Vaari kadotti lapsen vartiksi
Isäni 65 v halusi viedä ulos poikani 3 v., kun hoidin nuhaista vauvaa kotona. Isäni ei ole oikein ollut poikani vahtina, koska olen alusta asti huomannut, että tässä ei nyt temperamentit ja elämäntyylit kohtaa. Suostuin kuitenkin, koska ajattelin, että poika tarvitsee ulkoilua ja vaari yhteistä aikaa lapsen kanssa.
Kolmen vartin päästä vaari kiikuttaa hiljaisena lapsen takaisin kotiin. Olivat menneet vaarin pihaan puuhailemaan ja heille oli tullut siinä sanaharkkaa jostain hiekotuksista. Kolmivuotiaani oli yhtäkkiä hävinnyt pihasta ja vaari etsiskellyt jo hädissään. Vartin päästä poika oli löytynyt kuusen alta siitä omasta pihasta. Ei siis ollut mennyt kauas. Vaari tosin oli jo ehtinyt juoksennella teillä ja naapureilta kyselemässä, olivatko nähneet poikaa.
Kun poika oli löytynyt, vaari toi sen kotiin, eikä sanonut minulle sanaakaan. Ruokapöydässä poika alkoi itse kertoilla tarinaa ja samassa puhelin soi, ja vaari soitti itse ja kertoi, mitä oli tapahtunut. Olin puulla päähän lyöty. Luottamus vaarin lapsenhoitotaitoihin meni kerralla. Onko kenellekään käynyt jotain vastaavaa? Kuinka ikinä annan lapseni hoitoon vaarille enää? Jos luottaa lapsensa jollekulle hoitoon, olettaa, että sen perään katsotaan ulkona joka ikinen sekunti.
Kommentit (20)
se ehtii kyllä kadota alle sekunnissa...
Aika kiero kolmevuotiaaks tuo sun poikas
Tottakai ymmärrän sen että lapsen perään pitää vahtia mutta joskus sattuu tuommoisia. Saattais sattua vaikka ap.lle ihan itselleen.
Siihen aikaan kun vaari hoiti omiaan ei todellakaan vahdittu joka sekunti. Keskustelkaa, että hänelle on selvä, kuinka lasta tulee vahtia.
Eikä minulla ollut eikä ole mitään huonoa äitiä.
Poika voi kadota tosiaan kuusen alle sekunnissa. Kai se vaarikin kuitenkin ihminen on. Ja selkeästi toimi heti, eli lähti etsimään lasta välittömästi ja oli huolissaan. Ei istunut odottelemaan, että milloinkas poika viitsisi tulla takaisin.
vielä kaupungilla... hyihyihyi minua
Kyllä mun mielestä sen, ketä hoitaa toisen lasta, pitää pystyä takaamaan, ettei se häviä! Oma lapsi saakin hävitä, siinähän syytät vain itteesi. Mutta että toisen lapsi! Mulla on joskus puistossa tai pihassa naaurin tai kaverin lapsi perään katsottavana hetken, niin kyllä haukkana katson just sen lapsen perään. En ikinä antais itelleni anteeksi, jos lapselle tapoahtuis jotain. Vartissa ehtii tapahtua mitä vaan. Entä jos tääkin lapsi olisi jäänyt auton alle? Kaikki täällä haukkuis, että pappa hoiti ja lapsi jäi autonh alle! Teillä on täällä joku ihme käänteispsykologia aina menossa. Jos joku kauhistelee, te puolustelette ja jos joku puolustelee, te kauhistelette.
Kyllä mun mielestä sen, ketä hoitaa toisen lasta, pitää pystyä takaamaan, ettei se häviä!
Ja edelleen olen veljeni lasten kanssa. Kerroin myös tapahtumasta.
Lapset kykenevät olemaan todella nopeita.
Lähti vähän vanhemman vanhemman serkkunsa kanssa lipettiin, kun vaari touhusi jotain muuta. Onneksi ei käynyt mitään. Pappaa puhutteli sekä anoppi, serkun äiti että mieheni, ja ymmärsi kyllä, ettei tuon ikäisiä lapsia voi jättää hetkeksikään ulos vahtimatta.
Kyllä mä luotan apen hyvään tahtoon, mutta en ehkä hänen jaksamiseensa touhukkaiden pikkulasten kanssa.
kyllä multakin on lapsi hävinnyt aika samalla tavoin.. oltiin kotona SISÄLLÄ, eikä kukaan varmaan vahdi koko ajan lasta kun ollaan sisällä.. lapsi veti herneet nenään jostain ja meni säkkituolin alle... etsittiin ja etsittiin, siitähän ei muodosta huomaa, että siellä on joku, lopulta etittiin pihalta.. ihan kauhea pakokauhu... kunnes penska kömpi säkin alta.... vähän samantapainen tilannehan tuossa on ollut lapsi on vaan livahtanut puun alle, eipä siinä ole paljoa tarvinnut päätä kääntää. mun mielestä voisit nyt vaan vaarin kanssa jutella. lapselle kuitenkin parempi kun on hyvät suhteet vaariin.. ja luultavasti ne paremmat oisikin jos olisit reippaammin antanut ja patistanut heitä yhdessäoloon.
Jos hoidat toisen lasta, sinun tulee käyttää 100 prosenttia huomiokyvystäsi sen lapsen hoitoon. Varsinkin jos kyseessä joku tälläinen harvinainen tapaus, että vaari katsoo lapsenlapsen perään. Vaari juttelee ja keskittyy siihen lapseen eikä hiekotukseensa? Jos päiväkodissa käy noin, se pääsee lehtiin, vaikka siellä lapsia on kymmenen/hoitaja. Jos yksi vaari hukkaa yhden lapsen, ok?
Luota ap siihen, että vaari on tapahtuneesta monin verroin järkyttyneempi.
Kyllä kolmivuotias voi livahtaa näkösältä nopeammin kuin salama. Vaari on vaikkapa kääntynyt panemaan lapiota telineeseen (jos on hiekottanut tai mitä nyt tekikin) - ja vips - mukelo on poissa. Ensi kerralla vaari on takuulla paljon varovaisempi vielä.
Ja opeta nyt mahdollisimman nopeasti sille kolmivuotiaallesi, että tuollaisia katoamistemppuja ei tehdä. Ei, vaikka harmittaisikin vaarin puheet. Onhan se vaikea kolmivuotiaalle moisia opettaa, mutta mitä pikemmin saat opin perille, sen parempi (on seuraavana vahtijana sitten kuka tahansa).
antaa lastaan kenellekkään hoitoon. Ikävää,ettei vaari voinut lasta tullessaan kertoa tapahtumasta,se mua vaivaisi enemmän. Itselläni on juuri tuollainen 3v poika joka on niin nopea,hyvä kun itse pysyn perässä,jos hän katoisi hoidosta niin en yhtään ihmettelisi,toki olisin asiasta järkyttynyt.
Ennenvanhaan ei tosiaan lapsia katsottu herkeämättä,niinkuin nykyään,toki on liikennettä ja muuta vaarallista enemmän.
- ammattihoitajat
- aidattu piha (ulos ei pääse nopeasti liukkainkaan kehvatsu)
Jos hoidat toisen lasta, sinun tulee käyttää 100 prosenttia huomiokyvystäsi sen lapsen hoitoon. Varsinkin jos kyseessä joku tälläinen harvinainen tapaus, että vaari katsoo lapsenlapsen perään. Vaari juttelee ja keskittyy siihen lapseen eikä hiekotukseensa? Jos päiväkodissa käy noin, se pääsee lehtiin, vaikka siellä lapsia on kymmenen/hoitaja. Jos yksi vaari hukkaa yhden lapsen, ok?
Okei, ap:n esimerkki on vähän kummallinen, että vaari riitelee kolmevuotiaan kanssa (!), mutta en mä ainakaan näe lapsen isovanhempia jonain orjatyövoimana, vaan perheen jäseninä, jotka saavat ja joiden tuleekin olla rennosti yhdessä. Tottakai pienen lapsen perään pitää katsoa koko ajan, mutta "100 % huomiokyvystä" on aika kova vaatimus... En taida uskaltaa enää vahtia kenenkään lapsia, ikinä. :)
saatan hiekoittaa pihaa tai tehdä vaikka puutarhatöitä vaikka lapset siinä pihalla touhuisivatkin.
Epäilen, että joka ikisellä vanhemmalla on lapsi jossain vaiheessa vähän hukassa. Omani kadotin raskausmahani alle ja kompuroin vielä hädissäni päältä, kun lähdin kiireenvilkkaa etsimään ;D
Teet kyllä karhunpalveluksen sekä vaarille että lapselle, jos luottamuksesi tuosta menetät.
Elämässä ei aina voi itse olla vahtimassa. Tulee se ensimmäinen kerhopäivä, tarhapäivä, koulupäivä, jolloin joku muu on vastuussa lapsestasi ja vahinkoja sattuu. Ihmiset on vain ihmisiä, sinäkin. Säikähtää saa, mutta asiat pitää osata asettaa oikeisiin mittasuhteisiin.
että tulee ekat koulupäivät ym, jolloin joku muu vastuussa lapsesta. Kauhea hetki! Miten te muut ootte voineet irrottaa lapsestanne ja luottaa sen jonkun käsiin? Kääk! Mä en kestä edes ajatuksena, vielä. Lapsi tosin vasta 1 -vuotias.
oli vielä iso leikkipuisto, kyllä pisti vihaksi.