Montako päivää saa olla kotona hoitamassa sairasta lasta?
Olen ollut kotona to ja pe, saanko olla vielä ma, vaikka viikonloppu ollut välissä?
Kommentit (8)
Joo lomapäiviä ja virkavapaata saa pitää työnantajan suostumuksella, mutta se kolmen päivän sairaan lapsen hoito-oikeus katkeaa viikonloppuun.
Yleisin on että saat olla kolme päivää palkallisena ja neljännen palkattomana. Mutta riippuu siis ihan alastasi ja minkä sopimuksen piirissä olette.
Viikonloppu lasketaan mukaan. Eli maanantai olisi teille jo viidespäivä.
2
ei välttämättä kaikissa. Jossain saa olla 3 päivää - palkatta, meillä saa olla 4 päivää palkallisena.
vaikka kuukauden jos se on sairas. Kuka mua vois kieltää??
vähintään omat käytännöt. Tutkikaa mitä laki ja tess sanovat ja mikä ön käytäntö työpaikalla. Huonompaa ei saa tarjota kuin laki ja tess. Meillä on esim käytäntö, että viikonloppu katkaisee sairasloman, kaikkialla ei näin ole. Meillä ei tosin ole tessiä, joten palkkaa en saa. Ja 9, kyllä sinut voidaan velvoittaa hankkimaan sairaalle lapselle hoitaja, ihan totta. Mutta laissa puhutaan myös tilapäisestä ja pakottavasta syystä, kun perhettä on kohdannut sairaus tai onnettemuus -> silloin saa olla pois PALKATTA tietyn ajan. Nämä kannattaa aina varmistaa asiantuntevalta taholta, ei av:lta. Esim 10 vuotta täyttänyttä lasta voi hoitaa tuon mainitsemani pykälän mukaan.
Olen ollut alalla jossa tessin mukaan sai vapaata vaikka anoppi olisi sairastunut, palkatonta mutta silti. Perheeseen luetteiin vaimon veljen siskotkin :
Sun täytyy kyllä sopia se esimiehesi kanssa.