Onko tiedossa sairautta jossa palelee iltaisin?
Kommentit (30)
itselläni aiheutti tosi kovaa palelua, ei auttanut vaikka oli vaatteet päällä, villasukat jalassa, pari peittoa päällekkäin.... Silti palelin horkassa. Olo oli muutenkin huono.
Käypä illalla jumpassa niin ei takuulla palele.
kun menen nukkumaan ei yksi peitto riitä eilen oli kolme. Peitto jossa pussilakana, sänkypeitto ja vielä pääll villainen shaali.
Villasukat jalassa olen nukkunut koko talven.
Tätä palelua oli jo syksyllä ja vetämätön olo, kävin kilpparikokeissa marraskuussa ja niissä ei mitään erikoista ole. Epäilen itsekin tuota kilprauhasen toiminnan häiriötä.
Viimeiset pari viikkoa on ollut tosi kylmä olo. Ennen hikoilin herkästi ja imuroidessakin hiki ja nyt en hikoile. Ketuttaa. Tilasin lääkäriin ajan mutta on vasta maaliskuun puolivälissä.
Minä palelen aina kun olen paikallani, imuroidessa jne. tulee helposti hiki, mutta usein nänäni on "jäässä" ja pa-le-len! Olen ommellut ryynipusseja, joita pidän jalkojen alla istuessani ja koneella ollessani lämmittelen käsiänikin. Sänkyyn laitan jalkopäähän kuumat pussit/ison pussin ja peiton niiden päälle esim. hammaspesun ajaksi ja menen sänkyyn jossa jalat saavat lämpöä ryynipusseista, Petivaatteetkin ovat vähän lämmenneet.
Osti lähikaupasta linnuille tarkoitettuja kauroja, on halvempaa. Toki kaurajyvät kuten teollisesti ommelluissa, ainakin terveyskaupasta saa paketteja, voi olla kestävämpiä.
Laitoin tyynyliinan sisään n.1/4 osa, ja ompelin koneella pään hyvin kiinni, Saa ollla löysä, jos jalkopäähän niin on jaloille pehmeää. Sitten tyynyliina päälle vielä, jonka voi pitää erikseen jaloille tarkoitettuna, jos haluaa.
Olen miklrossa lämmittänyt ja laittanut pienen muovimukin jossa vettä ettei ihan "kuiviltaan". Varottava kaurojen palamista, kokeilemalla ajan oppii, kauanko lämmittää. On meillä kärähtänytkin...
Ajattelin ommella vielä sellaisen, vähän niin kuin pannumyssyn, johon jalat saa laittaa illalla sängyssä, lämpöä tulee alapuolelta ja päältä...
Mieheni osti sähköpeiton toissa jouluna, en ole joko muistanut ottaa ja kun muistan en uskalla sähköiskun pelossa, vaikka kannattaisi kun niin paleltaa...
Minuakin palelee iltaisin. Ei auta vaikka laittais villasukat jalkaan ja viltin niskaan ja takkaan tulet. Lisäksi yöllä herään joskus siihen, että olen hiestä märkä. Lääkäri epäili mm. Sjögrenin oireyhtymää, syndrooma. Olen menossa verikokeisiin ja tulokset saan ehkä reilun viikon päästä. Kilpirauhaskokeet on aina näyttänyt normaalia.
Vaihdevuodet :)
p.s. raskaus ei ole sairaus
Mitkä muuten olivat arvosi?
Jos on rajoilla niin se saattaa aiheuttaa ongelmia, suomalaiset raja-arvot kun ovat aivan liian laajalle asetettu. Jos on rajoilla niin hakeudu hyvälle sisätautilääkärille saadaksesi oireenmukaisen hoidon jossa ei raja-arvoja tuijotella.
ja ihan lääkärin sanomana paleluni johtuu siitä. Hb:ni on 80, joten on siis todella alhainen.
kunnes sain homman hallintaan vyöhyketerapian avulla. Jotenkin vaan aineenvaihdunta ja verenkierto ei olleet kunnossa, hikoilin välillä ihan tarpeettoman paljon ja just "toimettomana" ihan jäässä sadan täkin alla.
Nyt paljon parempi olla. Ilman villasukkia en tosin pärjää :D
ja niin oli minullakin ( nro17) rajoilla pitkään.
ongelma on siinä että suomessa ne raja-arvot on niin onnettoman korkealla ja iso haarukka, että moni sellainen joka oikeasti tarvitsee lääkitystä kärsii turhaan tuon ja osaamattomien lääkäreiden takia.
En muista arvoja mutta kun soitin niistä silloin olivat normaalin rajoissa..
aika usien ton luokan palelua ja muutenkin huonontunutta oloa aiheuttaa juuri kilpirauhasen vajaatoiminta.
mulla tuollaista kamalaa palelua oli raskauksien alussa aina vain pienen aikaa ja sitten vuosien ajan kun hoitamaton kilpparin vajis jylläsi.
ja se loppui kaikkien muiden ikävien oireiden kera sitten melkein samantien kun sain lääkeet siihen.
ja todellakin, valitettavasti tuon sairauden diagnosointi ja hoito on suomessa ihan retuperällä, itsekin sain vuosiakausia rampata lääkärillä ja sain vain niitä sääliviä katseita osakseni jne...
eli kunnon osaava lääkäri on avainasia sen sairauden hoidossa.
helpommin sanottu kuin tehty.
http://www.kilpirauhas.info/foorumi/
kilpirauhassairauksista kärsivien käytössä oleva lempinimi kilpirauhaselleen ;)
kilpparia? sehän on yhtäkuin kilpikonna!
vain siksi että ()/(/&&/#/()= terveyskeskuslääkäri osannut tehdä diagnoosia ja tuijotti vain TSH ja T4v arvoja jotka olivat ihan kiltisti "rajoilla". Vihdoin ja viimein sain häneltä suostuteltua lähetteen erikoislääkärille - ehdolla että menen mielenterveyspolille jos ei sisätautipuolelta löytyisi mitään. No löytyihin sieltä se mitä jo itse tiesinkin, kilpirauhasen krooninen autoimmuunitulehdus ja vajaatoiminta. Tiesin diagnoosin itse etukäteen sen vuoksi että 80% äidin puolen suvun naisista kärsii erilaisista kilpirauhasvaivoista.
ja niin oli minullakin ( nro17) rajoilla pitkään.
ongelma on siinä että suomessa ne raja-arvot on niin onnettoman korkealla ja iso haarukka, että moni sellainen joka oikeasti tarvitsee lääkitystä kärsii turhaan tuon ja osaamattomien lääkäreiden takia.En muista arvoja mutta kun soitin niistä silloin olivat normaalin rajoissa..
Kaikkea löytyy väsymyksestä nivelkipuihin ja mitä tahansa siltä väliltä.
En tiedä, millainen talo tai lämmitys teillä on, mutta meillä ainakin rivarissa patterilämmitys on pois päältä 22-06. Ja minäkin palelen iltaisin.
ole pote pitkään hoitamatta, päinvastoin.
Minulla hb 80 ja palelsi ihan vietävästi.
Istun tässä koneella ylimääräinen villatakki päällä ja käsiäkin kylmää jaloista puhumattakaan.
Väsyneenä tulee usein kylmä!