Onko väärin saada lapsi lahjomalla pottailemaan?
Kohta 2v 9kk ikäinen lapseni ei ole pätkääkään innostunut pottailusta eikä meillä ole koskaan mitään rutiinipottailuja harrastettu. Päiväkodissa käy potalla, mutta ei koskaan tee sinne mitään.
Kotona käy potalla jos lasta sattuu huvittamaan ja myös tekee pissat ja kakat pottaan.
Nyt haluaisin että lapsi pääsee vaipoista eroon ja olen ottanut käyttöön vanhan kalenterin, jonka luukkuihin saa pottailusta ja tuotoksesta tarran ja aina kun kalenterin rivi on täynnä, saa pienen lelun.
sitten kun koko kalenterisivu on täynnä tarroja, saa jonkun isomman lelun.
Onko ok? Kalliiksi tulee, mutta niin tulee vaippailukin
Kommentit (21)
nalle puh xylitoli-pastillin, jos tulee jotain pottaan. :)
Meillä opetettiin reilu kaksivuotias kakkaamaan potalle niin, että sai aina kakkaamisen jälkeen yhden Xylitol-karkin (niitä Niiskuneitikarkkeja). Pissaamaan oppi ilman palkintoa, mutta kakkaa ei jostain syystä halunnut tehdä pottaan. Nyt on kakannut pottaa reilu puoli vuotta ja palkintoa ei enää tarvitse antaa, vaan se jätettiin kaikessa hiljaisuudessa pois, eikä hän ole karkin perään kysellytkään.
Kotona käy potalla jos lasta sattuu huvittamaan ja myös tekee pissat ja kakat pottaan.
Että osaisko lapsi siis kuitenkin jo erottaa hädän? Entäs jos rullaat raakasti matot kaappiin ja jätät vaipat pois? Voihan siihen yhdistää palkitsemisenkin, mutta samalla tehdä selväksi, ettei vaippoihin ole paluuta päiväsaikaan (yöhommelit on eri juttu).
Meillä opetettiin reilu kaksivuotias kakkaamaan potalle niin, että sai aina kakkaamisen jälkeen yhden Xylitol-karkin (niitä Niiskuneitikarkkeja). Pissaamaan oppi ilman palkintoa, mutta kakkaa ei jostain syystä halunnut tehdä pottaan. Nyt on kakannut pottaa reilu puoli vuotta ja palkintoa ei enää tarvitse antaa, vaan se jätettiin kaikessa hiljaisuudessa pois, eikä hän ole karkin perään kysellytkään.
Jotkut aina muistuttaa, että sitten saa antaa loppuelämänsä niitä karkkeja lapselle. meillä ainakin kaikki nämä lahjonnat ovat päättyneet samalla tavalla, eli kun asiasta tulee automaattinen niin lahjominen loppuu ihan itsestään.
potalle vaan pissaa lattialle ja kakkaa varten vaatii vaipan. Hankala jättää vaipat päivisin pois, koska päiväkodissa vaativat vaippoja tuomaan kun lapsi ei siellä suostu tekemään pottaan yhtään mitään
kans käytössä samankaltainen lahjonta. Tyttö jo 3.5v eikä mitään kiinostutta asiaan! Tarrat ja karkit ei tehonnut kuin päivän pari, sitten vessaan suostuttelu meni taas vaikeaksi. Nyt tyttö saa tarran taulukkoon joka pissasta ja kakasta ja kun 40 tarraa on kasassa, hän saa kauan toivomansa lelun. Jotenkuten sujuu mutta en kauhean optimistinen ole että ihan lähiaikoina kuivaksi opii...homma kun ei kiinnosta tyttöä, ei ollenkaan!
Joku motivaatiohan se täytyy olla lapsellakin alkuun ja varmaan pian motivaatioksi riittää se mukava, kuiva ja kevyt olo ilman vaippaa.
Meillä esikoinen (poika) oppi päivässä vaippalapsesta täysin yökuivaksi, kun ikää oli tarpeeksi 2v 7 kk. Sai itse valita tarravihkosta yhden tarran. Pelkkä tarra oli tarpeeksi suuri houkutus.
Tyttö 2v. heitti tarrat mäkeen, kun tarjosin niitä. Opetteli ihan itse ja ilman mitään.
Minusta tärkeintä on oikea ajoitus, ja siihen sopiva motivaatio. Ja kesällä ulkona opettelu paljon hauskempaa kuin peppu paljaana sisällä talvella...
Itsekin olen vastaavaa kokeillut omien lasteni kanssa.
Lapseni ovat kuitenkin oppineet kuivaksi omaa tahtiaan eikä lahjomisella eikä muillakaan tempuilla ole ollut mitään vaikutusta.
Vanhempi oppi kuivaksi 2v8kk iässä. Yhtenä päivänä vaan halusi itse pissata pönttöön eikä sen koommin tarvinnut vaippaa.
Nuorempi ilmoitti 2v9kk iässä yhtenä päivänä ettei tarvitse enää vaippaa, eikä ole sitä sen koommin tarvinnut. Nuorempi oli jo usean kuukauden ajan osannut kotona hoitaa vessa-asiat kun sai olla ilman housuja mutta päiväkodissa ja ulkona tarvitsi vaipan. Päiväkodissakin olivat yrittäneet vaikka millä konsteilla saada lasta potalle ja olemaan ilman vaippaa mutta eivät onnistuneet yrityksissään.
Sitten yhtenä päivänä lapsi tosiaan vaan ilmoitti ettei tarvitse enää vaippaa eikä pissavahinkoja ole sattunut ollenkaan.
Miksi aloitatte pottailun vasta noin vanhoille lapsille? Mun vauva alkoi käymään potalla heti kun osasi istua. Toisin sanoen pottaan tutustuttiin heti kun mahdollista. Nyt 1-vuotiaana potalla käydään syömisten ja nukkumisten jälkeen. Joskus pissa tulee, joskus ei. Kakalle vien aina potalle tai kyläpaikoissa pytylle. Vaipat on silti käytössä, kuivaksi opettelun aika on myöhemmin. Joka tapauksessa mun lapselle on jo täysin luonnollista tarpeiden tekeminen pottaan.
Miksi aloitatte pottailun vasta noin vanhoille lapsille? Mun vauva alkoi käymään potalla heti kun osasi istua. Toisin sanoen pottaan tutustuttiin heti kun mahdollista. Nyt 1-vuotiaana potalla käydään syömisten ja nukkumisten jälkeen. Joskus pissa tulee, joskus ei. Kakalle vien aina potalle tai kyläpaikoissa pytylle. Vaipat on silti käytössä, kuivaksi opettelun aika on myöhemmin. Joka tapauksessa mun lapselle on jo täysin luonnollista tarpeiden tekeminen pottaan.
Aloitimme kyllä pottatreenit jo ties koska mutta ensimmiseen vuoteen lapsi ei edes suostunut istumaan siihen! Eli miten siinä sitten opetat potalle kun pakottaakaan ei voi?!
T: se jonka 3.5vuotiasta ei kiinosta kuivaksi opettelu
Aloitimme kyllä pottatreenit jo ties koska mutta ensimmiseen vuoteen lapsi ei edes suostunut istumaan siihen! Eli miten siinä sitten opetat potalle kun pakottaakaan ei voi?!
T: se jonka 3.5vuotiasta ei kiinosta kuivaksi opettelu
aloititko tosiaan säännöllisesti kun lapsi oppi istumaan? siinä vaiheessa lapsi ei osaa liikkua, ja ainakin meillä muksut on onnessaan istuneet potalla, kirjoja katsellen. jos olisin siinä vaiheessa alkanut opettamaan kun he osasivat liikkua -eivät varmasti olisi jaksaneet siinä istua. Kun tiesivät vauvasta lähtien mitä sinne on tarkoitus tehdä niin mitään ongelmia ei ole pottailun kanssa ollut. ja reilu vuotiaasta ovat itse menneet potalle kun on hätä. ei lapsi voi oppia jos ei vanhempi opeta. kyllähän te syötätte ja puette lapsenne ennenkuin he sen itse osaavat tehdä. samallailla lasta on opetettava käymään vessassa.
häntä ei potalla väkisin istutettu eikä edes puolivahingossa. Yritä siinä sitten istuttaa, minulla ei ainakaan ole aikaa viihdyttää vauvaa pottailun aikana
on aika hankala saada ymmärtämään että miksi hänen pitää istua paikoillaan jonkun inhottavan kovan muovisen pallin päällä jonne persekannikat vielä uppoaa.
Niin mä tein esikoiseni kanssa, kun tyttö oli 3v. Ei suostunut potalle ja lopulta kyllästyin. En enää laittanut vaippaa ja kas, päivässä tyttö oli kuiva :-)
... etta aivoissa ei kypsy tuo virtsarakkoa ja suolta kontrolloiva alue ennenkuin aikaisintaan 1,5 v. Ja suurin osa lapsista ei ole tassa vaiheessa viela siltikaan aivojensa puolesta kypsa oppimaan rakon hallintaa, vaan oppivat noin 2-3 v. Pojat keskimaarin myoshemmin kuin tytot. En viela koskaan tormannyt kirjaan tai tutkimukseen, jossa muuta vaitettaisiin, mutta uskon, jos joku minulle sellaisen nayttaa. : )
Lapsi voi toki pissata ja kakata pottaan jo tosi pienena, mutta silloin on yleensa kyse siita, etta vanhempi on oppinut lapsen pissarytmin ajoittaen pottailut juuri oikeisiin hetkiin (esim. ruokailun ja heraamisen jalkeen), mutta lapsi ei viela aivojen kypsyyden puolesta osaa pissaa pidattaa tai odottaa potalle paasya.
... etta aivoissa ei kypsy tuo virtsarakkoa ja suolta kontrolloiva alue ennenkuin aikaisintaan 1,5 v. Ja suurin osa lapsista ei ole tassa vaiheessa viela siltikaan aivojensa puolesta kypsa oppimaan rakon hallintaa, vaan oppivat noin 2-3 v. Pojat keskimaarin myoshemmin kuin tytot. En viela koskaan tormannyt kirjaan tai tutkimukseen, jossa muuta vaitettaisiin, mutta uskon, jos joku minulle sellaisen nayttaa. : )
Lapsi voi toki pissata ja kakata pottaan jo tosi pienena, mutta silloin on yleensa kyse siita, etta vanhempi on oppinut lapsen pissarytmin ajoittaen pottailut juuri oikeisiin hetkiin (esim. ruokailun ja heraamisen jalkeen), mutta lapsi ei viela aivojen kypsyyden puolesta osaa pissaa pidattaa tai odottaa potalle paasya.
Pitää varmasti paikkansa. En silti ymmärrä, miksei voisi potattaa aikaisemmin. En keksi yhtä ainutta huonoa puolta pottailun aikaisin aloittamisessa. Kuten jo edellisessä viestissäni sanoin, kokonaan kuivaksi opettelun aika on vasta myöhemmin.
Alussa luimme potalla kirjaa, nyt 1-vuotiaana saattaa olla joku lelu mukana, muttei välttämättä. Mukavampi itsekin pestä pylly kakkaamisen jälkeen kun kakkaa ei ole koko vako täynnä. Ja säästyyhän tässä vaippojakin.
Olen kylla siina samaa mielta 21:n kanssa, etta aikaisin aloittamisesta ei ole mitaan haittaa. Jos se siis sujuu ilman mitaan taistelua. Rauhanomaisesta pottailusta tulee silloin mukava tapa. Potasta ei kuitenkaan kannata tehda kynnyskysymysta uhmaikaisen kanssa, vaan odottaa, kunnes aika ja rakko on kypsia. : ) Eli oikean ajan loytaa kai parhaiten kokeilemalla.
Jotkut aloittaa tyytyvaisina aikaisin, jotkut odottavat jarjen kehittyvan uhmaikaiselle, jotta tarrojen kanssa pottailu onnistuu. Itse jouduin paatymaan tarralinjalle, kun potasta olisi muuten tullut pelkkaa tappelua. Poika oppi vasta 3 -vuotiaana ja tosi hitaasti silloinkin, tytto oppi viikossa 2-vuotiaana ilman mitaan sahlinkia. Kumpaakin lahjoin tarroilla ja tarrat jaivat ihan itsestaan pois, kun homma oli hanskassa.Saas nahda, miten kolmosen kanssa...
mutta periaatteessa tarrapalkinnot on kai aika yleisiä.