Onko 15-16 kuinka paha painoindeksi?
Kommentit (13)
Eli en tarkoittanut, että olisit anorektikko...vaan sitä vaan, ettei painolla välttämättä ole yhteyttä siihen miltä itsestä tuntuu, hyvin eripainoiset ihmiset kokevat voivansa hyvin vaikka terveys on vaakalaudalla (sekä liian lihavat, että liian laihat).
Ravintoaineita ei todennäköisesti tule riittävästi, varsinkin kun imetät.
Ei kai siitä voi olla kyse, kun kerran tiedän hyvin että olen laihtunut enkä pidä lisälaihtumista minään tavoitteena tai kauneusihanteena?
Samoin ylipäätään huono yleiskunto ja olet alttiimpi kaikille viruksille
16 ja se on ihan normia minulle, ei alkanut kasvaa karvaa sen enempää kuin aiemminkaan ja menkat on aina tulleet säännöllisesti siitä asti kun ne 12 vuotiaana alkoivatkin. Ja siis aikuisikäni paino, itseasiassa yläasteella oli jo sama paino oli 48-50cm ja pituus 170cm.
Anoreksia vai muu syy? Onko potilas hoidossa vai kieltäytyykö hoidosta?
Olen vaan imetyksen aikana laihtunut.
Oletko aina ollut alipainoinen? Mikset pysty syömään riittävästi / säännöllisesti? Aloita lisäämällä vaikka ruokalusikallinen oliiviöljyä joka aterialla
Herkkujakaan en välttele. Olen joskus 15 vuotta sitten (kun olin vielä mutsin ruoissa) painanut 54 kiloa, nyt 42,8.
jos on pitkä ja siro, tai muuten vain hoikkuuteen taipuvainen. Itselläni on ollut alimmillaan joku 18 ja tunsin oloni ihan normaaliksi, paremmaksi kuin ns. normaalipainoisena. Ei siihen indeksiin kannata sokeasti tuijottaa, kaikki bodaritkin on sen mukaan ylipainoisia...
Jos olo on hyvä, niin kaikki ok, jos taas heikottaa, ja voit huonosti, niin koita syödä enemmän, mitään lihottavaa roskaruokaa ei silti kannata alkaa lappaamaan. Voi myös käydä terkkarissa testaamassa onko puutostiloja. Tai keskustella neuvolassa aiheesta.
ja siinä vaiheessa tilanne on todella vakava, vaikka vointi voi subjektiivisesti olla hyväkin (kuten anorektikoilla aina...). Elimistösi tuskin kestää noin alhaisella painolla, vähäisellä rasvamäärällä, ja tuossa painossa proteiinienkin ja muiden "rakennusainesten" määrä alkaa olla huono. Kannattaisi yrittää vaikka väkisin syödä enemmän, ravitsemussuositusten mukaisesti.