Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1- vai 2-kerroksinen talo, mitä huonoja/hyviä puolia olette huomanneet?

Vierailija
09.02.2009 |

Tontti on nyt ostettu ja taloa pitäisi ruveta suunnittelemaan mutta tuntuu jotenkin vaikealta päätää olisiko 1- vai 2-tasoinen talo parempi. Lapset meillä 2 ja 4 v. Ois kiva jos joku jaksaisi kertoa kokemuksistaan!

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen asunut kahdessa kerroksessa joitain vuosia lapsena ja aikuisena ja muistan kyllä montakin läheltä piti-tilannetta. Suuremmalla todennäköisyydellä jos horjahdat, loukkaat itsesi pahemmin portaissa kuin tasaisella.

Vierailija
22/41 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkotini on kaksikerroksinen rinnetalo. Alakerrassa oli sauna, pesuhuone, takkahuone ja pari makkaria, yläkerrassa kolme makkaria, keittiö ja olohuone. Portaiden yläpäässä oli kunnon portti kun minä ja sisarukset olimme pieniä, mutta itse olen silti taaperona tippunu portaat alas. Portti on laitettu uudelleen portaiden yläpäähän ettei lapsenlapset tipu mummolassa ollessaan, itse en kuitenkaan päästä lastani portin lähellä vahtimatta.

Eräällä tutulla kaksikerroksinen asunto, jossa keittiö, olohuone ja vessa ovat alakerrassa, ylhäällä on makkarit, pesuhuone ja sauna. Ihan ok sinäänsä... Mutta mitäs sitten jos perheeseen tulee vauva. Jos vauva söisi korviketta olisi varmaan aika tympeää lähteä aina alas keittiöön sitä lämmittämään. Tietenkin kannattaisi laittaa mikro yläkertaan, jos se vain olisi mahdollista.

Itse asun perheeni kanssa yksikerroksisessa omakotitalossa ja olen erittäin onnellinen. Meillä on erittäin vilkas taapero ja hänen kanssaan portaita saisi pelätä. On myös huolettomampaa esim. tehdä ruokaa kun näkee koko ajan missä lapsi menee, eikä tarvi miettiä mitään portaita. Tämä sopii meille.

Yksi vaihtoehto on myös se että jätätte huonevaran ylös. Siis nyt tekisitte yhdenkerroksen valmiiksi ja myöhemmin jos/kun perhe kasvaa niin yläkertaan olisi mahdollisuus tehdä lisää huoneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...yksi leikkihuone on oltava keittiön/oh:n kanssa samassa kerroksessa pienehköjen muksujen kanssa. Mutta se että sitä ei joissain asunnoissa ole, ei tietty ole kaksikerroksisuuden, vaan huonon suunnittelun, vika, mistä tässä ei ollut puhe.

jos rakentasin itse kahteen tasoon niin ehdottomasti leikkihuone oleskeskelu tilojen kanssa. teinien kanssa kaksitasoa on varmasti parempi, riippuu kauanko aiotte asua jos rakennatte asutte sen pari vuotta ni silloin yhteen tasoon mutta jos on "loppuelämän" talo niin kahteen tasoon vaikka vaan parikin makkaria esim ylös..saa sit teinit oman rauhan...

Vierailija
24/41 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa tehdä paljon isompi kuin 120-130neliötä. Tuon kokoisen jos teet, saat pers'silmän kokoisen keittiön ja olkkarin. Eli vähintään 150-160neliötä kahteen tasoon. Ylös myös suihku, ei pelkkä wc ja siivouskaappi. Alaskin kannattaa miettiä joku leikkitila jos lapset pieniä. Myöhemmin voi ottaa käyttöön vierashuoneeksi.

Vierailija
25/41 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi siellä on aula, vaatehuone/lelukomero, wc ja parveke. Alakerrassa on keittiö, olohuone, khh, pesuhuone, 2 wc, sauna, 4 mh. Näin on meille hyvä. Huono olisi, jos kaikkien mh:t olisivat ylhäällä tai keittiö niin kuin joillakin.

Vierailija
26/41 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että talon suunnittelu muuten ratkaisee enemmän kuin kerrosten määrä.

Molemmissa on nimittäin paljon hyviä puolia ja on perhekohtaista mikä kenellekin parhaiten sopi, mutta kaksikerroksisessa tuo suunnittelun merkitys korostuu. Esim. nämä alla olevat pointit on hyvä muistaa, ja tässä ketjussakin ne on jo mainittu.

- Ei missään nimessä keittiötä ylikertaan

- Oleskelukerroksessa on oltava myös väh yksi huone, jos lapset pieniä, muuten olohuone täynnä leluja.

Portaissa toki voi kompastua, mutta tästä asiasta tehdään kyllä mielestäni liian suuri numero. Kodissa sattuu valitettavan paljon tapaturmia noin muutenkin ja niistä suurin osa ihan muualla kuin portaissa. Eli portaiden riskin takia en missään nimessä tekisi mitään päätöksiä. Järki pitää pitää portaissa liikkuessa päässä ja tuo edellä mainittu Kauppisen esimerkki oli tästä varoittava esimerkki. Ei kovin fiksua lähteä kävelemään portaissa, jos on syli täynnä lakanoita eikä pidä kaiteesta kiinni!!!

Vierailija
27/41 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä nyt on näitä ikuisuuskysymyksiä. Toisen mielestä 200 neliöinen mökki niin pieni, ettei siellä mahdu pieraisemaan, ja toisen mielestä se on hulppean kokoinen.

Sellainen 2+2 normiperhe kyllä ymmärtääkseni mahtuu aika kivasti tuollaiseen 130 neliöiseen taloon, ja oh/keittiö ovat jopa perssilmää (tai kenties sinun perssilmä on iso, joten tämän voi olla ihan jees?) kookkaampia, mutta makunsa kullakin. Etenkin kun talon fiksusti suunnittelee, niin 130 neliötä on vallan mainio koko- ei liian iso, ei liian pieni. Toki silloin jää se privaattileffateatteri tekemättä, mutta noin muuten mahtuu ihan hyvin.

kannattaa tehdä paljon isompi kuin 120-130neliötä. Tuon kokoisen jos teet, saat pers'silmän kokoisen keittiön ja olkkarin. Eli vähintään 150-160neliötä kahteen tasoon. Ylös myös suihku, ei pelkkä wc ja siivouskaappi. Alaskin kannattaa miettiä joku leikkitila jos lapset pieniä. Myöhemmin voi ottaa käyttöön vierashuoneeksi.

Vierailija
28/41 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta niissä vakavimmissa tapauksissa jossa esim. halvaantuu, taitaa olla useinmiten portaat mukana. Toki voi kaatua ja lyödä päänsä pöydänkulmaan mutta rappusissa se yksi isku ei riitä vaan usein sieltä tulee alas asti.

Vierailija
29/41 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen ikäni asunut 2- tai 3-kerroksisessa kodissa, enkä ole koskaan pudonnut portaista. Tai lapsenikaan. Niissä kun oppii kulkemaan.

Vierailija
30/41 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen kotimme on 2-kerroksinen, samoin rakenteilla oleva uusi talomme. En missään nimessä haluaisi 1-tasoiseen muuttaa.

Minusta on ihanaa, että on useampi kerros ja samalla useampi eri maailma kotona. Alakerrassa yleiset tilat, kuten olohuone ja keittiö. Ylhäällä taas makuuhuoneet sekä yhteinen oleskelutila (ns arkiolohuone). Lasten lelut ja tavarat pysyvät hallitummin yhdessä paikassa, kun on kaksi tasoa. En halua, että olohuoneemme on mikään leikki- ja askartelupaikka, vaan se pitää olla sellainen, joka on aina siisti vieraita varten. Kaksitasoisessa kodissa tämä onnistuu.

Vierailija
31/41 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rinnetalo? Kummassa kerroksessa on sisäänkäynti?

jossa varsinainen asunto yläkerrassa, alakerrassa takka- ja saunatilat, kodinhoitotila, työhuone ja muut aputilat.

Tämä on supertoimiva.

Vierailija
32/41 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hankkii keskuspölynimurin (joka mielestäni on ihan ehdoton, jos kerran uutta rakentaa), niin ei tarvitse imuria kuljetella edes takaisin.

Ja siitä rappusista ravaamisesta:

Olen asunut 5 vuotta 2-tasoisessa ja alkuun tosiaan tuntui, että tavarat on aina väärässä kerroksessa. Mutta ei kyllä tunnu enää silti. Ja minä otan sen rappusissa liikkumisen ihan liikuntana. Ei se minua haittaa, jos muutaman kerran pitää edes takaisin kulkea rapuissa.

Ainoa asia, mikä omassa 2-kerrroksisessa talossa häritsee on se, että makuuhuoneet, joissa vaatteita säilytetään on eri kerroksessa kuin kodinhoitohuone, jossa ne pestään. Eli meillä riisutaan vaatteet ylhäällä, jossa on kylppäri, sieltä ne kuljetetaan alas, jossa on khh ja sieltä takaisin ylös, jossa on vaatekomerot. Ihan turhaa vaatteiden siirtämistä edes takaisin, mutta tähänkin olen keksinyt omat systeemini eikä asia häiritse.

Vierailija
33/41 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tällainen asunto ja ei se nyt niin tympeää ollut, kun eihän sitä korvikeaikaa kovin montaa kuukautta kestänyt ja me opetimme vauvan juomaan huoneenlämpöistä korviketta (niin, ei sitä korviketta tarvitse välttämättä mikrossa lämmittää). En itse ainakaan suunnittelisi kotiani sen mukaan, että muutama vauvakuukausi olisi helpompi. Kyllä sitä talo rakennetaan yleensä vuosien kodiksi ja siksi ajattelisin kyllä huoneratkaisuja pidemmällä tähtäimellä kuin mitä ne ensimmäiset vauvakuukaudet...

Eräällä tutulla kaksikerroksinen asunto, jossa keittiö, olohuone ja vessa ovat alakerrassa, ylhäällä on makkarit, pesuhuone ja sauna. Ihan ok sinäänsä... Mutta mitäs sitten jos perheeseen tulee vauva. Jos vauva söisi korviketta olisi varmaan aika tympeää lähteä aina alas keittiöön sitä lämmittämään. Tietenkin kannattaisi laittaa mikro yläkertaan, jos se vain olisi mahdollista.i]

Vierailija
34/41 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakerrassa on sisäänkäynnit.

Nyt olisi tarkoitus laajentaa parveketta ja laittaa sinnekin portaat ulos.

Vierailija
35/41 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muutaman kerran olen horjahtanut tai liukastunut kunnolla mutta saanut kaiteesta kiinni. Samoin sisarukseni horjahtelivat vaikka pienestä pitäen porjaita käyttivät. Onneksi pahemmin ei käynyt. Kerran yläkerran aidan yli meinasi yksi kylässä ollut lapsi tippua. Siinä olisikin käynyt varmasti tosi huonosti.

Vierailija
36/41 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen että ottakaa turvallisuus muutenkin huomioon esim. kylpyhuoneiden lattialaatoissa ja lattioissa muutenkin. Ultrakiiltävä on myös ultravaarallinen...

Vierailija
37/41 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Tuossa puhuttiin 2 krs-talosta! 1-tasoinen 120-130 neliöinen on hyvänkokoinen kyllä, mutta jos se on 2 tasossa niin kyllä se alakerta ja yläkerta ovat pieniä!

Itse asun 1 tasoisessa reilu 120 neliöisessä talossa. Ollaan joskus rakentamassa toista. Haluan 2-tasoon, vaikka tämä 1-tasoinenkin on ollut tosi hyvä pienten lasten kanssa! Mutta ehdottomasti haluan makkarit erikseen! Yläkertaan haluan makkarit, wc/suihku, vaatehuoneita pari. Alakertaan tulisi oh, keittiö, khh, sauna ja pesutilat ja tietty se eteinen sekä yksi mh, mikä olisi leikkihuoneena sen aikaa, kun on pieniä lapsia. Sitten joskus se voisi olla meidän vanhempien makkari. Neliöitä tahtoisin olevan noin 180-190 ja mielummin täyskakskerroksinen talo, että huonekorkeus olisi sama kuin alakerrassa eikä vinoja kattoja yläkerrassa.

Vierailija
38/41 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään 1 tasoisesta. Jos teet 2 krs talon ja neliöitä on yhteensä vain n. 160 niin sehän on aivan sama kuin asuisit rivitalossa. Todella ahtaat olisivat kerrokset. Mutta jos neliöitä tulee n. 200, voisin harkita kaksi kerroksista.

Meillä on todella avaraa yksi tasoisessa 150 neliön talossa.

Vierailija
39/41 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja keväällä aloitamme laajennuksen jotta saamme lisätilaa.

Raivostuttavaa tosiaan on se että kokoajan saa rampata portaita edes takas. Yläkerrassa meillä on makuuhuoneet sekä wc ja alakerrassa muut.

Lapset olen yrittänyt saada oppimaan että kun portailla on tavaraa jokainen tarkistaa onko siinä omaan huoneeseen kuuluvaa ja ottavat mennessään mukaan. Toisen imurin hankinta ylös on vielä kesken. Lapsilla on jokaisella oman värinen pyykkikoppa johon kerään puhtaat vaatteet ja he vievät kopan huoneeseen ja laittavat vaatteet paikalleen.

Portaissa ei kukaan ole pahasti pudonnut/kaatunut. Horjahtamisia on ollut. Portti löytyy sekä alhaalta että ylhäältä.

Muuttaessamme lapset olivat nuorempia ja tuolloin toki olohuone oli aina täynnä leluja mutta niitä varten oli äitiyspakkauksen iso pahvilaatikko johon illalla kerättiin lelut.

Haaveilin aikoinani 1-kerroksisesta mutta nyt on hyvä kun makuuhuoneet ovat eri kerroksessa niin saa rauhassa alhaalla seurustella eikä lasten uni häiriinny.

Se mihin kannattaa panostaa oli sitten 1- tai 2- kerroksinen niin säilytystilat sekä kodinhoitotilat ja niiden toimivuus. Itse haaveilen saavani pyykkikuilun ylhäältä alas remontin yhteydessä.

Vierailija
40/41 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun perheeni kanssa yksikerroksisessa omakotitalossa ja olen erittäin onnellinen. Meillä on erittäin vilkas taapero ja hänen kanssaan portaita saisi pelätä. On myös huolettomampaa esim. tehdä ruokaa kun näkee koko ajan missä lapsi menee, eikä tarvi miettiä mitään portaita. Tämä sopii meille.

.

Meillä on 1-kerroksinen talo, jonka keittiöstä ei näe suoraan olkkariin. Joten ruokaa laittaessa ei näe lapsia sen paremmin, vaan pitää rampata käytävän toiseen päähän kurkkaamaan mitä ne lapset tekee.

Ja jos lapset leikkii omissa huoneissaan, niin aika monessa 1-kerroksisessa talossa ne huoneet on jo niin kaukana keittiöstä, ettei sinne hellan ääreltä näe.

Ja kuten sanottu, niin jos lapsille on leikkitilaa alhaalla, niin lapset voivat olla siinä, vaikka talo olisi 2-kerroksinen. Pienten lasten aikaan (kun äiti vielä haluaa vahtia lapsiaan ruokaa laittaessaan) portaat on portilla kiinni ja yläkerran huoneet on vain nukkumista varten. Joten lapset hyörivät siinä lähellä keittiötä ja äitiä, vaikka kerroksia on kaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän