Nyt mä tajusin miks te kannatatte sitä vanhempainvapaa uudistusta.
Kun te kuvittelette että voitte olla itse pois töistä 12kk vanhempainrahalla ja mies ei olisi ollenkaan. Tuon ehdotuksen ideana on että mies jää hoitamaan lastaan kotiin, ja näin tasoitetaan työnantajien kuluja. Eli niin se vaan menee että jos mies ei pidä vapaataan niin se yksi 6kk jää sitten myös pitämättä.
Kommentit (22)
Meillä tilanne on nyt se, että minä jään äitityslomalle ja mies onkin työtön. Silti hain isäkuukautta lukuunottamatta vanhempainvapaat itselleni, koska aion täysimettää kuusi kuukautta ja siihen päälle vielä niin kauan kuin vauva niin haluaa. Silti KOKEMUKSESTA voin sanoa, että 9 kk eteenpäin tavallisen, terveen vauvan kanssa äiti voi aivan hyvin käydä töissä ja imettää, jollei työ sisällä tolkuttomasti matkustamista ja monen päivän poissaoloja kodista. Eli tuossa vaiheessa nytkin luultavasti palaan töihin ja mies jää kotiin.
Moni vastaa nyt, että mitäs jos äidillä ei ole töitä. Koko homman ideahan on tasata kustannuksia miesten ja naisten työnantajien välillä ja pitää huolta siitä, että miehillä ja naisilla olisi yhtenäisemmät mahdollisuudet työmarkkinoilla, sama palkka samasta työstä, yhtä hyvät mahdollisuudet vakinaistua jne. Eli aika monella äidillä voisi olla paremmin töitä, jos malli toteutuisi.
Sille ei mitään mahda, että työttömyys voi iskeä perheen työssäkäyvään, kun toinen vanhempainvapaalla, mutta kuten meillä, niin voi käydä nykymallissakin.
Ainakin imetyskertoja pitäis vähentää. Meillä tyttö syö tissiä klo 6, 9, 12, 14, 17. Kun työmatka on puoli tuntia, niin imetyksiä osuu työpäivälle 7.30-16.30 kolme kertaa.
Jos tyttö olisi esikoinen, niin kai isä vois raahata sitä työpaikalle imetettäväksi, mutta ei ole. Aika "kivaksi" menis päivä kahdelle isommalle, kun ravattais koko päivä viemässä vauvaa syömään. Ja pumppaamalla maito ei minulta hery, en tiedä miks kun muuten sitä riittää.