Työpaikan hakuika loppui, milloin soitan perään ja mitä sanon?
Olisiko jotain hyvää fraasia mitä sanoa, kun soittaa työpaikan perään? Kerronko esim, että olen hakenut paikkaa ja kysyn, että missä vaiheessa hakuprosessi on menossa vai mitä?
Kommentit (14)
Kyllä ne soveltuva hakijat erottuvat niistä papereista jo yleensä. Jos kuitenkin päätät soittaa, niin älä missään nimessä tee sitä vielä viikkoon tai kahteen.
T: Rekry-täti
Soveltuvat hakijat piti tädin tähän luonnollisesti kirjoittaa.
Tsemppiä ja toivottavasti pääset haastatteluun!
Kyllä ne soveltuva hakijat erottuvat niistä papereista jo yleensä. Jos kuitenkin päätät soittaa, niin älä missään nimessä tee sitä vielä viikkoon tai kahteen.
että siitä on ollut ilmoitus firman nettisivuilla. Kyse on uudesta toimipisteestä. Ei ole paikka ollut haussa ainakaan työkkärin sivuilla, enkä ole lehdestäkään sitä onnistunut bongaamaan. Joten oletan ja toivon, ettei hakijoita ole aivan älyttömän paljon. Ja kun soitin hakemuksen lähetettyäni, sanoi pomo, että aloittaa luultavasti haastattelu helmikuun alussa (paikan haku loppui tammikuun lopulla).
t.ap
Onnea vaan kovasti matkaan.
Jos pomo sanoi aloittavansa haastattelut helmikuun alkupuolella, niin odottele vaan rauhassa hetken aikaa ;) Olet kuitenkin tehnyt jo sen ensimmäisen soiton (oletan, että kysyit onko hakemuksesi tullut perille jne), joten nyt voisi olla hyvä hetki odotella työnantajan yhteydenottoa.
Tietysti aktiivinen ote kertoo motivoituneisuudesta, mutta siinä on tosiaan tuon ekan vastaajan mainitsema riski siitä, että puhelimet pirisevät turhankin villinä ja hyväksi tarkoitettu vaikutus muuttuukin negatiiviseksi (vaikkakin tässä tietysti, jollei ilmoitusta ei ole ollut lehdissä, niin hakijoita varmasti on vähemmän, kuten itsekin arvelit).
Älä kuitenkaan ihan ihan vielä rimpauta, kun kerran lupailievat haastattelujen alkavan piakkoin. Kyllä se soitto sieltä tulee :)
kun todella toivoisi saavansa paikan! :) Ja kun aina toitotetaan, että kun laittaa hakemuksen, niin pitäisi sitten soitella perään ja osoittaa aktiivisuuttaan. Mutta tietty onhan se vähän ärsyttävää, jos sinne kaikki soittelee ja koko ajan kyselee. Ei vaan millään malttaisi odottaa, että tuleeko se puhelu vai ei!
t.ap
Mitä jos tekisit kompromissin?
Odottele tämä loppuviikko rauhassa. Jos aloittavat haastattelut jo helmikuun alkupuolella, niin hakemuksia käydään varmaan läpi juurikin nyt. Voihan odotettu puhelinsoitto tulla jo vaikka tänään. Jollei soittoa kuulu, niin rimpauta sinne ensi viikolla!
Lykkyä matkaan :)
Sanoit että olet jo kerran soittanut, älä soita uudestaan. Ärsyttää ainakin minua rekrytoijana suunnattomasti. Yksi kerta on ok, jos ihmisestä jää miellyttävä vaikutelma puhelimessa, voi kutsua haastatteluun vaikka ei sitä välttämättä pelkän paperin perusteella tekisi. Jos sulla ei ole mitään asiaa oikeasti - oletko paikasta riittävän kiinnostunut? Jos rekrytoija huomaa että soitat vain sen takia että työnhakuoppaassa sanotaan että pitää soittaa, niin unohda koko paikka.
Laitatteko te ne hakijat johonkin ylös jotka soittavat?
Jos soittoja tulee niin paljon, niin kerkiikö siinä oikeasti kirjaamaan tai muistamaan ketkä on soittanut ja ketkä ei?
Työnantaja ottaa kyllä yhteyttä, jos haluaaahaastatella sinua. Soittamalla et edistä asiaa mitenkään. Tsemppiä, toivottavasti se odottamasi puhelu tulee!
hakemuksia oli tullut 200 kpl ja 6 kutsuivat haastatteluun. Härrekyyd jos kaikki 200 soittelisivat sekä hakemuksen lähetettyään että vielä haastattelusta...
Itse olen ollut rekrytoimassa lähinnä asiakaspalvelutyöhön, jota tehdään ainakin osittain puhelimessa. Tällaisissa tilanteissa soittelijoiden ääni kyllä jää mieleen, jos se on harvinaisen miellyttävä tai ei niin miellyttävä.
En itse varsinaisesti kirjaile soittajien nimiä ylös, mutta kyllä se on jäänyt mieleen, jos joku soittaa useampaan otteeseen. Meille tosin hakemuksia ei tule satoja, vaan kymmeniä. Kyllä ne hakijat (ja nimetkin) kuitenkin siinä vaiheessa jollain tasolla jäävät mieleen kun on lukenut papereita ja haastatteluaikoja sovitaan.
Sinänsähän usealla soittokerralla ei kyllä ole vaikutusta siihen, että otetaanko haastatteluun vai ei. Itselleni on muutaman kerran tullut sellainen "piinaava" olo, kun hakija on oikesti soittanut useampaan kertaan (mutta tällä tarkoitan kyllä useampaa kuin kolmea puhelua).
R-täti
Laitatteko te ne hakijat johonkin ylös jotka soittavat?
Jos soittoja tulee niin paljon, niin kerkiikö siinä oikeasti kirjaamaan tai muistamaan ketkä on soittanut ja ketkä ei?
Sitä vaan on omassa päässään tullut ilmeisesti sellaiseen johtopäätökseen, että kun soitan, niin rekrytoija kuulee heti parin lauseen jälkeen äänestäni, miten loistava työntekijä olisin! ;)
Täytyy siis vaan itseään nyt toppuutella ja odottaa. Tottahan se varmaan on, että ei ne minua nyt sen yhden puhelun takia kutsu tai jätä kutsumatta haastatteluun.
Teen varmaan nyt sellaisen kompromissin, että soitan ensi viikon alussa, jos siihen mennessä ei ole mitään kuulunut. Sitten ainakin tiedän hakuprosessin aikataulusta tai kuulen, etten tule kutsutuksia ja voin keskittyä muihin asioihin. Nyt vaan tuo työpaikka pyörii koko ajan mielessä, kun niin kovasti toivoisi sen saavansa.
Kiitos teille! Kerrankin tuli asiallisia viestejä!
t.ap
No mun mielestä ei ole haittaakaan siitä, että soittaa ja kysyy suoraan, että olenko haastateltavien joukossa. Yksityisen alan työpaikoissa haastatellaan usein sitä mukaa kun hakemuksia tulee, joten mun mielestä voi ihan hyvin perään soitella.
on nimittäin tosi rasittavaa, jos esim. on tullut 200 hakemusta ja joku tumpelo soittaa pari päivää hakuajan loppumisen jälkeen, että missä mennään. Yleensä kun on muutakin tekemistä kuin vain tuo hakemusten plärääminen. Sitäpaitsi periaatteessa on ihan turha soitella, ei ne sinua kutsu haastatteluun, jos ei ole parin viikon kuluessa mitään kuulunut. Silloin on yleensä jo haastatteluun kutsuttavat viimeistään pyydetty ja muita ei nyt vain kutsuta. Harvoin niitä ihmeitä tapahtuu, että olisi joku potentiaali jäänyt huomaamatta ja jälkikäteinen puhelinsoitto herättäisi työnantajan.