kelalta tukea, alle 3v jää kotiin ja vauva tulossa
meille siis tulossa lasketun ajan mukaan huhtikuun alussa vauva ja meidän 2,5v jää maaliskuun alusta kotiin, kun jään äippälomalle. onko mahdollista hakea tästä vaille kolme vuotiaasta jotain kodinhoidon tulea tms.? kysyn kyllä kelaltakin mutta jos joku tietäisi täälläkin. niin ja mistä alkaen sitä voisi hakea? äitiyslomasta vai vauvan syntymästä?
kiitos jo vastauksista jos joku viisaampi ja kokeneempi tietää.
Kommentit (7)
Kelan sivuilta:
Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.
Jos saat ns minimipvrahaa niin mahikset on saada kotihoidontukea. Jos saat äippärahaa palkan mukaan et saa mitään. Tuo erotus on ihan onneton juttu. Eli mä en ole koskaan saanut muista muksuista kotihoidontukea, kun olen jäänyt äippälomalle. Esim nyt olen kotona 3kk vauvan kanssa ja 3 muuta muksua kanssa kotona (vanhin 4v4kk) ja pvrahat määräytyvät palkan mukaan, niin en saa yhtään kotihoidontukea.
vastauksesta...toisin sanoen tuet on onnettomat kodinhoidontuella vaikka useampi lapsikin olisi. tämä kyllä osoittaa aikatavalla ettei lapsien kotona hoitamista yhtään arvosteta. huvittavaa suorastaan että työttömänä saa enemmän rahaa kuin lapsien tekemisestä. koska olen ammatiltani hoitaja en yksin kertaisesti voi jäädä työttömäksi äippäloman jälkeen koska työtä kyllä on.
Ite saan VAIN ä-päivärahaa, nuorin kohta puolivuotias ja vanhempi 1,7 vee, joka kotona hoidossa. Kelalta vielä sanottiin mulle, ettei molempia tukia voi yhtä aikaa saada eli ä-päivärahaa ja kht:a.
Minä tulen saamaan minimiäitiysrahaa + kotihoidontuen hoitolisää, kun perheen tulot ovat kaikkinensa sen verran pienet. Mutta sitä varsinaista hoitorahaaa ei jää maksettavaksi kenellekään, vaikka minimin saisikin. Ainoa tosiaan, että jos miehen tulot eivät ole liian suuret, niin sitten jää jonkin verran tuota hoitolisää maksettavaksi. Meillä se on n. 70 euroa /kk miinus verot tietenkin.
Mä saan palkanmukaista äitiyspäivärahaa (työnantaja maksaa sitä vielä 4ekaa kk:ta) ja kotihoidontuen hoitolisän 90,21€ josta on siis jo vähennetty verot mut kai meilläkin sit on jotkut minimi tulot jos kerran näin.. Tiedä häntä,hyvin on ainakin pärjätty ja on ylimääräsiä suitakin ruokittavana vaikka kuinka :)
Voikohan olla että eri keloissa on eri menetelmät vai voiko olla mahdollista?!
Meillä on tytöt 1v 11kk ja 6kk.
Vanhemmasta sain kotihoidontukea +hoitolisää heti vanhempainvapaan jälkeen vaikka itse lähdin töihin koska mummu hoiti neitiä meillä kotona. Ja kun jäin uudelle äitiyslomalle saan esikoisesta hoitolisän. Kotihoidontukea ei makseta äitiyslomanajalta, mutta olen ymm että se jatkuu taas kun äitiyslomani loppuu ja jään kotiin tai palaan töihin ja mummu rupeaa neitejä. Silloin saan kotihoidontuen nuorimmaisesta (Hoitoraha on 314,28€ ) ja esikoisesta on alle kolmevuotias lisäksi (94,09 euroa) yli 3v-kouluikään (60,46 euroa/kk) miinus verot tietysti, ja kelahan vie väh 20% veroa pois tuista.
Kelan sivuilta:
Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.
Toivottavasti selvensi edes vähän :)