Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kurin pitoa lapseni päiväkodissa. Mitä mieltä olette?

Vierailija
10.02.2009 |

Menin hakemaan poikaani päiväkodista. Eteisessä minua odotti seuraavanlainen näky:

Etuovi oli suljettu ja kaksi poikaa oli jätetty eteiseen. Toinen, isompi, vanhempi oli ihan hiljaa ja istui lattialla ja oli riisuutumassa. Toinen nuorempi (4v.?) seisoi suljetun oven takana ja itki hysteerisesti. Yritin jutella itkevälle pojalle mutta tämä ei vastannut mitään. Katsoi vain ovea ja huusi.

Minä sitten aukaisin oven ja huikkasin josko mun poikani olisi siellä. Vähän ajan päästä tarhatäti toi poikani ja sanoi hei heit.

Kävin pukemaan vaatteita lapselleni ja tähän asti olin luullut että nuo pojat olivat vain unohtuneet eteiseen.

Mutta ei. Tarhatäti vain katsoi vihaisesti sitä itkevää poikaa ja läimäytti käsiään sen naaman edessä. Huutaen: Lopeta tuo itkeminen!

Sitten täti vain kääntyi ja läimäytti oven uudestaan kiinni sen itkevän pojan nenän edestä.

Mä en tiennyt mitä mun olis pitänyt tehdä. Silitin vain sen pojan päätä ja yritin jutella jotakin. Lähdin sitten lapseni kanssa pois ja se poika jäi sinne eteiseen itkemään.

Mä olin ihan ihmeissäni. Onko tollanen kurinpitotapa ihan yleistä vai? Olenko siis herkkänahkainen vai olisiko minun pitänyt käydä puhumassa jollekin työntekijälle?

MÄ vaan ajattelen, että ei kait kukaan nykypäivänä jätä lapsia yksin itkemään suljettujen ovien taakse vaikka olisivat mitä tyhmää menneet teemään???

Ainakaan päiväkodissa?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli, että kerrot tapahtuneen ja sanot, että pahoitit siitä mielesi ja asia jäi sinua vaivaamaan. Ja nyt sinusta tuntuu, että pystytkö luottamaan kyseiseen päiväkotiin oman lapsesi hoitoon eli että harkitset pk:n vaihtoa. Ja tosiaan kyseisen lapsen vanhempien olisi hyvä tietää tapahtuneesta. VOivathan hekin kertoa asian itse johtajalle ja sinä olet sitten tarvittaessa todistamassa tapahtuneen.

Entäs jos lapsi vaikka olisin häiriökättäytyjä niin siitä huolimatta hän on pieni 4 vuotias lapsi ja kyllä ammattikasvattajalla täytyy olla muut keinot hoitaa tilanne. Jos lapsella on esim. huonot kotiolot, ongelmia perheessä ja oirehtii niitä sitten päiväkodissakin niin ei siihen taatusti auta se, että pk:ssakin säikytellään ja käytetään kyseenalaisia kurinpitokeinoja.

Hoitajat tekevät työtään johon heidät on koulutettu ja josta heille maksetaan palkka kyllä silloin myös saadaan vaatia, että osaavat hillitä omaa käyttäymistään ja hermojaan. Esimerkkinä vaikka, että ei kaupankassakaan saa hankalaalle asiakkaalle käyttäytyä noin, kun ap:n kuvaili. Miksi sitten päiväkodinhoitaja saisi pelotella ja räyhätä pienille lapsille. Kyllä aika ammattitaidottomalta hoitajalta kuulostaa.

t. se päiväkodin täti

Vierailija
22/33 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähetä lapsiaan kotona kiukuttelevia lapsia huoneeseensa huutamaan kunnes ovat rauhoittuneet ??? :-)

Onneksi sentään silitit päähän - söpöä .-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarhatäti vain katsoi vihaisesti sitä itkevää poikaa ja läimäytti käsiään sen naaman edessä. Huutaen: Lopeta tuo itkeminen!

Sitten täti vain kääntyi ja läimäytti oven uudestaan kiinni sen itkevän pojan nenän edestä.

Ei se, että lapsi oli laitettu eteiseen jäähylle/rauhoittumaan. Ei kuulosta kovin kypsän ja aikuisen ihmisen toiminnalta, jos tarkoitus on ollut tosiaan saada lapsi rauhoittumaan ja lopettamaan itkunsa

Vierailija
24/33 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kasvatuksen ammattilainen- tai ainakin pitäisi olla. Lapsen luottamus hoitajaan on muutenkin normaalisti heikompi, lapsella pitää olla turvallinen olo päivähoidossa, myös vaikka olisikin toiminut väärin. Ammattilaisen tulee käsitellä ristiriitatilanteet ammattimaisesti, ei äkkipikaistuksissaan. Päivähoidon tarkoitus on tukea lasta kehityksessä, kuvailun kaltainen toiminta sen sijaan vaikuttaa negatiivisesti.

Vierailija
25/33 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pitää lapsien puolta jos me vanhemmat emme? Ja seuraavaksi vuorossa voi olla sinun lapsesi.

Ja kaikenmaailman natkutuskirjoitukset tässä ketjussa voit sivuuttaa, sillä tosiasia on, että ammattilaisella täytyy olla muut keinot kuin käsien paukuttelu lapsen kasvijen edessä ja huutaminen. Hakeutuu sitten vaan muihin tehtäviin jos ei kyvyt lasten hoitoon riitä.

Vierailija
26/33 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain ammattitaidoton toimii noin. Ei muuta "osaa"!

Ei se tarkoita että lapset olisivat ilman sääntöjä, tai saisivat tehdä mitä vaan. Mutta ei tuollaista tilannetta ratkaista sillä että lapsi hysteerisenä teljetään oven taakse. Sen verran auktoriteettiä pitää pk hoitajalla olla, että napakka keskustelu riittää, ja jokin sopiva tehtävä pojalle jos tarpeen. esim. on sotkenut paikkoja-> joutuu siivoamaan. On lyönyt toista-> pyydetään anteeksi jne.

Ap, laita vaikka pk johtajalle sähköpostia, ellet muuten saa sanottua. Kerro tilanne kuten tännekin kerroit, ja kerrot että asia on jäänyt vaivaamaan ja luottamuspula iski.

Ei vanhemman pitäisi joutua miettimään, onko oma lapsi jonkun tyrannin käsissä kaiket päivät sentään..

Vierailija
27/33 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni päiväkodissa oli jokin aika sitten hoitaja, joka ei alalle sopinut. Huomasin kyllä lapsestamme, että hän ei tästä kyseisestä tädistä pitänyt, ihan kuin olisi pelännyt. Ja varmaan pelkäsikin.

Aamuisin meni muuten iloisena tervehtimään ja leikkimään, mutta jos tämä kyseinen ihminen oli paikalla, lapsi jäi vain lymyilemään mun helmoihin :(

En usko että välttämättä meidän lasta kohtaan suoraan oli ollut epäasiallinen, mutta ikävä kyllä kuulin "sisäpiiritietoa" luotettavalta taholta että tämä ihminen ei muun henkilökunnankaan mielestä ollut sopiva tyhönsä. Oli ollut juuri kovin äkkipikainen, ja kovakourainenkin. Esim. riuhtonut pelleilevän lapsen pois ruokapöydästä niin että tuolit olivat lennelleet ym. Tämä nyt vaan yksi esimerkki, mutta ei ole ammattilaisen touhuja.

Tämän hoitajan työsopimusta ei onneksi sitten jatkettu, paljolti saman ryhmän henkilökunnan toiveesta..eli pk johtajalle kerrottiin asiasta ja sanottiin oma mielipide.

Eli oman lapsen käytöksestä huomaa aika usein jos kaikki ei ole kohdallaan..Nykyisin lapsemme tulee hyvin toimeen ja on läheinenkin usean hoitajan kanssa. Käyttäytyy ihan eri tavalla kuin tämän huonon hoitajan seurassa..

Vierailija
28/33 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hysteerisesti itkevältä näyttävä lapsi saattaa olla oikeasti jotain aivan muuta. Meidän lapsemme yrittää tuollaisella "hysteerisellä itkemisellä" saada tahtonsa läpi asiassa kuin asiassa. Ulkopuolinen menisi heti lankaan, mutta me, jotka tunnemme lapsen kunnolla, tiedämme, että oikeasti kyse on aivan muusta. Jos lapsemme tahtoisi, hän voisi lopettaa huutamisen sekunnissa, eikä edes nikottelisi enää... Ja lopulta hän lopettaakin, kun toteaa, ettei homma mene läpi.

Vierailija
29/33 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä syystä poika itki tai mitä oli tehnyt, ja itkikö "tosissaan" vai ei. Mutta ei ammattilainen kuitenkaan tee noin, läpsyttele käsiään yhteen ja huuda ym.. (joo kotona saattaa käydä näin joskus,ikävä kyllä, mutta päiväkoti on ihan eri asia!!)

Vierailija
30/33 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-harjoittelija-

Vierailija
31/33 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kanssa yksi poika joka huusi koko ajan ainakin viime heinäkuun ajan. Joka aamu se oli tuulikaapissa huutamassa (ei kylläkään ovien takana vaan olisi päässyt kyllä sisällekin) ja monesti iltapäivälläkin se vielä huusi jossain takavasemmalla. Hoitaja oli ihan pulassa sen kanssa, ja niinpä olisi ollut kuka hyvänsä. Aamulla siellä oli yksi hoitaja ennen yhdeksää paikalla ja niille muille lapsille piti aamupalat laitella yms. ja yksi vaan huutaa. Kamala tilanne. Mitä siinä pitäisi tehdä? En minäkään käsien läiskyttelystä pidä, mutta jospa se on joskus herättänyt lapsen tilastaan?

Vierailija
32/33 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ei se pk nyt ihan niin eri asia ole kuin koti. Joskus voi palaa hermo äidiltä, samoin työntekijältä (muuallakin kuin päiväkodissa). Miksei näin voisi ikinä käydä päiväkodissa?

Etenkin kuin ottaa huomioon nykyajan yleistyneemmät käytösongelmat, rajattomat kodit jne. Joskus tuntuu että pk-hlökunnan oletetaan olevat jotakin lehmänhermoisia ihmeihmisiä, joiden kasvatuskeinot (ja päähän taputukset!)tehoaa jokaiseen lapseen hetkessä...

Ap! Voit toki ottaa yhteyttä pk-johtajaan, mutta oikeastihan et tiedä, miksi tai miten kyseiseen tilanteeseen oli jouduttu...

Omaani olin hakemassa pk:sta, jossa eräs lapsi huusi hysteerisesti nurkassa, ja kiljui, että anna mun olla rauhassa...". Lto istui vähän matkan päässä ja kuulin hänen kertovan lastenhoitajalle, että raivokohtaus oli alkanut, kun lto ei ollut laskenut lasta ulos ilman ulkovaatteita. Eli tilanteesta tuli ihan ymmärrettävä, kuntiesin mitä oli tapahtunut. Muuten olisin voinut kubitetta, että lto esim. olisi lyönyt lasta, joka sen jälkeen halusi olla rauhassa.

Vierailija
33/33 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin ammattikasvattajan ja äidin roolit eivät ole verrannolliset.

LTO/lastenhoitajalla ei ole samanlaista tunnesidettä lapseen kuin äidillä, joten hänen pitäisi ammattitaitonsa turvin osata etäännyttää itsensä tilanteesta siten että pystyy hoitamaan sen menettämättä hermojaan.

Eivätkä lapset edes käyttäydy samalla tavoin päiväkodissa kuin kotonaan, äidille ne herkullisimmat raivarit säästetään.

En minäkään voi töissä räyhätä vaikka kuinka ottaisi pattiin. Odotan ammatillisuutta myös päiväkodin työntekijöiltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi