Mistä syistä teillä on käynnistetty synnytys? Eivät millään halua sairaalassa edes harkita...
Mulla on seuraava tilanne, rv 37, verenpaineet 153/100, kamala turvotus kropassa, nestettä tullut noin 2 kg/vko, nestettä on, ei mitään läskiä. Hyvä kun kengät mahtuu jalkaan, sormet turvoksissa yms.
Ei ole valkuaista virtsassa, eikä muutakaan häikkää, kuin verenpaine ja turvotus. Ja synnytyspelko!
Lisäksi taustalla on yksi suunniteltu sektio perätilan vuoksi, eli eka alatie olisi tulossa. Vauvan kokoarvio jo nyt on (rv36+0 arvioitiin) 51cm ja 3550g. Kysyin käynnistystä, koska verenpaineet on korkealla ja on takana sektio, enkä tiedä miten pari vuotta sitten leikelty kohtu jaksaa puristaa noin ison ulos.
Synnytyspolin ylilääkäri sanoi, että ei mielellään käynnistetä. Eli odotellaan vaikka se kaksi viikkoa jos tarvii lasketun ajan yli, eli annetaan mennä jopa viikolle 42+0, eikä sittenkään vielä käynnistetä.
Vaikka verenpaineet, vaikka turvotusta, vaikka sektio takana, vaikka iso vauva tulossa, vaikka synnytyspelko...
Mietin vaan, että mitä ihmeen syitä synnytyksen käynnistykseen oikein sitten tarvitaan jos nämä itselläni olevat syyt ovat liian heppoisia? Mistä syystä teillä on käynnistetty synnytys? Ja sellainen, jolla takana sekä luonnollisesti käynnistynyt että käynnistetty, mitä eroa niissä oikein on, onko se käynnistetty sitten niin paljon pahempi, että sitä sairaaloissa kartetaan viimeiseen saakka?
Kommentit (36)
Samat oireet olivat myös toisessa raskaudessa, ja olin 20 viikolta tehoseurannassa sekä äitipolilla että osastolla. rv 32 harkittiin sektiota, mutta koska tilanne pysyi vakaana, odotettiin 3vkoa jonka jälkeen hiljalleen käynnisteltiin. Vauva syntyi terveenä vkolla 35+4. Kyllä käynnistämiselle aina periaatteet ovat, ja vauvan tilan seuranta on yksi niistä. Jos vauvasi voi hyvin, ei kannata käynnistää. Kyse on kuitenkin vain parista viikosta.
supistukset pillereillä siitä syystä että lapsivedet olivat menneet yli vrk aikaisemmin.
on kokemus sekä käynnistetystä että luonnollisesti edenneestä synnytyksestä, ja voin sanoa että se luonnollinen oli kuin piknikillä olisin ollut verrattuna käynnistettyyn.
synnytyspelkosi huomioiden toivo ettei synnytystä tarvitse käynnistää, käynnistetyt supistukset voivat olla niin uskomattoman rajuja ettei pelkosi siitä ainakaan vähene.
Etenkään 37 vkolla. Vauva ei ole kuitenkaan vielä täysiaikainen. Rv 38 pidetään monessa sairaalassa rajana, että sinne asti mielellään odotetaan, jos ei ole eriyisen painavaa syytä käynnistää. Haittapuolia liian aikaiselle käynnitykselle on monia, esim. se ettei käynnisty välttämättä kunnolla, jos paikat ihan epäkypsät. Joudutaan ehkä turhaan sektioon.
Minulla kuopuksen synnytys käynnistettiin rv 38+3 vauvan ison painoarvion (4,4kg) takia. Käynnistystä puolsi se, että tilanne oli erittäin kypsä ja lääkäri arvioi synnytyksen käynnistyvän hyvin ja etenevän ripeästi. Näin kävi. Käynnistettiin kalvojen puhkaisulla ja ei eronnut spontaanisti käynnistyneestä esikoisen synnytyksestä juuri lainkaan, paitsi oli puolet nopeampi.
Toinen käynnistettiin, koska synnytys alkoi, mutta loppui....
mielellään antavat vauvan vielä kypsyä. Kyllä ne sitten 40+ viikoilla suhtautuvat erilailla siihen käynnistykseen. Minulta käynnistettiin 41+6, vaikka ei sinänsä mitään hälyttävää ollut, ei edes sen vertaa vaivoja kuin sinulla.
Kokoarviot eivät kerro kuin suuntaa. Enkä tiedä miksi sektioidulle kohdulle olisi raskaampaa synnyttää spontaanisti kuin käynnistyksellä.
lapsivedet oli mennyt, mutta supistukset ei oikein meinanneet alkaa. Viikkoja oli 39+4.
Käynnistetty synnytys oli mun kohdalla todella paljon helpompi kuin eka. Käynnistetty kesti vain 2 tuntia ja olisin voinut vaikka juosta maratonin siihen perään.
Toivottavasti saisit jostain apua tuohon pelkoon!
37 viikon ultrassa lapsi oli en muista arviota mutta iso kumminkin.. sanoivat että tule 2 viikon päästä uudelleen niin käynnistetään jos lähenee 4,5kg ei ollut sokerit,paineet tai muutkaan koholla. muuta kuin turvotusta,mutta eivät sanoneet siihen mitään. menin silloin 39+0 ja ultrasivat koko arvio 4,5kg ja käynnistettiin. tyttö syntyikin seuraavana iltana paino 4580g (14 tunnin synnytyksen jälkeen, kiireellisellä sectiolla) synnytyksen pysähtymisen takia.
Ja rajuus lienee myös yksilöllistä, sillä ei tarvi pelotella kuitenkaan. Mulla 2 käynnistettyä synnytystä, ja mitään kivunlievitystä en ole tarvinnut. Nyt 3. raskaus, toivottavasti pääsen kokemaan sen piknikillä käynnin=).
edellisessä synnytyksestä oli jäänyt aikanaan revennyt väliliha-arpi vaivaamaan (iso vauva) ja synnytyspelko oli kova. Kamalasti jouduin vaatimaan ja pitämään meteliä asiasta. Parissa käynnistysharkinnassa kävin tätä ennen, mutta kohdunsuu ei ollut tarpeeksi kypsä. ONNEKSI suostuivat käynnistämään 40 + 6.
aikanaan. Lievä raskausmyrkytys ja eivät enää neuvolassa tienneet mitä tehdä, kun jo niin useita kertoja olivat äitipolille lähettäneet, ilman mitään seuraamusta. Laittoivat sitten taas kerran polille ja olin itse täysin hermona lähes jokapäiväisestä ravaamisesta jä lääkärien ylimalkaisesta asian seuraamisesta.
Aloin muistaakseni itkeä, etteivätkö nyt todellakaan voi käynnistää. Sattui sitten sellainen lääkäri, joka totesi ettei käynnistämiselle mitään estettäkään ole, ja niipä käynnistivät. Oli muistaakseni jotain 38+4. Lapsi 4,4 kg.
Yritä jaksaa turvotuksen kanssa. Itselleni tuli pahimpana yönä 3 kg lisää, yhteensä painoa kertyi 30 kg. Laski lähtöpainoon parissa viikossa.
korkean verenpaineen vuoksi. Tosin olin sitä ennen sairaalassa aikani. Vauvan sydänkäyrässä tuli laskuja, ja vauva ei kasvanut enää koko sairaalassaoloaikanani. Eli istukka sanoi finito.
Ensimmäinen käynnistettiin oksitosiinitipalla kun lapsivesi oli mennyt (rv 40+0) mutta supistukset eivät alkaneet vielä seuraavanakaan päivänä itsestään. Vauva syntyi sitten rv 40+2.
Toinen käynnistettiin cytotec-tableteilla rv 33+5 kun oli varmistunut että vauvalta puuttuivat munuaiset eikä hänellä siis ollut mitään mahdollisuuksia elää.
Spontaanista synnytyksestä ei mulla siis ole vielä kokemusta mutta toivottavasti senkin saan joskus tulevaisuudessa. :)
yliaikaisuuden takia. viikoilla 42+1 ja 41+6
kun lapsivesi näytti ultrassa vähän samealta ja paineet oli hitusen koholla. No, lapsivesi oli ihan normaalia eikä korkeita paineitakaan mitattu kertaakaan tuon mittauksen jälkeen, mutta käynnistettiin varuiksi, kun 42+3 olisi käynnistetty joka tapauksessa.
Mulla tilanne oli tosi epäkypsä, kohdunkaulaa jäljellä 2,5 cm ja sormelle auki. Cytotec-käynnistys oli ihan kamala. Jos vain puhkaistaan kalvot ja annetaan oksitosiinia, on varmasti lempeämpi tapa.
Mutta ei kannata käynnistää ennen viikkoa 38+0, ihan vauvan takia.
kivun kannalta. näin ainakin neuvolassa sanottiin. kun sen lääkkeen vaikutus yllyttää niitä supistuksia vaan kovemmiksi ja kivuliaammiksi. Kuullemma silloin jos käynnistyy normaalisti niin supistukset jää paljon lievemmiksi.
eka raskausmyrkytyksen vuoks.Jouduin saraalaan paineitten ja valkuaisen takia.(turvotusta myös paljon)Sanoivat et odotetaan ainakin laskettuun aikaan, mutta illalla aloin oksentaan niin ilmoittivat että aamulla käynnistetäään.Laitettiin tabletti kohdunsuulle ja kesti kaks päivää ennen kun käynnisty. Poika joutu valohoitoon keltasuuden vuoksi.Kaks tullu ite ajallaan eikä oo ollu ongelmia jälkeen päiv joten se on parempi että tulevat kun on valmiita.
minulla käynnistettiin rv 42+1.
Ja vauva kokoarvio laskettuna ajankohtana oli n.4 kg ja toki kun se menee 2 viikkoa yli, nin vielä suurempi vauva. Aikaisemmat lapset (2kpl) ovat olleet 4,2-4,4 kg. Verenpanieet olivat minulla hyvin alhaiset ja rutvotusta ei ollut, mutta sokeriarvot taas korkeat ja niitä jouduin mittailemaan tiuhaan loppuraskaudesta.
Meidän sairaalassa samoihin aikoihin useampi raskausdiabetes-odotus käynnistettiin rv 38, mutta ei minulla, vaikka minua pelotti ihan todella tuo vauva suuri koko. yritin useampaan kertaan kertoa huoltani vauvan suuresta koosta, mutta tässä syy, miksi minua ei suostuttu käynnistämään; olen kaksi aikaisempaa lasta ponnistanut 5 minuutissa ulos, eli ei ollut heidän mielestä mitään ongelmaa synnyttää isompikin lapsi tuolla ponnisusajalla. No kumpa ne synnytykset olisivatkin aina samanlaiset samalla synnyttäjällä...
Minulla siis käynnistettiin. Minut laitettiin sinne synnyttäneiden osastolle odottamaan, jos käynnistys onnistuisi. No hyvin pian alkoi supistukset, jotka eivät olleet oikeastaan olleenkaan kivuliaita. Niitä kesti noin pari tuntia, mutta ne tulivat noin 2 min välein. Tutkimuksessa kohdunkaulakaan ei ollut vielä oleenkaan lyhentynyt. Siten laitettiin mahan päälle se käyrä ja vauvan sydänäänet oli n. 60 luokaa. Sitten pyydettin nopeasti lääkäri paikalle. Lääkäri kertoi, että supistukset tulevat liiaan tiuhaan ja vauva ei ehdi niiden välillä toipua. Ainoa vaihtoehto oli sektio ja 15 min päästä olin jo leikakussalissa. Onneksi vauva leikattiin, koska napanuora oli todella pitkä ja se oli moneen kertaan kierroksilla jalkojen ja käsien ympärillä.
Muistan vielä, että ihan pari pävää ennen laskettua päivä, vauva käntyili kohdussa, siis niin, että muutti sitä potkusuuntaa. Edellisenä iltana potki selvästi oikealle ja seuraavana aamuna vasemmalle. Kätilö ei uskonut minua ja oli tiukasti sitä mieltä, että ei voi niin tapahtua, koska ei vauva voi enää kääntyillä jos pää on kiinnittynyt. Minusta vauva ei ollut ollenkaan edes laskeutunut.
Mutta siis tuo käynnistys on yleensä todella voimakas operaatio ja siinä on todellakin riskinä se, että se joudutaan kuitenkin leikkaamaan. Jospa ne eivät siellä sairaalassa kovin helposti lähde siihen käynnistykseen sinunkaan kohdalla.
Ymmärrän että turvonneena on huono olla, mutta se yksistään ei ole syy käynnistää synnytystä. Verenpaineesikaan ei ole hälyttävä.
Tiedätkö mikä aiheuttaa turvotuksesi? On ihan normaalia että loppuraskaudesta on turvotusta, mutta itse voit vaikuttaa siihen paljon. Miten hoidat turvotusta levolla ja ruokavaliolla?
Alle 4-kiloinen vauvakin on ihan normaali. Toiveesi synnytyksen käynnistämiselle on siis lähinnä henkinen. En tiedä kuinka "vakavaa" äidin synnytyspelon on oltava jotta vauva otettaisiin pois ennen aikojaan, kuitenkin on tarkoitus huomioida myös vauvan hyvinvointi eikä pelkästään äidin kuvitelmat.
Synnytys käynnistetään mikäli on syytä epäillä, että vauvalla on kohdussa huonot oltavat. Ja/tai että raskauden pitkittäminen ei ole enää hyödyksi vaan uhkaa jopa äidin terveyttä, esim. raskausmyrkytyksen iskiessä.
rv 38+1 koska eka lapsi oli yli 4,5kg ja repesin tosi pahasti ja jouduin teholle sen synnytyksen jälkeen. Kävin pelkopolillakin raskauden aikana.
Eli synnytyspelko mulla oli käynnistys-syynä. (vauva oli ihan melkeen 4kg,että hyvän kokoseksi olisi hänkin kyllä kerennyt vielä kasvaa jos ei olis käynnistetty)
Ja ne ajattelee vauvan parasta eli jos vauva voi hyvin niin vauva pysyy masussa.
Ootko nyt oikeesti kokeillu vähäsuolaista ja kevyttä ravintoa + kevyttä liikuntaa + runsasta veden juontia?
Turvotukseen auttavat myös esim. greippi, mansikat, ananas jne.
Kärsivällisyyttä.