Miten joillakin perheilla voi olla niin ylivoimaisen vaikeaa järjestää koululaisen kesähoito?
Meillä isovanhemmat hoitaa kesäkuussa kolme viikkoa, asuvat siis samassa kaupungissa ja ihan joka päivä emme apua hoitoon tarvitse koska miehellä on vuorotyö ja itellä päivätyö.
Juhannuksesta eteenpäin pidän palkatonta ja palkallista lomaa elokuun alkuun, mies on palkallisella lomalla heinäkuun ja näin perhe saa yhteistäkin aikaa runsaasti. Miehellä siis vaki työ ja mulla määräaikainen joka katkeaa aina kesäksi enkä ilmoittaudu työkkäriin koska töihin en silloin mene. =)
Kommentit (62)
Tahdosta kiinni vai? Minulla uusi työ josta lomaa 2vkoa kesällä, palkatonta eivät suostu antamaan. Miehellä lomaa kuukausi, ei mahdollista palkattomaan. Lapset meille tärkeämpiä kuin mikään muu eli haluaisimme viettää lomat yhdessä lasten kanssa, perheenä. Emme tee juuri mitään ilman lapsiamme joten arvot varmasti oikein meillä eikä järjestely auta. Perheessä siis kolme lasta joista vasta vanhin koulussa...
Leirejä ei ole kuin muutama viikon, entä sitten loppuaika? Me emme halua lapsemme olevan hetkeäkään yksin kotona edes vielä tokaluokkalaisena. Toivottavasti löydämme hyvän hoitajan, mutta sehän ei tosiaan ole taattu juttu...
Turha arvostella muita!
Pätkätyöläinen ei saa lomakorvausta!
Lomaraha on se, mitä saadaan vakituisessa työssä lomalle jäädessä tai lomalta palatessa. Lomakorvaus on niille, jotka ovat määräaikaisessa työsuhteessa ja eivät saa lomaa, lomapäivät maksetaan rahana! Mutta:
Kun jää työttömäksi, työttömyyskorvaus "on pois siltä ajalta, mikä lomakorvaus on". Eli mitään ei jää käteen. Ei ole mitään ylimääristä rahaa!!!
Tekis mieli tulla pätkimään pari puuta pinoon sinun luokse!
Miten voit olla noin tunteeton paska? Entä jos pätkäihmisellä on 20-100 muuta kilpailijaa siihen paikkaan? Ei työnantajat anna vapaita ja lyhennettyjä työaikoja, jos niillä on tiedossa tyyppejä, jotka tekee kaiken mukisematta, kokoaikaisena ja miten päin vain.
Olen käynyt kouluja.
Ja kuule, kaikki eivät asu Helsingissä!
Minä tulen sitten sinulle ilkkumaan, kunhan olette miehesi kanssa löysässä hirressä ja ette uskalla edes sairastamaan jäädä vaikka paskoisitte housuihinne (kunnon mahatauti) tai influenssassa. Kun olet määräaikainen, kaikki katsotaan miinukseksi!
Eli se ei ole tahdosta kiinni! Jos et pysty säästämään jostain työttömyyskorvauksista, joita saat aika ajoin mitättömien töiden lomassa, se ei kuule ole tahdosta kiinni!
taas joku hyväosainen l'''ä kirjoittelee ja luulee olevansa jotenkin kurjassa asemassa kun on joutunut ottamaan palkatonta!
mutta tosiaankaan ei ole helppoa saada koululaisten kesähoidot kuntoon.
Isovanhempia on enää tasan yksi ja hän niin huonokuntoinen, ettei kykene hoitamaan.
Kesäleireille tuntuu pääsevän vain yh-vanhempien lapset tai sosiaalitapaukset. Joka vuosi haettu monelle leirille, koskaan ei ole tärpännyt.
Ollaan miehen kanssa pidetty lomat eri aikaan ja lopuille viikoille on sitten kehitelty milloin mitäkin. (Joku naapuri hoitanut yhden päivän, kaverilla yksi päivä, töihin mukaan yhtenä päivänä jne.)
Kohta tulee 15/18 ja sanoo, että sinun ja miehesi pitäisi ottaa palkatonta! Kyllä se kuulemma hoituu! Kaikilla!
minä teen kesät pätkää ja olen talvet työtön.
Olen sopinut ennen työsuhteen alkua että teen koko kesän viikolla iltavuoroa. itse olen aamupäivät 4 lapsemme kanssa. Mies iltapäivät ja usein viikonloput.
Ei ole ollut mitenkään vaikea järjestää. Toiminut jo useamman vuoden. Lasten ei tarvi olla yksin kuin max 2-3h päivässä.
Onhan se toki minulle itselleni kurjaa, mutta nyt pelataan näin.
Joskus kun vain esikoinen oli koululainen niin pidimme lomat eriaikaan suurimmilta osin. Kumpikin otti 3-5 päivää lisäksi palkatonta(ei paljoa tuntunut verotuksen ja säästyneiden työmatkakulujen jälkeen. )Yhtenä vuonna esikoinen oli ratsastusleirillä 5vrk. Kallista oli, mutta huoli oli poissa ja pystyin olla töissä pienempien ollessa hoidossa.
Terv eräs jonka lasten toinen mummo kuoli 3v sitten 47v iässä ja toinen mummo on liian iäkäs ja heikkokuntoinen hoitaakseen lapsiamme. Niin ja ukkeja ei ole.
Ei voi ammentaa kauhalla kun on lusikalla annettu, sopii hyvin kys sanonta sinuun ap...
Kyllähän se hoito järjestyisi jos ihmiset viitsisivät sen lapselleen järjestää! Mutta onhan se helpompaa kun lapsi jää yksin kotiin:( Tämä suomalainen yhteiskunta suorastaan vaatii lasta itsenäistymään liian aikaisin:(
Kaikki lapset eivät halua lähteä yksin sinne leirille viikoksi ja ns. päiväleirit ovat niin suosittuja, että paikat arvotaan.
Luotettavan hoitajan löytämienn sopivalle ajalle ei myöskään ole ihan mutkatonta, monet etsivät töitä koko kesälle jne.
hoidatettiin tuttavaperheissä maalla jossa oli samanikäisiä lapsia... Miten se nyt voi olla niin vaikeaa?
Ei siinä sukulaisia tarvita!
Vai eikä teillä ole ystäviä? Eikö olis kannattanut sillointällöin käydä kutsumatta sunnusntaikahveella niiden luona joita joskus oli ettei nekin vähät jääneet pois elämästä.....
Olivat vain iloisia siellä maallakin kun saivat lapsilleen samanikäistä seuraa niin ei tarvinnut heidänkään viihdyttä lapsiaan koko kesää/talvilomaa....
JA kaupunkilaislapsiparat pääsivät kerrankin raikkaaseen ulkoilmaan leikkimään päiväkausiksi ;)
T: Entinen kaupunkilaislapsi, nykyinen maalaisäiti ;)
lapsia että eivät tasan ota ketään sinne nurkkiin pyörimään oman lomansa aikana. Onneksi tämä asia ei ole ajankohtainen vielä muutamaan vuoteen, mutta jos nyt pitäisi löytää kesäpaikka lapselle niin ei sitä olisi.
Oma lapsi on niin pahasti allerginen koirille ja kissoille, ettei sukulaisiinkaan voisi viedä. Toivotaan että tuo allergia lievenee vuosien aikana, mutta tällä hetkellä esim mummolaan päiväkausiksi vieminen on mahdotonta. jostain syystä meidän sukulaiset pitää niistä koirista ihan älyttömästi ja kaikilla on niitä :(
Millä alalla olet työssä? kun voit olla noin vastuuton sairauksien leviämisen suhteen. Itse en ainakaan sinua toistakertaa sijaisuuteen palkkaisi jos meidän työpaikalle sairaana tulisit. Se olisi katasrofi. (hoitoala) ja voisi tulla ruumita. Ottaisitko sen omalletunnollesi? Vai oletko kenties aivan väärällä alalla?[
i]Minä tulen sitten sinulle ilkkumaan, kunhan olette miehesi kanssa löysässä hirressä ja ette uskalla edes sairastamaan jäädä vaikka paskoisitte housuihinne (kunnon mahatauti) tai influenssassa. Kun olet määräaikainen, kaikki katsotaan miinukseksi!
Eli se ei ole tahdosta kiinni! Jos et pysty säästämään jostain työttömyyskorvauksista, joita saat aika ajoin mitättömien töiden lomassa, se ei kuule ole tahdosta kiinni!
taas joku hyväosainen l'''ä kirjoittelee ja luulee olevansa jotenkin kurjassa asemassa kun on joutunut ottamaan palkatonta!
[/quote]
älkää lähettäkö niitä lapsianne maalle hoitoon. Ei maaseutuelämä ole enää samaa kuin 70 luvulla.
Paljon enemmän vaaranpaikkoja joita kaupunkilaislapset eivät osaa varoa. Työtä ja kiirettä enemmän-ei aikaa vahtia. Rahasta myös pulaa-ei olisi varaa ruokkia vieraita lapsia. Myös maalla on oikeus nauttia lomasta.
Vai voinko lähettää omani kaupunkiin hoitoon teidän loman ajaksi? täysihoidolla ilmaseksi sekä olettamuksella, että keksitte kivaa tekemistä ja kustannatta kaiken
Kyllä se lastenhoito on pitkälti järjestelykysymys. Tuskin se koulun kesäloma mitenkään yllätyksenä tulee. Lapset ovat kalliita. Kyllähän niitä tehdessä se asia on jo tiedossa. Minusta on aika surkeaa, että lapsen hyvinvoinnista välitetaan niin vähän, että siihen ei olla valmiita yhtään panostamaan (kuka tahansa käy, kunhan ei maksa mitään)..
No minä kiikutan nuo minun koululaiset tuonne Lohjan hautuumaalle.. hoitakoon isovanhemmat...
Katsos kultaseni, joillakin isovanhemmat ( juu molemmin puolin) on kuollut. Sisarukset on kaukana jne.
Ole onnellinen että sinulla on hyvät mahdollisuudet hoidattaa lomilla lapsesi, kaikilla ei sitä ole.
Olenkin monasti ihmetellyt miksi vanha kesäsiirtola toiminta on kokonaan loppunut? Itsekkin aikoinani kesiä siellä viettäneenä, kun ne vanhemmat oli töissä.
Kaikki elämässä on vaan järjestelykysymyksiä, ja jos ei osaa asiaa ratkaista niin hävinnyt luuseri.
En vittis aina vaivata yhtä ystävää jolla tarpeeksi suuret tilat.... Toki maksan ruoasta.
taivahantosihan se on, että ei haluta maksaa niitten koululaisten kesähoidosta.
Aika harvalla on kuitenkaan se tilanne, että koko kesäksi joutuisi hoitopaikan maksamaan. Parin viikon hoito ei voi olla ylivoimainen suoritus kenellekään. Ei ne lapset monena kesänä sitä hoitopaikkaa tarvi.
Kekseliäisyyttä ja joustavuutta peliin.
Me tehdään naapureiden kanssa yhteistyötä. Joka lomalla niin lapset heillä. Maksetaan tietenkin ruuasta. Jos jonkun lomat menee niin ettei voi toisten lapsia katsoa niin setelit pinoon ja asia tältä kesältä selvä. Ensi kesänä uudestaan. Viime kesänä meillä oli 4 ylimääräistä lasta 5päivää edelliskesänä 4 päivää. Omani olivat naapureilla 10 päivää(2 eri paikas).
Homma pelannut hyvin. Toki maalla ei välttämättä onnistu kun lapsia vähemmän ja kauempana.
isovanhempia joita kiinnostaisi sitoutua moiseen. Ja meillä on kesälomaa ihan tavalliset 4 viikkoa kummallakin.
Meillä tyttö on ollut päiväleireillä, mutta ne maksaa.
Varmaan, mutta tahdosta se vain on kiinni ja siitä kuinka tärkeita lapset ovat. Mitkä arvot on.
Tiedän kyllä työttömyyden ja vakavat sairaudet(laitto arvot järjestykseen) isoa palkkaa en ole koskaan nähnyt. Silti pystyn olemaan kesät lasten kanssa. Mieskään ei ole pohatta. Ei sitä paljoa talvella tarvi säästtää, että loman lisäksi voi ottaa palkatonta tai kustantaa lapsi leirille. lomarahat antaa mahdollisuuksia. pätkätyöläinenkin saa ne. ahne ei tarvi olla.