Miksi hyväksyt lapsesi alkoholin käytön? Taas on alkoholi luultavasti tappanut
nuoren tytön. Miksi et opeta lastasi raittiiksi? Alkoholi on syynä lukuisiin nuorten katoamisiin, raiskauksiin yms. ja vanhemmat vain kannustavat tällaista elämäntapaa!
Kommentit (59)
minkätaskia 14-vuotias tyttö lähtee kesken päivää koulusta ja menee metsään juomaan raakaa vodkaa. Olisikohan kuitenkin joku rikos tapahtunut ja yritetty lavastaa tilanne näyttämään muulta...
Ja miksei tyttöä löytynyt aiemmin vaikka aluetta haravoitiin viikonpäivät lähes taukoamatta?!? Miten vaikeeta sen ihmisen löytäminen maastosta oikein on?
Mutta pahasti meni pieleen. Päiväkännejä en tosin alaikäisenä vetänyt, mutta joskus 16-17-vuotiaana ryyppäsin suunnilleen kerran parissa viikossa. Tupakkaakin olen polttanut jo 20 vuotta eikä äiti vieläkään tiedä mitään. (En ole ikinä addiktoitunut siinä määrin, että en voisi olla tarpeen tullen vaikka viikkoa polttamatta.)
Ja se omien vanhempien ostama siideripullo on paljon parempi vaihtoehto kuin pimeästi nurkan takaa jotain känniseltä ostettu kossupullo.
Minä en kyllä tule ikäpäivänä ostamaan yhdellekään alaikäiselle lapselleni alkoholia, se on nimittäin varsinki lapsen elimistölle erittäin vaarallinen keskushermostoon vaikuttava myrkky. Minä en voi tajuta että yksikään lastaan rakastava vanhempi haluaisi ehdoin tahdoin syöttää lapselleen vaikkapa rotanmyrkkyä, vaikka se maistuisi kuinka hyvältä tahansa...
se että vanhemmat ostavat lapselle pari siideriä, ei todellakaan rajaa sitä juomista niihin pariin siideriin vaan se on vain ja ainoastaan lisänä siihen mitä nuori muutenkin sinä iltana joisi, olen sen niin monta kertaa itse omin silmin kavereiden kanssa aikanaan dokaillessa todennut. Ne vanhemmat, jotka luuli olevansa fiksuja ja ostivat teinilleen sen pari kolme sidukkaa, tulivat kyllä kusetetuiksi oikein viimeisen päälle.
on ihan tutkittu tuota nuorten juomista, ja tulos oli että ne jotka saivat kotoaankin juotavaa joivat eniten. Eli vanhempien kauniit ajatukset turvallisesta juomisesta yms. menivät ihan hukkaan. Ne nuoret joiden vanhemmat eivät antaneet juomista joivat selvästi vähemmän
mutta vastaan vaan äkkiä koska aihe on kiinnostava. meillä lapsuuden kodissa alkoholiin suhtauduttiin tosi höllämielisesti, äiti ja kaverit ryypiskelivät meillä viikonloppuisin, ja kävi baareissa. alkoholia olen kotona saanut maistella, aina silloin tällöin. mutta on se totta ettei nuorella se alkoholin käyttö useinkaan jää pois jos saa kotona maistella, joten miksi antaa maistella?
sain nuorena tosi negatiivisen kuvan alkoholista jonka takia en oikeastaan juo ikinä.
minulla on kaksi vielä pientä lasta ja kyllä mietin jo asiaa miten saisin lapseni pysymään erossa alkoholista.. pitäiskö ostaa pullo siideriä ja antaa kaikille huikka vai? en tiedä onneksi ei ole vielä ajankohtaista, pitää vaan toivoa ettei liiaksi kiinnostu alkoholista.
sitten kun hän on lain mukaan täysikäinen sitä ostamaan, sitten kun hän on lain mukaan oikeutettu itse päättämään omista asioistaan. sitä ennen en sitä hyväksy, joipa hän alkoholia tai ei.
Minä olen lapsestani vastuussa enkä halua olla mikään rela kaverivanhempi, jonka kanssa voi lapsi ottaa parit sidukat. Hyi hitto, ajatuskin sylettää!
Voin mennä omien kaverieni kanssa ottamaan parit aina silloin tällöin, olenhan jo aika iso tyttö itsekin, mutta lapselleni olen äiti ja äidit ja lapset eivät minun maailmassani dokaile keskenään.
enkä ole kuin kerran siideriä maistanut (olin jo yli 18v) ja se jäi siihen. En ymmärrä näitä jotka vaahtoavat, että jos ei kotona anneta niin ryypätään salaa...Minulla ei ole ollut mitään tarvetta ryypätä salaa ja olenkin onnellinen kun kaveripiirini oli juuri samanlaista, tehtiin kaikkea muuta, mutta ei alkoholin kanssa! Nähtiin sitä porukkaa kaupungilla kenellä oli vain mielessä alkoholi eikä haluttu vaihtaa osia heidän kanssaan!
Onneksi meidän kotona ei alkoholia näkynyt!
Meillä äiti osti aina 6 lonkeroa ja mä join ne , ja kaverit pyys jotain puliukkoja hakemaan 12 lonkeroa tai kaljaa ja HE örvelsivät kännissä ja sammuilivat puskiin , ja minä join ne 6 ja olin ihan "kiltti"
Jotku on tavallaan vaan superrentoja ku ostetaan ne sidukat sun muut omalle teinille..:)
Ja sit tietty lähetään bilettämään ku se aika tulee..jeejee..meidän mutsi se vaan veivaa tuol pöydil..
Et ollaan kavereita eikä kasvattajia..juu, ja sittehän ollaanki huutavassa hädässä..
Nuoret kokeilee rajojaan tietty, mut minusta se menee vaan ni et yksilöllisesti ne alkoilut sun muut tulee..joku ei edes ole kiinnostunut..sit ku 18 ni voi olla enempi mielenkiintoa..
Ja katelkaas vaan mitä media syöttää koko ajan..eipäs välttämättä vanhemmil ole osuutta asiaan..
Joku "idoli" hilluu kännissä ja tekee yhtä sun toista..:) ja niin ne kulktapossut tekee samaa..ku kännissä on NIIN IN!!
Mietin tuota, kuinka paljon vanhemmat pystyykään vaikuttamaan teinien alkoholikokeiluihin. En usko, että paljoakaan. Tärkeämpää on että lapsella on hyvä itsetunto ja itsekunnioitus mm. ettei mene muiden mukana jokaiseen hölmöilyyn. Minulla ei ollut, olisin tehnyt 13- 14- vuotiaana mitä vain mitä kaveritkin.
Itse aloitin kaatokännit 14- vuotiaana. Olin hyvästä kodista, vanhempieni en koskaan nähnyt käyttävän alkoholia. Viikkorahat loppui siihen, tuli kotiarestia jne, mutta ei ne estänyt kokeilunhaluja. Sain tarpeekseni rajoista ja kielloista ja muutin kotoa heti kun siihen oli tilaisuus eli 17- vuotiaana. Nyt, yli 10v myöhemmin en käytä alkoholia ollenkaan. Hurjemmista nuoruusvuosista on muistona tupakointi, josta en ole pienistä tauoista huolimatta päässyt eroon.
Meillä äiti osti aina 6 lonkeroa ja mä join ne , ja kaverit pyys jotain puliukkoja hakemaan 12 lonkeroa tai kaljaa ja HE örvelsivät kännissä ja sammuilivat puskiin , ja minä join ne 6 ja olin ihan "kiltti"
aika poikkeuksellisessa kunnossa, nimittäin aikuisen naisen maksakaan ei kestä kovin hyvin kuutta lonkeroa kertajuomisella,saati etteikö pää olisi aika sekaisin...
käytä huumeita. Jos kerta on niin mahdotonta kasvattaa raitista lasta, niin eikö sen pitäisi sitten tarkoittaa että on täysin mahdotonta kasvattaa huumeetonta lasta? Harvempi kuitenkaan käyttää huumeita samalla tavalla kuin alkoholia...
Puhumalla? Saarnaamalla? Kauhistelemalla? Esimerkkiä näyttämällä? Voi kun se olisikin noin helppoa.
vaatii vetämään perseet olalle. Eihän se nyt näin ole! Täällä on vaan aina ollut holhoamis ja paheksumiskulttuuri alkoholia kohtaan. Yksikin olut tai lasi viiniä niin jo on leima otsassa...
Muissa maissa paheksutaan käytöstä, eli kännissä on noloa törttöillä. Viiniä juodaan mutta kännissä ei örvelletä.
Täällä saa yhtä negatiivisen leiman joitpa yhden oluen tai perskännit.
Ja kyllä olen sitä mieltä että se on teinien parempi vettää umpikänni kotona vanhempien kanssa ja kokea se minkäverran voi juoda ja miltä se känni tuntuu.
Niin kai se on käynyt jokaiselle eka kännien kanssa että liikaa meni. Ei vaan tiedä miten se vaikuttaa... alussa tuntuu että eihän tämä tunnu missään. Juodaan ja juodaan, ja sit se on menoa.
Voin kuvitella että hentoinen 14v Nora ei ole montakaan hörppyä tarvinnut väkevästä viinasta kun sammuu.
Minä puolestani oikeasti toivon että esim sinä et joudu niihin tilanteisiin, joita minä tuolla kadulla nuorisotyötä tehdessäni olen nähnyt ihan liikaa. Nuoret kokeilevat alkoholin kanssa ja varsinkin ne nuoret, joilla kotoa ei ole saatu mitään mallia menevät ihan överiksi. Sitten me pelastamme heitä lumihangesta sammuneena ja nuoret itkevät että ei saa soittaa äidille, kun se ei hyväksy alkoholia tai mun juomista ja suuttuu ihan kauheasti jos mä tulen kännissä kotiin.
Omat lapseni ovat niin pieniä (1- ja 3-vuotiaat) että minun ei tarvitse tätä kysymystä omalla kohdallani pitkään aikaan miettiä. Olen vain niin kovin usein nähnyt mihin se perheen totaalisen negatiivinen suhtautuminen alkoholiin vaikuttaa. En tiedä itsekään ihan tarkkaan miten tulen asiaan omien lapsieni kohdalla suhtautumaan.
Mutta ainakin sen tiedän, että tulen heille MILJOONAAN kertaan teroittamaan, että AINA VOI TULLA KOTIIN. Vaikka olisi kuinka huonossa kunnossa, niin äiti on vain iloinen että älysi tulla kotiin selviämään
Minä en kyllä tule ikäpäivänä ostamaan yhdellekään alaikäiselle lapselleni alkoholia, se on nimittäin varsinki lapsen elimistölle erittäin vaarallinen keskushermostoon vaikuttava myrkky. Minä en voi tajuta että yksikään lastaan rakastava vanhempi haluaisi ehdoin tahdoin syöttää lapselleen vaikkapa rotanmyrkkyä, vaikka se maistuisi kuinka hyvältä tahansa...
se että vanhemmat ostavat lapselle pari siideriä, ei todellakaan rajaa sitä juomista niihin pariin siideriin vaan se on vain ja ainoastaan lisänä siihen mitä nuori muutenkin sinä iltana joisi, olen sen niin monta kertaa itse omin silmin kavereiden kanssa aikanaan dokaillessa todennut. Ne vanhemmat, jotka luuli olevansa fiksuja ja ostivat teinilleen sen pari kolme sidukkaa, tulivat kyllä kusetetuiksi oikein viimeisen päälle.
käytä huumeita. Jos kerta on niin mahdotonta kasvattaa raitista lasta, niin eikö sen pitäisi sitten tarkoittaa että on täysin mahdotonta kasvattaa huumeetonta lasta? Harvempi kuitenkaan käyttää huumeita samalla tavalla kuin alkoholia...
Puhumalla? Saarnaamalla? Kauhistelemalla? Esimerkkiä näyttämällä? Voi kun se olisikin noin helppoa.
niitä on myös 100 kertaa vaikeampi saada. Fakta on se, että te ette voi millään varmistaa sitä, että lapsenne ei tule juomaan. Ette millään. Ainoastaan oikeastaan sillä, että katsotte missä kaveripiirissä lapsi liikkuu ettekä päästä iltaisin ulos vaikka kuinka "kaikki muut pääsee". Jotkut keskustelut ym on ihan hölynpölyä, tottakai alkoholin vaaroista pitää puhua, mutta jos kaveripiiri vie niin ne neuvot kyllä unohtuu samantien. Plus vielä se, että jos alkoholista paasataan koko ajan, siitä tehdään sellainen "juttu" niin voitte olla varmoja että se alkaa kiinnostamaan. Itse en hyväksy sitä, että vanhemmat itse ostaa nuorille alkoholia, edes sitä paria siideriä, mutta en myöskään hyväksy sitä, että vanhemmat antavat alkoholista sen kuvan, että se on vain ja ainoastaan kamalaa myrkkyä. Alkoholia voi ihan hyvin käyttää kohtuullisesti (aikuisena), ja se on se kasvatusmalli mihin pitäisi pyrkiä, ei siihen absolutismiin, sillä voi olla huonot seuraukset.
Olen teinien äiti ja meillä on keskusteltu suomalaisesta alkoholikulttuurista. Olemme vanhempina tehneet selväksi, että alkoholi ei ole lasten juoma. Alkoholin tarjoaminen lapselle on myös lain vastaista. Emme itse ole absolutisteja. Emme kyllä juokaan paljon. Kun olemme ulkona syömässä, ruokajuoma aikuisilla voi olla viini/olut. Isä saattaa juoda myös muutaman tölkin olutta viikonloppuna.
Lapsillamme ei ole paljon rahaa käytössään. Tiedämme missä he liikkuvat ja tunnemme kaverit. Heillä on myös aikaiset kotiintuloajat. Asennekasvatuksena olen kertonut mielipiteeni juntista juopottelusta. Pidän enemmän keski-eurooppalaisista juomatavoista.
Itse olen aloittanut juomisen jo varhain teininä. Mutta olen kasvanut sen yli, että se oli ok.
Lisäksi paikat, joissa nuoriso ryyppää ovat lähestulkoon jokaisen vanhemman silmien alla. Niitä ovat läheiset leikkipuistot, päiväkotien ja koulujen pihat. Yleensä tiedetään paikat, joissa nuoret ryyppäävät. Mutta tässä tulee se käsittämättömin kohta. Vanhemmat eivät tee asialle mitään. Siis niiden, jotka ko, paikoissa ryyppäävät. Viikonloppuiltaisin kauppaan kulkiessani voin törmätä nuoriin, ollessani pienempien lasten kanssa leikkipuistossa törmään juopotteleviin nuoriin.
Omassa päihdekasvatuksessani en haekaan mitään absoluuttista totuutta. Omat lapseni saattavat jonain päivänä tulla humalassa kotiin, tai ainakin tuoksua alkoholilta. Minun tehtäväni on olla heille vanhempi, keskustella asiasta ja tuoda aikuisia näkökohtia esiin. En ole itse enää teini, jonka mielestä juominen kuuluu nuoruuteen ja sitä pitää opetella. Minun tehtäväni on myös vetää rajat.
Ja kun lapsille ei syydetä yllin kyllin rahaa, ei alkoholiakaan saa niin helposti ostettua.
jokainen suku teki päätöksen juhlia yhden vuoden ajan juhlia ilman alkoholia.
Jokainen työyhteisö viettäisi pikkujoulut ilman alkoholia.
Jokainen vanhempi viettäisi yhden vuoden ilman alkoholia.
NÄytettäisi, että alkoholi ei ole se mitä on velvollisuus käyttää. Eikä viina vie miestä vaan mies viinaa.
Suomalainen yhteiskunta on niin viinakyllästeinen, että saa selitellä raittiuttaan. Se on se virhe. Ja se, että aikuiset hokee, että ilo ilman viinaa on teeskentelyä. Tämän kun kuulee niin ajattelee, että noinhan se tietysti on. Eikä ole rohkeutta seistä vastaan yleistä mielipidettä.
ja sittenkö sitä vedetään taas entiseen malliin?
Silloinhan vähän näyttää siltä että on ongelman ja halu ryypätä ja nyt pitkin hampain ollaan vuosi ilman....
Minusta parempi keino on että otetaan, jos mieli tekee, olut tai kaksi saunan päälle tai ruualla lasi viiniä. Ja se siitä. Kukaan ei ole kännissä eikä juominen ole humalahakuista
Mun teiniaikainen kaveri oli just tällaisesta perheestä. Kertoi aina niistä srk:n tapahtumista, missä örvelsivät viinahuuruissaan ja tytöt ja pojat hiippaili yökaudet toistensa huoneissa kun valvojat nukkuivat. Kateellisina kuunneltiin sitä menoa silloin. Ei tainnut uskonasiat paljon olla tapetilla. kaverin vanhemmat aina ylisti fiksua lastaan, joka niin kuuliaisesti aina meni noille leireille. Jos ei olisi ollut niin mukava kaveri, niin olisi varmaan kateuksissamme käräytetty =)