Onko tiedossa sairautta jossa palelee iltaisin?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Miksi iltaisin on valtava kylmyys joka helpottaa nukkuessa? Menen valtavat määrät vaatetta ja villasukkaa päällä nukkumaan ja heräämiseen mennessä olen riisunut ihan kaikki. Ehkä puoli vuotta kestänyt tätä nyt. Olen 44 v. Kai tää jotain vaihdevuosien alkamista vois olla mutta itseä mietityttää onko sydämessä jotain vikaa (ei jaksa enää pumpata verta kaikkialle pitkän päivän jälkeen?).
Jos sydämessäsi olisi vikaa, se oireilisi väsymisenä ja hengenahdistuksena rasituksessa, ei levossa. Normaaliin unirytmiin kuuluu, että kehon lämpötila laskee nukkumaan mennessä. Alipaino, lihaksettomuus ja pienikokoisuus pahentavat palelua.
On ja sillä on tieteellinen nimikin, väsymys.
Mummoutumistauti, jossa pitää olla kamalia villasukkia ja peittoja 😂🤣
johtuu ihan siitä ettet harrasta liikuntaa ja kiloja on päässyt kertymään ,paljon
Täällä myös palelija. Kotona päällekkäin 4 paitaa ja jättihuppari, kalsarit, pitkät paksut kalsarit ja talvifarkut, sukat ja villasukat - aina palelee. Nukun peiton ja lämpöpeiton alla, lämpöpeitto täpöllä ensimmäiset 2 h, sitten ylläpitolämpö. Silti on aamulla viileä olo, ei niin hytinäkylmä, mutta siis viileä. Kävin äskettäin vuosikontrollissa, arvot "hyvät". :/ Btw, epäilen itse jo Sjögrreniä monestakin syystä, mutta sitähän ei terkkarissa uskalla edes ehdottaa.
Väsymys?
Kilpirauhasongelmat?
Aivojen lämmönsäätely?
Fibromyalgia ( ks. siihen liittyvät myös muut oireet)?
Joku muu hermostollinen häiriö? -----autonomisen hermoston häiriö???
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös palelija. Kotona päällekkäin 4 paitaa ja jättihuppari, kalsarit, pitkät paksut kalsarit ja talvifarkut, sukat ja villasukat - aina palelee. Nukun peiton ja lämpöpeiton alla, lämpöpeitto täpöllä ensimmäiset 2 h, sitten ylläpitolämpö. Silti on aamulla viileä olo, ei niin hytinäkylmä, mutta siis viileä. Kävin äskettäin vuosikontrollissa, arvot "hyvät". :/ Btw, epäilen itse jo Sjögrreniä monestakin syystä, mutta sitähän ei terkkarissa uskalla edes ehdottaa.
Mites sulla pituus/paino ,ja liikkuminen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi iltaisin on valtava kylmyys joka helpottaa nukkuessa? Menen valtavat määrät vaatetta ja villasukkaa päällä nukkumaan ja heräämiseen mennessä olen riisunut ihan kaikki. Ehkä puoli vuotta kestänyt tätä nyt. Olen 44 v. Kai tää jotain vaihdevuosien alkamista vois olla mutta itseä mietityttää onko sydämessä jotain vikaa (ei jaksa enää pumpata verta kaikkialle pitkän päivän jälkeen?).[/quote
Mulla tämä ihan sama. Jos nautin illalla alkoholia palelua ei ilmene mutta normimeiningillä vesilinjalla aivan valtava palelu iltaisin 22-23 aikaan ja olo kurja ja väsynyt. Noin 1:30-2 havahdun riisumaan vaatepläjäykset ja kylpytakit villasukkineen pois päältä. Kello soi 6-8 aikaan ja herään lämpöisenä ja pelkillä alkkareilla. Talon lämmitys on ilmalämmityksen johdosta erittäin tasainen eli talon lämpötila ei vaihtele, vain minun. Jos nautin alkoholia 1-2 annosta iltapalelua ei ole eli vähän viini houkuttelee sitten.
Joko paleluun on löytynyt syy? Kysyy sjögreniläinen
Miksi iltaisin on valtava kylmyys joka helpottaa nukkuessa? Menen valtavat määrät vaatetta ja villasukkaa päällä nukkumaan ja heräämiseen mennessä olen riisunut ihan kaikki. Ehkä puoli vuotta kestänyt tätä nyt. Olen 44 v. Kai tää jotain vaihdevuosien alkamista vois olla mutta itseä mietityttää onko sydämessä jotain vikaa (ei jaksa enää pumpata verta kaikkialle pitkän päivän jälkeen?).