Miksi hyväksyt lapsesi alkoholin käytön? Taas on alkoholi luultavasti tappanut
nuoren tytön. Miksi et opeta lastasi raittiiksi? Alkoholi on syynä lukuisiin nuorten katoamisiin, raiskauksiin yms. ja vanhemmat vain kannustavat tällaista elämäntapaa!
Kommentit (59)
Meillä periaate 18v sitten, ennen ei. Kun teini kysyy miksi ei ku kaveritkin, pyydät katsomaan lapsen uudestaan niitä kavereita. Katsomaan kun ne kännää, mitä näkee? Oksentelevan ja lähes tajuttoman, housut puolikintussa kuset housussa. Kysyn haluatko tehä noin? Olla noin? ja mikä siitä tekee hienoa?
Onko niin HIENOA örveltää, että pakko päästä tekemään samoin. Kävimme perheemme kanssa tavanomaisella kesäiltaisella kävelyllä ja perjantai kun oli niin nuorethan silloin herää, puskat täynnä nuoria kuset housussa. Oksennusta rinuksilla, örinää. Tyttölapsilla ei puolillakaan ennään edes housuja jalassa, ilmeisesti oli pojat vielä itse lähes selvinpäin ollessa korkannut ne. Ellei joku aikunen mies sitten ollut eka kerennyt.
Viina saa nuoret tappelemaan, niin kuin aikuisetkin. Joten niitäkin nähtiin. Kysyin lapselta, tahtooko se oikeesti tätä.
Meillä ei myöskään nuori polta, syy tähän kun kävimme kahtomassa miltäs ne keuhkot sitten näyttää kun ne on kivasti mustuneet. Oikeet sellaset möllykät, ei muovileluja.Aidot keuhkot. Ei sen puoleen lapsi ei kestä tupakan savua muutenkaan, kun on haju herkkä.
Vältytään jos opetetaan nuori juomaan kohtuullisesti ja tehdään alkoholin liikakäytön jälkiseuraukset hyvin selväksi. Raivoraittiiksi ei kannata ruveta. Melkein samanlainen mielenhäiriö kuin alkon liikakäyttö.
En hyväksy lapseni alkoholin käyttöä, mutta ei minulla ole enää keinoja estääkkään sitä. En voi kulkea perässä, en voi kahlita kotiin. En voi 18v lastani estää itse ostamasta sauna kaljojaan. Joskus on vain luovutettava ja hyväksyttävä asiat niin kuin ne ovat
niitä on myös 100 kertaa vaikeampi saada. Fakta on se, että te ette voi millään varmistaa sitä, että lapsenne ei tule juomaan. Ette millään. Ainoastaan oikeastaan sillä, että katsotte missä kaveripiirissä lapsi liikkuu ettekä päästä iltaisin ulos vaikka kuinka "kaikki muut pääsee". Jotkut keskustelut ym on ihan hölynpölyä, tottakai alkoholin vaaroista pitää puhua, mutta jos kaveripiiri vie niin ne neuvot kyllä unohtuu samantien. Plus vielä se, että jos alkoholista paasataan koko ajan, siitä tehdään sellainen "juttu" niin voitte olla varmoja että se alkaa kiinnostamaan. Itse en hyväksy sitä, että vanhemmat itse ostaa nuorille alkoholia, edes sitä paria siideriä, mutta en myöskään hyväksy sitä, että vanhemmat antavat alkoholista sen kuvan, että se on vain ja ainoastaan kamalaa myrkkyä. Alkoholia voi ihan hyvin käyttää kohtuullisesti (aikuisena), ja se on se kasvatusmalli mihin pitäisi pyrkiä, ei siihen absolutismiin, sillä voi olla huonot seuraukset.
Huumeita saa pikkukylistäkin, ei se saaminen ole ongelma. Meillä ainakin lapset säästävät rahat mieluummin ulkomaanmatkoihin kuin kaljaan.
käytä huumeita. Jos kerta on niin mahdotonta kasvattaa raitista lasta, niin eikö sen pitäisi sitten tarkoittaa että on täysin mahdotonta kasvattaa huumeetonta lasta? Harvempi kuitenkaan käyttää huumeita samalla tavalla kuin alkoholia...
Puhumalla? Saarnaamalla? Kauhistelemalla? Esimerkkiä näyttämällä? Voi kun se olisikin noin helppoa.
niitä on myös 100 kertaa vaikeampi saada. Fakta on se, että te ette voi millään varmistaa sitä, että lapsenne ei tule juomaan. Ette millään. Ainoastaan oikeastaan sillä, että katsotte missä kaveripiirissä lapsi liikkuu ettekä päästä iltaisin ulos vaikka kuinka "kaikki muut pääsee". Jotkut keskustelut ym on ihan hölynpölyä, tottakai alkoholin vaaroista pitää puhua, mutta jos kaveripiiri vie niin ne neuvot kyllä unohtuu samantien. Plus vielä se, että jos alkoholista paasataan koko ajan, siitä tehdään sellainen "juttu" niin voitte olla varmoja että se alkaa kiinnostamaan. Itse en hyväksy sitä, että vanhemmat itse ostaa nuorille alkoholia, edes sitä paria siideriä, mutta en myöskään hyväksy sitä, että vanhemmat antavat alkoholista sen kuvan, että se on vain ja ainoastaan kamalaa myrkkyä. Alkoholia voi ihan hyvin käyttää kohtuullisesti (aikuisena), ja se on se kasvatusmalli mihin pitäisi pyrkiä, ei siihen absolutismiin, sillä voi olla huonot seuraukset.
onko sinun nuorellasi ystäviä, kaveripiiriä?? oletko kenties itse ollut joskus nuori? ;) kyllä mahtaa nuorta hävettää kulkea äidin ja isän kanssa tavanomaisella kävelyllä ja töllistellä ja kauhistella kun ikätoverit makailee puskissa.. kuulostaa aika erikoiselta..
kyllä nuorilla yleensä on niin suuri tarve kuulua ja tuntea itsensä hyväksytyksi tiettyyn kaveripiiriin että sitten voi sattua näitä ylilyöntejä, koska "joukossa tyhmyys tiivistyy". enpä usko että sinun konstisi toimisivat kovin monenkaan nuoren kohdalla, epäilen ettei myös omasikaan. on ihan normaali kehitysvaihe nuorella, että ottaa etäisyyttä vanhempiinsa, kapinoi heitä vastaan ja kaverit ja kaveripiiri on kaikkein tärkein. myös kaikenlaiset uusien asioiden kokeilut kuuluvat tähän ikään ja kapinointiin (alkoholi, seksi ym.) vai kierrätkö myös oman nuoresi kanssa katselemassa miltä ihan oikeat seksitaudit siellä itsessään näyttää ettei hän vaan sitäkin syntiä ala harrastamaan ;)
ja mitä tulee näihin oikeisiin mustuneisiin keuhkoihin tupakoinnin estämiseksi, niin syöväthän nuoret kilokaupalla roskaruokaa ja karkkia ja juovat energiajuomia ja limuja vielä siihen päälle, vaikka monet näkevät jo omissa vanhemmissaan ja muuten ympärillään mitä tällainan ruokavalio aiheuttaa vuosien kertyessä.. ymmärryksen puute aiheuttaa ongelmia!!
välit lasten ja vanhempien välillä lienevät ainoa keino vaikuttaa mm. teinien alkoholinkäyttöön. Itselläni on kolme teini-ikäistä ja alkoholikokeiluita takana kahdella vanhimmalla. En tiedä miten nämä superkasvattajat toimivat jotka uskova että absoluuttinen kielto tehoaa. En tosiaan vieläkään tiedä mikä on oikea tapa suhtautua mutta alkoholia en ole koskaan lapsilleni ostanut enkä aio ostaa. Miten sanoa että en hyväksy alaikäisten alkoholinkäyttöä ja sitten toisaalta muistuttaa että jos näin kuitenkin kävisi niin kotiin voi aina tulla ja kavereista pitää pitää huoli...?
Neljätoistavuotias on jo niin vanha etteivät vanhemmat voi fyysisesti jatkuvasti valvoa nuoren tekemisiä ja olinpaikkoja. Yökyläilyt kavereiden luona kyllä voi tarkastaaa mutta jossain määrin tulee olla myös luottamusta. Uskon että monet keskusteluun osallistujista ovat pikkulasten äitejä koska mielipiteet vaikuttavat niin mustavalkoisilta, murkun vanhempana ei aina ole niin kovin helppoa.
Jeesus oli innokas viinin lipittäjä. Lutherkin vietti mielellään iltaansa lasin seurassa... jos kelpaa Jesselle niin kelpaa...
eikä sitä mitenkään kielletty kotona tms. Miksi joisin jotakin jonka mausta en edes pidä
Tutkimusten mukaan nuoret, joiden vanhemmat suhtautuvat kielteisesti nuorten alkoholin käyttöön, juovat vähemmän tai eivät ollenkaan. Jos vanhemmat sallivat alkoholin käytön, lapset juovat enemmän.
Vielä enemmän vaikutusta on vanhempien omalla alkoholin käytöllä.
Ne nuoret, joiden kotona suhtautuminen alkoholiin on oikein negatiivista kokeilevat yleensä rankimmin. Nuorilla kun on tapana ennemmin tai myöhemmin testata oman kodin sääntöjä ja rajoja. Ja huolestuttavinta siinä oli se, että ne nuoret, joiden vanhemmilla oli oikein tiukka suhtautuminen alkoholiin eivät uskaltaneet soittaa kotiinsa, jos heidät esim illalla myöhään pelastettiin jostain lumihangesta nukkumasta. Niiden perheiden lapset, joissa vanhemmat rennompia, nuoret saattoivat itse tajuta, että nyt tuli otettua liikaa ja soittivat äidin tai isin hakemaan kotiin jo ennen sammumista.
Ja se omien vanhempien ostama siideripullo on paljon parempi vaihtoehto kuin pimeästi nurkan takaa jotain känniseltä ostettu kossupullo.
ehkä siksi ihmettelenkin kun meidän perheessä ei alkoholia käytetä...ja en ymmärrä miksi sitä pitää edes juoda? Mutta tämä on meidän perheen valinta, muut tekevät niinkuin itse parhaaksi näkevät.
Mulle itselleni paasattiin lapsena ja nuorena alkoholista kamalasti, miten se on niiin kamala juttu jne. Vanhemmilla hurjan negatiivinen suhde alkoholiin. Koska en saanut ns. normaalia kuvaa alkoholin käytöstä (toinen ääripää) niin se teki sen, että aloin teini-iässä (16v ->) sitten juomalla juomaan ihan jo kapinoinnin takia. Kumpikaan ääripää ei ole lapselle hyväksi, ei absolutismi eikä alkoholismi.
ei pullolista viinaa salassa ulkona, vaan muutama lasillinen kotona valvotuissa olosuhteissa. Ei tulisi raiskauksia eikä joutumisia epämääräisiin paikkoihin tahi sammumista pakkaseen.
jos lapsi päättää juoda. Mistäs me tiedetään onko Noran vanhemmat hyväksyneet alkoholin käytön? luulempa että eivät.
Kuvitteleeko ap tosiaan että teinit tekee sen mukaan miten vanhemmat sanoo ja hyväksyy?
Minä olen sitä mieltä että jos teini voisi sen eka alkoholikokeilun tehdä vanhempien valvovan silmän alla, monta känni sammumista hankeen vältettäisiin....
ei pullolista viinaa salassa ulkona, vaan muutama lasillinen kotona valvotuissa olosuhteissa. Ei tulisi raiskauksia eikä joutumisia epämääräisiin paikkoihin tahi sammumista pakkaseen.
Ne nuoret, joiden kotona suhtautuminen alkoholiin on oikein negatiivista kokeilevat yleensä rankimmin. Nuorilla kun on tapana ennemmin tai myöhemmin testata oman kodin sääntöjä ja rajoja. Ja huolestuttavinta siinä oli se, että ne nuoret, joiden vanhemmilla oli oikein tiukka suhtautuminen alkoholiin eivät uskaltaneet soittaa kotiinsa, jos heidät esim illalla myöhään pelastettiin jostain lumihangesta nukkumasta. Niiden perheiden lapset, joissa vanhemmat rennompia, nuoret saattoivat itse tajuta, että nyt tuli otettua liikaa ja soittivat äidin tai isin hakemaan kotiin jo ennen sammumista.
Ja se omien vanhempien ostama siideripullo on paljon parempi vaihtoehto kuin pimeästi nurkan takaa jotain känniseltä ostettu kossupullo.
Vaikka kyseessä olisivat omat vanhemmat ja yksi siideripullo.
Nuori viinan käyttöä kokeileva ei tiedä minkä verran voi juoda. Herkästi siellä pihalla porukassa tai yksin otettaessa tulee juotua liikaa, kaverit "painostaa" yms.
Ei vaan tiedä minkä verran voi ottaa että tolkku säilyy. Viina kun vaikuttaa vähän jälkijunassa
täällä joku uskovainen kertoi kuinka heidän lapsistaan kasvaa absolutisteja nimenomaan uskonnon ja leirien ym. avulla, pyh sanon minä. liika niuhottaminen ja paasaaminen nimenomaan houkuttelee nuoria testaamaan tätä "kiellettyä hedelmää". meillä nuoruudessa pahimmat sekoilijat, jotka kokeilivat viinaa, huumeita ja lääkkeitä, olivat nimenomaan lestadiolaisperheen lapsia (en halua yleistää, mutta näin oli meidän pienellä kylällä).. muut ihmeteltiin siideripullojemme kanssa sitä menoa..
ja, en itse ikinä ostaisi alaikäiselle lapselleni edes yhtä siideriä, mutta minun vanhempani ostivat muutamiakin, ja toki niiden lisäksi juotiin kaikkea muutakin, mutta aina pysyi mopo käsissä. nämä lestadiolaisnuoret tekivät salassa kiljua ja joivat sitä sitten ämpärikaupalla, itse vain kerran maistoin sitä..
nyt olen samaa pohtinut että kuinka ihmeessä saisin omalle lapselleni sellaisen suhtautumisen alkoholiin, että ei tulisi houkutusta ottaa sitten mitään kilju/lääke kännejä ja olla sitten vatsahuuhtelussa.. kääk kun kauhistuttaa jo nyt, lapsi tosin vasta 5v..