HINKUYSKÄ kokemuksia??
käypähoito määritelmässä annetaan antibioottihoito. Kyseessähän on bakteeritauti. Sikäli ikävä tauti vielä että se kestää ja kestää ilman hoitoa. Minä yskin puoli vuotta ja sain tajunnanmenetyksiä, kuten ystävänikin. Sitten tajuttiin, että hinkuyskähän se tämä on. Paranimme pikkuhiljaa kuurin jälkeen. Ikävä tauti.
Kommentit (9)
"Bordetella pertussis -potilaat tulevat yleensä hoitoon kärsittyään yskästä jo pitemmän aikaa. Makrolidiantibioottilääkitys tulee aloittaa viikon kuluessa ensimmäisistä oireista, muuten siitä ei ole hyötyä "
Tuo B p-bakteeri on siis juuri se hinkuyskäbakteeri ja tosiaan,antibiootti pitäisi aloittaa viikon kuluttua ensimmäisistä oireista joten te taitaisitte olla myöhässä :)
Silti käyttäisin poikaa huomenna lääkärissä jotta voisitte ainakin sulkea muut taudit pois :)
Ainoastaan vaan yskänlääkettä ja kipulääkettä (katkenneisiin kylkiluihin) oli tarjota. Mutta käy ihmeessä lääkärissä, oli sen verran rankka tauti, että jos vaikka heillä olisi jotain tarjota pienelle :-(
Kauheinta oli se tunne, että ei saa happea ja yskitti ja oksenti yhtäaikaa ja siinä vaiheessa kun kylkiluut menivät (kolme sain murtumaan) tuli mukaan vielä kipu :-((
Bakteeri osaa väistää immuniteettisuojan, sanoo Mediuutiset
http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article193831.ece
oli myös ko. tauti, olinkohan silloin 17v. ja ei kyllä mikään nautittava kokemus. Mutta nyt kun rupesin miettimään, että hoidettiinko sitä miten niin sitä en muista. Muistan vaan, että yskitti ihan pirusti ja sattu
Minulla oli joitakin vuosia sitten ko. tauti. tosin sitä ei diagnosoitu tarpeeksi aikaisin ja sainkin yskiä yli puoli vuotta yötä päivää ennen kuin se lähti.! Jos se olisi löytynyt 2 viikon sisällä alkamisesta olisi antibiootti auttanut, mutta kukapa lähtee sairaalaan jos on pari viikkoa yskittänyt...sitähän luulee vain flunssaksi. Lapsillahan se on vielä hankalampaa kun eivät välttämättä osaa "räkiä" sitä limaa suustaan pois.
Minä yskin puoli vuotta ja sain tajunnanmenetyksiä, kuten ystävänikin. Sitten tajuttiin, että hinkuyskähän se tämä on. Paranimme pikkuhiljaa kuurin jälkeen. Ikävä tauti.
Tauti parani tuossa vaiheessa jo itsestään. Antibiootti pitää tosiaan aloittaa aikaisessa vaiheessa, jos sitä haluaa olevan apua.
Liikkeellä täällä Lapissa... LapinKansan jutussa luki et aina antibiootille,mutta lääkärikirjassa ja netin lääkäripalstalla tyrmättiin antibiootin hyöty??
Lapsi on "jo" 5½v joten ei sitä vastasyntyneen/vauvan vaaraa...
Lääkäriin??
Aloituksessasi toteat vain että sitä on liikkeellä :)
Mites se hinkurokotus, eikö sen teho sitten lapsuusiällä olekaan niin hyvä kuin olen luullut? Onko ap lapsesi rokotettu?
Ja on rokotettu ihan asianmukaisesti,rokostustenteho ja sairastamalla saavutettu immuniteetti kestää vain muutamia vuosia.
Lapissa nyt liikkeellä oleva hinkuyskä on muuntunut bakteerikannaltaan tmv...
Minun tietoni ovat:
www.sairaslapsi.com :
"Lääkitys: Hinkuyskää voidaan hoitaa antibiooteilla, mutta tulokset eivät ole kovin vakuuttavia. Yskänlääkkeillä ei ole minkäänlaista vaikutusta."
JA
www.terveyskirjasto.fi: "Rokotettujen lasten pitkittynyttä yskää hoidetaan oireenmukaisesti yskänlääkkeillä. Ongelmana on, että pitkittyneeseen hinkuyskään eivät antibiootit juurikaan auta ja taudin paranemista joudutaan odottamaan viikkojenkin ajan. Yskän syy voidaan paljastaa verikokein, ja usein tieto siitä, että kyse on ohimenevästä yskästä, helpottaa sekä yskijää että perhettä."
Pojalla on ollut oireita viikon verran,eilen alkoi "hinkumaan" ja yskinyt pari kertaa lima/limaoksennusta... kun tää ei selkeästi ole kovinkaan pahaa yskää vielä niin mietin nimenomaan tuon antibioottihoidon "turhuutta"??
ap