Ei kai päiväkodissa oikeasti tarvi olla lapsilla ykkösiä yllä???
Meillä lapsi on vasta aloittelemassa päiväkotia ja miehen sisko on alkanut paasata kuinka hankalaa ja kallista lapsen pukeminen sinne on kun vaatteiden täytyy viiemisen päälle. Siis hyvää merkkiä ja suurinpiirtein uusia koska muuten henkilökunta alkaa juoruta. Elikkä päiväkotilapsen pukeminen tulee huomattavsti kalliimmaksi kuin kotihoidossa olevan.
Meillä lapsella on jo kotihoidossa ollut paljon ihan hyviä vaatteita. Ei kalliita merkkejä mutta siistejä ja kestäviä ja mitä olen etukäteen ajatellut niin en niistäkään ykkösiä laittaisi hoitoon vaan ihan sillä näkökulmalla että mukavan tuntuisi vaatteita joilla ei niin ole väliä vaikka sotkeentuisivatkin maalatessa. Ihan rönttösimmät collarit jätetään kotiin ja omaan pihaan mutta että muuten nuo tavalliset kotivaatteet kelpaisivat ihan hyvin päiväkotiin. Kylään ja kaupungille pukeudutaan sitten paremmin.
Kommentit (26)
Mukavat ja siistit "kotivaatteet" käyvät mainiosti.
en osta niitä muutenkaan. Meidän tytöllä on vaan lindexiä, H&M:ää, markettivaatetta ja hui kauhistus, isosiskon vanhoja vaatteita! Kaikki ovat ehjiä ja puhtaita, jos tädit alkaa juoruta, niin siitä vaan.
Meillä käytetään arkena ihan markettivaatteita ja h&m:ää, jopa usealla kierrätettyä ja haalistunutta. Kunhan on ehjä ja ainakin aamulla tarhaan lähtiessä puhdas.
Minusta itsestänikin on kiva pitää kotona joustavia vaatteita, siksi en puen lapsellekaan mitään farkkuja tai joustamattomia kangashousuja päiväkotiin. Eli collegehousuilla ja trikoolla mennään meillä, sanokoot mitä sanovat.
en osta niitä muutenkaan. Meidän tytöllä on vaan lindexiä, H&M:ää, markettivaatetta ja hui kauhistus, isosiskon vanhoja vaatteita! Kaikki ovat ehjiä ja puhtaita, jos tädit alkaa juoruta, niin siitä vaan.
juuri h&m:sta, lindeksilta tms, lisäksi on kirpparihankintoja ja ihan sukulaisilta ja kavereilta saatuja vaatteita. Ja ihan kivan näköisiä ja mukavan tuntuisia vaatteita ainakin omaan makuuni, en ole koskaan niitä hävennyt edes toisten merkkivaatteiden rinnalla.
Oudolta tosissaan tuntuu jos lapsislta edellytettäisiin kalliita merkkivaatteita. Pikemmin luulisi henkilökunnalle olevan ikävää jos näkee lapsella sellaisia vaatteita ja tulee tunne että niitä pitäisi varoa....
ap
Tädit sanoivat, että "mahdollisimman" huonoa päälle, sillä he askartelevat paljon, maalaavat, leipovat ja ulkoilevat, eivätkä he halua joutua varomaan lasten vaatteita tai että lapset itse oppisivat sen tekemään.
Siksi meillä mennään verkkareissa ja trikoissa, niinkuin kaikki muutkin.
Mä olen tyytynyt ihan siihen, mitä kotoa löytyy..=)
Siistiä, puhdasta tavallista vaatetta, mikä joustaa ja missä on kiva leikkiä.
hoitoon ja varavaatteiksi vielä "huonompia". Ja sitten kun vaatteita menossa pieneksi niin laitan hoitovaatteiksi.
Mutta epäkäytännöllisyyden perusteella voivat hyvinkin arvostella, eli ei mitään jäykkiä housuja päiväkotiin päälle! Ja varavaatteet ja kaikki muut tarvittavat kamppeet aina päiväkodissa mukana ja nimikoituna. Itse jouduin ostohommiin kun lapseni meni päiväkotiin, mutta siksi että meillä ei ollut tarpeeksi mukavia, joustavia housuja. Kotona vaihdoimme sammarit tai farkut trikoisiin ennen ulkoilua, mutta päiväkodissa on kätevämpää ettei tarvitse turhaan vaihdella.
Että nykyään päiväkodeissa kiinnitetään huomiota onko jollain lapsella toistuvasti liian pieniä vaatteita, rikkinäisiä, likaisia ja jne. Lapset jaotellaan sen mukaan.
Tämä sen vuoksi, että huomattaisiin ne lastensuojelu tapaukset.
Oikeasti riittää, että on puhtaat ja ehjät vaatteet ja asian mukaiset eli mm. ne juuri ne collegehousut. Sekin voi olla huono juttu, että on juhlavaatteissa joka päivä.
eiköhän pääasia ole että on sään mukaiset ulkokamppeet mukana, ettei tule liian kylmä/kuuma pihalla. mitäpä se päiväkodin tätsyille muuten kuuluu minkälaisia ja minkämerkkisiä sisävaatteita kukin lapsi käyttää.. itse puen lapseni aina puhtaisiin ja ehjiin vaatteisiin päiväkotiin, ja semmoisiin missä on kiva leikkiä ja olla ja kyllä tämä mamma turhamaisuudessaan myös yleensä katselee että väritkin sopivat yhteen ;)
merkkivaatteita ei meilä paljon näy, mutta kivoja ja käytännöllisiä vaatteita kylläkin..
ovat parhaita päiväkotiin. Ja reilusti varavaatteita, siitä voi saada huomautuksen, jos vahingon sattuessa ei ole vaihtovaatteita, mutta ei siitä, että vaatteet ovat "väärän" värisiä tai eivät ole merkkivaatteita. Nimenomaan ei kannata laittaa päiväkotiin niitä parhaimpia, koska helposti siellä sotkeentuu, kun maalataan ja askarrellaan. Ulkovaatteisiin kannattaa panostaa, jotta ovat lämpimät ja kosteutta kestävät, koska päiväkodissa ulkoillaan paljon säällä kuin säällä.
Olennaisinta todellakin on vaatteiden mukavuus ja käytännöllisyys, ja oikea koko. Mitään sellaista vaatetta en anna lasten pukean päiväkotiin, jonka pilalle meno jonkin pysyvän tahran vuoksi harmittaisi kohtuuttomasti! Meillä kaksi tyttöä pukevat vaihtelevasti college-asuja, trikoovaatteita, mekkoja, puseroita ja hameita jne. Väriyhdistelmätkin ovat toisinaan vähän niin ja näin, koaska neidit haluavat itse valita vaatteet. Mutta eikös se ole tärkeintä, että lapsi itse niissä viihtyy?
koska sotkeentumisen lisäksi päiväkotiin helposti voi hukkuakin vaatteita niin ei harmita niin paljoa. Ulkovaatteisiin ja erityisesti kenkiin panostan tosin enemmän, mutta siinäkin ratkaisevaa on laatu, ei merkki.
En muutenkaan osta lapsille merkkivaatteita, koska ne tulevat kuitenkin nopeasti pieniksi, hajoavat, sotkeentuvat, hukkuvat jne. Eikä se tarkoita, etten välittäisi ja huolehtisi lapsistani: he ovat aina siisteissä ja ehjissä vaatteissa. Tiedän kyllä vanhempia, joiden lapsilla ei muuta olekaan kuin merkkivaatteita, joten kaipa se joillekin on kovinkin tärkeää.
Eli tosi kalliisti puetut lapset ja sitten nämä ihan kulahtaneissa rentuissa kulkevat. Pisti silmään kun joku kirjoittaka laittaa vaatteet jotka jäämäs pieneksi pk-vaatteeksi !!??
Mä laitan lindexin trikoovaatteita enimmäkseen. Mutta ihan uutena jo pääsevät päikkärissälin päälle. On se ihme että lasten vaatteita pitää säästellä johonkin. Käyttöönhän ne on ostettu. Mä ostan vaan sen hintaista ettei konkurssi tule vaikka olisi jo heti esim maalissa
vaan ihan niita tavallisia vaatteita jollaisissa haluaisit itsekin lahtea kodistasi ulos. :) puhtaita, ehjia ja sopivia niiden toki pitaa olla, ihan lapsen oman mukavuudenkin kannalta. ja tietysti kaytannollisyys on valttia, eivat paivakodissa jaksa kovin monimutkaisia nappisysteemeja tms. kun niita lapsia on niin monta.
että "huonompaakin" voi laittaa päälle. Pääsääntöisesti lapsi kulkee HM:n vaatteissa; verkkarit ja paita. Tänään laitoin v-aukkoisen neuleen alle pikeepaidan (verkkarit housuina) ja täti oli sitten sanonut, että lapsihan on kuin juhliin menossa. No joo, lämmittää toki äidin mieltä, mutta ajatuksena ei kuitenkaan mikään "pukeutuminen".
Itse pidän kriteerinä, että sellaista vaatetta, joka ei saa hajota tai likaantua, en tarhaan laittaisi (puolestani kaikki kyllä saavat hajota ja likaantua), mukava pitää olla sekä helppo lapsen itsensä pukea päälle.
Jos itselläsi on "silmää" niin lapsihan näyttää edullisissakin vaatteissa tosi hyvin puetulta. Ei siihen rahaa tarvita.
lapselle hoitoon. Kunhan vain päällysvaatteet ovat asialliset eli säänmukaiset, sopivan kokoiset ja että pakkasella on riittävästi lämmintä väliin. Pääsääntöisesti olen huomannut hoitajien kommentoivat vain sitä, että joltain lapsilta näyttää puuttuvan tarpeeksi lämmin vaatetus tai sitten puuttuu sadeasu tai kosteutta hylkivät vaatteet, jolloin lapsi kylmettyy ja kastuu pihalla.
Minusta äidit, jotka kokevat tärkeäksi pukea lapsen merkkivaatteisiin vain sen vuoksi mitä muut heistä ja heidän perheistään ajattelevat, ovat kyllä itsetunnoltaan tavattoman heikkoja ja kaipaavat sairaalloisesti hyväksyntää. Muut syyt pukea merkkivaatteita ovat minusta ihan ok, jos vaikka haluaa ostaa laatua ja/tai merkkivaatteiden visuaaliset ominaisuudet miellyttävät silmää, vaikka itse en paljon rahaa (sisä)vaatteisiin laitakaan.
En ole tuo alunperin pienistä vaatteista kirjoittanut, mutta minä teen samalla tavalla sellaisten "puolijuhlavien" eli kyläilyvaatteiden kanssa. Eli siinä vaiheessa kun esim vähän parempana pidetty mekko alkaa olla jämptin kokoinen ja ostetaan uusi, niin siirrän sen vanhan päiväkotivaatteeksi. En siis pienenä kittanana. Kun sitä pitää muutaman viikon päiväkodissa, aina kun tulee pesusta, niin saa tehokkaasti pidettyä sen "loppuun".
Eli tosi kalliisti puetut lapset ja sitten nämä ihan kulahtaneissa rentuissa kulkevat. Pisti silmään kun joku kirjoittaka laittaa vaatteet jotka jäämäs pieneksi pk-vaatteeksi !!??
Mä laitan lindexin trikoovaatteita enimmäkseen. Mutta ihan uutena jo pääsevät päikkärissälin päälle. On se ihme että lasten vaatteita pitää säästellä johonkin. Käyttöönhän ne on ostettu. Mä ostan vaan sen hintaista ettei konkurssi tule vaikka olisi jo heti esim maalissa
Riittää että on puhtaat ja ehjät vaatteet, niin sisä- kuin ulkovaatteissa. Ulkovaatteisiin kannattaa panostaa enemmän koska ulkoilevat niin paljon päiväkodissa melkein säässä kuin säässä.
Siitä hoitajat vähän muistuttelevat että sopivia vaatteita on..
Meillä ei todellakaan mitään merkkivaatteita ole.