osaako teidän 2 vuotiaat yhtään luistella (pysyä pystyssä jäällä)?
oltiin tänään tytön (2v 2kk) kanssa ekaa kertaa jäällä... hän pysyi todella hyvin luistimilla pystyssä, mutta kun liikkui niin pyllähti aika nopeesti.. jossain vaiheessa käveli jäällä luistimet jalassa varmaan 2min ja vasta sitten kaatui pyllylle... Mites muilla sujuu? pysyykö edes pystyssä..? mietin vaan ku vertaan tota kuopustyttöö esikoispoikaan (5v) joka oli viime talvena ekan kerran jäällä niin ei kävellyt läheskään noin hyvin jäällä kun tuo kuopus.
Kommentit (41)
Tänä talvena- siis vuoden vanhempana- luistelee jo todella hyvin.
ja lyödä leukansa kelkkaan ohi mennen?????
Saa nää tilasto orjat ja yli suojelevat mammat lisää ihmeteltävää.....
ollaan oltu 2-vuotiaan kanssa UIMASSA vaikka moni on veteen hukkunut!
ihan sama kuin et miten oikeesti jotku uskaltaa olla lapsen kanssa himassa? siellähän suurin osa ihmisistä kuolee ;)
minne vanhemmat sen haluaa menevän.
Mä näin viime viikonloppuna laskettelurinteessä (punaisessa) valjaissa lapsen, joka pysyi hädintuskin pystyssä. Oli minun mielestäni alle 2-vuotias, saattaa olla vanhempikin mutta sitten on kyllä todella pienikokoinen. Nähtiin sama perhe syömässä keskuksen ravintolassa ja lapsi ei osannut vielä edes puhua.Ja ei tarvinnut olla kyylä, ravintolassa oli hiljaista ja istuivat viereisessä pöydässä.
Joidenkin pitää pistää lapsensa joka paikkaan, on niin kamala kiire....
Eiköhän lapsella ole ollut ihan hauskaa ja siinähän se OPPII! On mukavaa, kun voi ottaa lapset mukaan eri paikkoihin, ja lapset yleensä voi ottaa mukaan melkein kaikkiin harrastuksiin jollain tavalla. Mitäs merkitystä sillä ulkoilun kannalta, osaako lapsi puhua? Mua ihmetyttää, kun joidenkin mielestä jotkut harrastukset on sellaisia, että heti pitäisi mennä "oikein". Ei voi mennä mäkeen, ennen kuin tajuaa tekniikan päälle. Ei voi mennä jäälle, ennen kuin osaa varmasti luistella LIUKUEN. Ei voi mennä uimaan, ennen kuin pystyy kroolaamaan. Ei voi tanssia, ennen kuin kykenee oppimaan askelsarjat. Ei voi hiihtää, ennen kuin pystyy suorilta alkaa harjoittelemaan luistelutyyliä.
Poika tykkäsi ihan hurjasti vaikka lähinnähän se nyt oli sellaista luistimet jalassa kävelyä.
ja me myös kysyttiin lupa tähän neuvolasta, eivätkä nähneet mitään estettä. Paremmin se kaksivuotias näkyy oppivan kuin toi melkein 4 vee, jolle on kehittynyt jo liikaa itsesuojeluvaistoa
me mentiin kans sillä periaatteella, että kokeillaan miltä luistimet tuntuu, mut tyttö vaan itse haluaa kokeilla joka kerta enemmän, osaa jo nousta luistimet jalassa ylös ja ottaa jo ensimmäisiä liukuvia askeliaan. On myös ollut motorisesti kehittynyt, ryömi vajaa 5kk, käveli vajaa 10kk. Eikä tosiaan ole nilkat linkassa tai muutenkaan vaikuta siltä, että olisi kamalaa hommaa. Sellaisen 10-15 minuuttia viihtyy luistimilla ja lopun aikaa sit juoksentelee jäällä kengillä.
Hiihto on meillä jätetty ensi talveen, ihan vaan kun ei viitsi molempia ostaa. Ja lumessa peuhataan ja pulkkaillaan joka päivä.
joka ei osaa vielä luistella (eikä hiihtää kuin ihan vähän, ei ajaa ilman apupyöriä pyörää eikä uidakaan... :-( )
Tänä talvena eka kerran saatu luistimet jalkaan. Edellisinä vuosina ei ole suostunut jäälle, vaikka on kuinka reunalla käyty...
Hiihtämisen kanssa ihan sama juttu... siitä sen jonkun verran innostunut. Viime talvena vaan istui sukset jalassa hangessa...
Mä tykkään kyllä muuten ulkoilla lapsen kanssa, mutta ei me vielä luistelua olla kokeiltu (täytti tässä kuussa 3v). Minun mielestä lapsella on tosi hennot nilkat, emme vielä tänä talvena osta hänelle luistimia. Mä kuulun kanssa tähän ryhmään joka ei näe mitään järkeä siinä että lapsia viedään tuon ikäisinä luistelemaan ja laskettelemaan tms. Ensi vuonna sitten (jos on talvea;))
Yksi ystäväni vei lapsensa luistelemaan 1,5-vuotiaana ja osasi kuulemma heti tosi hyvin. Näin lapsen jäällä kun hän oli kolmatta talvea jäällä ja ei oikeasti osannut yhtään mitään, ei siis päässyt mihinkään. Äidit on jotenkin ihan sokeita näille oman lapsen taidoille!
tosin meillä ollaankin vähän sellaisia, että tehdään ensin ja vasta sitten mietitään :) t. ap
ei kyllä tullut edes mieleen kysyä et saako ton ikästä viedä luistelee.. aattelin et jos kerran sopivat luistimetkin löyty niin miks ei... tosin meillä ollaankin vähän sellaisia, että tehdään ensin ja vasta sitten mietitään :) t. ap
Ekaa kertaa luistimilla ollessaan hän vähän aikaa köpötteli jäällä, sanoi sitten päättävästi "ei tarvii auttaa, mä osaan itse" ja lähti menemään - ja niin todella lähtikin. Hän on muutenkin ollut liikunnallisesti lahjakas, polkupyöräily, uinti, laskettelu, tennis jne. hän oppi helposti ja harrastaa monipuolisesti nyt lukiolaisenakin.
Välillä käveleskelee itse, mutta erityisesti nauttii kun otan käsistä kiinni ja saa liukua luistimilla aika kovaakin. Nousee myös itse ylös kun pyllähtää.
Ei ehkä muuten olisi edes viety, mutta kun koko porukalla mennään luistelemaan niin tottakai pieninkin haluaa isojen perässä luistimet jalkaansa.
Suoremmassa tuon pikkuisen nilkat ovat kun tokaluokkalaisen isoveljen, joten en usko että tuo kovin pahaksi nilkoille voi olla.
äideillä todistella kuinka taitavia ovat lapsensa.
kun kaikki isotsiskot luistelevat.
Ja meillä kaikki lapset ovat tosiaan ensin kävelleet siellä jäällä luistimilla ja sitten vasta hoksanneet tuon liukumisen.
Se riippuu paljon myös niistä luistimista ja vielä enemmän jäästä. Jos tosi liukas jää, niin ei siinä pysty kävelemään luistimilla tai edes kengillä meinaa pysyä pystyssä. Se jään liukaus vaihtelee suuresti.
2v ilmeisesti on sellaiset kovaa muovia olevat harjoitusluistimet. Niillä on huomattavasti helpompi pysyä pystyssä kuin hokkareilla.
Olen huomannut, että tytöt pystyvät paremmin luistelemaan kaunareilaan kuin pojat hokkareillaan.
En itsekkään varmaan pysyisi hokkareilla pystyssä, vaikka osaankin luistella ihan hyvin kaunoluistimilla.
Meillä on aloitettu luistelu vasta lähes 4v iässä, jotta nilkat ovat tarpeeksi vahvat.
Ihan hyvin tuolloinkin vasta ovat oppineet luistelemaan.
Näin tehdään meidän 2-vuotiaan kanssa. Itse kyllä mietin tarkkaan mikä on sopivaa lapsen kehitystasolle ja fyysisille edellytyksille ja mikä taas ei.
noh me oltiin luistelemassa ja that´s it... jokainen tablaa tyylillään, meitä on moneksi, kuten mielipiteitä... tuolla tyttö nyt taas sovitelee luistimia ja kinuaa taas luistelemaan.. ehkä mennäänkin illalla jos jaksaa :) t. ap