Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK:n kautta maisteriksi helpommalla?

Vierailija
03.01.2015 |

Oletteko muut tehneet saman huomion kuin minä, että yhä useammat hankkivat nykyään maisterin paperit suorittamalla ensin alemman korkeakoulututkinnon AMK:ssa, ja hakeutumalla sitten yliopistoon johonkin sopivaan maisteriohjelmaan, jossa "täydennyskouluttavat" itsensä maistereiksi? Esim. yksi tuttuni opiskeli ammattikorkeassa tradenomiksi, ja haki sitten suoraan erääseen yliopistoon, josta maisterin tutkinto irtosi kahden vuoden lisäopinnoilla.

Tuntuu että tällainen on viime vuosina yleistynyt paljon... Mutta miksi näin tehdään? Tarjoaako tuollainen AMK:n kautta koukkaaminen jotenkin helpomman väylän ylempään korkeakoulututkintoon? Silloinhan ainakin välttää esim. kauppiksen pääsykokeisiin lukemisen ja satojen muiden hakijoiden kanssa sisäänpääsystä kilpailemisen. Mutta voiko kahden vuoden lisäkoulutuksella maisteriksi valmistunut tradenomi olla yhtä pätevä kuin koko tutkintonsa kauppakorkeassa suorittanut kauppatieteiden maisteri, ja ovatko heidän tutkintonsa yhdenvertaisia työmarkkinoiden näkökulmasta?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 19:00"]

Mutta voiko kahden vuoden lisäkoulutuksella maisteriksi valmistunut tradenomi olla yhtä pätevä kuin koko tutkintonsa kauppakorkeassa suorittanut kauppatieteiden maisteri

[/quote]

No ei, sehän on ihan selviö. AMK on sellainen leikkikoulu että siellä leikkiminen ja laulaminen ei käytänössä todellakaan korvaa kandia vaikka se paperilla niin tekisikin. 

Vierailija
2/41 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin helpommalla? Ensin 3,5-4 vuotta amk:ssa, mahdollisesti 60 op siltaopintoja ja sitten suoraan maisteriohjelmaan vailla kokemusta yliopisto-opiskelusta. Amk-todistuksen keskiarvo on oltava hyvä että voi tulla valituksi erillisvalinnassa. Mielestäni monipuolinen ja ahkeruutta vaativa väylä kouluttautua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin yliopistoon pääsee suoraan maisterivaiheeseen tradenomin papereilla? Aaltoon? Mitä oon itse asiaa tiedustellut eri yliopistoista, koska oon vähän samaa miettinyt, mutta helpointa pääsy maisterivaiheeseen tuntuu olevan it-puolella, eli tietotekniikan insinöörinä on mahdollisuudet päästä opiskelemaan Aaltoon tai tietojenkäsittelytiedettä yliopiston puolelle. Olen saanut sen vastauksen yleensä, että amk-tutkinnon pitäisi olla samalta alalta kuin sen maisteritutkinnon, johon on hakemassa, ja käytännössä näitä taitaa olla vain it, kauppa ja sosiaalityö, joten aika heikkoa se amk-puolelta siirtyminen suoraan yliopistoon maisterivaiheeseen on.

Työmarkkinoilla uskon että siitä on hyötyä, että on tehnyt alemman ja ylemmän tutkinnon eri paikoissa, ei ole niin yksipuolinen putkitutkinto ehkä kuin muuten voisi olla. 

Vierailija
4/41 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tradenomi ja nyt kohta hallintotieteiden kandin paperit valmiit ja olen kyllä kandia tehdessä oppinut paljon enemmän kuin AMK:ssa aikoinaan.

Jos olisin suoraan tradenomi-opinnoista hakenut maisteriohjelmaan, niin opiskelu olisi ollut varmaan aika vaativaa.

Vierailija
5/41 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan kolmosta, eihän tuo ole yhtään helpompaa, päin vastoin. Suoraan maisterivaiheeseen on tosi vähän paikkoja, ja opintomenestyksen on oltava hyvä (yleensä keskiarvo vähintään jotain 3,5 paikkeilla) jotta voidaan edes valita.

Vierailija
6/41 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 19:13"]

Komppaan kolmosta, eihän tuo ole yhtään helpompaa, päin vastoin. Suoraan maisterivaiheeseen on tosi vähän paikkoja, ja opintomenestyksen on oltava hyvä (yleensä keskiarvo vähintään jotain 3,5 paikkeilla) jotta voidaan edes valita.

[/quote]

Ainakin omassa yliopistossani ja koulutusohjelmassani (tekniikan ala) vaaditaan AMK:sta vähintään 4:n keskiarvo.

Vierailija
7/41 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies teki tradenomin opinnäytetyön arvosanalla 5, haki samana vuonna Tampereen yliopistoon samalle alalle ja luki itsensä KTM:ksi parissa vuodessa, erinomaisin arvosanoin. Että ei ollut liian vaativaa hänelle.

Vierailija
8/41 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on paljon pitempi tie ja ainakin omalle alalle todella vaikea päästä sisälle, kun satoja hakijoita ja 10 pääsi sisään. Moni tuttu on monta vuotta käynyt pääsykokeissa ja yrittänyt sisään eikä ole vielä päässyt eli ei todellakaan halppo tie tai heittämällä sisään ja maisteriksi hetkessä.

AMK tutkinto suoritetaan 4 vuodessa (mun ala), sisältäen opinnäytetyön tekemisen ja sen jälkeen haet yliopistoon, jos pääset alasi kandi-maisteri ohjelmaan. Kandivaiheen suorittaminen 180op ja AMK:n perusteella sai 25 op perusopintoja ja 57 op vapaastivalitaisia kandivaiheen opintoja hyväksiluettua. Eli yht. 82 op, joten kandista jää suorittamatta vielä yli puolet eli 98 op, jossa menee n. 2 vuotta sisältäen kandintyön tekemisen myös. Sen jälkeen alkaa vasta maisterivaihe, joka kestää varmaankin n. 3 vuotta, sisältäen gradun tekemisen. Eli opiskelua yhteensä 9 vuotta.. Joo tosi helposti saa maisterin paperit taskuun.. ihan tosta vaan heittämällä!!

Vierailija
9/41 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin joskus mentiin ihan raakaan tyyliin pääsykokeiden kautta inssin papereista huolimatta, sitten katsottiin mitä oli opiskeltu ja paljonko sai hyvitystä (virallisesti 60 ov, vähän päällekin saattoi saada). Muutamaa vuotta myöhemmin alkoi pääatä inssin papereilla sisään, jos parissa avoimen kurssissa eli Insinöörimatematiikka 1 ja Algoritmimatematiikka olivat väh 3.5 tenttien keskiarvolta - aivan riittävän haastavat kurssit mittaamaan oliko sovelias "diplomia" tavoittelemaan.

Se onkin sitten eri asia opinko diplomia jahdatessa käytännön duunien kannalta mitään sellaista mitä en olisi jo tekussa ja duunissa oppinut. Mutta tulipahan näytettyä, että "anytime" jos tosissaan haluan, meinaan se diplomi-sana siihen insinöörin eteen. ja vielä ihan oikean duunin ohessa, mutta olipahan se "kiva" lukea/laskea tentteihin duunimatkoilla hotellihuoneessa niin ei tullut sorruttua hotellibaarin houkutuksiin.

Vierailija
10/41 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä työelämässä ole yhtä arvostettuja. Kannattaakin tarkistaa aina näiden maisterien taustat, ovatko oikeita vai amkkeja.

Vierailija
11/41 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen saman. AMK:ssa saan paljon käytännön kokemusta ja työharjoittelu kuului tutkintoon. Saamme oikeita toimeksiantoja isoiltaki firmoilta (HS, Classic-jädet). Niissä oppii paljon. Käyn kursseja Excelistä ja InDesignista, mikä ei onnistu yliopistossa. Mutta maisteritutkintoa arvostetaan, se auttaa uralla ja palkka nousee, eli luen maisteriksi tämän jälkeen.

Vierailija
12/41 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 19:38"]Ei kyllä työelämässä ole yhtä arvostettuja. Kannattaakin tarkistaa aina näiden maisterien taustat, ovatko oikeita vai amkkeja.
[/quote]

Ha ha, varsinainen asiantuntija paikalla! :D

Vierailija
13/41 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen alalla, joka vaatii amk-tutkinnon ennen kun voi edes hakea kandiksi tai maisteriksi. Silti vaativat pääsykokeet ja amk tutkinto korvaa vain 100 op.

Vierailija
14/41 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän ala tää on? 

Vierailija
15/41 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 20:47"]Mikähän ala tää on? 
[/quote]

Terveystieteiden alla. :)

16/41 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkös joku, miten hyvät arvosanat pitää olla, että saa siirtohaun kautta vaihdettua toiseen tutkinto-ohjelmaan AMK:ssa? Opiskelen sairaanhoitajaksi ja keskiarvo on 4.15 ja haluan terveydenhoitajapuolelle. Onko mahdollisuuksia siirtohaussa? Minulla on 130 opintopistettä.

Vierailija
17/41 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies teki tradenomin opinnäytetyön arvosanalla 5, haki samana vuonna Tampereen yliopistoon samalle alalle ja luki itsensä KTM:ksi parissa vuodessa, erinomaisin arvosanoin. Että ei ollut liian vaativaa hänelle.

Mikä oli kurssien keskiarvo? (Se on se millä on merkitystä. )

18/41 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kurssien keskiarvo on 4,15. Onko se riittävän hyvä siirtohakuun/jatkokoulutukseen pääsyyn? Opiskelen sairaanhoitajaksi ja haluan terveydenhoitajapuolelle.

Vierailija
19/41 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opiskellut sekä yliopistossa että amk:ssa. Ne ovat todella erilaisia eikä niitä voi mielestäni verrata keskenään. Molemmissa on puolensa. Amk on paljon käytännönläheisempää ja vaatii paljon sosiaalisia taitoja (kuten työelämässäkin). Ihmiset, jotka ovat akateemisesti lahjakkaita pärjäävät varmasti hyvin yliopistossa, mutta eivät välttämättä suoriudu kiitettävästi amk:sta. Yliopistossa on paljon vaikeampaa teoreettisesti, mutta onko siitä oikeassa työelämässä sitten huomattavasti enemmän hyötyä, sitä en tiedä. Mielestäni ihmisillä, joilla on vain yksipuoleinen kokemus näistä kouluista on vähän rajoittunut näkemys. Eli en lähtisi aukomaan päätä suuntaan tai toiseen. Amk on huomattavasti työläämpi, vaikka asia ei välttämättä ole yhtä komplexia kuin yliopistossa. Yliopistossa taas tuntuu olevan enemmän suuriempia projekteja ja kokonaisuuksia.

Vierailija
20/41 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hankitte monta koulutusta? Ensin lukio, amk ja yliopisto? Jotain 10 vuotta koulutusta.

Lukion jälkeen yliopistoon - mitä jauhopäitä oikein olette??

Tästä kyllä näkee, että DI ja lääkärin hommat ne vaatii älyä - muut tutkinnot perslihaksia, jotta jauhopää oppii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi