G:Suurin synnytyksen aikainen vuoto, josta olette kuulleet/on itsellä ollut?
Kommentit (42)
kun ymmärtääkseni verenluovutuksessa otetaan puoli litraa ja siitä saadaan 2 yksikköä punasoluja.
ne siteet jotka on alla kun synnyttää niin ne punnitaan
ja silmämäärin myös arvioidaan, samoin mitataan esim alusastiaan tullut veri
ne siteet jotka on alla kun synnyttää niin ne punnitaan
ja silmämäärin myös arvioidaan, samoin mitataan esim alusastiaan tullut veri
Mutta vuotoa kuvattiin kuitenkin "melko runsaaksi".
pläntti verta lakanassa tai lattialla
toki veren voi lattialta imeyttää esim liinaan ja sitten punnita
hyytymät tietenkin punnitaan aina
kaikki piti olla ok, tuttu siirrettiin jo synnyttäneiden osastolle.
Tuttu valitti moneen kertaan, että kaikki ei nyt ole kunnossa huimaa hurjasti. ja kun paineet otettiin alapäästä pois alkoi veri oikeesti roiskuta paineella.
Tuli hoitajille kiire, kun kaveri menetti tajunsa siinä paikassa
toiselle meni 10L verta ja toiselle 10,5 litraa... Molemmat ihan hilkulla selvisivät. Lapsissa ei mitään vikaa.....
Toisella halkes kohtu kun lapsi potkaisi lähteissään kunnolla ja toisella oli istukka kasvanut kohdun läpi ja sitä ei oltu heti huomattu ja vasta muutaman tunnin päästä synnytyksestä huomatiin valtava vuoto.....
...ne imee tietyn määrän nestettä.
Hemppa laski 74, mutta pystyin koko ajan olemaan pystyssä ja kävelemään sairaalan kellarikäytäviä pitkin 1km lastenteholle vauvaa katsomaan monta kertaa päivässä.
Sain silti 2 pussia lahjoitettuja punasoluja
jossa vuoto alkoi yllättäen synnytyksen jälkeen, kaikki mahdollinen tehtiin, luultiin välillä, että ollaan voiton puolella. Joutui uudestaan leikkaussaliin, verta meni useita litroja ja lopulta tehtiin kohdunpoisto. Sekään ei auttanut vaan äiti kuoli, kun elimet pettivät.
Olin kuitenkin kuolla vuotoon ja olin teholla eka vuorokauden tarkkailussa synnytyksen jälkeen.
Verenluovutuksen jälkeen verestä erotellaan punasolut ja plasma, plasmaa on reilusti enemmän kuin punasoluja.
juttua. uskon kyllä runsaan vuodon, mutta ei kenenkään KOHTU HALKEA, KUN LAPSI POTKAISEE, kyllä se on ne supistukset jotka voivat aiheuttaa kohdun seinämän repeämän.
toiselle meni 10L verta ja toiselle 10,5 litraa... Molemmat ihan hilkulla selvisivät. Lapsissa ei mitään vikaa.....
Toisella halkes kohtu kun lapsi potkaisi lähteissään kunnolla ja toisella oli istukka kasvanut kohdun läpi ja sitä ei oltu heti huomattu ja vasta muutaman tunnin päästä synnytyksestä huomatiin valtava vuoto.....
paljonko vuodin mutta aika reippaasti, hemppa oli 60 synnytyksen jälkeen. mulla meni kyllä useampi viikko ennekuin tokenin, pääsin saikulta kotiin 5pv synnytyksestä ja huimasi aivan helkkaristi, luulin etten millään pystyisi suoriutumaan portaista (asuttiin kerrostalossa, ei hissiä). mies tarjoili ruoat sänkyyn (ne ei olis laskeneet saikulta kotiin ellei mies olis luvannut auttaa kaikissa kotihommissa kun en ollu kunnossa, mutta manguin kotiin kun sairaalassa oli niin tylsä olla, vauva oli ihan kunnossa), mä suoriuduin juuri ja juuri kylppäriin ja takasin. tää kokemus kyllä teki sen että meillä on vaan yksi lapsi.
Kiitos modernin lääketieteen synnytykseen kuoleminen on nyky-Suomessa todella harvinaista. Mulla meni kaksi litraa ja olihan se pari tuntia aika draamaa, mutta onneksi kohtu supistui lääkkeillä, eikä tarvinnut sen kummempia operaatioita. Vauva pötkötti koko ajan mun rinnalla, enkä ehkä senkään takia osannut hätäillä vuotoa, vaan keskityin pienen ihmisen hyvinvointiin. Synnytyksestä jäi kokonaisuudessaan ihan hyvä kuva.
Oisko syynä ollut se, että kohtu ei supistunut normaalisti synnytyksen jälkeen.
Verenluovutuksessa verta otetaan 400 ml mutta se jaetaan kolmeen osaan.
Yli puolet luovutetusta kokoverestä on verinestettä eli plasmaa, joka sisältää vettä, erilaisia suoloja ja valkuaisaineita. Hieman alle puolet verestä on punasoluja ja noin sadasosa valkosoluja ja verihiutaleita eli trombosyyttejä.
http://www.veripalvelu.fi/modules/system/stdreq.aspx?P=28&VID=default&S…
Eri luovuttajien punasoluja siis yhdistetään yhtä pussia varten.
istukka ei irronnut. Kaksi pussia sain lisää