Uppsalassa ambulanssin saa löyhin perustein, mutta keskenmenoon ambulanssi?
Minusta tuntuu, että siellä aika helposti lähetetään ambulanssi paikalle, vaikka esim. vanhemmat tai puoliso voisi kuskata omalla autollakin.
Tänään sitten rv 8 keskenmeno-potilas vietiin ambulanssilla sairaalaan. Täällä kun ei meinata edes ottaa gynelle tutkimuksiin, jos ei kipuja ole.
Vähän on eri käytäntö.
Kommentit (16)
Mutta kyllä mut vietiin terveyskeskuksesta ambulanssilla keskussairaalaan, kun sain keskenmenon.
(Huom! Kunnon av-mamma ei siis anna ymmärtämättömyyden häiritä kommentointia:)))
tietää, että ei ne ensihoitajat pysty asiaa auttamaan sen enempää kun että menis ite sitte autolla sairaalaan.. Jossain aiemmassa jaksossa ihmettelin myös, kun lapsi pudonnut sohvalta, lyönyt pään, mutta oli ihan vireessä, niin ambulanssi soitetaan paikalle....Ei suomessa edes otettais kyytiin tollasia, sanottais, että tilaa taksi...
Täällä ei tunnuta tietävän, että ainakin tuulimuna keskenmenoissa voi tapahtua "verisyöksy", eli jos ei nopeasti pääse sairaalaan voi tulla hankalat oltavat ilman verta..
oli jotain vakavampaa, sektion jälkeen. En ollut tiennyt, että voi olla niin kovat kivut.
tuli aikaisilla viikoilla km, syynä oli kohdunulkoinen. Verta olin vuotanut n. 2,5 litraa, suurin osa mennyt vatsaonteloon.
oman työuran aikana on osunut eteen muutamakin jolla on verenpaineet tipahtaneet normaalilukemilta jonnekin 70/30 tasolle... kyllä siinä jo kiireellä lykätään nestettä sisään ja kohotellaan jalkoja ym. En kyseistä jaksoa ole nähnyt mutta siinä tuskin näytettiin paljonko vuotoa oli?
T: sh
Lyhyesti pointti oli tämä:
Uppsalan sairaalaa seuratessano olen ollut monesti sitä mieltä, että siellä kuljetetaan useinkin ihmiset helpommin ambulanssilla, kun vastaavassa tilanteessa Suomessa ambulanssi ei sellaista potilasta kyytiinsä huoli.
Nyt siellä kuskattiin rv 8 keskenmenon saava nainen ambulanssilla gynen tutkittavaksi sairaalaan.
Ja mun oman kokemuksen ja tuttavien tarinoiden perusteella Suomessa keskenmeno potilas ei edes helposti pääse mihinkään gynelle. Tarvitsee olla tosi kipeä päästäkseen sairaalaan. Ja sillonkin mennään omalla autolla, ei todellakaan ambulanssilla.
-ap
on aina päässyt gynelle tutkittavaksi. Meidän kunnassa siihen ei edes tarvita lähetettä sairaalaan. Menee vaan päivystyspolille sairaalaan ja kertoo asiansa.
Tk:n päivystyksestä, neuvolasta ym. instansseista käännytetään sairaalalle heti jos moinen vaiva on. Ei ne toki siellä välttämättä muuta tee kuin toteaa asian, mutta ihan hyvä sekin musta on. Eipähän sitten tarvitse ihmetellä että menikö kesken vai ei. Ja tietty jos vuotaa paljon tai on kovin kipeä, niin kyllä sitten hoidetaan.
kuskaa vaan sen takia kun filmataan ja ei kehtaa äksätä potilasta (eli siis jättää kotiin tai käskeä hankkiutumaan sairaalaan muilla konstein)
Mun mielestä ihan turhaa myös pillit päällä mennään tossa sarjassa. Mutta veikkaan siis että filmiryhmä vähän potentoi noita kuljetuksia....
Kyllä mun oli aikoinaan pakko soittaa amppari. Viikkoja ei ollut vielä kovin paljon, mutta vuosin kuin saavista olis verta kaadettu. Uskon, että siinä tilanteessa jokainen suomalainen olisi saanut ambulanssikyydin sairaalaan ihan varmasti. Minäkin olisin kuollut ilman ambulanssin apua. Sain sentäs tipan suoneeni valumaan kotipihalla. Ei olisi enää sairaalassa onnistunutkaan laittaa noin vain. Suonet oli jo kotipihalla kadonneet jonnekin shokin takia.
Jotenkin en ymmärrä, että jotkut tekee "vakavia" johtipäätöksiä telkkarisarjan perusteella. Tuollaisiin sairaalasarjoihinhan ei edes valikoidu kuin vain harvat tapaukset. Ketä kiinnostaa katsella kotisohvalta keskenmenon saanutta naista, joka tulee sairaalaan omalla kyydillä omin jaloin kävellen. Telkkarissa näytetään vain tietyt tapaukset. Ihmisille tulee herkästi ihan väärä kuva sairaalamaailmasta tuollaisten sarjojen takia. Kun suurinosa sairaalan elämästä jää näkemättä kuitenkin.
Kriittisyyttä elämään :)
mutta kyllä mä sain lähetteen tk.sta tutkimuksiin ihan vain soittamalla että epäilen keskenmenoo. eli kyllä uomessa tutkitaan jos ollaan epävarmoja tilanteesta. ja tää oli rv 8
Sairaankuljetustoiminta näyttäisi olevan osa sairaalatoimintaa. Suomessahan se on osa palo- ja pelastustointa tai pienissä kunnissa se on ulkoistettu yksityisille yrityksille. Samoin tuo helikopteritoiminta näyttäisi olevan osa sairaalan toimintaa. Suomessa taitavat olla eri tavalla organisoituja, yhdistysten tms ylläpitämiä.
eivät uskaltaneet antaa mun itse ajaa. Ja ei ollut pahemmin ees vuotoa, oli kohdunulkoinen.
Suomen Sairaalassa se yksi lääkintävaksi whinetti kun itsaripotilaat vie arvokasta kahvitteluaikaa.
Tuossa Ruotsin versiossa sekä ensihoitaja että lääkäri suhtautuivat itsemurhaa yrittäneisiin hyvin empaattisesti pohtien miten kamala henkinen tuska täytyy olla että se johtaa ihmisen moiseen tekoon.
Vierailija:
Ruottissahan on kaikki paremmin kuin Suomessa!
kun kyseisessä sarjassa ambulanssi kuskasi sairaalaan äitiä ja taaperoa, joka oli vähän kopauttanut päätään. Tiedän, ettei aivotärähdystä välttämättä huomaa heti, mutta tää lapsi oli maallikollekin silminnähden virkeä ja hyvävointinen.
jos siis vuotaa kovasti. voi km vuotaa vähilläkin viikoilla hurjia määriä.