Äiti antaa 14-vuotiaan tytön tupakoida
Siis ihan äidin nähden tupakoi ja vielä niin että nuoremmatkin sisarukset näkevät. En ymmärrä tuollaisia äitejä ollenkaan! Äiti ei puutu asiaan mitenkään, antaa vaan tytön tupakoida! Uskomatonta! 14-vuotias on vielä lapsi ja tupakointi on kiellettyä alle 18-vuotiaalta!
Kommentit (29)
ja koivuniemenherraa ja remeliä sain.. Siitä en vaan jääny kiinni,että tupakoin.. Mä oon aina ollu se sisarusparven kiltein jne.jne.. siis mummin mielestä.. Varmaan pitää mua neitsyenäkin vaikka on kolme lasta=) Sanotaan tossa reipas 10 vuotta sitten, kun oltiin tuolla jossain tyttöporukan kanssa niin taisi olla yksi kun ei polttanut eikä edes halunnu kokeilla ja kaikki oli just näitä kullannuppuja.. Ja kun menin ekaluokkalaista hakemaan koulusta viime viikolla niin taas oli kullannuput tupakalla.. oli varmaan ala-asteikäisiä... En viittiny mitään sanoa, kun ei se minun aisiani ole..
koska se on pissishommaa ja aika out nykyään.
En minä ainakaan ajattele, etteikö lapset kaikenlaista tyhmää haluaisi kokeilla. Mutta pointti on, että jos heitä ei lainkaan yritä kasvattaa ja kieltää, se ei jää kokeiluun.
Mummosi ei varmaan sitten ollut ihan hommansa tasalla, jos noin sokea oli.
mutta varmaa on että ne kilteimmätkin kullannuput usein polttaa... Vai onko täällä taas näitä "ei minun lapseni ainakaan"-tyyppejä... Minä asuin isovanhempieni luona 7 vuotta ja poltin 12-vuotiaasta.. vielä tänäpäivänäkään ei mummini tiedä että poltan..
Siksi en ikinä ollutkaan kotona ja lähdin teininä heti aamusta pois kotoa vapaapäivinäkin, koska ensimmäinen asia mielessä oli tupakka! Jälkeenpäin ajatellen monta mukavaa hetkeä jäi perheen kanssa viettämättä koska en kotona saanut tupakoida. (esim. lomareissut joille en halunnut mukaan kun tiesin edessä olevan viiikon ilman tupakkaa.)
Olenkin päättänyt, että jos oma lapsi alkaa polttamaan yritän tietenkin kaikin keinoin kitkeä sen tavan pois, mutta en niin sinnikkäästi kuin äitini, jonka nähden en vieläkään voi tupakoida. EN EDELLEENKÄÄN HALUA VANHEMPIENI LUONA VIETTÄÄÄ PITKIÄ AIKOJA KOSKA EN VAIN KESTÄ ILMAN TUPAKKAA!
Yrittäkääpä ymmärtäää näitä äitejä, jotka antavat lastensa polttaa!
Tunnistan tunteesi, mutta juuri toisin päin. Mun sisko aloitti polttamisen alaluokilla ja seiskalta alkaen poltti myös 'kotona'. Se oli mun äidin ja siskon yhteinen juttu. Ne meni aina yhdessä 'tupakalle' joko parvekkeelle tai pihalle. Niillä oli yhteiset puheenaiheet ja jutut, minä olin aina ulkopuolinen.
Yritin aloittaa tupakan polton että olisin päässyt mukaan siihen perhejuttuun --> sisäpiiriin. Ei koskaan sitten luonnistunut multa.
Olen jo aikuinen, mutta asia on seurannut mua läpi elämän. Mulla ei ole vieläkään niin läheisiä välejä äitini kanssa kuin siskolla. Meillä ei ole yhteistä keskustelukulttuuria, se ei koskaan muodostunut.
Tupakka vaikuttaa sosiaalisiin tilanteisiin ja suhteisiimme enemmän kuin uskommekaan.
haista itse niin tupakalle että ei huomannut sinun polttaneen.. uskokaa jo tupakoitsijat että ei tupakoivat haistavat erittäin hyvin kuka polttaa ja kuka ei.. itse en voi olla edes tupakoitsijoiden lähellä, ottaa henkeen.. eikä ole mitään astmaa tms.. olen sitä mieltä että kun nuoresta asti kasvattaa asennetta tupakan suhteen negatiiviseksi ja näyttää itse mallia niin se tepsii.. omat kaverini polttivat kaikki yläasteella.. olen kyllä kokeillut mutta en uskaltanut mennä kotiin tupakalle haisevana kun olisi tullut kovat huudot yms... teinit eivät myöskään rötöstele ulkona vaikka eivät sisällä kotona olisikaan jos ovat saaneet hyv'n moraalisen kasvatuksen.. saa olla erimieltä! mutta asia on mielestäni näin!!!
meillä sai riparilla polttaa jos oli lupalappu vanhemmilta. Aika monella oli. Ja olin riparilla siis.... 1996....
Siis vaikka oltiin lain mukaan liian nuoria ainakin ostamaan tupakkaa.
ILMAN vanhempien lupaa! Ja päästiin jopa "erikois" tauoille! Ja tupakka paikoille ei saanut mennä kuin ne jotka polttaaa! Sanoivat kertovansa vanhemmille jos kysyvät eli etteivät aio valehdella!
alle 18-vuotiaalle. Hallussapito tai tupakointi alle 18-vuotiaana ei ole laissa kiellettyä.
Urpo.
Mihin tämä nykyajan kirkko on oikein ajautunut? Moraaliseen rappiotilaan.
sulla taitaa olla aika pienet lapset..? Tai sitten ummistat silmäsi tosiasioilta... ei kaikki polta, mutta myös monet "hyvinkasvatetut". Se on murrosikä nimeltään.
tutkimukset todistavat sen että jos teininä aloittaa, niin luultavasti polttaa lopun elämän, ja tupakkaa myyvät firmat tietävät tämän ja sen takia mainostavat tuon ikäisille. Siis ainakin ulkomailla