Kunnallinen vs yksityinen päiväkoti työpaikkana?
Kommentit (61)
Yksityisellä joutui pomppimaan jatkuvasti saman omistajan muihin päivväkoteihin töihin. Aamulla kun meni töihin niin sanottiin vain että menetkin sinne tai tänne kun siellä on henkilökuntaa sairaana. Välillä joutui myös ok.n keittiöön töihin jos keittiöntäti sairastui tai oli lomalla tai vaihtoehtoisesti pyöritettiin toimintaa vajaalla miehistöllä kun se työkaveri oli siellä keittiössä. Myös kaikki siivoaminen kuimui henkilökunnan tehtäviin ja palkka oli hieman pienempi kuin kunnalla. En menisi enää yksityiseen töihin enkä lapsiani sellaiseen laittaisi hoitoon.
Mä aloitin syksyllä yksityisessä ja tekisi mieli vaihtaa kunnalliseen. Tärkeämpää kulissit miltä näyttää vanhemmille kuin lapset, joiden omasta mielestäni pitäisi olla tärkeintä.
Päiväkotimaailma taitaa olla niitä harvoja, joissa yksityinen on lähes järjestäen huonompi vaihtoehto kuin kunnallinen. Se on huonompipalkkaista ja kuitenkin isompitöistä henkilökunnalle, lapselle turvattomampaa yksityisten haavoittuvuuden esim henkilökunnan sairaspoissaolojen vuoksi ja tiedän yksityisellä olleen töissä ihmisiä, joilla ei oke yhtään mitään kokemusta lapsista, ja vanhemmillekin se on kalliimoaa lystiä kuin kunnallinen.
Olen jotensakin ihmeissäni, että yksityisiä päiväkoteja on enää edes olemassa.
En nyt ihan hti sitä tässä kerro, mutta jotenkin aavistelen että saatat heidän työpaikkailmoitustaan katsella..kerro sinä jotakin siitä niin katsotaan..
ap
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:56"]En nyt ihan hti sitä tässä kerro, mutta jotenkin aavistelen että saatat heidän työpaikkailmoitustaan katsella..kerro sinä jotakin siitä niin katsotaan..
ap
[/quote]Suht iso ketju. Liikuntateema.
Heillä ne teemat muuttuu mutta yksi pysyy, kielipainotteisuus (lol) ja maahanmuuttajarakkaus (näkyy ennenkaikkea pahassa mm työntekijöiden suhteen, ovathan sitä itsekin) eli et puhu samasta ketjusta kuin minä. Mutta varoituksen sanan annan silti, vältelkää kys ketjua kuin ruttoa. Ja tuo ketju mistä sinä puhut niin olen jotain negatiivista siitä lukenut täältä..
Minulla yksityiseltä puolelta vain hyvää sanottavaa. Pieni yksityinen, kodinomainen, musiikkipainotteinen ja tiivis työpaikka. Olin 10 vuotta samalla yksityisellä työnantajalla ja sain nähdä mitä oikea, yhteen hiileen puhaltaminen on. Lisäksi pedagoginen vapaus toteuttaa ideoita ja tehdä omaa työtään oli suuri. Ei turhaa paperinpyörittelyä eikä pyrokratiaa. Vanhemmat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä.
kunnalle en menisi mistään hinnasta!
Yksityisellä tavotteena tehdä voittoa, kunnallisella ei. Tää kertoo jo aika paljon työntekijöiden oloista.
Puhutko Touhuloista? Älä mene sinne.
Yksityisissä on henkilökunnan koulutustaso keskimäärin paljon huonompi kuin kunnallisissa. Pätevät hakeutuvat kunnallisiin päiväkoteihin, joissa voittoa ei revitä työntekijöiden selkänahasta eikä esim. tarvitse pihistellä lapsille annettavan ruoan määrässä yms. Yksityiset päiväkodit ovat suurelta osalta aika kauheita paikkoja, "asiakkaat" ovat vielä niin pieniä etteivät osaa valittaa, vanhemmille annetaan paljon siloitellumpi kuva kuin mitä se todellinen arki on.
Olen yksityisellä ja tyytyväinen, vaikka tiedän, että kunnallisella pääsisi helpommalla ja palkka olisi parempi. Varmaan siksi tykkään,,että olen niin paljon saanut vaikuttaa siihen millaista hoitoa tarjoamme, meillä on hyvä henkilölunta ja tyytyväiset asiakkaat. Yksilöllinen huomiointi toteutuu hyvin. Joustamme, mutta näin myös työnantaja.
Meidän lapset joutuivat ostopalvelupäiväkotiin, ja ollaan kyllä todella tyytymättömiä. Kaikesta säästetään, kun pitää tehdä voittoa, henkilökunta vaihtuu koko ajan jne. Heti alussa alettiin kyseleen vanhempia ostaan leluja, kun on kuulemma niin vähän niitä. Henkilökunta hoitaa siivouksen, jos ehtii (paikat on todella likaisia). Haettiin siis ihan kunnalliseen hoitoon ja sitä kautta lapset päätyivät tuohon ostopalvelupäiväkotiin. Kokemusta on myös kunnallisesta ja mielestäni tämä ostopalvelu homma on todella luokatonta siihen verrattuna.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:18"]
Yksityisellä tavotteena tehdä voittoa, kunnallisella ei. Tää kertoo jo aika paljon työntekijöiden oloista.
[/quote]
minulla oli yksityisellä parempi palkka kun kuntapuolella. Kuntapuolen tavoite on säästää sosiaali-terveys/opetustoimi menoissa miljoonia, näkyy myös työntekijöiden oloissa. Älä mene kunnalle, se on uppoava laiva.
Kunnallisessa parempi palkka ja paremmat lomat
Ot. Yksityisessä erityispainotteisessa lapseni kävivät hoidossa ja eskarin. Enää en samaa virhettä tekisi. Tosiaan vanhemmille esitettiin niin kultaista. Todellisuus lapsille oli jotain ihan muuta.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:18"]
[/quote]
minulla oli yksityisellä parempi palkka kun kuntapuolella. Kuntapuolen tavoite on säästää sosiaali-terveys/opetustoimi menoissa miljoonia, näkyy myös työntekijöiden oloissa. Älä mene kunnalle, se on uppoava laiva.
[/quote]
Älä valehtele, yksityisellä puolella on tilastojen mukaan selkeästi huonommat palkat ja turvattomammat työsuhteet. Olet harvinainen poikkeus jos oikeasti saat enemmän kuin kunnan työntekijä.
Olen todella tyytyväinen steinerpäiväkotiin työnantajana: ekologinen rakennus, luomuruoka, kiireetön arki ja parempi palkka. Nämä tulevat nopeasti mieleen verrattuna kunnalliseen.
Kunnalla monet asiat toimivat todella hyvin ja esim. koulutuksiin pääsee ja työyhteisöä kehitetään. Toisaalta kunnalliset päiväkodit ovat kaikki aika samanlaisia. Muutokset ovat hitaita ja niitä on vaikea saada aikaan. Yksityisten päiväkotien joukossa on todellisia helmiä, mutta valitettavasti myös aivan luokattoman huonoja paikkoja.
Neuvoisin sinua miettimään listan kysymyksiä, jotka haastattelussa esität päiväkodista. Minä olen kysynyt suunnitteluajasta, koulutuksista, työtehtävien määräytymisestä, henkilökunnan poissaoloista ja vaihtuvuudesta. Ja tottakai pyytänyt luettavakseni talon vasut ja muut asiakirjat. Jo se, miten tällaisiin kysymyksiin suhtaudutaan, kertoo varsin paljon juuri kyseisestä talosta.
Lto, kokemusta kunnallisesta ja yksityisestä päivähoidosta.
Älä ainakaan Hgissä ja Espoossa, saattaa toimia jo muuallakin kehyskunnista, toimivaan yksityiseen ketjuun mene, olin palkkalistoilla 2v ja sitä paskan määrää siellä työolojen, työntekijöiden ja johdon puolelta ei voi sanoin kuvata. Plus sitten konkurssimahdollisuus josta myös kokemus.