VANTUT HELMIKUUSSA
tässäpä viime kuun jutut [http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Kommentit (59)
Tervehdys vaan kaikille tutuille!!! Tuli tonskiin kirjoteltuu odotusaikana ja kuumeillessa. Nyt meillä siis kaks ihanaista poikaa, Miska Väinämö (12.7.2007) ja Petrus Eemeli (29.11.2008).
Ei tässä oikeen oo ollu aikaa ja energiaa näihin nettihommiin noitten kahen poitsun jäliltä. Miehellä ois ens viikolla taas isyyslomaa ja huomenna vp, joten jos nyt ottas tähän vähän aikaa. Molemmat lapsosetkin kun jo uinailee.
Meillä arki rullaa ihan sujuvasti. Mitä nyt itestä tuntuu, et oon synnytyksen jälkeen koko ajan ollu kipee. Joulukuussa oli yks flunssa ja heti vuoden alusta taas toinen joka vieläkin ryvittää minuu. Muuten on menny poikien kanssa kivasti ja ongelmitta. Miska ei edelleenkään oo mitään näkyviä mustismerkkejä osottanu. Osin varmaan auttaa se et Petrus on niin helppo tapaus ja ei vaadi jatkuvaa sylittelyä ja huomioo. Kovasti Miska halailee Petrusta ja huolehtii, et vaipat pitäs vaihtaa ja jos kitisee niin tuttia tarjotaan tai viitotaan äipälle, et pitäs mennä hoitaa.
Petruksella oli neuvola maanantaina. Herralla ikää 10vko, pituus 61,9cm (56), paino 5965kg(4610) ja pipo 40,8cm(39). Tosi hyvin kasvanut ja muutenki ihan jämäkkä kaveri. Th tosin pisti ylimääräisen lääkärin ens viikolle pään kannattelun takia. Mie oon sitä mieltä, et turhaa hötkyilyä vaan. Ihan normivauva meillä on miun omien kokemusten mukaan. Ja todella perustyytyväinen niin ku oli isoveljesäkin. Eli helppohoitoisia nää meitin muksut.
Miskalla oli kanssa muutama viikko takaperin 1,5v neuvola, jossa kävi isäsä kanssa. Hyvin oli menny ja rokoteestakaan ei ollu itkua tullu. Reipas poika meillä, tosin äippää alkaa tuo puhumattomuus pikku hiljaa rassata kun tahtoo tulla huutoa asiasta ku asiasta. Taitaa Miskaa itteesäki harmittaa kun ei osaa kunnolla ilmasta asioita ja tuntoja.
Jotkut teistä jo niin kovasti kuntoilee. Itellä ei oikein oo sairasteluitten takia ollu mahollisuuksia siihen. Kovasti tekis mieli kyllä hiihtämään. Tosin täällä "Suomen siperiassa" eli Pohjois-Karjalassa on nuo pakkaslukematkin tässä olleet sellaset ettei ois viittiny muutenkaan. Ollaan kyllä vielä 15 asteen pakkasilla oltu ulkona ja molemmat muksut nukkunu päikkäreitäkin siellä. Eivät oo paleltuneet ja terveinäkin ovat pysyneet toisin kuin äippä.
Sellasta meille tänne Itäiseen Suomeen. Pakkasia, pakkasia....
Sonteri, Miska tänään 1v7kk ja Petrus ~2,5kk
Vietän täällä taas yksinäni laatuaikaa kahveekupposen kanssa. Alkaa jo vähän ärsyttämään kun en saa pidemmälle aamua nukuttua. Tänään olin jo klo 5.30 ihan pirteänä nousemassa, onneksi katsoin kelloa ja sain vielä tunnin torkuttua. Sen siitä saa kun menee klo 21-22 nukkumaan ;) Nyt on kyllä muutamana päivänä päivällä väsyttänyt. Toissapäivänä sanoin miehelle tyttöjen päikkäriaikaan, että pötkötän hetken sohvalla ja lähden sitten lenkille. Heräsin sitten kuitenkin 1,5h päästä kauheasta kuola- ja maitolammikosta kun tytötkin heräsivät :D Edelleen siis meillä tytöt nukkuu samaan aikaan päiväunia, vauva saattaa ehkä puoli tuntia olla hereillä kun Ida nukkuu.
Vauvalla on nyt vaihtelevasti ollut vähän vatsavaivaa iltaisin, ei onneksi koko aikaa huuda. Cuplatonit auttoi siihen masuvaivaan mitä tulee mun suihkutissien takia, mutta ilmeisesti jekovitin yksi hikinen tippa aiheuttaa myöskin vatsanväänteitä. Keskiviikkona unohdin antaa senkin ja ihmettelin illalla kun ei tuo lapsi itkeskele ollenkaan.
Vauva on kyllä ihan samanlainen kuin Idakin pienenä. Jos nyt tämän ikäisestä voi vielä yhtään mitään sanoa ;) Eli nukkuu hyvin, päikkärit kestää usein 2-4h, illalla seurustellaan ja torkutaan ja yöt menee hyvin 2-4 syötöllä ja muutamalla kakan vääntämisellä, syöttöjen välit nukkuu kiltisti äidin kainalossa :) Mutta sen hereilläoloajan saa sitten kanniskella aikaslailla, ihan hetken viihtyy ilmakylvyssä lattialla. Idan vauva-aikana en tajunnut kantoliinaa hankkia, nyt on sellainen käytössä ja eilen hain postista Manduca-kantorepun.
Uskallankohan edes ääneen sanoa, että Idasta on tullut jotenkin silleen iso tyttö. En oikein osaa selittää, mutta jotenkin Ida on paljon reippaampi eikä jaksa sanoa kaikesta vastaan ja viihtyy todella hyvin omissa leikeissään jne. Katsotaan mitä hän on ensi viikolla kun mies palaa töihin :)
Käytiin eilen neuvolassa vauvan kanssa. Tuoreet mitat 17 pv:n iässä olivat 52,4cm ja 4130g (49cm ja 3260g). Oli parissa viikossa tullut sairaalasta lähtöpainoon 1,1kg. Meidän terkka on kyllä tosi ihana. Hän kyselee aina myös miten äiti jakselee ja mitäs isille kuuluu. Hän pitääkin kaikille iseille aina lapsen kanssa 5kk-neuvolan mihin ei huolita äitiä mukaan :)
Ehkäisystä ei ole täällä mitään hajua. Haluaisin kierukan, mutta jos pitää tosiaan odottaa papaa ja menkkojen alkamista niin apua. Viimeksi alkoi vuosi synnytyksestä menkat. Meidän lääkäri ei edes suostu ottamaan multa papaa jälkitarkastuksessa kun edellisestä kerrasta on ööö 5 vuotta. Taidan päätyä niihin minipillereihin.
Sonteri, tervetuloa tälle puolelle :)
MiaMik ja neitokaiset
pikaisesti tänne kirjoittelen kun on ollut jo monena päivänä tarkoitus...
Mietin muuten juuri aamulla, että mitenköhän ossen työhönpaluu on sujunut ja olihan täällä jo jotain raporttia :)
MiaMikin ja neitosten elämä tuntuu menevän mukavasti samoin kun Sonterin ja pikkupoikien :) mukava kuulla!
Mäkin tällä harjoittelen elämää kahden lapsosn kanssa, kun Kesiksen Lenni on meillä ollut eilisillasta asti hoidossa kun Kesin ja mies on nyyttiä hakemassa :) Kovasti jännäilen täällä tuloksia, eiköhän niitä pian ala kuulumaan... On kyllä ihana ja reipas poika kesiksellä, täällä se vaan on kuin kotonaan (on toki tottunutkin kun on säännöllisesti päivähoidossa täällä ollut) ja touhuilee normaalisti.. ei ehkä ihan aavista mikä muutos elämään onkaan tulossa.
Noin normaalisti meillä on ihan leppoisaa Ellin kanssa.. vaikkakin aikamoinen uhmis on tuo tyttö. Ellillä on ikävä tönimis/läpsimisvaihe päällä jota koitetaan kitkeä pois. Vähän alkaa jo helpottamaan kun puhe tulee jo paremmin, mutta kyllä tässä työtä on! Parhaiten pärjää ennakoimalla, kokoajan pitää ulkona vahtia ettei ole tönimässä muita, onneksi ei sillai huvikseen vaan töni vaan semmoisissa tilanteissa joissa näyttää siltä että joku toinen lähestyy leluja joilla Elli leikkii tms eli on ennakoitavissa jonkin verran.
Me ollaan käytetty "rangaistuksena" arestia/rauhoittumista omassa huoneessa ovi kiinni. Ellillä on kyllä kaikenlaisia huonekaluja joista vosi hypellä mutta jäähyllä ollessaan se istuu kokoajan siinä oven takana ja odottaa että ovi aukeaa ja halaa ja sopii asian sitten. Niin hyvin jäähyily ei toimi etteikö läpsiminen tulis taas ajankohtaiseksi myöhemmin mutta se katkaisee tilanteen hyvin sillä hetkellä.
On kyllä aika rankkaa olla äitinä tuollaiselle negatiivista kontaktia ottavalle, mutta koitan vaan tehdä parhaani ja uskoa että aikakin auttaa tähän. meillä on täällä naapurustussa pari noin vuoden elliä vanhempaa tyttöä joilla oli vuosi sitten sama vaihe ja jopa pahempana ja nyt eivät enää lyö tai töni ketään! sekin jotenkin lohduttaa...
Ja kotona ollessa jos täällä ei ole muita lapsia Elli on onneksi maailman ihanin touhutyttö joka leikkii paljon mielikuvituksellisia leikkejä ja osaa jo monenlaista. Viihtyy leikeissään tosi hyvin ja iloisena ja välillä pyytää äitiä tai iskää mukaan. ja suu käy kokoajan, puhetta tulee ihan reippaasti ja kokoajan lisää. Kun siis alle 2 vuotiaana sanoja oli aikas vähän, huima kehitys tapahtunut ihan muutamassa kuukaudessa puheen suhteen!
Elli auttais myös äitiä joka asiassa ja osaakin paljon auttaa mikä on ihan mukavaa, touhuilla kotijuttuja yhdessä. Elli mm kattaa aina pöydän ja ruuan jälkeen pyyhkii rätillä :)
jeps, mut nyt koitan keskittyä opiskelujuttuihin jos jännitykseltäni pystyn :)
Mulla on tällä viikolla aika nihkeesti edennyt opinnot kun miehen bändin uusi levy julkaistiin ja se ramppaa keikoilla ja haastatteluissa yms eikä ole yhtään kotona, niin mulle jää aina vaan nää päikkäriajat työrauhaa ja se on aika lyhyt aika nykyään. Nyt toivon vähän pidempiä unia noille ihanille muksuille kun heräsivät jo kuudelta. Se on Lennille ihan normiaika mut Elli herää yleensä kasilta.
Kivaa ystävänpäiväviikonloppua kaikille, kertoilkaas muutkin uusimpia kuulumisia!
-iiris rv 29tasan (hui) ja ihanat musukat Elli ja Lenni unilla
Ajattelin tulla kertoilemaan kuulumisia, muiden juttuja käynkin lueskelemassa säännöllisesti :)
Ässä on hirmu reipas isoveli, vaikka osaa kyllä vanhempien riemuksi kehitellä mitä mielikuvituksellisimpia kenkkuiluja :p Millon kiivetään sohvapöydälle, millon käydään keittiönkaapilla syömässä sokeria pussista ynnä muuta jännittävää. Eli huomionhakua on ilamssa, mutta siskoaan kohtaan on ollut, meidän suureksi yllätykseksi, aivan ihana <3 Paijaa ja silittelee, pussailee ja huolestuu aina, jos tyttö itkeskelee vähänkin. Monesti tyttö kitisee unissaan enkä yleensä ekasta inahduksesta ryntää katsomaan, onko joku hätänä, niin silloin Ässä tulee ottamaan mua kädestä kiinni, lähtee kuljettamaan tytön luo ja sanoo totisena "vauva ikkuttaa!" (=vauva itkee). Huolehtii toinen, jos vaikka äiti ei sattunut kuulemaan <3
Olin kyllä vaautunut siihen, että vauva sais osakseen vähän kovempia otteita, mutta todella hellä isoveli tuo on tähän asti ollut <3 Ihan alussa, ehkä toisena päivänä kotona ollessa Ässä (tahalleen tai vahingossa) astui tytön pään päälle (istuin lattialla, tyttö mun jalkojen päällä). Mitään vahinkoa ei kellekään tullut, mutta kyllä me molemmat isän kanssa säikähdettiin ja ilmaistiin kyllä varsin äänekkäästi, että se on ehdottoman kiellettyä ja väärin. Sen jälkeen ei ole mitään vahinkojakaan sattunut Ässän ja tytön välillä, vaan veli on varovainen ja hellä. Haluaa olla mukana kun vaippaa vaihdetaan, tarkkailee uteliaana kun imetän vauvaa ja niin edelleen.
Ässästä on tullut melkoinen papupata. Viimeksi eilen kun ajettiin kaupasta kotiin kuului takapenkiltä otteita eräästä kirjasta, mitä me hänelle luetaan. Viihdytti itseään siellä :) <3 Muutenkin taas oikein harppauksella puhe kehittynyt, puhuu lähes poikkeusketta kolmen sanan lauseilla, käyttää yhdyssanoja, osaa ilmaista joitakin tunteita sanallisesti ja niin edelleen. Tosi mahtavaa, kun toisen kanssa voi ihan jutella ja neuvotella asioista :)
Mites muilla parivuotiailla tuon pottailun kanssa...? Meillä kun potalle ei monesti edes suostuta istumaan, saati että sinne mitään tehtäisiin. Ei nyt olla oltu kovin ahkeria pottailuharjoittelun suhteen, kun se tuntui välillä olevan niin epämiellyttävää pojasta. Auttaiskohan joku lahjonta-/palkintosysteemi? Jos vaikka sais joka kerta tarran johonkin taulukkoon, kun käy potalla, toisenlaisen tarran, jos pottaan tulis pisut ja kolmannenlaisen, jos tulis kakat...? Eikä mitään rangaistuksia, että yksi tarra lähtisi pois, jos potalle ei suostuttaisi, vaan pelkästään palkkioita...? Toimiskohan tuollainen tässä asiassa, vai onko pottailu niin "herkkää" ettei siihen mitkään lahjonnat tehoa? Kehuttu ollaan tieetysti aina kun potalla on ylipäätään käyty, mutta sillä ei tunnu olevan mitään väliä Ässälle. Vai pitäsikö vain odotella, että Ässä itse hoksaa pottailun idean? Käyttää silloin tällöin potalla, niinkuin nytkin ollaan tehty ja toivoa, että se jossain vaiheessa hoksaisi, että paljon kivempi tehdä tavarat sinne kuin vaippaan.
Ässä kyllä osaa kertoa, jos jotain on tullut housuun, tai tulossa. Muun muassa eilen ollessaan hetken ilman vaippaa, sanoin "pisu" ja sen jälkeen kakkasi housuun :p Mutta potalle ei vain suostu menemään. No, jospa tää ajan kanssa tästä........
Tyttö on 3vkoa vanha ja tähän asti vaikuttanut kyllä ihan toisenlaiselta kuin Ässä vauvana. Nukkuu paljon enemmän ja viihtyy hereillä ollessaan muuallakin kuin sylissä, suostuu myös toisinan nukahtamaan itsekseen jne.. Ässäkin oli kyllä sellainen perustyytyväinen vauva, eli ei juurikaan kitissyt mistään, mutta viihtyi vain sylissä, nukahti vain tissille tai liinaan ja nukkui pätkissä päivin öin. Voihan tämä tilanne vielä muuttua ja muuttuukin varmasti, mutta toistaiseksi ei voi valittaa, että olis mitenkään liian rankkaa tuon vauvan kanssa. Enempi tuo isompi koettelee vanhempiaan ;D
Mutta ollaan pian lähdössä Ässän 2v.- neukkuun, joten lopeteltava on.
Kiitoksia muuten Viiperolle 2v. onnitteluista! :) Ihan oikein muistit synttäripäivän :) Synttäreitä ei kyllä ole vielä vietetty, vaan juhlitaan 2-vuotisia sitten kastejuhlan yhteydessä (tämän kuun lopussa), kun en viitsinyt alkaa järjestämään kaksia juhlia lyhyen ajan sisällä.
Mutta nyt tekemään lähtöä ->
Han, S 2v. ja pikkuS 3vkoa
jolla vauva puri rintaa, että kuinka kauan tollanen touhu mahdollisesti voi kestää? Ja voiko vauvalle jotenkin opettaa, että niin ei saa tehdä? Ihan uus ilmiö tää mulle, kun quu silloin lopetti itse imetyksen 7kk ikäisenä ja ekat hampaat tuli 8-kuisena. Nyt sitten Aatulle on puolivuotiaana tullut jo 4 hammasta ja se puree, auts! Kun kiellän sitä niin se vaan nauraa päälle! Mur!
-Q- ja vintiöt
Mulle terkka sanoi sillon Eetun aikana, että lopettaa tissittelyn siltä kertaa ja hetken päästä kokeilee uudestaan, usein ne sitten oppivat, kun tajuavat että ruokailu loppuu, jos ei käyttäydy kunnolla! (ei sitten eilen tullu puhetta tästä...;))
Meille ei kummempaa kuulu, Luukas täyttää huomenna jo 3kk, ja Eetu täytti tuossa tiistaina 3vuotta, joten "yhtä juhlaa" tässä ollaan vietetty. Eetun synttäreitä vietettiin viime sunnuntaina, ja poika oli kyllä ihan onnessaan kun kävi kavereita ja mummu/vaari sekä pappa olivat ihan in. Paljon sai lahjoja, pari palapelikirjaa, vaatteita, traktori+peräkärry, Elias-sarjasta yhden veneen (n muista mikä on nimeltään...), dvdtä, hullunkurisen autokirjan (olikohan se sen niminen... ei jaksa mennä kattoon) ja jotain muutakin tuli, en vaan muista mitä. Autokakun väkäsin, ja se maistui jopa Eetulle, ei yleensä tykkää kakuista.
En nyt muista oonko kertonut, että meillä alkoi yöt helpottaa tossa kolmisen viikkoo sitten kun siirsin Luukkaan omaan sänkyynsä nukkumaan öisin. Ah ihanuus, kun oon saanu nukkua pidempään kuin 3h pätkissä... No, ens yönä varmaan kostautuu... Eetu on kohdellu edelleen Luukasta todella hyvin, ei ole näyttänyt yhtään mustista. Haleja/pusuja/silityksiä sen sijaan tulee vaikka kuinka paljon, ja välillä joutuu vähän toppuuttelemaan niiden kanssa... Kovasti täälläkin ootellaan kevättä ja kesää, jotta pääsis helpommalla tuonne pihalle, ei menis tuohon pukemiseen puolta tuntia...
Mulla alkoi viime yönä flunssa, nenä oli ihan tukossa ja hirmu olo. Tänään en jaksanut ees lähtee poikien kanssa perhekerhoon. On vaan joka paikka ihan tukossa. No, eiköhän tää tästä joskus taas helpota.
Huomenna pitäs vissiin lähtee käymään Tampereella, varasin sieltä meidän Scoottereihin jalkapussin, mikä pitäs hakee... Hämeenlinnasta ei ois saanu kuin mustana, ja meillä MIES haluaa samanvärisen kuin rattaatkin ovat... No, sama mulle.
Mutta josko sitä menis nyt syömään, sen jälkeen pitäskin lähtee luistelemaan. Eetu on ihan innoissaan luistelusta. Vuosi sitten sai suksetkin, niitä ei tosin tänä talvena olla otettu ees varastosta esille, vissiin pitäs. Mutta potkukelkkailu on tosi jees Eetun mielestä (ja äidin/isän). Eetu höröttää minkä jaksaa.
Tuun vaiks tässä vkonlopun aikana kommentoimaankin, jos vaan kerkeen...
napero ja Eetu 3v3pvä ja Luukas päivän vajaa 3kk
Tosta tissin puremisesta,mä oon tehny niin molempien kanssa että olen lopettanu imetyksen siihen paikkaan ja tarjonnut sit hetken päästä uudestaan.Eeka ainakin vaan nauraa jos säpsähtää tai kieltää joten niitä olen välttänyt,tuon ikäinen taitaa tykätä mistä tahansa reaktiosta.Eeka aina lopetti imemisen vähän ennen puraisua ja katsoi mua puraisun jälkeen velmu ilme naamallaan, mut nyt puree enää vahingossa unissaan.
Meillä Eeka tuli eilen kipeäksi ja mä tänään,eiköhän tää räkis kierrä taas koko poppoon.Öistä ei tule mitään kun pojan nenä on tukossa ja kauhea yskä,tuntuu ettei räkää saa millään konstilla pihalle ja pelkään et joudutaan taas spiralle sairaalaan..
Liia on aivan järkky kiukkuinen riiviö kaiket päivät,vie viimesetkin virrat äipästä touhuillaan ja huutaa jatkuvasti pää punaisena jostain asiasta,kerhoissa ja pihalla saa olla tarkkana kun tyttö yrittää mätkiä muita,huoh. Omasta mielestään Liia on KAKKAHIRVIÖ,selvä se..:)
Queen,kakkahirviö 2,5v ja poika 7,5kk
Juu napero, ei tosiaan tullut tää asia mieleen siinä juoruillessa, kun kertaakaan kyläilyn aikana Aatu ei purrut. Mutta sit kun tultiin kotiin niin poika upotti hampaansa oikein syvään kaks kertaa toiseen rintaan, ja nyt se on ihan kamalan kipee ja suorastaan kuuma! Ei tekis yhtään mieli imettää siitä rinnasta. Täytyy vaan sit yrittää toimia noin kuin neuvoitte... Kerran Aatu jo puras tänä aamuna, ja hitsi kun meinaa vedet tulla silmiin. : ~/ Rintoihin oon nyt laittanut Lansinohia, vaikka muuten en sitä tarttenut kuin pari ekaa viikkoa Aatun syntymän jälkeen. Ootteko te muut joutunu jotenkin hoitamaan rintoja pureskelun jäljiltä? Miten? Queen, kestikö kauan, että Liia ja Eeka hoksasi, miksi maitotarjoilu loppui?
-Q- ja kipeet tissit :)
Meillä se pureminen kesti muutaman viikon, en tiedä loppuiko sitten uutuuden viehätys tosta hommasta vai tehosko imetyksen lopetus.Mä tosiaan nostin pojan heti lattialle tai käänsin sylissä pois päin ja sanoin napakasti että äitiä ei saa purra.sit heti kohta taas tarjosin rintaa. Heti jos kiljaisin tai säpsähdin (mitä on aika vaikea välttää kun ne hampaat tissiin napsahtaa)niin Eekalta pääsi oikein röhönauru.Välillä onnistuin tuikkaamaan sormenkin väliin ja tissi säästyi kun näin pojan ilmeestä mitä on mielessä. Ikävää se on mutta toivottavasti loppuu teilläkin pian.Mä laitoin bebanthenia tissiparkoihini siinä vaiheessa..
Mä sain sen Eekan lenssun seuraavaksi ja nyt päiväunien jälkeen heräsi Liia nenä valuen ja posket helottaen,voi vitsi.
Oi niitä aikoja kun sai kipeänä maata koko päivän peiton alla hömppäleffoja katsellen;)
Saadaankohan pian Kesikseltä vauvauutisia.. :)
Puremisesta. Aleksillahan tuli ekat hampaat jo 3kk:n iässä, ja puremisvaihe ajoittui noin puolen vuoden ikään. Mulla oli kans tissit ihan verillä, hammasta purren vain jatkoin silloin imetystä.. (Bepanthenia käytin haavaumiin). En käyttänyt mitään erityisiä konsteja, en lopettanut imetystä puremisen jälkeen tms. Aleksikin vain nauroi jos kiljaisin tai kielsin. Muutaman viikon sitä kesti (2-3vkoa muistaakseni), sitten se vain loppui. Sen jälkeen A. ei koskaan enää kokeillut hampaitaan tissiin, vaikka hampeja oli suu täynnä jo lähempänä vuoden ikää. Tsemppiä Q, jos vain hetken kestät, niin uskoisin että tuo puremisvaihe menee pian ohi!
Äh, Eeli heräilee jo, pitää mennä. Kiitokset vielä Quulle, kun kerroit miten teilläkin oli ollut samanlaista rajua mustasukkaisuutta kuin meillä. Lohduttavaa kuulla ettei olla ainoita. MM:n vinkki poispäin katsomiseen kun toinen hyökkii, oli myös hyvä. Olen kokeillut, ja paljon paremmin pysyy hermot kurissa itsellä :)
Iiriksen Elli tönii muita, meillä ihan sama juttu.. Hankala olla missään paikassa missa muita lapsia, varsinkin jos Eeli on mukana, kun koko ajan pitää vahtia Aleksia ettei töni muita kumoon.
Nyt täytyy tosiaan lopettaa, yritän tulla paremmalla ajalla kirjoittamaan taas lisää! :)
Viipero, Aleksi 2v3kk ja Eeli 3kk
En ehtinyt kunnolla lukemaan pinoa kun yritän kiireellä (molemmat tytöt nukkuu) saada eilisten ristiäisten kuvat koneelle ja pikkuneidin kummeille kuvia menemään. Minun ulkomailla asuva siskoni on miehensä kanssa toinen kummipariskunta, joten eivät päässeet paikalle juhliin, joten haluan heti tuoreeltaan heille kuvia juhlista.
Niin, eli me vietimme eilen rakkaan pikkuprinsessan kastejuhlaa. Hän sai kaksi nimeä kuten siskonsa, mutta täällä palstalla niitä en paljasta miehen toiveesta. Päivä oli mitä onnistunein ja aivan mahtavan puheen piti kastepappi eli minun kummitäti kirkossa. Isosisko istui välillä minun sylissä, lattialla, välillä vaelteli pitkin kirkkosalia minun kummisedän avustuksella (rappuset kun veti puoleensa...) ja suloisesti huuteli vienolla äänellä "äiti, äiti", kun käveli vähän kauemmas meistä vanhemmista. Samoin tyttönen kyseli huolestuneena "vauva, vauva?" kun sisko ei ollutkaan äidin sylissä vaan kummisedän hellässä otteessa. Kirkosta siirryimme meille kotiin kahville ja oli mukavaa kun miehen ja minun perheenjäsenet tapasivat pitkästä aikaa toisiaan. Tyttönen leikki onnessaan 8-vuotiaan serkkunsa kanssa. Ja tosiaan, tyttönen nukkui 20 min päikkärit, joten päivä meni paremmin kuin uskalsin odottaa.
Kandi taisi kysellä vieraiden määrää. Jos kaikki olisivat päässeet paikalle, muutama sairastapaus sattui, niin 22 olisi ollut. Nyt meitä oli 17. Ihan tiivistä siis kotonamme mutta hyvin mahduttiin. =)
Koitan ehtiä joku päivä kirjottelemaan vähän kommenttejakin. Se jäi mieleen, että HAN kyseli pottajutuista. Meillä ei myöskään pottailu tällä hetkellä kiinnosta tyttöstä ollenkaan. Saattaa suostua istumaan siinä hetken, mutta en muistakaan milloin sinne olisi tulut jotain..... Väkisin ei olla häntä kiikutettu istumaan, koska se tuskin edistää asiaa. Meillä pottailu sujui jo varsin mallikkaasti, mutta vauvan syntymän jälkeen alkoi tämä "pottalakkoilu".
Voikaa hyvin kaikki!
T. iida-linnea ja tytöt 1v 9kk sekä 1kk 3vkoa
Jos taas kirjottelis omaks iloks kuulusimisia.
Meillä Miskalle iski torstaina räkätauti ja tänään on oikein paksua räkää tullu. Petruksellakin on tukkosuutta ja pikkasen nenä vuotaa. Nenä-Friida on meidän onni ja autuus nuhanenille. Tosi hyvin saa imettyä räkää ja helpotettua pienen oloa ja vähän isommanki. Ite vielä yskin keuhkoista kivoja klimppejä, mut eiköhän tää tästä. Mies on onneks ens viikon isyyslomalla.
Meillä Miska ei käy potalla. Teki tarpeitaan hienosti puolvuotiaasta lähtien pottaan ihan säännöllisesti, mut se loppu ku seinään ku herra lähti kävelee pikkasen vajaa vuoden ikäsenä. Sen jälkeen ei malttanu potalla istuu ja nyt ku vähän aikaa istus niin ei sit osaa sinne tehhä. No kaipa se joskus..... Kakat vaipassa kyllä harmittaa jo, koska ite haluu et ne mennään heti vaihtaa. Petrus taas on näköjään ihan erisortin kakkaaja ku veljesä. Kohta on viikko menny edellisestä kerrasta, kun Miska kakki melkis joka syönnin päälle turaukset. No eipä hätää niin kauan ku ei pientä vaivaa tuo kakkimisväli.
Petrus on ruvennu kovasti reenaa käsiä ja yrittää jo "jumppamatolla" tarttuu leluihin ihan selvästi. Kova poika on hymyilemään ja nauruakin välistä kuuluu. Se onkin se äipän akkulaturi millä sitten taas jaksaa vähän aikaa. Tosi seurustelevainen on kuten veljesäki oli. Ei oikein maltettas nukahtaa jos on kateltavaa. Muuten kyllä itekseenki osataan nukahtaa omaan sänkyyn, jos vaan tutti pysyy suussa. Puettaessa uni tulee heti silmään. Miskaahan ku pukee vieläki päikkäreille ulos niin se alkaa haukotella ja nukahtaa ihan hetkessä. Mites muuten muilla isommat, mihin ikään asti on päikkäreitä nukuttu ulkona?
Ehkäsyasioita oli myös mietitty. Meillä ei oo käytössä mitään eli jos vielä lisää on muksuja tullakseen niin tulkoon. Ekalla kerralla menkat alko ku Miska oli 3kk ja puol vuotta meni ennen ku tärppäs. Saa nähhän miten nyt käy.... Toiveissa ois kyllä vielä ainaski se kolmas mukelo. Onkos muut miettiny tekevänsä vielä lisää lapsia?? Täällä meillä on tuo kuntalisä mietinnän alla, mut ei se kunta sitä varmaan ala maksaa. Jos siis kotona haluun olla niin melkein pitäs taas saaha vauva ja jäähä sit äippälomalle, et pystys kotona olee.
Sellasta meille tällä kertaa.....
Sonteri, Miska 1v7kk ja Petrus 2,5kk
Mistä voi johtua kamala kipu rinnassa, kun imettää? Sitä on jo jonkin aikaa jatkunut varsinkin tossa toisessa tississä. Varsinkin alkuimetys on ihan tuskaa. Se kipu tuntuu siis nännissä. Sonjalla ei edes ole vielä hampaita jotka selittäisivät asiaa. Tosi inhottavaa, kun saa imettää aina vedet silmissä. Onko kellään kokemusta moisesta?
Kesikselle onnittelut prinsessasta! Luin tuolta odotuspuolelta. :)
pesukarhu, J 2v10kk ja S 5,5kk
Mulla oli sama juttu Milon imetys aikana. Ja silloin vaivan syyksi paljastui hiiva eli sammas. Oli myös Milon suussa ja minun nännissäni. Saatiin siihen se kuuri. En nyt muista sitä nimeltä mutta sitä yleisesti määrätään vauvan sammakseen. Pistin sitä myös nänniin ja pian kipu helpotti. Kannattaa kysyä neuvolasta. Ensiavuksi suosittelen sitruunaa hieromaan nänniin tai puolukkaa. Kannattaa sitä puolukka mehua sivellä varovaisesti myös vauvan suuhun topsipuikolla.
Joo tiedän se kipu on aivan kammottava, kyyneleet vain valu silmistä kun imetti. Tuntui kuin joku olisi viiltänyt nänniä sisältä päin..
Toivotavasti saat pian avun :)
Pesukarhu, mullakin ollut muutamina päivinä kipua nännissä imetyksen aluksi, mutta en keksi syytä. Se menee kuitenkin nopeasti ohi, joten kärvistellään. Puolukan olen minäkin kuullut tepsivän, jos se on sammasta! Sehän voi olla rintatulehduskin?
Mitähän mun nyt pitikään tulla kirjoittamaan. En muista kyllä yhtään. Jotain piti kommentoida, hmmm. Ei muista ei.
Täällä on monien lapsukaiset harrastaneet rinnan puremista. Ida näykki aina mun rintaani ja sekin sattui pelkillä ikenillä. Irroitin tuolloin aina tissin suusta ja se kyllä tapahtuikin aina kun masu oli täynnä. Eka hammas tuli 9kk iässä ja sen jälkeen tuo näykkiminen loppui ja puremista ei ollut. Tämä pikkuneiti ei nyt onneksi vielä moisia harrasta :)
Jepsis on tulossa tänään tyttöjen kanssa meille leikkimään. Ossekin kävi eilen lasten kanssa :) Nuo meidän uhmikset on kyllä huvittavia leikeissään. Lastenhuoneesta kuuluu vaan "se on minun" :D Idan ja Ossen neidin leikit on vielä kutakuinkin "rauhallista", mutta kyllä Ida ja Helmi on sellaisia tappelupukareita että huhhuhheijakkaa. Oikein parhaat kaverukset ;)
Meillä alkaa tänään normaali arki, kun mies palasi töihin. Täytyy kyllä sanoa, että onneksi palasi. Mulla on ollut muutamat päivät pinna niin kireällä miehen takia. Aamut menee siinä kun herra omanapa touhuaa omiaan ja mä hoidin molemmat neidit aamukuntoon. Täytyy kyllä myöntää että kyllä miehestä sitten lähemmäs klo 11 aikaan alkoi jo olla apua ja sitä kesti kyllä iltaan asti. Mutta nuo aamut, huh huh. Ihan kuin ei mies olisi kotona ollutkaan. Annoinkin lauantai-aamuna kunnian kukon laulaa ja haistatin sellaiset peet miehelle ettei ole ennen nähty. Olin niin vihainen etten pystynyt lähtemään miehen ja Idan kanssa uloskaan tuolloin. Toivottavasti tämä mun mielialani tästä tasaantuu kun ei ole kolmea lasta täällä aamuisin ;)
Meillä on ristiäiset 15.3 ja nimikin saatiin jo päätettyä, mies sen taisi keksiä kokonaisuudessaan. Tytöstä piti tulla Emmi Sofia, mutta hänestä tuleekin jotain aivan muuta. Paljastan nimen sitten ristiäisten jälkeen :)
MiaMik ja prinsessat 2v4kk&3vkoa
Noel herää ihan kohta päikkäreiltä, joten yritän äkkiä kirjoitella jotain...
Pesukarhu, mä myös veikkaisin kovan ja jatkuvan rintakivun syyksi hiivaa. Tai voihan se olla joku muukin hetkellinen juttu, esim. lievä rintatulehdus. Mullakin on joskus sattunut, mutta vain yksittäisillä syötöillä. Itse olen ajatellut, että johtuu varmaan jostain tukkoisesta maitotiehyestä, koska kipu on ollut tosi paikallista (esim. selvästi ulkosyrjässä rintaa).
MM, meillä on ihan sama juttu miehen kanssa! Iltavuoroon mennessään mies vaan juo kahvia ja heräilee, ja sitten "valmistautuu töihinlähtöön" koko loppuaamun. Itse samaan aikaan imetän Sofiaa, voitelen Noelille leipää, ja yritän vielä hörppiä aamuteetä jollain kolmannella kädellä...
En tajua miten miehet on niin usein vain puoliksi läsnä; esimerkiksi meillä mies saattaa lukea lehteä tai olla koneella, eikä reagoi ollenkaan Noelin leikkipyyntöihin. Kuitenkin väittää olevansa pojan kanssa. Mun mielestä joko ollaan läsnä tai ei, ei mitään tuollaisia kombinaatioita. Jos leikkii useimmiten ihan täysillä lapsen kanssa, voi myös välillä hyvällä omatunnolla sanoa, että "nyt en ehdi kun teen muita hommia, leiki vähän aikaa itseksesi". Kun taas, jos aina tekee jotain muuta samalla kun "on lapsen kanssa", lapsi ei koskaan saa täyttä huomiota. Kaipa se isän malli siirtyy sukupolvelta toiselle - appi on juuri niitä miehiä, jotka tekivät liikaa töitä omien lasten ollessa pieniä, ja nyt sitten pappana "korvaavat" sitä lapsenlapsilleen.
Meillä oli 4vk neuvola viime viikolla, ja uusimmat mitat oli 4610g ja 55cm. Pituus oli kuulemma vähän alakanttiin, kun th ei saanut Sofian jalkaa ihan suoraksi. 56cm bodyt ei enää oikein mahdukaan, vasta eilen hoksasin kaivaa kaapista 60cm vaatteet... Kyllä nuo vauvat vaan kasvaa nopeasti. Sofiakin jo juttelee ja hymyilee ihanasti, ja alkaa jo muodostaa vähän omaa rytmiä.
Koliikki taitaa kyllä tyttöä vaivata lievänä versiona, kun joka iltaan mahtuu ainakin kaksi pitempää huutosessiota. Onneksi yleensä yhteen mennessä yöllä loppuu. Yksi päivä söin salaatin seassa tomaatteja, ja neiti huusi aamuviiteen..! Pitää siis tosi tarkasti katsoa, mitä syö. Pannassa ovat ainakin laku, suklaa, omena, tomaatti, ruisleipä ja poreilevat juomat.
Pitää mennä, Sofiakin jo heräilee parvekkeella!
Kandi & lapset
Kiitos paljon kaikille avusta ja vinkeistä tän tissikivun kanssa. Mulle ei tullut mieleenkään, että hiiva vois aiheuttaa moista. Soitin sitten tänään neuvolaan ja käskivät heti käymään. Käytiin sitten näyttämässä mun tissejä ja Sonjan suuta. Ei näyttänyt sammakselta, joten en tiedä mitä tää sitten on!?! Th neuvoi laittamaan Bepanthenia ja ottamaan Panadolia ennen imetystä. Kokeilin sitä tossa päivällä ja ihan siedettävää oli imettäminen. Mitään haavaumia mulla ei näy. Terkka sanoi, että voi olla hormonaalista tai johtua jostain tulehduksesta tai huonosta imuotteesta. Ja nännin sisällä saattaa olla haavoja. Mun mielestä imuote on ihan hyvä. Tulehduskin olis sinänsä outo, kun on molemmissa rinnoissa. Täytyy nyt odotella ja jos ei mene ohi, otan uudestaan yhteyttä neuvolaan.
Sonja on alkanut vähän peruuttamaan lattialla ollessaan. :) Se ei oikein silti ole sen mieleen, kun se haluaisi mennä eteenpäin. Pari päivää sitten sillä ei ollut mitään liikkumishaluja ja nyt olis kovastikkin. :)
Nyt pitää mennä suihkuun kuntonyrkkeilyn jäljiltä. Vilkutukset kaikille. :)
pesukarhu, J 2v10kk ja S 5,5kk
Koko muu perhe on jo unilla, Helmikin nukahti äsken itsekseen kun kapaloin ja laitoin tutin suuhun - kävipä helposti kerrankin.
En ole tainnut vielä onnitella Jepsistä, Hania ja Kesistä, eli siis onnea pikku nyyteistä!
Helmikin se jo kohta täyttää 2 kk, aika menee kyllä tosi nopsasti. Täälläkin kovasti hymyillään ja jutellaan. :) Aino pitää ihanasti huolta pikku siskosta, tänään kun äitini oli pari tuntia tyttöjen kanssa niin Aino varmisteli että osaako se mummi varmasti hoitaa Helmiä. :) Helmillä oli neuvola viime viikolla ja 58 cm pitkä on tyttö ja hippasen yli 5 kg on nyt painoa. Painoa oli itse asiassa ihan tasan saman verran kuin Ainolla 3,5 kk iässä. Aino oli kyllä niin hentoinen neiti kuten edelleenkin, vaikkei tuo Helmikään mikään iso jötkäle ole...
Yhdyn täysin mitä MM ja Kandi kirjoittelivat miehistään, meillä ihan sama juttu! Mutta olen vaan ajatellut, että miehet eivät itsestään asioita tajua, täytyis koittaa nätisti aina sanoa, mulla on kyllä mennyt ihan kauheeksi nalkuttamiseksi kun en vaan jaksa kun toinen ei tajua ei millään. Eilen olin illan kolmistaan tyttöjen kanssa ja oli huomattavasti vähemmän kaoottista kuin jos mies olisi ollut kotona... Tosin mies kyllä kovasti yrittää, jotenkin vaan aina tekee asiat usein päin metsää tai ei vaan ajattele.
Piti jo aikaisemmin kirjoittaa, että Ainosta on tullut täysin kuiva, jo tuossa kuukausi takaperin. Vähän aikaa pidettiin vielä yövaippaa mutta kun ei sinne viikkokausiin mitään enää tullut, niin jätettiin sitten pois. Ihan kiva ettei vauvan tulo tehnyt takapakkia vaipattomuuden suhteen.
Kun viimeksi sitä pähkäsin, niin aloitin nyt sitten siellä salilla käymisen! Tänään tein ekan kerran ohjelman läpi ja tuntuipa raskaalta - vatsalihakset on kyllä aivan surkastuneet... Mutta hyvää se teki etenkin kun ehdin tänään kunnolla venytelläkin. :)
Nyt peiton alle ja tutimaan!
Karssuli ja pesue
Joo, tää on kyllä ihan kauheeta! Mäkin oon soittanut terveysneuvontapuhelimeen jo pari kertaa, että kuinka paljon voi sattua ennen kuin rinta on oikeesti pahasti tulehtunut. Ja mitä sille sitten pitää tehdä??? Mutta ei tää kuulemma kuulosta vielä kokonaisuudessaan tulehtuneelta vaan ainoastaan pieneltä paikalliselta tulehdukselta. Pitää nyt sitten hampaat irvessä koittaa imettää, ettei oikeesti tuu sitä rintatulehdusta. En vaan millään pystyis, yks ainoa kohta on niiiiiiiiin kipeä!!! Siinä on sellanen pieni mun mielestä vähän märkivä kohta, varmaan just siihen ne hampaat oikein pureutui. Terveydenhoitaja vaan sanoi, että purista ennen imetystä rintaa vähän niin se märkä lähtee eikä mene vauvan suuhun. Just.
Pesukarhu, ei tullut sitten puhe sunkaan ongelmasta silloin kun nähtiin. Meillä olikin paljon tärkeämpää juoruiltavaa kuin tissikivut. ;) Mulla on myös molemmilla kerroilla ollut jossain vaiheessa sellasta inhottavaa viiltävää kipua rintojen sivulla, ihan kuin joku suonenveto tai sellainen, kun vauva imee. Mutta nyt mulla ei enää oo ollut sitä moneen kuukauteen, että en sitten tiedä mistä sekin johtui. Ja jos sulla on kipu nännissä niin kyse ei liene samasta vaivasta. Kaikkea sitä tuleekin.
Koitetaan kestää! bd
Niin ja sit vielä yks hassu "vaiva", mikä mulla on tänään ollut niin mahassa on elohiiri. Voitteko kuvitella??? :))))))))))
-Q-
olen palannut töihin, joten päivät on aika täynnä eikä ehdi tänne kirjoittelemaan. Tosin aika hiljaistahan täällä on viime aikoina ollut muillakin :)
Meillä menee muuten hyvin, mutta poju on osoittautunut tosi huonoksi syömään, ilmeisesti on ollut sitä aina, mutten ole tajunnut, kun tississä ei sitä mitta-asteikkoa ole, että näkisi millaisia annoksia syö... pojuhan on aina syönyt tosi nopeasti ja usein, ehkä parina yönä on selvitty vain 2 herätyksellä. Nyt pulloruokintaan siirtyminen ehkä vielä pahensi tuota, poika syö tissiä oikeastaan vain yöllä tai heti herättyään, samalla valveillaolopätkällä ei suostu syömän sekä pullosta että tissistä. 3kk neuvolassa paino oli tippunut sieltä +8 tienoilta 0-käyrälle ja pituuskin oli pikkasen tippunut käyrältä, mutta oli vielä sielä +1 tuntumassa. Neuvolassa eivät olleet olleet huolissaan (en päässyt itse mukaan, mies oli mun pitkän kysymyslistani kanssa siellä :)) mutta sanoivat että vellejä voi ottaa pikkuhiljaa mukaan ja ennen ens neuvolaa saa jo kiinteitäkin aloittaa. Mitään ylimääräisiä kontrolleja ei määrätty, mikä onkin ihan loogista, kun sekä paino että pituus olivat kuitenkin kasvaneet. Itse olen kuitenkin välillä kovastikin huolissani, mutta onneksi mies tekee kotona kaikkensa että saisi pojan syömään päivän aikana, ja mun kotonaollessa luotetaan siihen, et syö sit yöllä tisseistä sen, mitä ei päivällä huoli. Jos vaan maitoa riittää, viime yönä tuntui, että ei vissiin ihan aamuun asti riitä, eli varmaan jossain vaiheessa sitten täytyy ottaa yölläkin tuttelit kehiin.
ihmeen hyvin olen töissä jaksanut, vaikka yöt on aika rikkonaisia ja poju aloittaa kuudelta kitinät, eli nukkuu tosi lyhyissä pätkissä seitsemään asti ja sitten yleensä luovutetaan, kun typykin herää niihin aikoihin.
Mä olen täällä naureskellut, että luojan kiitos te muut kerroitte tästä "valeraskaudesta", joka tulee, nimittäin olisin muuten jo juossut ostamaan testiä, sen verran huono olo on ollut. Mutta eiköhän tämä ole vain jotain hormonien heittelyä :)
Jaahas, nyt täytyy kömpiä petiin, jos tämä palsta nyt yleensä päästää tätä viestiä läpi.
-Osse, typy 2v3kk ja poju 3kk