Kuinka monta kertaa päivässä teidän perheenne syö?
Siis vaikka esim. viikonloppuisin kun olette kaikki kotona?
Kommentit (15)
Aamupala (8-9), lounas (12-14) ja iltaruoka (18-20). Mies keittää iltapäivällä kahvia ja lapset juo+ syö ehkä jotain esim. kiisseliä.
Meillä karpataan eli syödään paljon proteiinia ja rasvaa, kasvikisia ja täysmaitoa, hiilareita vältellään niin ei tosiaan tarvi 2-vuotiaankaan olla parin tunnin välein syömässä, jota tuo 5-6 kerran syöminen tarkoittaa.
Lapset 2v, 4v, 7v ja 9v
aamiainen, lounas, välipala, iltaruoka ja iltapala. Kasvaville lapsille pitää tarjota kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Lisäksi on järkevämpää syödä usein, jolloin kerta-annokset pysyvät kohtuudessa.
aamiainen klo 9-10
ruoka klo 15
iltapala klo 20
lapset 8 ja 6.
Arkisin on tietty eri asia, kun herätään jo klo 7.
Yleensä 5 kertaa. Eli aamupala, lounas, päiväkahvit (lapset syö hedelmää tms.), päivällinen ja iltapala. Tosin aika usein syödään päivällinen niin myöhään, että erillistä iltapalaa ei tarvita eli silloin 4 kertaa.
aamupala, lämmin ruoka, välipala/iltaruoka ja iltapala
Useimmiten lapset syö yhden lämpimän liha/kalaruoan päivässä, joskus tarjoan 2 lämmintä ruokaa jos ovat erityisen nälkäisiä. AIkuiset syö yhden lämpimän liha/kala-aterian päivässä.
Lapset 1v ja 4v ja ikäisekseen tosi pitkiä.
Joskus saattaa aikuisetkin syödä vielä välipalan, yleensä pala tai pari leipää, jogurttia tai hedelmän.
Mä en ymmärrä, mikä tekee "lämpöisestä ateriasta" jotenkin paremman kun kylmästä. Kyllä mun näkemyksen mukaan esim. kylmä broilerisalaatti on parempi vaihtoehto kun joku lämmin makaronimössö tai ranskalaiset kalapuikoilla, grr. Ihan kun se ruuan lämmittäminen parantais ravintoarvoa, vaikka käytännössä tekee just toisin päin, haloo. Kylmät leikkeleet, broilerit, lihapullat yms uppoo mun kokemuksen mukaan ainakin pienille lapsille jopa paremmin kun haarukalla syötävät lämpöiset. Yksvuotiaalekin on helppo antaa kylmä, paistettu broilerin koipireisi (marinoimaton tottakai) käteen.
Meillä tuo iltaruoka on monesti sellainen kokoelma lihaa, kalaa, kasviksia, juustoja, pähkinöitä ja hedelmiä a niistä jokainen kokoaa oman satsinsa.
Ja kohtullisina nuo annokset pysyvät just sen takia, kun ei totuta kroppaa siihen, että koko ajan on sellainen vähintään puolikylläinen olo. Kyllä mä haluan opettaa lapsilleni, että nälkä ja kylläisyys vuorottelevat eikä koko ajan estetä kunnon nälkää tulemasta.
Mutta jos jollain on aikaa parin tunnin välein kökkiää keittiössä laittamassa jotain palaa tai kaiken pelastavaa lämmintä ruokaa niin siitä vaan, tehköön jokainen tyylillään. Meidän perheessä tehdään säästyvällä ajalla paljon muuta.
te karppajat kuulostatte niin fanaattisilta. Ihan oikeasti, aina kun on karppaaja äänessä, on kuin kuuntelisi jotain syyllistävää lahkosaarnaajaa.
Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. (Olen kotona lasten kanssa, niin joka päivä...)
Arvosteliko joku sinun tapaasi toimia?
Sinunkin tapasi toimia kuulostaa hyvältä, mutta eikö ne jotka haluavat lämmintä ruokaa saa sitä tehdä/syödä. Meillä on kaksi lämmintä ruokaa päivässä, mutta en silti koko ajan kyki keittiössä jotain valmistamassa. Lounas on yleensä edellisen päivän päivälliseltä jäänyttä ja päivällisen valmistan joka päivä ellei syödä jämiä kaapista jolloin ei tarvitse kokata.
Meillä aikuiset saattavat korvata toisen lämpimän aterian ruokaisalla salaatilla (esim. tonnikala tai broileri), mutta yleisnimenä käytämme tuota lämmintä ateriaa, vaikka se tarkoittaisi vähän tuhdimpaa ateriakokonaisuutta.
aamupala
lounas
joskus ehkä välipala(harvoin)
päivällinen
iltapala
te karppajat kuulostatte niin fanaattisilta. Ihan oikeasti, aina kun on karppaaja äänessä, on kuin kuuntelisi jotain syyllistävää lahkosaarnaajaa.
Inhottavia ruokafasisteja! Itse olen sitä mieltä myös että hiilareita ja varsinkin huonoja kannattaa rajoittaa, mutta tarviiko sitä aina ihan joka paikassa ja asiallisissa keskusteluissa aloittaa jotain makaroninmussuttajiasta ja pullansössyttäjistä puhumista?! Voisitte oikeasti harjoitella joskus normaalia kommunikaatiota, voisi mennä "aatekin" paremmin perille.
yleisesti. Se tarkoittaa oikeastaan sellaista hiukan tuhdimpaa ateriaa. Siis ei jogurttia tai hedelmää vaan esim. juuri lihapullia ja leipää. Ei kannata sotkea tähän asiaan nyt sitä ruoan lämpötilaa :)
TOsin täytyy vielä lisätä että lihapullathan tulee kuumentaa ennen ruokailua ihan pöpöjenkin takia.
Mistä lie kumpuaa nämä ravintosuositukset mitä kouluissa jaetaan :) Jos meillä syötäis niin usein ja niin paljon kuin virallisessa ruokasuosituksessa mainitaan, niin mehän oltais koko ajan ihan ähkyssä ja paisuttais :) Jo nyt lapset kasvaa pituutta huikeaa vauhtia vaikka liha-aterioita on vain yksi päivässä.
Minä ja lapsi syödään 2 lämmintä ateriaa, iltapala, aamupala ja yksi tai kaksi välipalaa eli 5-6xpv