Erilaisista ehkäisytavoista kokemuksia!?
Siinäpä se asia jo olikin. Eli nyt olisi tarve päättää mitä sitä sitten haluaisi jatkossa käyttää...
Tähän mennessä olen aina käyttänyt yhdistelmäpillereitä (Mercilon) ja ne on sopinut niin hyvin, että niitä nytkin meinasin, MUTTA... lukiessani opasta jonka terkkarilta sain, huomasin, että onpas paljon muitakin vaihtoehtoja ja niistä kaipaisinkin nyt käyttökokemuksia :)
Onko joku koittanut ehkäisypiikkiä? Entäs laastarit? Mites ne minipillerit? Kierukkaa jotenki vieroksun kun tiedän paljon lapsia jotka on silti itsensä maailmaan tahtoneet :) Noi yhdistelmäpillerit oisin taas melkein ottanu, mut alkaa olemaan 30 ikävuotta jo pian täynnä ja tukosvaaraakin on joten josko niitä ei ehkä mulle enää annettaiskaa.
Kiitos jo etukäteen :)
Marlene ja poika 1vk 6pv
ps. imetys taitaa jo loppua :( joten sekään ei ole este millekään vaihtoehdolle.
Kommentit (9)
Itse käytin ennen raskautta Nuvaring -ehkäisyrengasta ja minulla se toimi loistavasti! Ja renkaan aion ottaa myös imetyksen loputtua, siihen asti pitää taistella pillereiden kanssa..
Olin aina kovin huono muistamaan pillereiden oton joten rengas toimi hyvin, koska se pitää vaihtaa 3vk välein ja sen muistutuksen voi vaikkaa laittaa kännyyn.
:)
Mulla oli ekan ja tokan raskauden välissä käytössä Evra-ehkäisylaastari ja se toimi hyvin. Mulla on ollut aina epäsäännöllinen kuukautiskierto ja pillereillä ennen raskauksia se kyllä säännöllistyi mutta niiden lopettaminen sai myös kuukautiset loppumaan, että hormoneilla piti ne sitten taas houkutella toimimaan. Laastarin lopettamisen jälkeen ei samaa ongelmaa ollut, ilmeisesti koska siinä hormonivaikutus on tasaisempi. Mulle sopi siis loistavasti. Sivuvaikutuksia ei myöskään ollut. Laastari vaihdettiin viikon välein ja kolmen viikon (ja kolmen laastarin) jälkeen viikon tauko jolloin oli kuukautiset. Laastarin paikkoja on monia, esim. alavatsa, hartia, pakara.
Kai täällä nyt on enempi ehkäisyä käyttäviä?
Rohkeasti nyt kertomaan hyvistä ja huonoista puolista omasta ehkäisystä ja/tai kokemuksista!
Mä koitin kakkosen ja kolmosen välissä tuota ehkäisyrengasta ja se ei sopinut mulle. Tosi paljon mielialanvaihteluita ja aivat järjetöntä valkovuodon määrää...
Kierukkaa vieroksun minäkin, ajatus jo puistattaa.
Pillereitä ei lääkäri määrää, kun on ollut raskausmyrkytys ja verenpainetautia suvussa.
*ehkäisysauva* eli tuo *ehkäisyimplantti* , kapseli joka laitetaan ihon alle on mulla harkinnassa. Siitä jos jollain olisi kokemusta, niin olisi mukava kuulla!
Nyt tässä visiin odotellaan että oma hormonitoiminta tasaantuu synnytyksen jälkeen. Imetyksen ajan mennään varmaan ihan kumilla.
T. Jaffa
Tuli mieleen, et ku sitä laastaria sitte vaihtelee ni jääkö siitä sitä liimaa iholle? Silleen ku ihan normaaleistaki laastareistaki? Se on kyl tylsää jos siitä sellane jää aina joka paikkaa...
Eikö kellää ole ollu sellasta kapselia? Mun mielestä luin, et sitä ei suositella moneksi vuodeksi (vaikutusaikakin tosin on 3-5 vuotta) koska se lisää osteoporoosin riskiä... Mut ois siitä kiva kuulla ku se on nyt ehkä päällimmäisenä mielessä sen takia, ettei ois niin kova muistaminen aina :)
Kai teillä nyt jotain ehkäisyä on jollain edes käytössä?
mulla ois kokemusta pillereistä (mercilon), laastareista (evra?), minipillereistä ja hormonikierukasta.
Merciloneja söin 11 vuotta kunnes päätimme että vauva saa tulla. Esikoisen syntymän jälkeen minullakin jäi imetys lyhyeksi ja ajattelin kokeilla ehkäisylaastareita. Niitä oli kätevä käyttää. Liimasin laastarin viikoksi takapuoleen kiinni ja kolmen viikon jälkeen oli viikon paussi. Niistä jäi liimaa niin kuin jää tavallisestakin laastarista, mutta se lähti suihkussa pois. Laastarit pysyi ihan hyvin paikoillaan vaikka silloin harrastin uimista kerran kaksi viikossa.
Laastareita käytin noin 1,5 vuotta kunnes taas päätimme että pikku kakkonen saa tulla. Ja tulihan se tärppi heti. Tämän kakkosen syntymän jälkee aloitin ensin minipillereillä siihen saakka että lopetin imettämisen. Sen jälkeen siirryin taas laastareihin, mutta tällä kertaa ne eivät oikein sopineet. Monesti laastarikohtaa kutitti ihan sietämättömästi ja iho olikin punaisena jatkuvasti. Aina oli laastarin kuva takapuolessa. Taistelin kuitenkin vuoden verran laastareiden kanssa kunnes aioin siirtyä käyttämään rengasta. No se jäi kun päätimme että kolmas lapsi saa tulla. Ja taas tuli.
Hänen syntymän jälkeen käytin taas minipillereitä siihen saakka että synnytyksestä tuli puoli vuotta ja hormonikierukka voitiin asentaa. Nyt se on ollut minulla kuukauden verran eikä voi valittaa. Ainakaan vielä. Voiko olla mitään helpompaa? Ei tarvitse muistaa napsia mitään suuhun tai vaihtaa viikon välein laastaria. Jos hyvin käy minun ei tarvitse seuraavaan viiteen vuoteen miettiä ehkäisyä mitenkään. Aivan unelmaa. Mutta siis vain kuukauden kokemuksella.
Kyselin kyllä tarkkaan kavereiltani vaihtoehtoja, mutta hormonikierukka oli ylivoimaisesti suosituin. Ja pitkällä tähtäimellä edullisinkin vaihtoehto.
Kaiken tämän helppouden lisäksi toivon, että tästä erittyvä hormonimäärä on tosiaan niin pieni kuin kehutaan sillä minulta nuo kaikki muut ehkäisymuodot obvat vieneet halut. Eli tehokkaita ovat olleet =)
Meillä on ollut käytössä nk. rytmimenetelmä. Tästä ei varmaan paljon enää puhuta kun sitä pidetään epävarmana, mutta sanoisin että menetelmä on varma ellei lipsu siitä... Eräs tutkija oli tosin todennut, että menetelmä on liian yksinkertainen länsimaisille naisille :) Elikäs kuukautiskierto ja ovulaation ajankohta selville (selviää mittaamalla aamulämmöt vähintään parin kk:den ajan ja taulukoimalla), vaatii tietysti säännöllisen kierron ja jonkin verran itsensä tuntemusta. Alkukierron ajan kannattaa käyttää lisäehkäisynä kondomia, tai ainakin viikon ennen ovulaatiota (tai olla rakastelematta), ovulaation jälkeen 2-3 päivän jälkeen voi loppukierron olla käyttämättä mitään ehkäisyä.
Itse olen käyttänyt tätä menetelmää ennen 1. lasta pillereiden lopettamisen jälkeen reilut puoli vuotta (söin niitä 7 vuotta, sitten alkoi tulla liikaa sivuoireita eikä merkin vaihtaminenkaan enää auttanut, puhumattakaan halujen menettämisestä...), sitten alkoi ajatus liikkua vauvan suuntaan eikä enää oltu niin varovaisia ovulaatioaikana - ja niinpäs vaan tärppäsi. 1. ja 2. lapsen välillä tämä oli ainut ehkäisymenetelmä noin1,5 vuotta ja hyvin toimi, kakkosta tosiaan oikein yritettiin se yksi kierto... 2. ja 3. välillä sama juttu, tosin noin pari vuotta käytettiin menetelmää, sitten taas alkoi lipsua ja vauva sai alkunsa. Siis lipsumisella tarkoitan sitä, että liian lähellä ovulaatiota mennään ilman ehkäisyä jolloin tietenkään menetelmä ei enää ole varma. Tosin tällä kertaa yhden kerran kondomi rikkoontui ovulaatioaikana, mutta siitä ei raskaus lähtenyt kuitenkaan.
Niin että tälläkin kertaa luultavasti tähän päädytään, mikäli nyt ajatus vielä yhdestä lapsesta säilyy. Sen jälkeen sitten on vuorossa vähän varmempi keino elikäs jompi kumpi steriloidaan (miehelle olisi yksinkertaisempi operaatio...) Hormoneihin en haluaisi enää sekaantua koska ne eivät kovin hyvin ole sopineet kokonaisuudessaan.
entäs se käden ihon alle laitettava kapseli? Onko joku sitä käyttänyt?