Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tietääkö joku mitä seuraa? Raskaana rv 24 ja alapaine korkealla...

Vierailija
10.02.2009 |

Korkea alapaine yli 90 mitattiin sekä viime viikolla neuvolassa, että tällä viikolla lääkärillä. Nyt on vielä yksi mittaus, loppuviikosta aamuaika, että selviää miten paljon johtuu työstressistä (jota on kyllä enemmän kun laki sallii). Lisäksi tuli lähete sairaalaan.

Mutta mitä siis käytännössä rakasuden kannalta tuo korkea alapaine tarkoittaa? Mitä haittaa siitä on jos pysyy korkealla? Miten helposti aloitetaan lääkitsemään?

Entä jos aamulla mitatessa alapaine on normaali? Laitetaanko mut sitten stressilomalle vai miten toimitaan?

Osaako kukaan sanoa mitään?

Koitin lääkäriltä kyllä kysellä kaikenlaista, mutta mitään en saanut irti.

Neuvolaterveydenhoitajan tapasin lääkärin jälkeen ja olin ymmärtävinäni, että mikäli paine olisi alempana kun aamulla mitataan pitäisi jäädä kotiin huilimaan, mutta mun kohdalla käytännössä tarkoittaa sitä, että jos/kun palaan töihin paineet nousee saman tien tappiinsa... Vaikea kuitenkaan uskoa, että ihan vielä tarttis tuollaisen asian takia töistä pois jäädä.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun aloitettiin lääkitys. Ei neuvolasta anneta, vaan äippäpolille laittavat ja lääkäri sitten katsoo tilanteen. Mulla oli paineet 168/104, kun lääkitys aloitettiin. Kaksi tablettia päivässä. Nyt on laskenut muutamassa päivässä ja nyt arvot on 138/89. Vielä kyllä tuosta pitäisi laskea.

Syön koko loppuraskauden ajan verenpainelääkkeitä, eli ihan pari viikkoa vielä. Eli sinun tapauksessasi tie on: neuvolasta lähete äitipolille, äitipolilla lääkäri joko antaa tai ei anna lääkitystä. Voi myös ottaa sinut sisään osastolle tarkkailuun pariksi päiväksi.

Sairauslomaa varmaan myös määrää, jos kerran olet vielä töissä.

Vierailija
2/3 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaus oli vasta aivan alullaan. Alapaine oli koholla. Lääkäri sanoi että antaa todistuksen työnantajalle, en saa mennä töihin enää raskausaikana. Ikää 37v ja riskisynnytäjä. Lääkäri kertoi jo etukäteen että joutuisin olemaan vuoroon sairaalassa, vuoroon kotona leväten. Mitään en saanut oikeastaan tehdä, ei lääkitystä jos lepo auttaa. Makasin sängysä, ison perheen äiti, mutta maksin mieluimmin kotona kuin sairaalasssa. ja siksi noudatin ohjetta että verenpaine ei nousisi.

Kävin joka toinen päivä arkisin neuvolassa, kaksi kertaa kuussa polila ja aina pelko joutua osatolle.

Seuraava raskaus alkoi kahden vuoden kuluttua jolloin heti kun tiesin, jouduin lepoon. Olin työssä n, vuoden ennen tätä raskautta. Kuudennella kuullla piti alkaa lääkkeet, Albetolia, muuten ei pysynyt kurissa. Lääkkeidenkin kanssa makasin taas, mottoni oli - 1 tunti ylhäällä ja jotain tein, 2 tuntia sittn perään sängyssä...

Istukan toiminta voi olla huono korkeassa paineessa, happi ja ravinto ei ehkä kulkeudu. Katso kirjoituksia haulla, jos saisit sieltä muidenkin juttuja. Kokeilin äsken haussa - raskauden korkea verenpaine. Tuli monta sivua kirjoituksia. Onnea eteenpäin, muista levätä, lue vaikka sängysä. Ylhäällä olo minulla nosti paineen.

Mieluimmin kotona eikö vain, - lepäämällä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mulla oli sairaalassa ollessa aamulla ja illalla vatsan ymprillä se nauha, ja anturit, joilla tarkkaillaan vauvan sydänääniä, liikkeitä ja mahdollisia supistuksia. Kaksi kertaa päivässä otettiin vauvan sydänäänet puoli tuntia kerrallaan ja kaikki oli kunnossa.

Liittyen juuri tähän korkeaan verenpaineeseen. Itsellä oli myös valkuaista virtsassa, eli raskausmyrkytysepäily lisäksi. Mutta onneksi oli aiheeton.

2