hyvin kuin tupakoimaton.
Tupakointi voi estää keuhkojen kehittymisen täyteen mittaan ja alentaa niiden toimintakykyä. Lepotilassa nuoren tupakoijan sydän lyö 2-3 kertaa nopeammin kuin tupakoimattomalla nuorella. Nuoret tupakoijat saavat huomattavasti enemmän yskää sekä hengitystie- ja keuhkosairauksia kuin tupakoimattomat. Tupakointi vaikuttaa myös hedelmällisyyteen. Erityisesti tytöillä nuoruusajan tupakointi voi vaikuttaa hedelmällisyyteen aikuisuudessa, vaikka tupakointi olisi loppunut jo nuoruudessa. Pojilla tupakointi voi vaikuttaa myös potenssiin.
Altistuminen tupakansavulle voi vaikuttaa haitallisesti terveyteen, vaikka ei itse tupakoisi. Passiivinen tupakointi lisää keuhkosyövän mahdollisuutta ja voi lisäksi aiheuttaa sydän- ja verisuonisairauksia. Tupakansavu on erityisen vaarallista allergikoille, sydän- tai keuhkosairauksista kärsiville ja lapsille. Tupakoivien vanhempien lapsilla esiintyy kaksi kertaa enemmän korvatulehduksia, yskää, flunssaa, keuhkokuumetta ja keuhkoputkentulehduksia ensimmäisenä elinvuotenaan kuin muilla. Passiivinen tupakointi on haitallista myös lemmikkieläimille.
Tupakointi näkyy iholla
Tupakoijan iho on harmaampi, sillä tupakointi heikentää pintaverenkiertoa ja aineenvaihduntaa. Samasta syystä tupakoijan iho alkaa vanheta ja menettää kiinteyttään muita aiemmin. Aknen saamisen riski on tupakoitsijoilla tupakoimattomiin verrattuna kaksinkertainen. Päivittäin poltettujen savukkeiden määrä vaikuttaa niin aknen määrään iholla kuin sen vaikeuteenkin.
Hengitys ja vaatteet haisevat, sormet ja hampaat alkavat muuttua keltaisiksi. Kynnet voivat myös muuttua kellertäviksi, sillä tupakan sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat verenkierron kautta myös kynsiin. Pahanhajuinen hengitys johtuu tupakan aiheuttamasta pysyvästä ientulehduksesta, joka huonontaa kiinnityskudosta ja saa hampaat löystymään."
(14 vai mikä se nyt oli)
niin, että huumeet, tupakka ja alkoholi ovat pahasta, eikä sellaisten käyttöä olisi kotona suvaittu ilman vakavia toimenpiteitä.
Ja hyvin olen menestynyt ja pysynyt noista erossa, ikää jo 39 v.
En suosittele sinullekaan kompromisseja vaarallisissa asioissa.
-14-
ni katotaan sitte millaisia tapauksia niistä tulee :)
Ja mä taas kasvatan omani omalla tavallani! Mun mielestä kompromissi on avain kasvatuksessa! Äiti yritti kasvattaa tiukasti ---> kapinoin ja tein tyhmyyksiä.Kertovat sitten ne sunkin kullannuput vuosia jälkeenpäin mitä kaikkea ne tekivätkään! Jollet lukitse niitä kellariin?! :O
mutta varmaa on että ne kilteimmätkin kullannuput usein polttaa... Vai onko täällä taas näitä "ei minun lapseni ainakaan"-tyyppejä... Minä asuin isovanhempieni luona 7 vuotta ja poltin 12-vuotiaasta.. vielä tänäpäivänäkään ei mummini tiedä että poltan..
koska se on pissishommaa ja aika out nykyään.
En minä ainakaan ajattele, etteikö lapset kaikenlaista tyhmää haluaisi kokeilla. Mutta pointti on, että jos heitä ei lainkaan yritä kasvattaa ja kieltää, se ei jää kokeiluun.
Mummosi ei varmaan sitten ollut ihan hommansa tasalla, jos noin sokea oli.
mutta varmaa on että ne kilteimmätkin kullannuput usein polttaa... Vai onko täällä taas näitä "ei minun lapseni ainakaan"-tyyppejä... Minä asuin isovanhempieni luona 7 vuotta ja poltin 12-vuotiaasta.. vielä tänäpäivänäkään ei mummini tiedä että poltan..
laittamalla palavan röökin suuhun ;DDDDDDD
ja tämä on kuulkaan vieläpä ihan totta!