Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi hyväksyt lapsesi alkoholin käytön? Taas on alkoholi luultavasti tappanut

Vierailija
05.02.2009 |

nuoren tytön. Miksi et opeta lastasi raittiiksi? Alkoholi on syynä lukuisiin nuorten katoamisiin, raiskauksiin yms. ja vanhemmat vain kannustavat tällaista elämäntapaa!

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatan lapsistani 100% absolutisteja. Suomalainen juomakulttuuri on geeniperimästämme johtuen aina ollut humalahakuista ja tulee olemaan. Hyvin harva aikuinenkaan pystyy siihen pariin viinilasillisen lopettamaan.

Vierailija
22/59 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormia heristellään kuin vappuhuiskia ja maailma parantuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei opetella alkoholin oikeaa käyttöä? ei pullolista viinaa salassa ulkona, vaan muutama lasillinen kotona valvotuissa olosuhteissa. Ei tulisi raiskauksia eikä joutumisia epämääräisiin paikkoihin tahi sammumista pakkaseen.

Ei niin vaan saa Suomessa tehdä että tarjoisi lapselleen muutaman lasillisen ja katselisi päästä kun lapsi juo - tai lastensuojelu on ovella. Sitäpaitsi useimmille lapsille "muutama lasilline" on jo ihan liikaa. Toisaalta en myöskään tiedä yhtään teiniä, jotka suostuisivat rajoittamaan alkoholinkäyttönsä "kotiin valvottuihin olosuhteisiin". Siis tuossa iässähän homman idea on, että sen pitää olla poissa vanhempien silmien alta.

Minä en myöskään tiedä, miten lapselle opettaisi oikeata suhtautuimsta alkoholiin. Kun lapseni oli pienempi, ajattelin, että annan hänelle mallia normaalista suhteesta alkoholiin. Siis että voi ottaa lasin tai kaksi välillä, eikä siitä sitten seuraa sen kummempaa. No nyt kun hän lähestyy pussikaljaikää, olen pelästyneenä tajunnut, että lapsella on kuva siitä, että alkoholia voi ottaa suht. huoletta, eikä mitään tajua siitä, miten voi käydä, jos ottaa liikaa. Kas kun en tullut joka välissä selittäneeksi että "äiti voi nyt ottaa lasin tai kaksi mutta koskaan ei saa juoda sen enempää, siitä voi seurata vaikka mitä ikävää". Taisi mennä pieleen minun esimerkinantoni, mutta kuten yläpuolella on selitetty, yhtä pieleen olisi voinut mennä sekä malliksi örveltäminen että malliksi absolutistina jäkätys... Ei kai tässä voi kuin toivoa parasta...

Vierailija
24/59 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta totuus on, että nuori saa alkoholi aina jostain. Jokainen äiti ja isä voi sitten itse miettiä onko parempi, että oma nuori saa sen tutulta ja turvalliselta aikuiselta vai jostain kadun kulmasta, jossa se pahimmassa tapauksessa on jotain ihan muuta kuin alkon myymiä tuotteita.

On kovin helppoa hurskastella...

Vaikka kyseessä olisivat omat vanhemmat ja yksi siideripullo.

Ja se omien vanhempien ostama siideripullo on paljon parempi vaihtoehto kuin pimeästi nurkan takaa jotain känniseltä ostettu kossupullo.

Vierailija
25/59 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatan lapsistani 100% absolutisteja. Suomalainen juomakulttuuri on geeniperimästämme johtuen aina ollut humalahakuista ja tulee olemaan. Hyvin harva aikuinenkaan pystyy siihen pariin viinilasillisen lopettamaan.

Vierailija
26/59 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhemmat luulevat, että ehdottomalla kieltämisellä saadaan asia pyyhittyä pois päiväjärjestyksestä kokonaan. Mun mielestä se ehdoton kieltäminen on kasvattajan vastuun pakoilua, sillä silloin he voivat vedota siihen, että "kyllä me kiellettiin"... Vastuullisempaa olisi opettaa alkoholin oikeaa käyttöä kotioloissa.

Vertauksena se, että kotona pitää opettaa oikeaa internetin käyttöä ja mediaan suhtautumista, ei asia netin käytön totaalisesti kieltämällä ainakaan parane....

Vierailija
27/59 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt kun lapsesi alkaa lähestyä sitä ikää, että alkoholi saattaisi tulla kuviin mukaan, sinun on aika keskustella asiasta hänen kanssaan avoimesti. Kerrot juuri sen, että äiti voi ottaa kaksi kaljaa, mutta ei enempää koska siitä on ikäviä seurauksia. Ja kerrot, että hänen elimistönsä ei luultavasti kestäisi sitäkään määrää, koska hän on alkoholiin tottumaton.

Ja sitten kerrot hänelle, että äidille voi soittaa KOSKA VAAN ja MILLAISESTA TILANTEESTA vaan. Ja että hänelle ei olla vihaisia, jos on vahingossa juonut liikaa vaan olette vaan iloisia, että älysi soittaa kotiin ja pyytää teitä hakemaan hänet turvaan.

Minä en myöskään tiedä, miten lapselle opettaisi oikeata suhtautuimsta alkoholiin. Kun lapseni oli pienempi, ajattelin, että annan hänelle mallia normaalista suhteesta alkoholiin. Siis että voi ottaa lasin tai kaksi välillä, eikä siitä sitten seuraa sen kummempaa. No nyt kun hän lähestyy pussikaljaikää, olen pelästyneenä tajunnut, että lapsella on kuva siitä, että alkoholia voi ottaa suht. huoletta, eikä mitään tajua siitä, miten voi käydä, jos ottaa liikaa. Kas kun en tullut joka välissä selittäneeksi että "äiti voi nyt ottaa lasin tai kaksi mutta koskaan ei saa juoda sen enempää, siitä voi seurata vaikka mitä ikävää". Taisi mennä pieleen minun esimerkinantoni, mutta kuten yläpuolella on selitetty, yhtä pieleen olisi voinut mennä sekä malliksi örveltäminen että malliksi absolutistina jäkätys... Ei kai tässä voi kuin toivoa parasta...

Vierailija
28/59 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsemalla absolutistipuolison ja olen itsekin absolutisti. Valistamalla. Ja käyttämällä lapsia säännöllisesti katsomassa kaikkia suvun puliämmiä ja juoppoäijiä, että saavat oikean kuvan siitä mitä kaikkea pahaa alkoholi aiheuttaa.

T:12

Vierailija
29/59 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumalla? Saarnaamalla? Kauhistelemalla? Esimerkkiä näyttämällä? Voi kun se olisikin noin helppoa.

Vierailija
30/59 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos vanhemmat ostavat vaikka 2 siideriä niin nuori juo ne ja on tyytyväinen? Ei ainakaan minun aikanani. Niiden kahden lisäksi hommattiin vielä lisää juotavaa.

Vierailija
31/59 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun kaveriporukassa tärpätin makuun päästään niin juodaan kuin rekkamiehet.

Vierailija
32/59 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein kilttejä viulutyttöjä.

Sitten karkailivat jossain vaiheessa bileisiin, olivat housut kintussa ja taju kankaalla kaikkein pahiten. Näillä menee yleensä pahiten överiksi, kun ei ole mitään ymmärrystä eikä kokemusta alkoholista.

Vierailija
33/59 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis meillä ei ollut liian tiukka suhtautuminen vaan vanhemmat joivat aivan liikaa. Olimme usean vuoden ajan, juuri nuo teinivuodet ihan hunningolla, koska kuningas alkoholi vei vanhempia. Onneksi se loppui aikanaan. Mutta useaan kertaan joutui sammuneita vanhempia hoitamaan ja heistä huolehtimaan. Esim. sammunut isä housut kintuissa wc:ssä ei ole kovin kiva näky tai pahaa krapulaa poteva vanhempi, joka oksentelee sisuskalujaan. Kuinka monta kertaa etsittiinkään niitä kapakoista, koska kotona ei ollut enää yhtään ruokaa ja tarvittiin ruokarahaa kauppaan. Kuinka monesti olen soitellut aamulla ystävät ja sairaalat läpi, kun ei vanhempia löytynyt kotoa aamulla, kuinka monesti olen joutunut heidän riitojensa väliin ja niitä selvittämään.... Se jos mikä ei ollut kivaa elämää, mutta siitä myös opin.

Opin näkemään, mitä liiallinen alkoholin juominen saa aikaan. Ei kerrassaan mitään hyvää. Siksi jo itsekin nuorena tiesin, että minulle riittää muutama olut tai sitten en halunnut juioda ollenkaan. En todellakaan halunnut muuttua vanhempieni kaltaiseksi. Eli vanhempani olivat erittäin hyvä esimerkki, miten alkoholia ei kannata juoda. Jos kotonani ei olisi koskaan juotu, niin minulle olisi käynyt niin kuin monille ystävilleni, eli tuli mokattua pahimman kerran kun ei tiedetty, että mikä on sopiva määrä ja miten viinat vaikuttavat eri tavalla kuin miedommat juomat.

Meillä kotona saatetaan juoda esim. uutena vuotena ja muina ns. päiväinä, mutat siloinkin minä juovn yleensä max 2 siideriä, joskus en ollenkaan. Ja lapseni näkevät tätä "järkevää" juomista. Toivon, että he siit oppivat, mutta toki asiasta tullaan paljon keskustelemaan. Ja mieluummin siinä 17-18-vuotiaana anna juoda kotona muutaman siiderin kuin , etä hakisi sen alkon nurkilta.

Silloin kun minä olin nuori, niin alkoholiin saannin kanssa ei ollut mitään ongelmia, mutta monille ystäville kävi huonosti. Asumme täällä itärajalla ja silloin Venäjältä tuli "halpaa" votkaa pimeille markkinoille. Votka ei ollutkaan ihan sitä itseensä vaan siinä saattoi olla jotain jäähdytysnetettä tms. ja useampi joutui siitä ihan sairaalaan. Sitten oli myös niitä nuoria, jotka hankkivat viinaa korvausta vastaan ja tekivät vähän omia sekoituksiaan. Kerrankin yksi tyttö meni tajuttomaksi vain muutaman lasillisen jälkeen. Onneksi porukassa oli muutama selväkin, joka toimitti tytön nopeasti sairaalaan....

Ja kuten alla oleva viesti kertoi, niin monet näistä todella pahoista övereistä kävi nimenomaan näiden perheiden lapsille, joissa sanaa alkoholi ei saanut kotona mainita. Pitihän sitä päästä testaaamaan ja mitään tietoa tolkusta ei ollut eikä uskottu vaikka ystävät varoittelivat.

Mutta sitli todella surullinen tapaus tämän tytön kohtalo. Jos vain joku ystävistä olisi uskaltanut puhua tuosta pullosta aikaisemmin eikä olisi pelännyt rangtaistusta enemmän. En siis tiedä, oliko tämä syy, mutta näin epäilen. Ei uskallettu "käräyttää" ystävää, koska tälle ystävälle olisi tullut rangaistus....

Ne nuoret, joiden kotona suhtautuminen alkoholiin on oikein negatiivista kokeilevat yleensä rankimmin. Nuorilla kun on tapana ennemmin tai myöhemmin testata oman kodin sääntöjä ja rajoja. Ja huolestuttavinta siinä oli se, että ne nuoret, joiden vanhemmilla oli oikein tiukka suhtautuminen alkoholiin eivät uskaltaneet soittaa kotiinsa, jos heidät esim illalla myöhään pelastettiin jostain lumihangesta nukkumasta. Niiden perheiden lapset, joissa vanhemmat rennompia, nuoret saattoivat itse tajuta, että nyt tuli otettua liikaa ja soittivat äidin tai isin hakemaan kotiin jo ennen sammumista.

Ja se omien vanhempien ostama siideripullo on paljon parempi vaihtoehto kuin pimeästi nurkan takaa jotain känniseltä ostettu kossupullo.

Vierailija
34/59 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin siellä se on sinun kultamussukkasi räkä poskella.

Valitsemalla absolutistipuolison ja olen itsekin absolutisti. Valistamalla. Ja käyttämällä lapsia säännöllisesti katsomassa kaikkia suvun puliämmiä ja juoppoäijiä, että saavat oikean kuvan siitä mitä kaikkea pahaa alkoholi aiheuttaa.

Vierailija
35/59 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matti Nykäsen ja Koskenkorvan. Ja tuohan kertoo jo paljon suomalaisista!! Eli lähes totuuden :D

t.norjassa asuva.

Vierailija
36/59 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko että n. 15- vuotias nuori ei tiedä miltä puliämmät ja juoppoäijät näyttää??? Luuletko ettei hän osaa lukea lehtiäja tiedä kuinka ihmisiä silloin tällöin kuolee alkoholiin.

Tuo kasvatustapasi tehoaisi 5- vuotiaaseen, näytetään kirjasta miten käy jos tekee niin ja näin. Niin ei saa tehdä. Niin ei tee äiti eikä isikään..

Huh huh..

Vierailija
37/59 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viiniä 4cl ehtoollisella. Sitä on nykyään useimmissa kirkoissa tarjolla. Me vanhemmatkin juomme ehtoollisella alkoholitonta viiniä. Ja vanhempana he liikkuvat vain muiden seurakuntanuorien tapahtumissa, missä ei käytetä alkoholia vaan puhutaan uskonasioista ja oikeanlaisesta elämästä.

Vierailija
38/59 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime aikoina tästä on paljon ollut puhetta ihan asiantuntijatasollakin ja kyllä nämä haastatellut asiantuntijat ovat suhtautuneet kielteisesti alkoholin tarjoamiseen alaikäisille. Tässä pari linkkiä:

http://www.laakariliitto.fi/cgi/lp2005pressi.pl?1212,newsitem,LP2005_KE

http://www.nuotio.fi/Default.aspx?id=400514

Mikä sitten olisi se viisastenkivi, jolla lapset ja nuoret saataisiin pysymään erossa alkoholista? Ja tarkoitan nimenomaan erossa, ei ole mitään syytä miksi heidän pitäisi alkoholia juoda. Alkoholia ei ole mikään pakko oppia käyttämään. (Ja juu, en ole absolutisti, mutta en harrasta humalajuomista.)

Itsellä lapset ovat pian teini-ikäisiä enkä tiedä miten heidät pitäisi tämän asian suhteen kasvattaa. Oma esimerkki, läheiset ja turvalliset suhteet lapsiin, läsnäolo ja yhteinen aika, tieto siitä missä lapset menevät, kontrolli kotiintuloajoista ja muutenkin menemisistä, myöskin kontrolli rahankäytöstä. Mutta aivan varmasti en tule alaikäisen alkoholinkäyttöä hyväksymään.

Itse en ole teini-ikäisenä juonut alkoholia enkä silti ollut mikään nössö. Minulla oli ihan riittävästi kavereita ja harrastuksia ja mukava nuoruus, vaikka en viikonloppuisin kylillä juopotellutkaan. Varmaan suurin syy tuolle viinattomuudelle oli kaveripiiri, kaverinikaan eivät juoneet. Emme myöskään viettäneet iltoja kylillä vaan olimme yleensä jonkun kotona. Minulla ei myöskään ollut rahaa ylenmäärin käytössä, joten en olisi pystynyt sitä viinaa ostamaankaan.

Vierailija
39/59 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se yks siideri pohjiksi ja kossua päälle

Vierailija
40/59 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan molemmat absolutisteja, koska molempien suvuissa on tarpeeksi alkoholisteja ja niitä "tosi hienosti ja fiksusti" alkoholia käyttäviä..... en mä tiedä, kait niitä ihmisiä on jotka käyttää sitten alkoholia fiksusti 1-2 lasillista, mutta en usko monen niistä tajuavan, että sen alkoholin silti haistaa niistä, sen näkee silmien liikkeestä, poskien punotuksesta ja äänenpainoista.. en todella usko monenkaan tätä tajuavan miten paljon jo se yksi siideri tms vaikuttaa. olen itsekin ottanut joskus, mutta mua ärsyttää niin kovasti huomata se kun ääni kuulostaakin erilaiselta jne, etten yksinkertasesti halua enää. miten sitten kasvatettais lapsia... en halua meille tuoda alkoholia, enkä lapsille sitä tarjota. kärsitään jo tarpeeksi mummujen juopottelusta... ei kyllä tuomitaan missään juhlissa ym juomista, ei siis näytetä mitään paheksuntaa ja myös kavereita meillä käy jotka voi saunakaljan tms ottaa. mut en kyllä halua lapsille tarjota tai ostaa alkoholia, ei vaan kuulu meidän elämäntapaan ollenkaan.