Eiks oo ällöttävää (kotiäideistä ja ruokailutottumuksista)
Kävin eilen siskoni luona, joka on kotiäiti. Hän oli sitten kirjoittanut lapulle jääkaapin oveen koko viikon ruokalistan (juu, älkää kysykö miksi). Listalla oli yltiöterveellisiä sapuskoja, papukeittoa, lohipastaa, raasteita, kasvishöystöjä ym. ym. Koko ruokaympyrä edustettuna sopivassa suhteessa.
Kysyin sitten että ettekö te koskaan herkuttele, niin sisko vastasi: "No onhan keskiviikon välipalalla keksiä!"
Niin, Elovenan välipalakeksi, se kaura-puolukka.
Jeesus sentäs! Eikö ketään muuta ärsytä tällaset tyypit?!
Kommentit (35)
Sisko onkin sitä lajia, joka ei käytä kermaa (ei edes ruokakermaa) eikä voita ja pastakin on aina täysjyvää. Kuulemma italialaisetkaan eivät läträä kerman kanssa.
Ap
Eikä nuo ole mitään yltiöterveellisiä, vaan perusruokia.
Tykkään laittaa ruokaa ja tykkään tehdä sen mitä teen kunnolla.
Olen itse tosi laiska ruuanlaittaja. Ja meillä herkutellaan vähän liikaakin.
En jaksa aina kirjoittaa ruokalistaa jääkaapin oveen, mutta se oikeasti helpottaa arkea kummasti. Tarvii vain hakea kaupasta tavarat valmiiksi tai tarkistaa, mitä tarvikkeita pakkasesta löytyy. Säästöäkin tulee, kun ostaa useamman päivän ruokatarvikkeet kerralla. Lapsillakaan ei ole montaa vaihtoehtoa ruoasta, kun on sovittu, että syödään mitä ollaan sovittu. (Yhdessä yleensä suunnitellaan ruokalistat!) Sellaisina päivinä, kun on neuvoloita, kerhoja tai muita menoja, saatetaan meilläkin syödä puolivalmisteita (jos ei ole pakasteesta otettu jotain jota on tehty isompi satsi), mutta yleensä laitetaan kotiruokaa ja olen pyrkinyt että se on tasapainoista. Salaattia, raasteita tai kasviksia jossain muodossa on aina lautasella. Meillä perjantai-ilta on herkkuilta, ja silloin ruoaksi on usein pizzaa tai tortilloja tai nakkeja&ranskalaisia tms. Ja lauantaisin on karkkipäivä, jolloin välipalallakin voi olla jotain keksiä, leivonnaista tai jäätelöä.
oon kans ihan samanlainen ; ) meilläkin lukee usein ruokalista jääkaapin ovessa ja listalta löytyy seuraavanlaisia ruokia Bataatti-kookoskeitto, joka on maustettu limellä, valkosipulilla ja chilillä, Hanna Partasen linssikeitto, kalaa, broileria, kasvislisäkkeitä ja salaatteja... välillä myös jauhelihakastiketta ja pastaa tai muuta punaista lihaa. Herkkujakin meillä syödään, useimmiten leivotaan itse, mutta en mä niitä siihen listaan kirjaa.
Mutta se inhottaa, jos syöttää lapsilleen pelkästään eineksiä tai muuten epäterveellistä ruokaa. Hienoahan se on että tekee itse ja monipuolista.
Meillä syödään sentään kunnon ruokia, kuten kananuggetteja, hampurilaisia, pizzaa, makaronilaatikkoa, pyttipannua tms.
Aamupalaksi on suklaamuroja tai sokerihuurrettuja, niitä lapset rakastaa.
Iltapalaa en useinkaan jaksa enää laittaa, joten se kuitataan myös muroilla tai jos lapset on syöneet paljon karkkeja ja sipsejä, niin iltapalaa ei tarvitse ollenkaan.
Välipalaksi on keksejä, vaaleaa voileipää, jogurttia tms.
En ymmärrä miksi lapsia kiusataa jollain kasvishöystöillä, hyi hel...
Perusateriat ovat meillä aina terveellisiä ja enimmäkseen itse tehtyjä, vaikka käynkin töissä. Lisäksi syödään herkkuja, jotka eivät näy ruokalistalta.
Vastahan oli tehty tutkimus että päiväkodissa lapset syövät terveellisemmin kuin kotona.
Tyyppi antaa lapsilleen kerran viikossa yhden Elovena-keksin. Siis Elovena, sehän on käytännössä sama kun vitamiinivalmisteita söisi. Suklaakeksistä sen maailma menis sekasin.
Ap
saahan senkin tehtyä kermalla, voilla ja vaalee makaroni niin eipä se järin super terveellistä ole paitsi mielelle ;-)